Verschil fantom X8 en S88

A3-jan

Stamgast
Wat zijn de verschillen tussen de Roland Fantom X8 en Fantom S88???

Kan je dat zelf niet vinden?

Overeenkomsten zijn er zo te zien wel. Beide 4 Srx boards als options, skip back sampling, drumpads...

Verschillen:

standaard grootte van wave rom, verschil in maximale omvang van sample geheugen. LCD uiteraard, die in kleur is bij de X-series. S gebruikt Smart Media, X pccards.

Klavier geen idee, misschien hetzelfde. Maar waarom ga je eigenlijk voor een Fantom, je zou goedkoper uit zijn als je voor een module uit de VX-serie zou gaan. Dan heb je ook de mogelijkheid om de SRX boards te gebruiken, en daarnaast ook de JV's. En de geluidskwaliteit van de 5080 is ook beter dan die van de Fantom series als ik reviews mag geloven.

Ik wil mijn huidige motif-8 gaan vervangen door fantom. Heb geen plaats voor de module erbij. Vandaar.

Dan zou ik toch eerder voor een X8 gaan als je perce Roland wilt. De specs zijn gewoon beter. Maar waarom neem je geen Motif ES?

Origineel geplaatst door CgJoe
En de geluidskwaliteit van de 5080 is ook beter dan die van de Fantom series als ik reviews mag geloven.

Dat klopt zeker weten niet, althans niet voor de Fantom X, die klinkt beter dan de 5080

ik heb altijd roland gehad, merk dat yamaha qua performances zoals bij roland lastig is om per part dingen te veranderen ed. zoals bij in een performance per part een ander midikanaal.

Plus merk ik dat de motif qua multitrimbaliteit voice-reserves tekort komt. Weet niet hoe dat bij de ES zit.

Persoonlijk vind ik de Motif-serie veel beter klinken dan de Fantom-serie en bijna al mijn collega-toetsenisten (profs) vinden dat ook.
In mijn genre/scene heeft iedere toetsenist een Motif als 1e of 2e synth.
Zeker de nieuwste Motif XS serie is nog weer beter in veel opzichten (ik heb er een in bestelling staan!).
Niet dat de Fantoms slecht zijn, maar de Motifs zijn gewoon errug goed, met name de klanken en daar gaat het toch om.
Qua bediening is het een ander verhaal : daarin scoort Yamaha geen voldoende, maar misschien is dat met de XS wel verbeterd gezien het grote kleurenscherm.
Over jouw vraag : het wijzigen van midikanalen in een performance is (zelfs op een Motif) een fluitje van een cent. Daarvoor hoef je niet speciaal een Roland te kopen...

Ik vind dat je bij Roland (overigens ook andere fabrikanten) vaak wordt "genept" door de lading effecten die ze over de patches heen stoppen om het (toch nog) goed te laten klinken (oppoetsen).

Natuurlijk ben ik het eens dat het gebruik van effecten vrij standaard is bij het maken van een klank en de gemiddelde keyboardspeler zal zich ook niet zoveel aantrekken van het feit dat de klank van de geselecteerde patch voor een groot deel uit de FX processor komt.

Maar aan de andere kant levert het gewoon nadelen op:

- In de performancemode heb je 16 kanalen multitimbraal tot je beschikking, maar (vaak) maar 1 FX processor (de JV2080 heeft er meerdere dacht ik), en dan moet je kiezen welk kanaal de FX processor mag gebruiken. De klanken op andere kanalen klinken dan ineens lang niet meer zo mooi als in de patchmode.

- Bij het live spelen heeft de technicus achterin de zaal het liefst dat je de lokale FX (lees galm) op je synth/stagepiano uit zet. Jammer als je dan een bak hebt waarop de patch het voor een groot deel van de FX processor moet hebben.

Bij de Yamaha CP300 die ik pas heb aangeschaft is het anders. Daar klinken klanken ook gewoon goed wanneer de FX (galm) uit staat.

Bij Roland was de "aanwezigheid/mogelijkheid/gemakkelijkheid" van de FX processor vooral goed te merken in de latere series van de SR-JV expansionboards. De orchestral I klonk bijvoorbeeld aardig goed zonder FX (de patches op het board maken ook geen gebruik van de FX processor), en bij de latere boarden zitten bijna alle patches "verpakt" in FX.

Als je dan de FX uitzet, dan kom je er achter dat het eigenlijk maar simpele korte 32 kHz golfvormen zijn, en dat het eigenlijk helemaal niet zo akoustisch klinkt als dat het zou moeten.

Het is ook wel ergens logisch dat Roland dit doet. Je kunt dan met weinig basisklanken (wavetable) een hoop verschillende patches maken, maar dat versta ik dus onder "nep". Vooral bij nabootsen van akoustische instrumenten klinkt het dan soms echt TE synthetisch (en ja... ik ben me er van bewust dat ik hier op een SYNTHesizer forum zit ;) ).

Origineel geplaatst door JHR
Persoonlijk vind ik de Motif-serie veel beter klinken dan de Fantom-serie en bijna al mijn collega-toetsenisten (profs) vinden dat ook.
In mijn genre/scene heeft iedere toetsenist een Motif als 1e of 2e synth.
Zeker de nieuwste Motif XS serie is nog weer beter in veel opzichten (ik heb er een in bestelling staan!).
Niet dat de Fantoms slecht zijn, maar de Motifs zijn gewoon errug goed, met name de klanken en daar gaat het toch om.
Qua bediening is het een ander verhaal : daarin scoort Yamaha geen voldoende, maar misschien is dat met de XS wel verbeterd gezien het grote kleurenscherm.
Over jouw vraag : het wijzigen van midikanalen in een performance is (zelfs op een Motif) een fluitje van een cent. Daarvoor hoef je niet speciaal een Roland te kopen...

Heb je bij de moif ES geen last van noten die wegvallen als je meerdere voices gebruikt en "volle" accoorden pakt??
Want dan zou ik nog kunnen overwegen mijn motif classic in te ruilen voor een ES?
Of misschien wel de XS8...
Iemand idee over de prijs hiervan??

Ja zou het wel kunnen terug vinden,maar als er mensen hier zijn die dat zo uit hun mouw kunnen schudden...Hoef ik het nie op te zoeken.

Prijs had ik idd kunnen terug vinden.

Maar toch bedankt Bart

De ES en XS zijn inderdaad 128-stemmig, dus dan moet je wel een behoorlijk vet akkoord en vette layer pakken om stemmen tekort te komen...

Dan is upgrading van mijn classic motif naar een ES een oplossing...!!
Ik zal eens gaan surfen voor een eventuele 2de handse...

toch bedankt iedereen hier! :halleluja

Ik zou ook voor een Motif ES gaan. Ik heb een demonstratie van de XS bijgewoond en ik vind de meerwaarde van de XS marginaal. Qua geluidskwaliteit hoor ik eigenlijk geen verschil (zeker niet in de mix).
Bovendien kunnen de PLG boards niet in de XS, wat ik persoonlijk jammer vind (Die DX is toch wel gaaf!!)

Was zou volgens jullie de grootste reden zijn om ipv de S88 een X8 aan te schaffen?

Polyfonie en groter WAV ROM, wat merkbaar is in de betere acoustische piano in de X8 ("Ultimate Grand").
Misschien ook kleurenscherm i.p.v. zwart-wit, maar dat zou voor mij minder van belang zijn.

Ja, acoustische piano vind ik wel heel belangrijk. Hoe is het met de interface. Is die hetzelfde?

Back