Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Misschien heb ik het verkeerd, maar heb je het nou niet juist over bands die succesvol zijn geworden door áf te wijken van de getreden paden?
:confused: wat heeft gehoor met muziek te maken? :confused:
![]()
Origineel geplaatst door Exzit
arangeren doe je het best op je muzikaal gehoor en niet alleen met regeltjes lijjkt me.

Origineel geplaatst door quifster
ikzelf doe eigenlijk hetzelfde als jou, ik pak tracks die ik leuk vindt in de stijl, en elke track zet ik om naar een 'arrangement style playorder' template in cubase, zodat ik elke track die ik maak in die stijlen snel kan vergelijken en eventueel flattenen om de track af te maken.
Origineel geplaatst door Catalunya
Klinkt niet bijster creatief!!
Waarom een template en geen AB vergelijk door je favoriete tracks te pitchen zodat de beat gelijk loopt en je A en B kunt vergelijken. Templates maken van een bestaand nummer en deze bij elkaar voegen klinkt als "slim jatwerk"
Persoonlijk lijkt me wel geoorloofd om goed lopende (12 inch remix) tracks per opbouw te vergelijken, maar basloopjes, melodietjes enzovoorts verzin ik zelf!! Dan is de track ook echt helemaal van mij!! Templates kun je maken m.b.t. je eigen composities. Dan is het een handig hulpmiddel om sneller te werken voor een volgende track!!!

Origineel geplaatst door trigg
ik weet het niet zo met dat tot het bot toe analyseren... ik vind het heerlijk om naar muziek te luisteren en tijdens het luisteren alle lagen te ontdekken en hoe ze bepaalde overgangen doen e.d. maar alles wat ik zelf maak doe ik toch op gevoel.
Het idee om iets zo ver uit te zoeken en er zelfs templates van te gaan maken in cubase enzo staat mij tegen.. dat beperkt je in de creativiteit.... beter op je gevoel vertrouwen, 'out of the box' denken en proberen vernieuwende dingen te maken!
i
Dat ben ik ook met je eens, maar soms is het ook wel eens handig om niet een wiel uit te hoeven vinden dat al 2000x uitgevonden is. Ik arrangeer ook op gehoor, en dan kom je 9 van de 10 keer ook uit op iets wat al beproefd en gedaan is.
templates in cubase voor arrangementen moet je zien als een kopieer hulp, je geeft aan hoevaak een pattern herhaald wordt. Afhankelijk van je gekozen template doet cubase dan het kopieerwerk naar een totale song voor je.
Wat niet kan in een template is cubase laten verzinnen welke baslijnen, akkoorden, melodieen, etc in die stijl moeten komen, Dat zul je zelf moeten doen. De patterns zul je dus nog altijd zelf moeten maken en bedenken. Maar het basis werk van het kopieren van je patterns kun je in cubase gemakkelijk met zo'n template doen.
Dus ik ben het met je eens
Origineel geplaatst door Catalunya
In de MPC kun je in een song ook bepalen hoe vaak een pattern wordt herhaald.
goeie vergelijking, dit is eigenlijk hetzelfde.
Als ik het allemaal goed heb begrepen ben ik van mening van niet want die patern op je MPC heb je dan wel eerst zelf gemaakt en verzonnen en niet automatisch laten genereren naar aanleiding van iets wat al eerder gemaakt is.

wel eerst zelf gemaakt automatisch laten genereren naar aanleiding van iets wat al eerder gemaakt is.
Je hebt de muziek immers niet zelf gemaakt en verzonnen alleen iest bestaands eigenlijk in een bepaalde volgorde gezet en gerangschikt. Is wel een opendeur geef het toe.
Ikzelf zou al snel niet meer geboeid zijn in het maken van muziek als het alleen maar daaruit zou bestaan.
Origineel geplaatst door The Unholy
Ik begrijp sommige mensen niet helemaal. Het leuke van muziekmaken is toch dat JIJ ZELF degene bent die alles mag verzinnen? Zodat je uiteindelijk een track hebt die echt vanuit jouw eigen brein ontstaan is zeg maar...?
Origineel geplaatst door The Unholy
Ik weet dat er letterlijk iets bestaat als een 'hitformule' en dat die op vrijwel elk top-100 nummer toegepast wordt - wat ook de grootste reden is dat ik niet naar populaire muziek luister - maar hier op het synthforum zitten volgens mij toch wel wat creatieve gasten die geen boek nodig hebben om een goede track in elkaar te zetten...toch?
nee, heb je niet goed begrepen dan
Cubase kan geen patterns zelf bedenken, de muzikant zal altijd nog zelf zijn tracks moeten bedenken. Wat cubase wel kan is simpele handelingen die vaak hetzelfde zijn voor je afhandelen, waaronder dus het aantal malen kopieren van je zelf bedachte en ingespeelde melodielijn, of akkoorden, of drumpatroon.