populaire arrangementen

popmuziek zonder tekst???

wees eens duidelijk, over wat voor muziek hebben we het hier?

nee je hebt gelijk... het is een goede tip... zo kun je ook natuurlijk de gitaar akoorden zoeken. Daar kun je ook in een oogopslag zien hoe het lied in elkaar zit. inclusief bridge en intro/ending

de muziek die ik in mijn gedachte heb is de meer alternatieve electronische muziek. ik denk aan chemical brothers, prodigy, digitalism, daft punk, etc. maar ik heb besloten om toch maar es lekker weer aan het analyeseren te gaan. maar dan op hoge snelheid om tijd te besparen. (truukje wat ook gebruikt word bij de radio, daar werd op 4x de snelheid geknipt om sneller te werken)

dank u allen

Misschien heb ik het verkeerd, maar heb je het nou niet juist over bands die succesvol zijn geworden door áf te wijken van de getreden paden?

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Misschien heb ik het verkeerd, maar heb je het nou niet juist over bands die succesvol zijn geworden door áf te wijken van de getreden paden?

ben ik met je eens...

ik weet het niet zo met dat tot het bot toe analyseren... ik vind het heerlijk om naar muziek te luisteren en tijdens het luisteren alle lagen te ontdekken en hoe ze bepaalde overgangen doen e.d. maar alles wat ik zelf maak doe ik toch op gevoel. Zowel electronische dance-dingen, als pop/rock liedjes of experimenteel werk.

Het idee om iets zo ver uit te zoeken en er zelfs templates van te gaan maken in cubase enzo staat mij tegen.. dat beperkt je in de creativiteit.... beter op je gevoel vertrouwen, 'out of the box' denken en proberen vernieuwende dingen te maken!

:confused: wat heeft gehoor met muziek te maken? :confused:

:D

arangeren doe je het best op je muzikaal gehoor en niet alleen met regeltjes lijjkt me.

Origineel geplaatst door Exzit
arangeren doe je het best op je muzikaal gehoor en niet alleen met regeltjes lijjkt me.

Dat ben ik ook met je eens, maar soms is het ook wel eens handig om niet een wiel uit te hoeven vinden dat al 2000x uitgevonden is. Ik arrangeer ook op gehoor, en dan kom je 9 van de 10 keer ook uit op iets wat al beproefd en gedaan is.

Ach, denk maar zo: iets wordt niet cliché als niemand het mooi vindt! :D

Origineel geplaatst door quifster
ikzelf doe eigenlijk hetzelfde als jou, ik pak tracks die ik leuk vindt in de stijl, en elke track zet ik om naar een 'arrangement style playorder' template in cubase, zodat ik elke track die ik maak in die stijlen snel kan vergelijken en eventueel flattenen om de track af te maken.

Klinkt niet bijster creatief!!

Waarom een template en geen AB vergelijk door je favoriete tracks te pitchen zodat de beat gelijk loopt en je A en B kunt vergelijken. Templates maken van een bestaand nummer en deze bij elkaar voegen klinkt als "slim jatwerk"
Persoonlijk lijkt me wel geoorloofd om goed lopende (12 inch remix) tracks per opbouw te vergelijken, maar basloopjes, melodietjes enzovoorts verzin ik zelf!! Dan is de track ook echt helemaal van mij!! Templates kun je maken m.b.t. je eigen composities. Dan is het een handig hulpmiddel om sneller te werken voor een volgende track!!!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Klinkt niet bijster creatief!!

Waarom een template en geen AB vergelijk door je favoriete tracks te pitchen zodat de beat gelijk loopt en je A en B kunt vergelijken. Templates maken van een bestaand nummer en deze bij elkaar voegen klinkt als "slim jatwerk"
Persoonlijk lijkt me wel geoorloofd om goed lopende (12 inch remix) tracks per opbouw te vergelijken, maar basloopjes, melodietjes enzovoorts verzin ik zelf!! Dan is de track ook echt helemaal van mij!! Templates kun je maken m.b.t. je eigen composities. Dan is het een handig hulpmiddel om sneller te werken voor een volgende track!!!

templates in cubase voor arrangementen moet je zien als een kopieer hulp, je geeft aan hoevaak een pattern herhaald wordt. Afhankelijk van je gekozen template doet cubase dan het kopieerwerk naar een totale song voor je.

Wat niet kan in een template is cubase laten verzinnen welke baslijnen, akkoorden, melodieen, etc in die stijl moeten komen, Dat zul je zelf moeten doen. De patterns zul je dus nog altijd zelf moeten maken en bedenken. Maar het basis werk van het kopieren van je patterns kun je in cubase gemakkelijk met zo'n template doen.

Dus ik ben het met je eens ;)

simpel voorbeeldje:
in cubase maak je 3 patterns genaam A B en C

nu heb je bijvoorbeeld een arrangement template die er uit kan zien als :
AA BBBB C BBBB BBBB AAA
of
BB AAA B CC B AAA BB

in cubase kan je realtime nu vergelijken wat het meest in de buurt komt van wat je uiteindelijk wilt bereiken. Als het je aantstaat kies je flatten arrangement, en cubase kopieert de patterns in die structuur voor je naar een song, net zoals je het handmatig normaal zou doen. Gewoon een handig kopieer hulpje dus.

Origineel geplaatst door trigg

ik weet het niet zo met dat tot het bot toe analyseren... ik vind het heerlijk om naar muziek te luisteren en tijdens het luisteren alle lagen te ontdekken en hoe ze bepaalde overgangen doen e.d. maar alles wat ik zelf maak doe ik toch op gevoel.

Het idee om iets zo ver uit te zoeken en er zelfs templates van te gaan maken in cubase enzo staat mij tegen.. dat beperkt je in de creativiteit.... beter op je gevoel vertrouwen, 'out of the box' denken en proberen vernieuwende dingen te maken!

ik doe het ook op het gevoel hoor, maar ik wil er gewoon meer van weten. Er word toch ook algemeen aangenomen hoe meer je van iets weet des te beter je jezelf creatief kan uitdrukken. creatief zijn en out of the box thinking is een process van zaken die in je hoofd zitten (gehoord, geanalyseerd en opgeslagen) met elkaar in verband brengen. op je gevoel af analyseer je `dit vind ik lekker` `dit vind ik cool!, wil ik ook`... als je meer van de theorie (lees de begaanbare paden) kent, kun je beter analyseren.

het is net wijn proeven af en toe.

i
Dat ben ik ook met je eens, maar soms is het ook wel eens handig om niet een wiel uit te hoeven vinden dat al 2000x uitgevonden is. Ik arrangeer ook op gehoor, en dan kom je 9 van de 10 keer ook uit op iets wat al beproefd en gedaan is.

ben ik geheel eens. Ik ben overtuigd dat creatief zijn en nummer maken die niet 13 in een dozijn zijn tot de zelfde school behoord, maar ik beschouw mezelf als professioneel creatief en daarom ga ik opzoek naar hoe beter, sneller het creatief proces te doorlopen. en daar kan een computer ( het AB arrangementen verglijken) heel goed van pas komen.

templates in cubase voor arrangementen moet je zien als een kopieer hulp, je geeft aan hoevaak een pattern herhaald wordt. Afhankelijk van je gekozen template doet cubase dan het kopieerwerk naar een totale song voor je.

Wat niet kan in een template is cubase laten verzinnen welke baslijnen, akkoorden, melodieen, etc in die stijl moeten komen, Dat zul je zelf moeten doen. De patterns zul je dus nog altijd zelf moeten maken en bedenken. Maar het basis werk van het kopieren van je patterns kun je in cubase gemakkelijk met zo'n template doen.

Dus ik ben het met je eens ;)

Jij bedoelt met patterns, drumpatronen dus. Zoals in de meeste oude drumcomputers al ingebakken zit. In de MPC kun je in een song ook bepalen hoe vaak een pattern wordt herhaald.
Met cakewalk doe ik eigenlijk hetzelfde met couplet en refrein. Ook heel wat copy-paste!!
Met een melodie heb ik veelal dat het eenmaal moeilijk is af te wijken van het oorspronkelijk idee. Ik weet niet of de hersenen hier een rol in spelen? Dat wanneer je afwijkt, je het idee hebt dat het niet meer klopt. Hetzelfde geldt voor snelheid. Stel dat je continue op 136 bpm werkt en je speelt de track sneller of trager af, dan lijkt het alsof het niet meer klopt. Een A-B vergelijk zou op snelheid ook wel handig zijn.

Origineel geplaatst door Catalunya
In de MPC kun je in een song ook bepalen hoe vaak een pattern wordt herhaald.

goeie vergelijking, dit is eigenlijk hetzelfde.

goeie vergelijking, dit is eigenlijk hetzelfde.

Als ik het allemaal goed heb begrepen ben ik van mening van niet want die patern op je MPC heb je dan wel eerst zelf gemaakt en verzonnen en niet automatisch laten genereren naar aanleiding van iets wat al eerder gemaakt is.
Copy en past binenn Sonar gebruik ik wel eens maar wel van iets wat ik eerder zelf heb ingespeeld en meestal verander ik er dan ook nog iets aan het gekopieerde stuk daarna.
Ik gebruik dus nooit voorgedefinieerde drum loops of bestaande paterns etc.
Want dan wordt het inderdaad een copy en past verhaal.
Ik vind dat sommigen daar heel creatief mee kunnen zijn maar vind het persoonlijk gezien niet muzikaal creatief.
Je hebt de muziek immers niet zelf gemaakt en verzonnen alleen iest bestaands eigenlijk in een bepaalde volgorde gezet en gerangschikt. Is wel een opendeur geef het toe.
Ikzelf zou al snel niet meer geboeid zijn in het maken van muziek als het alleen maar daaruit zou bestaan.

Als ik het allemaal goed heb begrepen ben ik van mening van niet want die patern op je MPC heb je dan wel eerst zelf gemaakt en verzonnen en niet automatisch laten genereren naar aanleiding van iets wat al eerder gemaakt is.

nee, heb je niet goed begrepen dan :)

Cubase kan geen patterns zelf bedenken, de muzikant zal altijd nog zelf zijn tracks moeten bedenken. Wat cubase wel kan is simpele handelingen die vaak hetzelfde zijn voor je afhandelen, waaronder dus het aantal malen kopieren van je zelf bedachte en ingespeelde melodielijn, of akkoorden, of drumpatroon.

Ik begrijp sommige mensen niet helemaal. Het leuke van muziekmaken is toch dat JIJ ZELF degene bent die alles mag verzinnen? Zodat je uiteindelijk een track hebt die echt vanuit jouw eigen brein ontstaan is zeg maar...?

Ik weet dat er letterlijk iets bestaat als een 'hitformule' en dat die op vrijwel elk top-100 nummer toegepast wordt - wat ook de grootste reden is dat ik niet naar populaire muziek luister - maar hier op het synthforum zitten volgens mij toch wel wat creatieve gasten die geen boek nodig hebben om een goede track in elkaar te zetten...toch?

wel eerst zelf gemaakt automatisch laten genereren naar aanleiding van iets wat al eerder gemaakt is.

euhmmm dat is iets anders... dat is generatief muziek maken met gehulp van AI. Quifster doelt op het laten genereren van arrangementen aan de hand van templates.

Je hebt de muziek immers niet zelf gemaakt en verzonnen alleen iest bestaands eigenlijk in een bepaalde volgorde gezet en gerangschikt. Is wel een opendeur geef het toe.
Ikzelf zou al snel niet meer geboeid zijn in het maken van muziek als het alleen maar daaruit zou bestaan.

DJ´en?

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik begrijp sommige mensen niet helemaal. Het leuke van muziekmaken is toch dat JIJ ZELF degene bent die alles mag verzinnen? Zodat je uiteindelijk een track hebt die echt vanuit jouw eigen brein ontstaan is zeg maar...?

misschien bedoel je: Het leuke van muziekmaken vind ik toch

en iets ontstaat uit je brein nadat je er iets hebt ingestopt.

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik weet dat er letterlijk iets bestaat als een 'hitformule' en dat die op vrijwel elk top-100 nummer toegepast wordt - wat ook de grootste reden is dat ik niet naar populaire muziek luister - maar hier op het synthforum zitten volgens mij toch wel wat creatieve gasten die geen boek nodig hebben om een goede track in elkaar te zetten...toch?

ja klopt maar daar hebben we het niet over. ik wil meer weten over arrangementen&arrangeren omdat ik vind ik daar nog beter in kan worden om in mijn eigen muziek mijn verhaal beter te laten uitkomen . en daarvoor analyseer ik andere nummers ( die ik vet vind ) leer/lees theorie ( om muziek beter te herkennen en begrijpen) en die komen in mijn brein, klaar om er weer uit te komen waar nodig is.

nee, heb je niet goed begrepen dan :)

Cubase kan geen patterns zelf bedenken, de muzikant zal altijd nog zelf zijn tracks moeten bedenken. Wat cubase wel kan is simpele handelingen die vaak hetzelfde zijn voor je afhandelen, waaronder dus het aantal malen kopieren van je zelf bedachte en ingespeelde melodielijn, of akkoorden, of drumpatroon.

Ok ik dacht dat je die een style of zo kopieerde en zelf iest genereerde.

Zie het dan als een soort random funktie! Zelfde als die op sommige synths zit. Heb je de sound dan zelf gemaakt? Ook met het creeeren van eigen sounds. Jij bedient de knoppen en de synth produceert/maakt het geluid. Je zal je in het creeeren van eigens sounds ook laten beinvloeden tot wat je al eerder hoorde. Het meeste is al ooit bedacht qua sounds, drumpatronen en melodie. Het is naief om te denken dan men ineens het wiel uit zou vinden. Het is wel dat er een eigen sound kan ontstaan. Wat zal komen door een combi van sounds, melodie, mix, akkoorden schema. Zoiets prefereer ik liever dan een bestaand nummer ter hand nemen en nagenoeg een identieke kopie maken. Dit om bijv. een graantje mee te pikken van de populariteit van dat deuntje. Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar die eigen sound. Een luisteraar moet bij enkele herkenningen direkt denken dat jij het bent die dat nummer heeft gemaakt. Dan ben je goed bezig en zal je de muziekgeschiedenisboeken in gaan.
Je hoeft de afgelopen 10 jaar de meest succesvolle dance produkties maar te luisteren en je begrijpt wat ik bedoel. Diegene die het eerst met die ene sound zal komen zal het meest gewaardeerd en herinnerd worden.

Zomaar wat klassiekers uit de geschiedenisboeken met een eigen sound

Kosheen - Catch me
Motorcycle - As The Rush Comes
Roger Sanchez - Lost
Iio Aka Vaiio - Rapture
Mylo - Drop The Pressure
Gigi D’Agostino – L’amour toujours
Armand van Helden - You don't know me
David Guetta - Love Dont Let Me Go
Shapeshifters - Lola's theme
Felix - Don't You Want Me
Supafly vs Fishbowl - Let's Get Down