Ableton midi/audio

-crazone

Ingeburgerd
Jow peeps,

Heb ff een vraagje..ik wil een song in Ableton Live 5 resamplen en er een wav filetje van maken...nu gaat dat met de ingelade samples prima via 'render to disk' of via resampling..nu komt het probleempje: midi kanalen neemt neemt ableton niet op..ook wel logisch denk ik omdat de audio uitgangen van mijn hardware via mijn geluidskaart (emu 1820) lopen en niet via ableton..mijn vraag is dus hoe ik nu een complete song gebouwd in ableton om kan zetten naar een wav (of mp3) inclusief het geluid van de hardware afgespeeld door de midi kanalen van Ableton dus...ik heb al diverse externe wav recorders geprobeerd maar deze lijken allemaal moeite te hebben met het idee dat ik een andere geluidskaart heb en ontvangen al helemaal geen signaal..misschien weet iemand een goede wav recorder waarbij dit wel kan? Of. en dat hoop ik, weet iemand hoe ik dat via ableton zelf kan doen??? Alvast bedankt voor jullie reacties!

MVG,
jullie eeuwig en altijd dankbare synthforum bezoeker :halleluja
-crazone

www.myspace.com/yesitsthecrazone

Tnx for reply..
Maar dat is dus mijn probleempje: hoe neem ik mijn midi instrumenten, de audio van de hardware, op met ableton? Via resampling doettie dat niet..maar hoe dan?

je moet die geluiden van je externe app weer gewwon je geluidskaart in laten gaan en in ableton de desgewnste kanalen selecteren.. is toch niet zo moeilijk?;)

Je hoeft niet te 'resamplen' gewoon een audio channel op 'arming' of record enable zetten en selecteer ext. in ipv resample en kies de juiste input waarop je synth is aangesloten.

Zorg er trouwens ook voor dat in de emu patch mix een send is naar een asio kanaal die je in ableton weer oppakt ( options - audio - input config) anders kun je niet de juiste audio kanaal selecteren.

Tnx voor alle replies! :)

DIVI:
op de inputs van mijn geluidskaart zit de hardware..die op deze manier dus weer de pc ingaat..(het is overigens een interne geluidskaart met een breakout box) de hardware speel ik dus af met midi signalen uit ableton en hoor ik via de PC.

JOJO:
Misschien heb je helemaal gelijk..ik zit alleen op mijn werk nu en kan het niet bekijken...ik probeer het zodra ik weer thuis ben..het klinkt in ieder geval erg aannemelijk..maar als het klopt wat jij zegt: betekent dit dan dat ik niet direct een complete song om kan zetten in wav of mp3? maar dat ik eerst al de midikanalen moet omzetten in een audio kanaal?

wederom is mijn dank groot voor jullie reakties! :halleluja

-crazone

ik denk dat ik weet wat je bedoeld...

je moet even die midi tracks bouncen naar een gewone audio track, daarna pas renderen. dus gewoon je hele arrangement afspelen en je line input opnemen op een nieuw audio spoor.

bliepbliep

aaaaaaaaaaaaargg ik word er zo langzamerhand gek van..:( Ik ben nu al zo'n drie dagen aan het zoeken in de fucking manuals maar ik kom er gewoon niet uit:

Allerlei tips die me wel laten inzien dat ik het audio signaal van mijn hardware wat binnenkomt op de geluidskaart (emu 1820) op een audio kanaal in abelton moet laten binnenkomen en dan opnemen..maar ik kom er gewoon niet uit hoe ik dat dan moet instellen op mijn mijn geluidskaart en in ableton....misschien weet iemand waar ik moet zoeken in de manuals????

Alvast bedankt voor jullie tips..ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen!?

Groet,
-crazone, die redelijk gefrustreerd aan het worden is..:stupid

Je zegt dat je je hardware "via je pc hoort" maar hoor je het via ableton of via EMU's patchmix software? Ik denk dat het het laatste is, maar dat je in Ableton geen audiotrack hebt toegewezen aan je hardware synth.
Het signaal gaat dus wel je computer in, maar het moet vervolgens ook specifiek in Ableton geleidt worden.

Als je alles in Ableton wilt opnemen moet je voor een hardware synth zowel een midi als audio kanaal beschikbaar stellen. Het audiokanaal moet dan als input aangewezen krijgen de input van je geluidskaart waar de betreffende synth op aangesloten zit. Hoe je dit moet dan zal in de manual ergens onder audio channel/inputs routing staan. In je prefs van Ableton moeten trouwens ook de juiste inputs geactiveert zijn anders kun je ze niet kiezen in je mixer routing.
Post anders een een screenshotje van je ableton sessie en je prefs.

PS ik ken de EMU en patchmix software niet uit eigen ervaring maar ik zit even in de Patchmix manual te lezen (P36) en volgens mij moet je op het kanaal/de kanalen waar je hardware binnenkomt een "host asio send" insert zetten. "Splits off the signal and sends it to an ASIO host input such as a software audio recorder or anything that uses ASIO." Die software audio recorder is in dit geval dus ableton.
Het signaal wordt dus vanuit de patchmix mixer via ASIO naar Ableton gestuurd waar je het vervolgens kunt mixen en opnemen. (houdt wel rekening met latency!)

Je zou er ook voor kunnen kiezen om dit signaal helemaal niet naar ableton te routen maar om het geluid vanuit ableton en het geluid van je hardware in de patchmix the mixen en van daaruit de hele zooi opnemen in een programma als wavelab. (dit is zoals ik het doe met m'n Creamware setup. De Asio signalen vanuit ableton en de externe signalen van m'n hardware worden samengebracht in een DSP mixer in de Scope software, en vandaaruit via een wave driver naar Wavelab gestuurd. Je kunt het ook weer via ASIO terugsturen naar Ableton natuurlijk en daar het hele signaal in opnemen. (alleen de master output van je patchmix dus en niet de individuele channels)

Laatst gewijzigd:
Jo king of snake!!!

Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg!! :halleluja Ben blij dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om het een ander zo te helpen!! Het is me dus eindelijk gelukt!!Het was ff puzzellen, maar ineens had ik um door!! Weet nu hoe het werkt in ableton en op de geluidskaart..heb er dus ook voor gekozen om het via ableton te doen..ten eerste omdat ik wilde weten hoe dat werkt en ten tweede zodat ik samples kan maken die direct passen in ableton en ik mijn hardware vanaf dat moment niet meer hoef te gebruiken..nu heb ik nog ff een vraagje..en je noemde het zelf ook al: de latency..die staat voor de patchmix ingesteld op '' 40 ''..is dat goed? (ik weet trouwens niet of dat universele waarden zijn?) En een tweede vraag: kan ik ervoor zorgen dat ik direct de audio MET de latency hoor als ik de hardware inspeel? Zodat het ook goed blijft klinken als ik het audio signaal opneem op een audiotrack in ableton? Ik had trouwens geprobeerd om het met wavelab op te nemen maar sinds ik mijn emu 1820 heb..werkt wave lab niet meer op mijn PC..ik zal het nog eens proberen, maar ik ben nu allang blij dat het op deze manier werkt! Bedankt in ieder geval voor je reaktie!!!!!!

-crazone :)

Ik weet niet hoe laag de latency van de emu kan komen. Over het algemeen geldt hoe lager hoe beter, maar ook meer rekenkracht vereist is. 40ms lijkt me ietwat aan de hoge kant dus kijk eens of je het wat lager kunt zetten.
Als je bij het audio kanaal in ableton waar je hardware nu op binnenkomt de monitoring op "in" zet (of misschien op auto, weet 't even niet zeker) dan moet je dus de audio horen als je je hardware synth speelt, inclusief latency.

Ik heb thuis nog een sound on sound liggen waar een heel artikel is gewijd aan het integreren van hardware synths met Albeton dus ik zal eens kijken of ik daar een scan van kan maken.

Back