geen underruns meer door een externe CPU-kaart ?

Jan (Gloomy)

Gepokt en gemazeld
Hoi hoi,

Stel, je werkt met Reason, Cubase, FL-studio or whatever..

Op een bepaald moment zal de PC beginnen te bufferen, underruns te vertonen omdat het project zodanig zwaar beladen is door de enorme hoeveelheid externe VST's en samples. Vooral de stukken die ikzelf produceer bevatten vaak 100 patternen, evenveel samples en een 40-tal plugins.. Niet moeilijk dus dat de PC hapert.

Nu heb ik me laten vertellen door een winkelbediende dat er een soort externe CPU-kaart te koop moet zijn, die uitsluitend die producer-taken overneemt die ik hierboven beschrijf.. zodat de eigenlijke processor/geheugen niet belast wordt. Het toestelletje zou iets van een 500 euro kosten, maar meer wist de verkoper me ook niet te vertellen.

Mijn vraag is : hoe heet zo'n dingetje ? En heeft iemand hier ervaring mee ?

(please zeg niet, "gebruik de zoekfunctie", want als ik daar moet op voortgaan... :bekdicht: )

8)

Zoiets heet een extra kaart met DSP-kracht erop waar je specififieke plugins op kan draaien.

Kijk eens naar de:
- UAD-1 van Universal Audio
- PowerCore van TC Electronics
- Liquid Mix van Focusrite

Als je alleen meer native plugs wil draaien kan je ook nog een Muse Receptor kopen bv.
Das een hardware-bak waar je plugins op kan runnen (maar in dat geval kan je evt. ook een nieuwe dual core pc kopen)

Hij bedoeld waarschijnlijk een Dsp kaart.
Das een kaart of kastje met dsp chips erin.
Hier kan je plugins op draaien zonder je comp te belasten.
Verder verschillen de onderstaande kaarten nogal in specificaties.

Een andere optie is natuurlijk een nieuwe cpu kopen.

TC powercore
UAD
Creamware
Muse receptor
SSL Duende
Focusrite Liquidmix

Mzzl

Top ! Van harte bedankt, zeker voor de links. Ik ga ze allemaal eens rustig overlopen. En bekijken wat er het best geschikt is.

Even toelichten welke PC's ik gebruik..

De computer waar ik mee produceer is een Pentium4 multiprocessor van 3,4O GHz en 200GB kloksnelheid.. is toch dual core dan hé ? De geluidskaart is de externe M-audio 410 firewire. Aangesloten : V-synth XT (microfoon ingeplugd), Behringer monitors, Logitec ZZ55OO soundset.. Deze pc draait op XP en is niet met het internet verbonden. Plugins worden geladen via een externe HD.

Waar ik nu mee typ, is een laptop.. (duo processor T5600 - 1,83 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB cache..) Deze draait helaas op Windows Vista. Waarom helaas ? Omdat de M-audio 410 software nog niet compatibel is met Vista. Dus, ik krijg wel geluid via mijn monitors, maar ik kan het volume niet zachter zetten. (of ik moet het doen via FL-studio).. Het is de bedoeling dat deze laptop alles aankan wat de andere aankan.. Dat ik mobiel kan beginnen produceren.

Het is ook zo dat via die nieuwe beveiligingsinstellingen het niet meer mogelijk is om FL-studio te draaien en terwijl te collaboreren via livemessenger.. dus, we gaan op een of andere manier de laptop forceren om te kunnen dualbooten met XP.. (ook al zegt Vista dat dit niet mogelijk is, tenzij je een splinternieuwe XP aanschaft ???)

Ik denk niet dat ik nog een krachtigere pc moet aanschaffen..

Hebben jullie, zonder veel moeite te moeten doen, een idee welke de beste DSP-kaart is die ik zou moeten kopen en die draait op zowel XP, als Vista ? En ook op PC zowel als op laptop ?

Van harte bedankt !

:)

Origineel geplaatst door Gloomer
Hebben jullie, zonder veel moeite te moeten doen, een idee welke de beste DSP-kaart is die ik zou moeten kopen en die draait op zowel XP, als Vista ? En ook op PC zowel als op laptop ?

Voor meer info over DSP-kaarten kan je zeker de zoekfunctie van het forum gebruiken; hier zijn al de nodige threads over!

De DSP-kaarten die hier worden genoemd hebben allemaal hun eigen kwaliteiten en er is daardoor niet zo te zeggen wat de beste DSP-kaart is voor jouw doeleinden. Waar je vooral over na moet denken is wat voor soort aansluiting je wil. UAD werkt bv. met PCI(express)-kaarten terwijl de Liquid Mix via FireWire werkt.

Als je je DSP-kaart ook op je laptop wil gebruiken zou ik kiezen voor een FireWire-oplossing. Liquid Mix is dan wellicht een goede optie.

Je Pentium 4 is geen dualcore.
En helaas ook niet super snel.
Hier valt nog veel te winnen.

Als je een dsp kaart wil aanschaffen moet je wel rekening houden met het feit dat het aantal plugins dat je erop kan draaien beperkt is en duur in aanschaf. Ook zal een dsp-kaart niet altijd 100% functioneren op ieder comp systeem. Ik had al problemen met de powercore op mijn p4, 3,4 en nu ook weer op m'n dual core systeem...balen

Je kunt ook CPU besparen door (nog) slimmer met je software om te gaan.

Origineel geplaatst door musica
Als je een dsp kaart wil aanschaffen moet je wel rekening houden met het feit dat het aantal plugins dat je erop kan draaien beperkt is en duur in aanschaf.

Daar staat tegenover dat de kwaliteit van de plugins doorgaans beter is dan native plugs.

En als je een Waves-bundle wilt kopen zonder DSP-kaart ben je ook veel geld kwijt.

*Globale FX gebruiken ipv Inserts
*Bouncen/freezen/export van sporen of submixen
*(externe) hardware
*Polyfonie van bijv VST's naar beneden schroeven als je het niet nodig hebt
*CPU overclocken

Zal het misschien ook niet helpen om je vst's vanaf je C: schijf te runnen?

Origineel geplaatst door Negative Plus
Tov een externe disk.
Zie post topic starter.

volgens mij heeft de topic starter het nergens over een externe disk....... :frons:

Goedemorgen Trigg & M.u.f.f.
De 4e post van de thread, 3e alinea, laaste regel :D

Plugins worden geladen via een externe HD.

Het nut van plugins laden via een externe HD ontgaat me even.....

Origineel geplaatst door Negative Plus
Goedemorgen Trigg & M.u.f.f.
De 4e post van de thread, 3e alinea, laaste regel :D

Ah, je hebt gelijk ja :D

das niet zo handig idd.. beter lokaal draaien

Woow, dat gaat hier snel, dank jullie wel allemaal !

Doeme, ik dacht een supersnelle pc te hebben :stupid

Ik ga ermee naar de verkoper, ook met dit topic.. dan overlopen we dit samen. Ik zie hem volgende week.. ik zal iets laten horen als ik meer weet.

Echte profs hier :P

Het toestelletje zou iets van een 500 euro kosten, maar meer wist de verkoper me ook niet te vertellen.

Zou je dat wel doen.
Aangezien je zegt dat hij ook niet meer wist te vertellen ?

Back