Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zo ja ( of als ik in de buurt zit ) tot hoever mag het piekje komen?

Er kan theoretisch over getwist worden, maar digitale nummers volgens mij kunnen nooit boven de 0dB zitten...om een nummer van b.v. -9 Db een stuk harder te laten klinken dan nummers die op of boven de 0 Db zit(ten)
precies, dat heb ik al vaker gehoort en geprobeert rekening mee te houden.Origineel geplaatst door Sam_Zen
Het gaat hier nu over twee verschillende dingen. Een analyzer is meestal een frequentie-analyzer.
Peak level gaat over volume.
En Stephen heeft gelijk, oren eerst. Ik gebruik een analyzer af en toe om bv een storend fluittoontje op te sporen.
En inderdaad, digitaal geluid kan niet boven 0dB (100%), het gaat clippen. Dus niks piekjes, zoals bij een cassettebandje kon.
Dus als een freq.-analyzer aangeeft, dat de band van 1200 Hz op 0dB staat, is het waarschijnlijk al te hard.
Er kan theoretisch over getwist worden, maar digitale nummers volgens mij kunnen nooit boven de 0dB zitten.
Je kunt een nummer harder maken, door de pieken te dempen met een limiter en dan het nummer weer te normalizeren tot 99% (100% is af te raden, voor de safety). Een tooltje daarvoor is bv PeakLimiter :
http://www.x-ways.net/peaklimiter/index-m.html
Origineel geplaatst door gertvanhoof
Dat klopt. Subjectieve luidheid heeft veel meer te maken met frequentiespreiding, arrangement en gemiddelde (rms) niveaus dan met peak levels.
Secrets of the mastering engineer…
Groetjes,
Gert

Origineel geplaatst door MadR
En de mastering kan aan de meeste factoren die je noemt zeer weinig veranderen ..![]()

Origineel geplaatst door gertvanhoof
Daar zou je nog van opkijken — het arrangement niet te na geproken, natuurlijk…
Gert
Volledig akkoord, als hermixen tenminste een optie is. Helaas heb je aan het einde van de ketting wel eens te maken met producties die tegen hun maximumbudget aan zitten (of dat al overschreden hebben) en dan moet je 't hoe dan ook stellen met wat je in je handen hebt. Van een raaf maak je dan uiteraard nog geen nachtegaal, maar in het bass/kick-scenario dat je beschrijft, is een beetje dynamische EQ doorgaans nog een aanvaardbaar compromis. Verder geef ik je overschot van gelijk dat er tegenwoordig — en heus niet alleen door de "kleintjes"! — vrij slordig met tracking en mixing wordt omgesprongen, vanuit de veronderstelling dat ze 't bij de mastering wel in de plooi zullen trekken. Horrorverhalen verkrijgbaar op eenvoudig verzoek…Origineel geplaatst door MadR
aan een brakke mix doe je echt weinig als masteraar .. zeker als de kick en de basslijn elkaar in de weg zitten .. kan je bter de mix overnieuw maken in samenspraak met de masteraar dan dat je de masteraar het laat opknappen ..
Origineel geplaatst door Sam_Zen
Het gaat hier nu over twee verschillende dingen. Een analyzer is meestal een frequentie-analyzer.
Peak level gaat over volume.
En Stephen heeft gelijk, oren eerst. Ik gebruik een analyzer af en toe om bv een storend fluittoontje op te sporen.
En inderdaad, digitaal geluid kan niet boven 0dB (100%), het gaat clippen. Dus niks piekjes, zoals bij een cassettebandje kon.
Dus als een freq.-analyzer aangeeft, dat de band van 1200 Hz op 0dB staat, is het waarschijnlijk al te hard.
]