[Roland] MC-909, de eerste reacties.

pff wat een geld zeg, maar de filters klinken zeker niet zo digitaal, nat en plastic als die in de mc-303 ?

of toch wachten op de hoofdprijs van de lotto en gaan voor een goeie sampler en een alesis andromeda ?

groetjes, Ron Bee.:confused:

Re: Rs7000 kan dat ook?

Re: Rs7000 kan dat ook?

Origineel geplaatst door Flatron
De RS7000 gebruikte maar één tone per patch.De MC909 gebruik je 4 tones per patch die kan bestaan uit een interne wave, een sample of één van je expansie bord. Die je dan als ik me niet vergis ieder apart kan aansturen (lfo,pitch,filter...).

ok dat hangt natuurlijk samen met de gebruikte XV-synthengine....als ik me niet vergis gebruikt ie dan ook 4 noten polyfonie als je zo'n patch met 4 tones tegelijk gebruikt?

het is wel mooi voor het uitgebreid programmeren van je eigen presets, maar vraag me af hoevaak je het gebruikt als je je eigen samples als tone gebruikt.....

tja...aan zowel de MC909 als de RS7000 zal je niet snel een buil vallen is de conclusie denk ik

Ik heb er dit weekeinde een half ur op gespeeld ik was onder de indruk. Het is een mooi en nuttig apparaat. De sounds zijn net zo cheesie als de rs7000 welke ik zelf heb. Beide hebben voor en nadelen. Wat ik mis op de rs kwam ik weer tegen op de mc en vice versa.

Origineel geplaatst door TraiZor
Het gaat mij eigenlijk niet echt om de geluiden, ik geloof wel dat die goed zijn, maar hoe is de manier van sequencing? Is die goed genoeg om een computer te vervangen?

ja en nee ik moet zeggen dat t wel erg dicht in de buurt komt met dat mega display. Je kunt er alleen geen muis op aan sluiten.

Ze liggen inderdaad heel dicht bij elkaar. (MC / RS)
Als iemand twijfelt (ik ook) met je zeker niet te snel beslissen.
Er zijn veel kleine verschillen, belangrijk is dat je voor jezelf goed weet wat je belangrijk vind.
Je zal zeker (zoals Olaf al zei) geen buil vallen aan 1 van beide, hier is gewoon geen winnaar, het zijn allebei winnaars!

Grt. Ronald.

..Kun je met een MC909 ook zelf aan geluiden freaken en tweaken zoals bij bv een JP8000?????

Dat ligt eraan hoe je dat bedoelt.
Het is natuurlijk een andere synth dan de JP.
De JP is virtueel analoog en de 909 is een sample player.
Of je realtime kan editen? Ja dat kan!
Niet zo uitgebreid als op de JP maar zeker genoeg om de presets compleet onherkenbaar naar je eigen smaak aan te passen. Persoonlijk vind ik dat juist door een beperkte edit mogelijkheid je veel creatiever wordt. Neem nou een TB303, heeft niet echt veel knoppen maar daar kun je eindeloos mee blijven spelen.

Als je naar de bijlage kijkt links de opbouw van de modules voor alle 4 de waveforms (zeg maar oscilators)
De volgorde en routing van de modules kun je dus aanpassen, je kunt ook de routing van de LFO's en EG's redirecten.(net zoiets als op de MS2000 van korg.)
Als je op het rechterplaatje onderin kijkt zie de tone select en swicth. je kan dus 1 ,2 3 of alle tones tegelijk editen of onafhankelijk van elkaar.

Daarboven zie je de knoppen voor matrix control, vooral random is een leuke aanvulling, krijg je onverwachte resultaten mee, draai gewoon heen en weer en je hoort vanalles aan de toon veranderen.

Daarboven zie je de bekende EG's, ik vind vooral de sliders erg makkelijk werken, nu helemaal omdat elke EG zijn eigen sliders heeft.

Je ziet hier maar 1 LFo maar als het goed is heeft hij er 2 per tone. Dat is dus 8 per patch!

Let wel op de polifonie, 2 voices per stereo tone dus in een patch met 4 stereo tones gebruik je al 8 voices bij 1 enkele noot.

Beantwoord dit je vraag?

Grt. Ronald.

Attachments

• patchedit.jpg
    patchedit.jpg
    70 KB · Bekeken: 81
Let wel op de polifonie, 2 voices per stereo tone dus in een patch met 4 stereo tones gebruik je al 8 voices bij 1 enkele noot.

Maar als je dit op een RS7000 zou willen namaken gebruik je daarbij nog eens 8 midi kanalen, niet Roonan ?

Re: Mc 909

Re: Mc 909

Origineel geplaatst door mrsensei
He allemaal.

Heb vandaag bij DW in aMsterdam mijn mc909 gekocht.
Tot nu toe (pas paar uurtjes aan het klooien) een enorm goed gevoel over mijn aankoop.
Heb ook een mc 505 gehad, maar dat was kinderspel vergeleken met dit apparaat. Klinkt erg vol en strak.

Laat me weten wat jullie vinden !!

Cya

DJ sensei

wij willen weten wat JIJ vindt! ;)
dus een leuke review exclusief voor het DSF zou erg prettig zijn!

nog een vraagje: kan je ook multisamplen met de MC909?

Olaf

Origineel geplaatst door Flatron

Maar als je dit op een RS7000 zou willen namaken gebruik je daarbij nog eens 8 midi kanalen, niet Roonan ?

Ja en nee, weet eigenlijk niet exact hoe de synth in de RS werkt, ik heb de manual dus zal dat even checken.

Zeg Flatron, jij hebt de RS7000 gehad? Wat vind je dan beter aan de 909! ben ik benieuwd naar!
Ik twijfel nog wel maar hang zeker meer naar de 909 omdat die gewoon geweldig is, mis alleen wel wat sequencer trucken zoals midi efx en het pattern stap dingetje (a t/m J of zoiets)

Kan je met de MC ook de truckjes doen zoals loop remix (realtime) en clockshiften? Dat is mijn favo functie op de RS7000.

is er iemand die me kan vertellen of de MC909 ook kan multisamplen? en kan je tussen record en play mode switchen zonder op stop te hoeven drukken?

Kan je met de MC ook de truckjes doen zoals loop remix (realtime) en clockshiften? Dat is mijn favo functie op de RS7000.

Nee en dat vind ik erg jammer.

Origineel geplaatst door olafmol
is er iemand die me kan vertellen of de MC909 ook kan multisamplen? en kan je tussen record en play mode switchen zonder op stop te hoeven drukken?

Record/play mode switchen kan niet, wat wel kan (en bijna hetzelfde is) een pattern in record mode starten en dan nog een keer op record drukken. De 909 staat dan in rehersal mode, kun je klooien wat je wil, als je dan iets leuks heb druk je weer even op REC en opnemen maar, je kan ook van track/patch wisselen tewrijl je in REC of REHERSAL mode werkt.
Dat is dus echt een pluspunt van die 909!
Ik weet allen niet of je patch wijzigingen nu wel opgeslagen worden samen met je pattern. Dat was niet zo in de 505.
Nadeel hiervan is dat je als je een pattern opsloeg en je had niet eerst alle patches gesaved, dan bleken ineens alle patches die je on the fly had ge-edit weer gereset waren.

Multisamplen in de zin van keyboard split kan wel door de 4 tones te gebruiken.
Je kan dan elke sample aan 1 van de 4 tones koppelen en deze dan elk een andere keyboard range geven.
Maak 1 keer een template patch en klaar is klara!
Je kan ook velocity switching gebruiken door mbv die tones.
Nu ik eraan denk is dat eigelijk hetzelfde als op bijv. een Akai S2000

Grt. Ronald.

Waarom een MC 909

- Klank!
- Display
- USB
- Ram (272MB Dimms tegen 64 en dan nog EDO en duur)
- Seq op de rs 7000 heb ik nooit goed begrepen maar dat kan ook aan mij liggen. Maar op de MC 505 lukte dit mij behoorlijk!
- expansie bord (altijd tof voor later)
- effecten kan je niet vergelijken met de MC die van de RS7000 vind ik niet bijzonder!
- Synthengine van de Rs is niet te vergelijken met die van MC
- Arpeggio Sytles: 128 op de MC die op de RS zijn gewoon droevig!
- Digitale in uit
- stevigere structuur van kas.
- uitgangen 6 (voor mij minder van belang)
- Jog shuttle knop op MC ik hou niet van die oneindige knoppen op de RS

Wat zal ik missen op de MC 909

-Remix functie

Dan nog even dit kan mij eens iemand uitleggen wat multisamplen is (weet misschien wel wat het is maar weet niet waar het woord multisamplen voor staat)

*ok thanx voor de info...hoe zit het met de sequencer? kan je per track verschillende lengtes gebruiken die blijven loopen zoals de yamaha RM1x en RS7000 dat hebben?

*is er ook zoiets als een "split drum track to individual tracks" zodat je lekker een drumritme kan inspelen op 1 track en dan met 1 functie alle losse geluiden naar individuele tracks kan zetten?

*zitten er realtime control knoppies op voor de effecten? bv delay feedback etc? kan je ook knoppies vrij assignen aan parameters?

*kan je per track een midi kanaal selecteren zodat je ook makkelijk tracks aan externe hardware kan toekennen?

Origineel geplaatst door olafmol
1. ok thanx voor de info...hoe zit het met de sequencer? kan je per track verschillende lengtes gebruiken die blijven loopen zoals de yamaha RM1x en RS7000 dat hebben?

2. is er ook zoiets als een "split drum track to individual tracks" zodat je lekker een drumritme kan inspelen op 1 track en dan met 1 functie alle losse geluiden naar individuele tracks kan zetten?

3. zitten er realtime control knoppies op voor de effecten? bv delay feedback etc? kan je ook knoppies vrij assignen aan parameters?

4. kan je per track een midi kanaal selecteren zodat je ook makkelijk tracks aan externe hardware kan toekennen?

1. Waarschijnlijk niet, kon op de 505 ook niet. Je kan wel een loop 1 measure inspelen en dan kopieeren zoveel als nodig om aan de pattern lengte te voldoen. dat kan dus track onafhankelijk.
Voorbeeld: je hebt een pattern van 8 maten, op track 3 is alleen de 5e maat strak maar je wilt hem over de hele pattern hebben. Dan doe je copy, Mute alle tracks behalve track 3, copy from 5 to 5, to track 3, start 1, times 8.
Het lijkt ingewikkeld maar werkt best snel als je het een paar keer gebruikt heb. Het is Zowiezo heel overzichtelijk allemaal door die grote display.

2. Waarom zou je dit willen? Je kan tijdens opname wisselen van track, op die manier kan je toch direct splitten?
Wat me wel opviel is dat de drumbanken maar 16 instrumenten per bank hebben. Minder instrumenten per kanaal maar je hoeft dan ook niet meer oct. up en oct. down te doen. Er zijn wel meer drumbanken beschikbaar! Maakt eigenlijk ook niet uit, je kan nu als je wilt 32 drumbanken door elkaar laten spelen. 32? ja, met RPS kun je 16 tracks combineren met de standaard 16. (alleen intern)

3. Je hebt 2 aanwijsbare knoppen, je moet wel met knob assign aangeven welk effect je wilt besturen. (zie bijlage, druk op knob assign, hou deze ingedrukt en druk op 1 van de effecten) Of je ook nog kunt aangeven welke parameters c1 en c2 bedienen weet ik niet, ik denk dat deze per effect type vaststaan. (hoewel op de 505 kon je switchen....)

4. Ja.

PS, mocht ik hem binnekort al krijgen, dan zal ik een hele uitgebreide review maken.

Attachments

• efx.jpg
    efx.jpg
    6,7 KB · Bekeken: 86
koel thanx!

over puntje 2: ik werk zelf heel vaak zo....maar dat komt omdat je op de yamaha bakken in grid-record mode de andere tracks niet kan horen..dus dan speel ik alles in op 1 track, en split het daarna....is idd niet nodig als je alle tracks tegelijk kan horen in tr/grid record mode....maar werkt nog steeds wel erg prettig en snel als je anders de hele tijd op stop moet drukken, en naar een volgende track moet switchen, en weer record moet drukken...of kan je gewoon tijdens de opname van tracks wisselen?

Back