Klankkleur

jamal

Spectra
hallo

Ik ben al heel lang aan het tobben, met klanken door elkaar aan het gooien.
wat ik probeer is dus , dat ze met elkaar communiceren dat het een geheel wordt en niet mank gaan lopen.

Vraag me dus af , hoe krijg je dat hetbetste voor elkaar.Zijn daar tools voor om je klankleur timbre mee te analyzeren.
Theorie ?
Laat wat van je horen als je me hier bij kunt helpen.
Is de vraag niet duidelijk genoeg vermeld het dan even tnx...

:doei:

ik durf er geld op te zetten dat er iemand hier "gebruik gewoon je oren" gaat roepen, dus bij deze doe ik dat dan maar al:D

ik denk iig niet dat theorie en/of tools je hier echt bij kunnen helpen.. zowiezo al opmdat die nooit helemaal gelden in de praktijk

ik zou eerder zeggen, kijk een keer rond op dit forum voor mix tips, combineer dat met degelijke afluistering, en dan gewoon heel veel proberen en oefenen:)

Kort en krachtig ,tnx
geschirrspüler

:okdan:

dus blijven oefenen:D

die heb ik ook nog gebruikt, is geen slechte spectrum analyzer

tijd geweest dat ik reason rewirede in ableton live lite om er zo die SPAN te kunnen opzetten, ook met het plan om "toch wat beter te leren mixen"... maar heb dat al snel opgegeven eigenlijk, eerst en vooral werkte dat altijd switchen niet zo prettig, en ten tweede duurde het niet lang voor ik al weer helemaal niet meer naar keek

volgens mij blijft mixen op het gehoor de beste methode :)
en als het zo goed klinkt, krijg je in zo'n spectrum analyzer ook een mooie curve te zien :)

Er is ook een analyser voor klankkleur!!! :D

Daar ben ik toch zo heeeeelll cker van

Origineel geplaatst door jamal
Er is ook een analyser voor klankkleur!!! :D

Klankkleur is een subjectief gegeven, kan dus alleen maar door een mens gekwalifiseerd worden...

Origineel geplaatst door doggo
Klankkleur is een subjectief gegeven, kan dus alleen maar door een mens gekwalifiseerd worden...

Hmm, ik denk dat ik hiermee disagree. De kwalificatie van een mens over de klankkleur (rond, zacht, zwevend, gruizig, korrelig, fluweel, ruw, rauw) die is subjectief. Klankkleur als in "timbre" kan gewoon door een meetapparaat worden omgezet in getallen, dus spectraal of boventoon nr. X op frequentie Y heeft een luidheid van Z dB. Kortom een pakketje absolute en dus objectieve informatie.

Groets, mau

Tja het gaat om contrasten he, breed / mono, bewegend / statisch, kil / wam, analoog / 8bit, hoog / laag, ga zo maar door.

Origineel geplaatst door technomauriesje
Klankkleur als in "timbre" kan gewoon door een meetapparaat worden omgezet in getallen, dus spectraal of boventoon nr.
Groets, mau

Voor een deel is dit een discussie over benamingen, voor een deel ook niet.

Klankkleur (oftewel 'timbre') is een subjectief, door waarneming ontstaan oordeel.
Wat een apparaat kan produceren noemen we een spectrumanalyse.
Nu kun je zeggen, maakt allemaal niet uit, 't zijn gewoon woorden.

Maar het grote verschil is dat het 1 objectief is en het ander subjectief.

En nu komt de grote truuk:
Muziek is op zich bedoelt om SUBJECTIEF te worden beoordeelt.
Je kan dus enorm de fout in gaan door muziek op een puur objectieve manier te benaderen.

En dit gaat nog verder.
Duidelijke objectieve metingen van een geluid (met bijvoorbeeld bepaalde duidelijke pieken in het spectrum) hoeven niet persee te wijzen op een bepaald subjectief waarneembaar timbre.
Andersom werkt het overigens ook zo, een super-ultra-cool facet van een geluid kun je over het algemeen niet of niet makkelijk herleiden tot een bepaald soort spectrum grafiek.

Erger nog, zodra je geluiden gaat mixen zullen er voor jouw oor interacties ontstaan waardoor het timbre van de afzonderlijke geluiden verandert onder invloed van de andere aanwezige timbres.
Het is erg interresant om van een goede mix (en dan vooral zonder synthetische geluiden, daar weet je van te voren nl. niet van hoe ze horen te klinken) de geluiden afzonderlijk te beluisteren. Je zult merken dat geisolleerde geluiden vaak niet meer natuurlijk klinken. Zodra je de hele mix hoort dan valt alles op zn plek en klinkt alles natuurlijk.
Dit is welliswaar grof gezegd zo, maar het kan verradelijk zijn als je je alleen op de 'theorie' toelegt. Je moet dan heel goed weten wat je probeert te meten en met welk doel.

Zoek eens in google naar psychoacoustiek en sta versteld dat wat wij meten niet is wat wij horen!!!

dat klopt nie....want hoe kan het anders dat als je noise wilt benoemen je dat in kleurtjes doet...white, pink brown e.d.

die kleuren kan je echt zien met een goede spectrum achtige analyse.....ze hebben die benamingen niet bedacht ofzo.

kleur is ook een trilling, en zodoende kan klankkleur weergegeven worden met kleuren.........(synthesizer cookbook gast):D

Kijk de fout in gaan kan altijd. Wat je ook op welke manier benaderd. Maar klankkleur alleen op een subjectieve manier benaderen, is maar de helft van het verhaal. Klankkleur laat zich prima op een objectieve (kwanitatieve) manier benaderen. De vraag is wat het doel is van je benadering. Wil je andere mensen een idee geven van hoe iets klinkt, ja dan kom je niet ver met het oplezen van een spectrum-analyze. Maar wil je weten of geluidssysteem X overweg kan met de aanwezige spectralen in geluid Y, dan kom je niet ver met: dit is een zuigend geluid. Maar zeggen dat 'iets' een subjectief gegeven is, en daarom alleen door een mens gekwalificeerd kan worden is geen redenering. ALLES kan door de mens gekwalificeerd worden, je kunt namelijk over alles zeggen wat je ervan vind, en daar een labeltje aan hangen, een kwalificatie dus. IS daarom ALLES een subjectief gegeven? Ja, volgend die redenering wel. Maar volgens mij is een kwalificatie zelf een subjectief gegeven, en niet hetgeen dat gekwalificeerd word. Je kunt tenslotte niet zeggen: hmm, dit vind ik een beetje .. klankkleur (ipv. lekker, vies, of zuigend).

Enfin, muziek laat zich, net als een klankleur of timbre (aanwezige boventonen/spectralen in een klank) uitstekend objectief benaderen. Ga ik enorm de fout in als ik dit doe? Dat kan. Als ik te maken heb met een 4/4 maat, en ik ga zeggen dat het een 3/4 maat is... dan maak ik een fout. Maar als ik geen fouten maak is objectief benaderen van muziek een prima tool om te analyseren hoe muziek in elkaar zit. Sterker nog, dit is een van de betere tools om mij een stijl eigen te maken. Welke maatsoorten, intervallen, melodieën, harmoniën en structuren worden in stijl X gebruikt? Allemaal relevante vragen, met absolute, meetbare, telbare, kwantitatieve, OBJECTIEVE informatie. Fantastisch dus. Voor mij is dit een deel van het genieten van muziek, weten waar het over gaat, begrijpen wat er gebeurt, meezingen/iproviseren in de muzikale regels die de muziek mij oplegt. Objectief genieten dus *D ooit een betere contradictie in terminis gehoord?

Interessante thread dit

Bedankt, maurice

-dat klopt nie....want hoe kan het anders dat als je noise wilt benoemen je dat in kleurtjes doet...white, pink brown e.d.

Die kleuren zijn gewoon bedacht. Welliswaar is rood en bruin aan de lage kant van het zichtbare spectrum en blauw aan de hoge maar er is verder geen enkel verband tussen kleuren en geluid.

-die kleuren kan je echt zien met een goede spectrum achtige analyse.....ze hebben die benamingen niet bedacht ofzo.

De kleuren die je kan zien op een spectrogram geven het volume aan en niet de frequentie..

-kleur is ook een trilling, en zodoende kan klankkleur weergegeven worden met kleuren.........(synthesizer cookbook gast):D

Kleuren zijn inderdaad een trilling maar zijn niet goed te mappen naar geluid.
Als je naar frequentie kijkt en je zou de trilling van licht schalen naar het hoorbare bereik dan zul je merken dat zichtbaar licht in feite ongeveer maar 1 oktaaf beslaat.
Lees maar eens in een natuurkunde boek tussen welke frequenties het zichtbare licht zit.

Overigens bestaan kleuren ook alleen maar in ons hoofd. In het echt zijn het gewoon snellere of langzame electromagnetische trillingen. Onze ogen en hersenen maken er kleuren van. Maar de kleuren zelf bestaan helemaal niet.
De mooie filosofische vraag blijft over: Is jouw rood dezelfde als de mijne?

-Wil je andere mensen een idee geven van hoe iets klinkt, ja dan kom je niet ver met het oplezen van een spectrum-analyze. Maar wil je weten of geluidssysteem X overweg kan met de aanwezige spectralen in geluid Y, dan kom je niet ver

Wat heeft overweg kunnen met spectralen te maken met timbre?.

-ALLES kan door de mens gekwalificeerd worden, je kunt namelijk over alles zeggen wat je ervan vind, en daar een labeltje aan hangen, een kwalificatie dus. IS daarom ALLES een subjectief gegeven?

Nee, alleen dat stukje dat door een mens beoordeelt wordt op zn kwaliteiten.
Zodra je een meting doet met een gecalibreerd apparaat is het in zekere mate objectief.

-Ja, volgend die redenering wel. Maar volgens mij is een kwalificatie zelf een subjectief gegeven, en niet hetgeen dat gekwalificeerd word.

Klopt, en timbre is is zo'n kwalificatie.

-Enfin, muziek laat zich, net als een klankleur of timbre (aanwezige boventonen/spectralen in een klank) uitstekend objectief benaderen.

Ja, klopt, maar dat maakt klankkleur nog niet hetzelfde als een spectrum.
Het zijn wel gerelateerde dingen maar het 1 laat zich niet persee vertalen naar het ander.
Als dit wel zo was dan kon je inderdaad door het lezen van een spectrogram het geluid bedenken en andersom.
Dit blijkt in de werkelijkheid nogal lastig en kan alleen als de klank uit een hele simpele reeks van harmonischen bestaat.

Anders gezegd, teken jij voor mij eens op gehoor de spectrogram van een piano op 440Hz.
:W

-Ga ik enorm de fout in als ik dit doe? Dat kan. Als ik te maken heb met een 4/4 maat, en ik ga zeggen dat het een 3/4 maat is... dan maak ik een fout.

Maten zijn voor ons vrij duidelijk waar te nemen. Partialen binnen een complex spectrum niet.
Vandaar dat we met enige zekerheid (ondanks de subjectieve meting van onze hersenen) kunnen zeggen wat voor een maatsoort we horen.
Over timbre hebben we alleen vrij vage dingen te zeggen zoals dof, warm, helder, sprankelend. Dit terwijl het spectrum mischien wel uit duizenden partialen bestaat (en er dus ongelofelijk veel te zeggen zou moeten zijn is over dat spectrum!)

-Maar als ik geen fouten maak is objectief benaderen van muziek een prima tool om te analyseren hoe muziek in elkaar zit. Sterker nog, dit is een van de betere tools om mij een stijl eigen te maken. Welke maatsoorten, intervallen, melodieën, harmoniën en structuren worden in stijl X gebruikt?

Klopt allemaal, alleen valt dit verhaal uit elkaar zodra je over timbre en spectra begint. Daar begint de splitsing tussen waarneming en meting.

-Allemaal relevante vragen, met absolute, meetbare, telbare, kwantitatieve, OBJECTIEVE informatie. Fantastisch dus. Voor mij is dit een deel van het genieten van muziek, weten waar het over gaat, begrijpen wat er gebeurt, meezingen/iproviseren in de muzikale regels die de muziek mij oplegt. Objectief genieten dus *D ooit een betere contradictie in terminis gehoord?

:okdan:

-Interessante thread dit

Yup!

Denk wel dat een bepaalt freqentiegebied het belangrijkst is voor "kleuring" niet het hoog en niet het laag , meer het midden.

Alles wat wij met onze zintuigen ervaren is interpretatie ,onze hersenen maken van iets dat meetbaar geen geheel is,een geheel .Als we alleen op de zintuiglijke waarneming af zouden gaan,dan zouden we bijvoorbeeld ,alles ondersteboven zien ,onze hersens maken ervan wat we nu ervaren .We kunnen vaak goed horen of iets vals klinkt ,maar kun je dat ook zeggen van chinese klassieke muziek ,ik niet, maar de doorsnee chinees wel .Het is het verhaal van of het wit dat jij ziet wel het wit is dat een ander ziet en heb je je wel eens afgevraagd hoeveel soorten wit er niet zijn . En wat nog veel erger is ,als jij denkt dat iets geweldig klinkt ,kan het voor iemand anders om heel veel verschillende redenen klote klinken en ik durf niet eens al die redenen op te noemen .Heel veel luisteren helpt al heel erg en niet alleen naar de muziek waar jij op dat moment mee bezig bent ,maar naar alles .

Origineel geplaatst door doggo

Die kleuren zijn gewoon bedacht. Welliswaar is rood en bruin aan de lage kant van het zichtbare spectrum en blauw aan de hoge maar er is verder geen enkel verband tussen kleuren en geluid

jawel het is een herschaling van die eerder genoemde electromagnetische trillingen, en echt niet door een professor bedacht (laat ik dat nou bruin noemen)(of ben ik al die jaren in het befaamde ooitje genomen?)

-die kleuren kan je echt zien met een goede spectrum achtige analyse.....ze hebben die benamingen niet bedacht ofzo.

De kleuren die je kan zien op een spectrogram geven het volume aan en niet de frequentie..

ik zeg ook spectrum ACHTIGE analyse, zoals in zoiets als....(maar het bestaat echt wel, het heet alleen anders) [/B

-kleur is ook een trilling, en zodoende kan klankkleur weergegeven worden met kleuren.........(synthesizer cookbook gast):D

Kleuren zijn inderdaad een trilling maar zijn niet goed te mappen naar geluid.
Als je naar frequentie kijkt en je zou de trilling van licht schalen naar het hoorbare bereik dan zul je merken dat zichtbaar licht in feite ongeveer maar 1 oktaaf beslaat.
Lees maar eens in een natuurkunde boek tussen welke frequenties het zichtbare licht zit
(zou kunnen omdat natuurkunde niet mijn sterkste vak was, was meer van de math)

Overigens bestaan kleuren ook alleen maar in ons hoofd. In het echt zijn het gewoon snellere of langzame electromagnetische trillingen. Onze ogen en hersenen maken er kleuren van. Maar de kleuren zelf bestaan helemaal niet.
De mooie filosofische vraag blijft over: Is jouw rood dezelfde als de mijne?

maar ze bestaan dus wel in de vorm van trillingen, maar of de perceptie hetzelfde is das idd de vraag.

weet niemand hier een wikipedia over? zodat we weer verder kunnen producen

Back