Synth-solo's

bliepbliep

music - non stop
dit topic gaat over synthesizer solo's in de breedste zin van het woord. post hier dus de tracknaam + artiest van je favoriete synth solo, en als je er ECHT zin in hebt, vertel dan ook hoe je het geluid na kan bootsen en welke parameters je tijdens het spelen moet veranderen. en natuurlijk wat algemene speel tips als je gewoon aan het inproviseren bent. met glide kan je hele leuke dingen doen bijvoorbeeld.

mijn favoriete synth solo is die in daft punk - digital love, de laatste minuut knalt echt. het is me nog niet gelukt om deze solo na te spelen maar op internet staat ie wel als midi file.

ELP - fanfare for the common man, eigenlijk een is die hele track een opeenvolging van synth solo's, echt machtig!

bliepbliep

Laatst gewijzigd:
Luister eens naar de Duitse band RPWL (voorheen een Pink Floyd coverband). Ik zag de toetsenist Yogi Lang laatst met Blind Ego met een memorymoog, ik denk dat ie in dit nummer de MM ook gebruikt. Ik vind de solo aan het einde van World Through My Eyes erg mooi. Geen spektakel, maar mooie warme sounds en gegoochel met allerlei parameters, eindigend in een prachtige glide. :{

Rick Wakeman heeft ook behoorlijk wat mooie minimoog solo's gedaan :z

Eloy - illuminations

Steve Hillage - The Fire inside

Camel - Wait (Ongelooflijke solo)

Santana - Dance sister dance (van Moonflower)

pink floyd - crazy diamond :biertje:

Ayreon!!!!!!!!!!!!!!! :okdan:

Lucky Man - ELP

Blijft een waanzinninge solo dat staat als een blok(golf).

op Spectrum van Billy Cobham staan ook een aantal synthsolo's die er zeker toe doen!

ik geloof dat ik de leukste het intro van snoopy's revenge vind....

Die Mr. Husky met z.n What A Fool Believes is volgens mij ook een synth piano :D
Moet altijd denken aan een Ziekenhuis-show als ik dat hoor.

ik heb er wat zitten downloaden (ik geloof dat dat tegenwoordig weer mag, alleen voor eigen gebruik, zolang je maar niet shared.) en ze klonken erg leuk! jan hammer was erg goed bezig, dance sister dance sprak me niet aan, wat een zeurderige stem heeft die gast, maar de solo was machtig:W camel met wailt vond ik de mooiste, Ayreon deed me een beetje denken aan die gotic rock die nu zo populair is, zit goed in elkaar dat wel, maar niet mijn smaak. snoopy's revenge heb ik nog niet kunnen vinden maar daar wordt aan gewerkt ;)

nog geen plannen om dingen na te gaan spelen maar daar heb ik ook nog ffe geen tijd voor, in ieder geval erg bedankt voor de titels, ik denk dat ik maar eens een album van jan hammer ga bestellen :)

bliepbliep

Origineel geplaatst door bikkel
Die zat ook in mijn hoofd :)

Arp?

MiniMoog man! (toch :confused: )

beste synthsolo IMHO is een heel onbekende, op de plaat "Feel It" van Kitty Winter wordt geweldig gespeeld en het 2e nummer "Mato Pato" heeft zo'n prachtige solo, word je stil van. Kan niet zeggen of het ARP of Moog is, of iets anders. Geweldig vind ik ook Tony Banks solo op de "In the Cage medley" op three sides live.

en ben trots op me eigen solootje: Letter to You. Gemaakt met de Nord Micromodular
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=40507&songID=1564806

Jan Hammer op zijn MiniMoog ja en lekker te horen bij Billy Cobham op Spectrum (de mooiste plaat die ik ken) en het Mahavishnu Orchestra (met Hammer en Cobham):
http://www.youtube.com/watch?v=bMK92agDGH4
Zoek verder op youtube en dat is smullen van Jan.
Jammer dat Cobham de drummer zijn wilde haren (letterlijk en figuurlijk) is verloren.

Zo'n Minimoog (of Voyager) is het mooiste wat je kunt hebben voor een solotje natuurlijk. Tweede plaats denk ik voor een SC Pro One die met wat moeite ook erg als een MiniMoog kunnen klinken. Verder de Arp van Chick Corea uit de Return To Forever periode.

Ook met VSTi's kun je prachtige dingen doen en een paar weken geleden haalde ik een Pro One PWM uit een Synth1 (gratis) en die klinkt in Unison-Mono net zo goed of beter als een echte Pro One.

Origineel geplaatst door Rianne_SynthiA
Jan Hammer op zijn MiniMoog ja en lekker te horen bij Billy Cobham op Spectrum (de mooiste plaat die ik ken) en het Mahavishnu Orchestra (met Hammer en Cobham):
http://www.youtube.com/watch?v=bMK92agDGH4
Zoek verder op youtube en dat is smullen van Jan.
Jammer dat Cobham de drummer zijn wilde haren (letterlijk en figuurlijk) is verloren.

Zo'n Minimoog (of Voyager) is het mooiste wat je kunt hebben voor een solotje natuurlijk. Tweede plaats denk ik voor een SC Pro One die met wat moeite ook erg als een MiniMoog kunnen klinken. Verder de Arp van Chick Corea uit de Return To Forever periode.

Ook met VSTi's kun je prachtige dingen doen en een paar weken geleden haalde ik een Pro One PWM uit een Synth1 (gratis) en die klinkt in Unison-Mono net zo goed of beter als een echte Pro One.

je hebt helemaal gelijk:D

george duke ...inca roads
en nog wel meer bevlogen momenten
in zijn lange carriere.
2 weken geleden nog op tv
frank made me do it....

Lucky Man - ELP is een goeie inderdaad.
Spectrum en Mahavishnu Orchestra (vooral Birds of Fire) - helemaal mee eens.
En ja, George Duke, en zoals technosoul noemt, een toffe docu van Zappa laatst.

Een aparte synth-solo :
Op het album Magnetic van de groep Steps Ahead, het nummer 'In a sentimental mood' waarin
Michael Brecker op een Steiner EWI speelt. Dus geen toetsen, maar blazen.

Overigens is het zo, dat Jan Hammer niet alleen gebruikt maakt van een synth, maar vaak ook de
Fender-piano aan een ringmodulator heeft gekoppeld.

saga humble stance (veel moog en in ieder nummer van saga zit wel zo,n briljante solo geloof ik, ik was daar behoorlijk zoet mee om ze proberen na te spelen in mijn begintijd op de korg ms20, die je met veel geduld ook aardig kan vermoogen)
genesis cinema show (arp 2600 einde)
utopia utopia,s theme (een en al solo deze hele plaat)

collosseum II the scorge (minimoog)
don airey- k2(veel memorymoog)
happy the man - carousel (kit watkins, minimoogheld)
uk-nevermore (moog & cs80)

Laatst gewijzigd:
Back