populaire arrangementen

brmzz

Coder/ Decoder
hallooo...

ik loop me al een tijdje suf te zoeken maar het wil niet lukken. (dit is natuurlijk vanzelf sprekend anders zou ik geen nieuwe thread openen ;))

Ik wil meer weten over arrangeren. Hiervoor hoef ik geen dik boek met alle theorie erachter want die heb ik al. Wat ik meestal doe is nummers, die ik tof vind, uitzoeken hoe ze in elkaar steken. dus nummer aan, pen en papier erbij, en dan tellen hoevaak iets gebruikt word.

moet ik dit nu de rest van mijn leven doen of bestaat erzoiets waar een overzicht in staat van de meest belangrijke/populaire nummers?

ik denk at het merendeel van de nummers een soort
vaste opbouw hebben. Als je wat verder kijkt dan is
er nog zoiets als bijvoorbeeld een Blues schema.
En kijk je nog wat verder kom je bij bijvoorbeeld de
sonata's uit. En zo zijn er tal van andere schemas...

Ik denk dat je met google veel voor-
beelden kan vinden.
Geloof dat wikipedia enorm veel heeft over dit in het
nederlands...

Origineel geplaatst door Slipperman
ik denk at het merendeel van de nummers een soort
vaste opbouw hebben. Als je wat verder kijkt dan is
er nog zoiets als bijvoorbeeld een Blues schema.
En kijk je nog wat verder kom je bij bijvoorbeeld de
sonata's uit. En zo zijn er tal van andere schemas...

Ik denk dat je met google veel voor-
beelden kan vinden.
Geloof dat wikipedia enorm veel heeft over dit in het
nederlands...

hmmm... misschien heb ik mijn vraag niet helemaal goed gesteld. Dit weet ik allemaal allang dus.

<uit mijn hoofd>
de sonate heeft drie delen
eerste deel, rondo, ABABCAB
daarna wat triester
daarna nog een vrolijke en/of snelle afsluiter...
</uit mijn hoofd>

kijk dat zit er allemaal nog in.

Nu ben ik dus hedendaagse electronische muziek aan het analiseren en niet popmuziek of klassieke muziek.

wat ik wil is dus dat ik songs kan opzoeken welke vorm ze hebben i.p.v. het zelf doen...

EDIT krijg net een idee

je kunt het nummer ook op 4 voudige snelheid afspelen... dan kun je alles 4 x zo snel analyseren.

/EDIT

Analyzeren is best nuttig, maar verwacht niet dat het allemaal in een "officiele" vorm gaat passen. Sterker nog: de klassieken zelf pasten daar vaak al niet goed in en een sonate-vorm is zelf exact, in de zin dat alle A'tjes en B'tjes precies hetzelfde zijn.

Je kunt je beter afvragen waarom zoiets als een sonate-vorm werkt.

Je kunt bijv. die standaard trance schema schema's wel toepassen, maar dan beland het sneller in een 13 in een dozijn track. Ik houd niet van standaard. Hoewel je voor een popliedje ook naar de Beatles kunt luisteren om te ontdekken hoe een song in elkaar steekt. Je kunt je wel vasthouden aan standaard schema's, maar een track dient gewoon te lopen als een trein. Mensen moeten verlangen krijgen naar een refrein en even uitblussen in een break. Ook willen ze verrast worden. Het is dus ook de kunst van het "weglaten". Een paar nootjes schrappen, kan betekenen dat de luisteraar juist net naar dat ene riedeltje verlangt, of wat kenmerkend is voor de track.
Ik weet dat het heel moeilijk is. Er wordt hier nogal eens lachwekkend over commerciele tracks gedacht. Alleen zijn dergelijke tracks moeilijker dan men denkt. Het is juist moeilijker om een simpel liedje te maken dan een ingewikkelde volgestopte track!! Je kunt de opbouw wel vasthouden van een populaire track, alleen ben je dan wel afhankelijk van de melodielijn. Wanneer een luisteraar verwacht dat het refrein melodietje nog een staartje krijgt en jij belandt al in een volgende passage, kan dit cruciaal zijn voor een wel-niet geslaagde track.

Wat ook wel eens wil werken is een track die je gemaakt hebt eens kritisch te laten beluisteren door iemand die géén verstand van muziek heeft. Je kunt alles wel kapotanalyseren, maar bij een commercieel product is het toch de bedoeling dat de gemiddelde luisteraar het leuk vindt? Ik zeg: vraag dan de gemiddelde luisteraar. ;)
En vraag dan ook dóór: "je vindt het saai? Wat vind je precies saai?" "De intro vind je te lang? Welk stuk zou er van jou uitmogen dan?" enz.

Je zult daar niet altijd bruikbare antwoorden uit halen, maar soms weet zo'n 'achteloze' luisteraar precies de vinger op de zere plek te leggen.

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Wat ook wel eens wil werken is een track die je gemaakt hebt eens kritisch te laten beluisteren door iemand die géén verstand van muziek heeft. Je kunt alles wel kapotanalyseren, maar bij een commercieel product is het toch de bedoeling dat de gemiddelde luisteraar het leuk vindt? Ik zeg: vraag dan de gemiddelde luisteraar. ;)
En vraag dan ook dóór: "je vindt het saai? Wat vind je precies saai?" "De intro vind je te lang? Welk stuk zou er van jou uitmogen dan?" enz.

Je zult daar niet altijd bruikbare antwoorden uit halen, maar soms weet zo'n 'achteloze' luisteraar precies de vinger op de zere plek te leggen.

Mooie tip. Alleen zal de gemiddelde luisteraar het woord `intro` niet eens gebruiken. Zij analyseren niet d.m.v. termen die wij wel gebruiken. Ze zullen net dat ene klankje of riedeltje eruit pikken, wat jij nou net niet belangrijk of typerend vindt. `Dat is leuk, dat ta ta ta ta`

Origineel geplaatst door Catalunya
Mooie tip. Alleen zal de gemiddelde luisteraar het woord `intro` niet eens gebruiken. Zij analyseren niet d.m.v. termen die wij wel gebruiken. Ze zullen net dat ene klankje of riedeltje eruit pikken, wat jij nou net niet belangrijk of typerend vindt. `Dat is leuk, dat ta ta ta ta`

Mooi toch?

Niks leuker dan een vriend van mij die nooooit naar muziek luistert behalve weird Al Yankovic (I shit you not! :D ), en die inderdaad dingen zegt als: "dat dingetje in het begin wat pffft doet, dat is wel leuk."
:dubbel:

Aan de andere kant is iemand die nooit naar muziek luistert dan weer een brugje te ver misschien. :frons:

Ik vind trouwens de mooiste arrangementen, de arrangementen waarvan de melodie na een aantal maten in het couplet overgaat in een iets andere melodie die een brug legt tussen het couplet en het refrein. Veelal gaat men dan in het schema de hoogte in of dat men de akkoorden iets sneller achter elkaar legt.
Bij zang vind ik het ook altijd lekker wanneer tegen het einde van de track de melodie getransponeerd wordt.

Origineel geplaatst door Catalunya
Bij zang vind ik het ook altijd lekker wanneer tegen het einde van de track de melodie getransponeerd wordt.
"En dan wegmoduleren naar B." -- Jiskefet

...zeg maar ;)

Arrangeren en componeren hebben hetzelfde doel: de luisteraar bij de "les" houden. Voor mezelf zie ik dan ook niet echt het verschil, behalve dat ik componeren in enge zin zou kunnen zien als "iets in 2 balken opschrijven" (als een pianoreductie, als het ware) en arrangeren in enge zin zou kunnen zien als "andersmans muziek veranderen van bezetting, samenstelling, ...".

Trouwens, bij populaire arrangementen hoort natuurlijk wel een melodie/hook/riff die op zijn minst catchy is. Iets waarvan iedereen meteen kan horen: dat is dát nummer.
Wat ik wel eens probeer als ik twijfel of ik een sterke melodie heb geschreven: ik speel 'em met verschillende klanken/ basis'arrangementen', en als de melodie overtuigend blijft, onafhankelijk van hoe je het speelt, dan heb je denk ik wel een sterke melodie te pakken.

Simpel voorbeeld: In één van de laatste afleveringen van Scrubs zat de melodie van 'party all the time' (ik vind het nummer niet veel, het herhaalt te veel imho, maar de melodielijn is best aardig), maar dan gezongen door een gospelkoor. En klonk nog steeds hartstikke catchy!

Zo begint Total Touch - Touch me here met het refrein/thema en niet met een couplet

Ik ben geen analyticus en niet geschoold. Ik luister naar wat de track met me doet.

Iets waar je veel uit kunt halen is deze track van Randy Crawford - One day I'll fly away. Er zit weinig spektakel en bombastiek in, maar juist de eenvoud en het subtiele draagt deze track.
Met een heus intro en een outro op 3:36
Opvallend dat het refrein "One Day I'll fly away" eigenlijk uit 2 zinnen bestaat, waardoor het nog catchier wordt. Daarna gaat ze over in wat ik bedoel "soort van bridge/transpose op 1:03 en 1:53" naar het volgende couplet. Ik gaf eerder aan dat ik het lekker vind wanneer die bridge in het couplet zit. In het refrein kan dus ook. Op 2:04 transponeren. Op 2:24 de break. Op 3:21 wordt het refrein getransponeerd.
Ook een duidelijk voorbeeld wat bij zang bijna altijd wordt gebruikt. Voornamelijk een beat en op moment dat er geen zang is een riedeltje. Ditmaal de violen in het couplet.
Dat even inhouden op 3:14 en 3:29 vind ik ook erg lekker!!

Hier staat ie
http://www.speedyshare.com/680825832.html

Laatst gewijzigd:
dank jullie wel voor de antwoorden!

zeker de laatste post van catalunya vind ik erg uitgebreid en ik heb dan ook even goed zitten luisteren wat catalunya heeft geschreven.

ook die total touch intro ding is gaaf. dat ga ik ook es proberen

dank daarvoor.

Het is niet zo dat ik alles kapot wil analyseren maar ik wil gewoon dieper op de materie in duiken. En dan is natuurlijk regel 1 : goed luisteren en opschrijven. maar aangezien het uitzoeken van een nummer best veel tijd kost, zeker twee a drie keer luisteren, dacht ik dat er vast meer mensen die allerlei analyses hebben gemaakt zodat ik ze alleen na kan lezen. misschien een boek of tijdschrift die de beste songs van het moment onder de loep neemt en de bijzonderheden qua compostitie en arrangement uitlicht. De boeken over arrangeren en componeren staan namelijk alleen de oude hits... de hits van klassieke muziek.

@Meinte37 ik weet dat niet alles de zelfde structuur heeft. beter nog is dat je song afwijkt en verassend is. Maar ik denk dat arrangeren een even zo belangrijk is als soundsynthese en melodie, om een muziekstijl herkenbaar te laten zijn. Dus moet je arrangement voor bepaalde muziekstijlen conform zijn aan wat de muziek stijl inhoud.

het hele idee ontstond toen ik een boek over techno opensloeg en dat daar een nummer helemaal uitgeschreven stond met de bijzonderheden erbij. ik dacht toen ... als er nou een boek bestond met alleen die tekening en een kort tekstje over wat er bijzonder is .... en dan per pagina een song ...

met name voor trance zijn er veel van dat soort boeken en dvd's te krijgen.

een voorbeeld daarvan vind je bijvoorbeeld hier:
The Trance Experience - An Introduction to Electronic Dance Music

ikzelf doe eigenlijk hetzelfde als jou, ik pak tracks die ik leuk vindt in de stijl, en elke track zet ik om naar een 'arrangement style playorder' template in cubase, zodat ik elke track die ik maak in die stijlen snel kan vergelijken en eventueel flattenen om de track af te maken.

Die boeken doen volgens mij niet veel anders, die geven gewoon wat schema's hoe je je track kan opbouwen in een herkenbare stijl. Ik zelf heb het geld er niet voor over bij zo;n boek, het zelf uitzoeken wat je het meeste aanspreekt in tracks vind ik toch het leukste.

Origineel geplaatst door The Unholy
Of misschien zelf wat bedenken.

Of je gehoor gebruiken die heb ik nog niet voorbij horen komen volgens mij.

Origineel geplaatst door Exzit
Of je gehoor gebruiken die heb ik nog niet voorbij horen komen volgens mij.

:confused: wat heeft gehoor met muziek te maken? :confused:

:D

Origineel geplaatst door quifster

ikzelf doe eigenlijk hetzelfde als jou, ik pak tracks die ik leuk vindt in de stijl, en elke track zet ik om naar een 'arrangement style playorder' template in cubase, zodat ik elke track die ik maak in die stijlen snel kan vergelijken en eventueel flattenen om de track af te maken.

Die boeken doen volgens mij niet veel anders, die geven gewoon wat schema's hoe je je track kan opbouwen in een herkenbare stijl. Ik zelf heb het geld er niet voor over bij zo;n boek, het zelf uitzoeken wat je het meeste aanspreekt in tracks vind ik toch het leukste.

vet die functie mis ik in logic (express)... dat is precies waar ik naar opzoek ben eigenlijk...

is er ook een ander progje die dat ook doet? (heb geen zin in cubase ... kost weer tijd en geld)

ja trance is ook een vet populaire stijl natuurlijk waar veel noobs snel een trance hitje in elkaar willen zetten. dan verkoop je die boeken ook echt. als je dat voor electrosnufpopmachinerockclash doet verkoop je natuurlijk geen exemplaar.

De vorm van een song is heel makkelijk uit te zoeken,
zoek de teksten op internet en zet bij elke gedeelte een A, B etc naar gelang de structuur.

Daar zijn idd ook veel truukjes een basisregeltjes voor. Alleen is het nog veel leerzamer om de akkoorden en de "orchsestratie" uit te pluizen van nummers die je leuk vindt,

Gehoortrainen is een pre.

Back