hardware beginner

korscht

Nieuwkomer
Hallo mensen!

Ik zoek de namen van verschillende apparaten die je nodig hebt om muziek te kunnen maken als dj.
Daarmee bedoel ik dus namen als "performance pad controller", "synthesizer", ook wat voor'n soort geluidskaart je nodig hebt.
Ik heb totaal geen overzicht van wat je nou allemaal nodig hebt.
Alles wat ik heb is ableton live 8 en een geluidskaart waarvan ik niet weet of hij goed genoeg is.De software heb ik een klein beetje onder controle maar van hardware weet ik dus niks.

Even een voorbeeld om het (hopelijk) duidelijk te maken:
Als je een opleiding gaat doen moet je weten dat je boeken, een pen, papier, vervoer, leraren etc. nodig hebt om de opleiding succesvol te volgen.
Zodra je weet dat je die spullen nodig hebt , kan je gaan kiezen tussen die spullen, dus of je nou natuurkunde boeken nodig hebt of scheikunde boeken, of misschien wel allebei.

In het geval van muziek maken als dj ben ik dus op het punt dat ik die informatie niet weet.

De muziek waar ik van houd is IDM, acid en minimal, dus dat zal ook de richting zijn wat ik wil gaan maken.
Mijn lievelings artiest is veruit Richard David James( Aphex Twin, AFX etc.)

Bedankt voor enige hulp!

groeten!

p.s. ik kon je nog niet bedanken --> cm <-- voor het proberen te helpen in de chat maar ik snapte er helemaal niks van.

Een duurdere geluidskaart gaat op z'n best een minimale verbetering geven.
Er zijn voor Ableton een aantal midi controlers, maar die heb je niet perse nodig. Ze kunnen wel de workflow verbeteren, maar ik denk dat het beter is om het programma eerst goed te leren. Daarna kan je altijd nog een controler kopen.
Met een goede koptelefoon kan je prima mixen, dus speakers/acoustiek aanpassingen zijn ook niet nodig.
Iaw: Je hebt al alles wat je nodig hebt om hits te scoren.
Vergeet niet dat het best veel tijd kost om een instrument te leren spelen, dat geld natuurlijk ook voor pc's.

Niet helemaal eens met bovenstaande uitspraak: als je nu een on-board kaart hebt (zit op het moederbord, heb je dus niet apart hoeven te installeren) is al het andere al een verbetering omdat je dan meer en betere in- en uitgangen krijgt, en lagere latency.

Wat is je budget?
Welke computer heb je nu? Een laptop of een desktop?
Welke geluidskaart heb je nu, en van welk merk?

Nodig zijn:

- computer (heb je)
- software (heb je)
- een audio-interface (geluidskaart voor muziekproductie, we gaan er even van uit dat je die hebt)
- monitorspeakers (gewone speakers of koptelefoon werkt, maar niet ideaal)
- een controller.

Een synthesizer heeft vaak een geluidsbron en een toetsenbord (aansturing).
Een controller is een synthesizer die geen geluidsbron heeft.
Een module is een synthesizer die geen toetsenbord heeft.
Elke synthesizer met MIDI kan als controller dienen als je een USB-MIDI kabeltje van 30 euro koopt.

Een synthesizer heb je niet perse nodig, die zitten er al in Live zelf ingebouwd. Het punt is dat je met een muis niet 2 knoppen tegelijk kunt bewegen en geen akkoord kunt spelen, vandaar dat toetsen handig zijn. Ook al weet je niks van spelen, dan is het nog vaak sneller dan noten inklikken.

Komen we weer terug bij de eerste vraag: wat is je budget?

Wij kunnen er mee door als je even de tegenvragen wilt beantwoorden, anders moet je nog nodeloos veel gaan doorzoeken ;).

oke , zeker, heel fijn. Ik was net Nederland-Ghana aan het kijken. (4-1)
Ik zal de vragen beantwoorden vanavond !

Oke ik heb gister al gereageerd, maar blijkbaar is dat bericht niet aangekomen.
Nog een keer dan.

Wat is je budget?
2000 euro

Welke computer heb je nu? Een laptop of een desktop?
Een desktop

Ik heb een on-board geluidskaart. Het merk weet ik niet, maar mijn moederbord is een Gigabyte MA790X-UD3P.
Als ik die kaart op google in typ en daar dan soundcard achter plaats, krijg ik daar een aantal keer het merk Realtek bij.
Vandaag aan het eind van de middag zal ik even iemand bellen om te vragen hoe ik erachter kom, als dat nog nodig is.

Ook heb ik een koptelefoon(Sennheiser HD 205)

"Een synthesizer heb je niet perse nodig, die zitten er al in Live zelf ingebouwd. Het punt is dat je met een muis niet 2 knoppen tegelijk kunt bewegen en geen akkoord kunt spelen, vandaar dat toetsen handig zijn. Ook al weet je niks van spelen, dan is het nog vaak sneller dan noten inklikken."

Klinkt misschien eigenwijs, maar heel makkelijk gezegd lijkt het me gewoon HEEL HEEL leuk om te experimenteren met een synthesizer! :D

Hopelijk komen we hier mee verder!

Groeten!

Ik heb een on-board geluidskaart. Het merk weet ik niet, maar mijn moederbord is een Gigabyte MA790X-UD3P.
Als ik die kaart op google in typ en daar dan soundcard achter plaats, krijg ik daar een aantal keer het merk Realtek bij.
Vandaag aan het eind van de middag zal ik even iemand bellen om te vragen hoe ik erachter kom, als dat nog nodig is.

Klinkt misschien eigenwijs, maar heel makkelijk gezegd lijkt het me gewoon HEEL HEEL leuk om te experimenteren met een synthesizer! :D
Interne geluidskaarten zijn idd niet erg best. Koop een 2e hands externe geluidskaart bv de Emu 0202 usb. Meer geld uitgeven hieraan is imo geld weg gooien. Koop meteen een betere koptelefoon. Voor zo'n 200 euro heb je de top in huis.

Ok je wilt een hardware synth waar je lekker aan kan pielen?
Dan zou ik gaan voor een synth met zoveel mogelijk knopjes. De mogelijkheden zijn groot: DSI synths, Access Virus, Clavia Nordlead, Roland Juno-60 om maar een paar totaal verschillende te noemen. Wat wil je? Veel mogelijkheden of een mooi geluid of beide?

Heb jij zelf ook Emu 0202 usb?
Als ik iets koop wil ik daar altijd een hele tijd mee door kunnen.
Ik heb even een review opgezocht en daar kwam uit dat het een goed apparaat is, maar het enige nadeel is dat het maar 2 ingangen/uitgangen heeft. Is dat niet een heel groot nadeel als je meerdere apparaten hebt?

"Veel mogelijkheden of een mooi geluid of beide?"
Ik wil zo veel mogelijk verschillende geluiden kunnen maken(het belangrijkste), maar als dat kan ook heel mooi geluid uit krijgen!

Nodig zijn:

Elke synthesizer met MIDI kan als controller dienen als je een USB-MIDI kabeltje van 30 euro koopt.

Een vraagje tussendoor:
Future Retro Revolution R2( )

Is dit een voorbeeld van een module?

Heb jij zelf ook Emu 0202 usb?
Als ik iets koop wil ik daar altijd een hele tijd mee door kunnen.
Ik heb even een review opgezocht en daar kwam uit dat het een goed apparaat is, maar het enige nadeel is dat het maar 2 ingangen/uitgangen heeft. Is dat niet een heel groot nadeel als je meerdere apparaten hebt?
Ik heb hem zelf niet, maar een maat van me heeft hem en is erg tevreden. Ik wil hem ook gaan kopen. Met een mengpaneel mix je de instrumenten naar de 2 ingangen van de 0202.
"Veel mogelijkheden of een mooi geluid of beide?"
Ik wil zo veel mogelijk verschillende geluiden kunnen maken(het belangrijkste), maar als dat kan ook heel mooi geluid uit krijgen!
Dan raad ik een digitale hardware synth aan, bv de Waldorf Blofeld.

Nodig zijn:
Klopt allemaal.

Een vraagje tussendoor:
Future Retro Revolution R2( YouTube- Futurer Retro / Revolution R2 / Demonstration Movie )

Is dit een voorbeeld van een module?
Ja, maar deze heeft een ingeboude sequencer.

Is de Akai MPD 32 daar een voorbeeld van? Kan je misschien een voorbeeld geven?

groeten en bedankt

Bijvoorbeeld. Er zijn veel soorten en maten. Google gewoon eens op midi-controllers of loop ook eens langs een muziekzaak (bijv. Feedback in Utrecht). Die kunnen je zowieso adviseren natuurlijk.
Ikzelf gebruik de M-audio Axiom 25 en ben daar erg tevreden over. Staat natuurlijk beetje los van je 'hardware' wens, maar het is in combinatie met Ableton prettig werken. Wat Patat-Met al zei, het verbetert de workflow.

Ik heb een paar youtube filmpjes hieronder bij elkaar gezet. Je hoeft maar van elk een klein stukje te luisteren om te snappen wat ik ongeveer wil maken! Dit maakt het wel misschien wat duidelijker. Aphex heeft zo veel dat je natuurlijk niet kan zeggen "ik wil zijn soort muziek maken".
Dat zijn dus ongeveer de onderdelen van zijn muziek waar ik van hou.

Kunnen jullie misschien wat apparaten noemen waar je dit soort muziek mee kunt maken? Of een richting geven

vanaf 1:25

vanaf 4:42

vanaf 0:13

vanaf begin

^----- ook heel belangrijk-----^

Quote Tanzkonsol
"Google gewoon eens op midi-controllers of loop ook eens langs een muziekzaak (bijv. Feedback in Utrecht)." Quote Tanzkonsol

bedankt voor de tip! google gebruik ik elke dag om te zoeken:D en ik woon niet in Utrecht, maar provincie Utrecht.
Ik kan natuurlijk wel naar Utrecht gaan of een winkel dichterbij, maar ik vertrouw ze daar eerlijk gezegd niet zomaar. Jullie willen geen apparaten verkopen(neem ik aan) en zij wel.
Maar als jij denkt dat ze te vertrouwen zijn, dan wil ik er zeker heen!

Ook was ik nog vergeten te vertellen dat ik zelf geluiden wil gaan opnemen. Ik vind dat dat de muziek een "echter" gevoel geeft. Vooral om geluiden op te nemen in bijvoorbeeld de natuur/stad/industriële gebieden. Dus niet om muziek op te nemen.
Iemand toevallig nog een goede tip?

Als ik verder te veel berichten op het forum zet, te veel filmpjes stuur of te veel hulp vraag moeten jullie het even zeggen. Ik ben nog nooit lid geweest van een forum!

vriendelijke groeten

Laatst gewijzigd:
De Akai APC20, APC40 en Novation Launchpad zijn controlers speciaal gemaakt voor Ableton, daar zou ik eerst eens naar kijken. Ableton is imo prima geschikt voor dit soort muziek.
Aphex Twin gebruikt (volgens deze site: "JL Cooper CS-32 MIDI control surface connected to a Sony Vaio Windows based laptop." voor life shows.
http://www.ableton.com/pages/controllers/all_controllers

Hallo

Tot nu toe heb ik een lijst gemaakt met wat ik denk dat goed zal werken:

-M-Audio 2496 PCI interface
-Novation Launchpad
-Akai MPD32
-Future retro revolution r2

Ik zou heel graag willen horen wat jullie er van denken! Denk a.u.b. niet aan de prijs, maar of het samen werkt en of ik nu niet per ongeluk veel dubbele functies heb(ik denk van niet)

vriendelijke groeten

die pci interface is leuk voor je desktop pc.. maar straks wil je weer optreden..
en dan is een laptop weer makkelijker.. anyways.. als ik nu een beginner was
dan had ik de tip van een leuke goedkope controller meer gewaardeert als dingen zoals

- koop monitors
- koop dure geluidskaart
- koop 500 synths

dure geluidskaart is prachtig.. vooral al die in en uitgangen.. maar als jij geen apparaten heb om al die in en uitgangen te gebruiken.. dan heb je er vrij weinig aan..
en even voor jouw duidelijkheid.. externe compressors enzo zijn heeeel stuk duurder
dan een plugin compressor... het zelfde geld voor een synth..

Latency, als je alles in de box doet (dus geen externe zooi) is minder erg
als latency terwijl je 5 drumcomputers wil syncen.. daarbij kan je met asio4all (algemene asio driver voor shitgeluidskaarten) je latency al verlagen.. genoeg om met je controller
je ableton filtertjes / loopjes te triggeren en jezelf een pracht van een dj te voelen..
dus : google ASIO4ALL .. .

die future retro revolution is heel stom gezegt een tb303 clone met fx's denk aan acid bliepjes en wat geschreeuw.. harstikke tof... maar als beginners synth?? dan is het niet eens leuk.. dan ga je geluiden missen (persoonlijke mening, want je kan de andere geluiden natuurlijk uit ableton halen.. en vet trippende acid maken) zoek eens naar een plugin daarvoor.. scheelt je 600 euro.. (google freeware tb303 vst)

anyways goede tip:
als je 2 in's en uits heb op je geluidskaart.. dan word een mengpaneel makkelijk.
als je interface genoeg ins en uits heb per hardware synth...
dan heb je helemaal geen mengpaneel nodig.. dan kan ableton het weer voor je doen.. al kost dat je een snellere pc en een duurdere geluidskaart

dus een leuke controller mischien 2 leuke controllers en die asio4all driver zoeken.
lekker jezelf uitleven in ableton..
leer je vanzelf waarom duurdere geluidskaart handig is.. of als je echt externe hardware wil..

zo mijn 2cent.. leef je uit :)

Als ik verder te veel berichten op het forum zet
Je houdt alles keurig in 1 thread, waarvoor hulde (niks zo irritant als 80 threads starten met allemaal 1 vraag er in).

Wel een tipje: je kunt stukjes tekst quoten door er

(quote)

en

(/quote)

omheen te zetten. (maar dan met vierkante haakjes zoals [] en niet met ronde haken ) Zo blijft duidelijk welke tekst van jezelf is, en da's ook prettiger leesbaar voor ons.

Als je de Launchpad haalt heb je niet veel aan de MPD32 en andersom. Begin met 1 van de twee. Verder is de Launchpad specifiek voor Ableton in de Session mode; als je meer in Arrangement mode werkt heb je er niet zoveel aan.

Het andere voordeel van een USB of Firewire interface is het feit dat je niet elke keer achter de computer hoeft te kruipen om 'm aan te sluiten.

Een FutureRetro Revolution is leuk maar doet eigenlijk alleen goed een 303 na. Wellicht dat je ook voor een 2ehands x0xb0x van een goede bouwer kunt kijken, da's weer net wat goedkoper en net zo authentiek (of niet).

Ik zou vooral niet vergeten er toch een toetsenbord bij te halen - met de zwarte toetsen alleen al kun je heel typische Selected Ambient Works 85/92 doen ;).

Verder zou ik eens kijken naar een workshop bij je in de buurt; niks dat zo snel de ogen opent als dat. Leer je gelijk weer een aantal dingen bij over productie, en dan is die paar uur aan directe kennisoverdracht goed besteed. Je hebt mazzel dat je in een grotere stad woont, daar wordt zoiets eerder georganiseerd dan in Zakrattenveen.

Back