radiouitzendingen samplen mag dat?

SpaceAgent202

Sinds 2001
nou de titel zegt het al.

ik heb weleens half begrepen dat je livesets mag opnemen? heb daar alleen nog nooit duidelijke normen voor gezien. met radiouitzendingen lijkt me dat in dat opzicht hetzelfde verhaal. daarom de vraag: mag je een (deel van) een (live) radio uitzending gebruiken in je eigen muziek?

hehe 6trak :) dan denk i khet ook wel,

ik bedoelde meer in het algemeen,
mag je samplen uit een radiouitzending en dat weer uitbrengen of rust daar ook auteursrecht op. het is min of meer publiek uitgebracht, weet niet of ten aanzien daarvan andere regeltjes gelden?

Origineel geplaatst door Roel
hehe 6trak :) dan denk i khet ook wel,

ik bedoelde meer in het algemeen,
mag je samplen uit een radiouitzending en dat weer uitbrengen of rust daar ook auteursrecht op. het is min of meer publiek uitgebracht, weet niet of ten aanzien daarvan andere regeltjes gelden?

Tuurlijk tust daar auteursrecht op.
De radio moet immers ook bumarechten afdragen om het uit te zenden.

De charlatan Karl-Heinz Stockhausen heeft ooit in wat composities opnames gebruikt van Japanse radio-uitzendingen.
Daar werd niet moeilijk over gedaan. Het was immers een componist in het het serieuze academische circuit....

Dingen als dit is meer een morele kwestie, denk ik. Voor de maker zelf. Ga je klakkeloos iets kopieren voor je eigen gemak,
of stop je er werk in, door de opname te beschouwen als ruw materiaal van buitenaf, en het te bewerken voor eigen doeleinden.
Wat als ik een stuk radio-opname van 'Let it be' 1,5 keer langzamer afdraai, er een tremolo aan toe voeg, en het door een phaser haal ?

ik bedoelde dus stukje radiouitzending gebruiken en moduleren maar.:) mag je bijvoorbeeld korte samples gebruiken/? en zo ja hoe lang? zijn hier richtlijnen voor?

Laatst gewijzigd:
Dingen als dit is meer een morele kwestie, denk ik. Voor de maker zelf. Ga je klakkeloos iets kopieren voor je eigen gemak,of stop je er werk in, door de opname te beschouwen als ruw materiaal van buitenaf, en het te bewerken voor eigen doeleinden.

Bewerken of verkrachten?

Wat voor de één creatief bewerken is, is voor de ander het vernielen van het stuk.

Het heeft er een beetje mee te maken in wat voor een stuk het gebruikt wordt. en uiteraard door wie..

Dat denk ik niet.

Copyright = copyright
En dat mag je simpelweg niet jatten.

Het is de betreffende orgs tot nu toe niet gelukt om wettelijk een grens qua secondes voor sampling vast stellen.
Ik vind meningen meteen over 'jatten' altijd wat snel door de bocht. Dat hangt er maar van af, of iets simpelweg als kopie gebruikt wordt, of dat iemand er werk in gestoken heeft, zoals Roel stelt : "en moduleren maar". Dan wordt de sample gewoon een geluidsbron uit de omgeving, als ruw materiaal, of dat nou uit een microfoon, radio, of cd-speler komt.

Bovendien is het zo, dat die orgs zelf al toestemming geven voor gekopieer, omdat er al tientallen jaren een regel is, dat je acht maten van een song mag kopieren, en dan even wat anders moet doen.

Back