FX in hardware live setup?

divi

Ouwe rot
wat ik me al een tijdje afvraag: hoe zet je fx gear in in een hardware live setup? gebruik je 'n compressor/limiter over de master mix? en zit die er dan in als insert of tussen mixer en PA? als je fx over de master mix wil (bv. een kaoss pad om maar iets te noemen) zit die dan voor de master compressor/limiter?

eigenlijk kan ik de antwoorden hierop wel verzinnen maar ben benieuwd naar ervaringen. heb tot nu steeds mn live sets door ableton gemixt maar denk erover om n hardware-only setup rond mn machinedrum en monomachine te bouwen. vrij minimaal: MD, MM, mixer, master compressor/limiter en wat insert fx (op afzonderlijke kanalen of over de master mix). tips en ervaringen welkom!

Ik gebruik wel eens een compressor live over m'n eindmix. Tussen de mixer en de PA in, simpelweg omdat ik geen masterinserts heb. Ik gebruik de compressor/limiter vooral om de allergrootste volumeverschillen wat te verminderen. En fatsoenlijk en netjes compressen is lastig live, zeker als je niet voldoende tijd hebt voor een soundcheck. Vooral als je een groot aantal kanalen live mixt (zoals ik, 12), is het erg lastig om alles op een fatsoenlijk niveau te houden zonder dat je compressor over de zeik gaat. En als je compressor op je masterbus de hele tijd zwaar staat te pompen, dan klinkt het nergens naar natuurlijk.

Back