Pompende Kick?

goran

1984
Ik heb me suf gezocht naar een dergelijke thread en kon het niet vinden dus open ik er maar 1!

Ik krijg het maar niet voor elkaar om een Pompende Kick uit me nummers te krijgen, kan em wel stevig en alles krijgen, maar als ik het vergelijk met andere hiphop nummers dan valt het gewoon mee!
Ik werk veel met reason en cubase en kan maar gewoon niet ontdekken hoe ik het voor mekaar krijg, ik kloot wel es wat met de EQ en Compressor maar blijkbaar doet het weinig goeds...

Iemand die het wel weet??

Heeft dat bij hip-hop niet voor een groot deel te maken met de juiste baslijn bij je beat? Ik maak voor de grap welleens een hip-hop beatje en pas als de bas goed is, klinkt de rest ook lekker.

Die nummers worden professioneel gemasterd, ook gebruiken die gasten vaak een MPC 60 of SP 1200
ofzo iets, deze machines klinken gewoon vetter dan software.
Maar er zijn ook zat goede plugins verkrijgbaar, waarmee je je sound voller, vetter en/of warmer kunt laten klinken.
Zelf gebruik ik de Blue Tubes plugin van Nomad Factory vaak om sounds wat meer karakter te geven...

Vaak wordt een gesamplede (echte) bassdrum gelayered met een electronische (808/909) bassdrum.

Origineel geplaatst door Subgroover
Ik geloof dat er een apparaat bestaat, ik weet alleen de naam niet meer, waarmee je alles vet kan maken.
Maakt niet uit wat je erin stopt... al gebruik je het allersimpelste casio-keyboard dat er is, uit de output komt dan standaard vet gemasterde 50cent en Timbaland beats!!!

Hoe het werkt weet ik ook niet precies... Het is een soort magie! 8D

klinkt alsof je doelt op een focusite liquid mix ofzo? compressor van het merk avalon misschien? ;)

Ik geloof dat er een apparaat bestaat, ik weet alleen de naam niet meer, waarmee je alles vet kan maken.
Maakt niet uit wat je erin stopt... al gebruik je het allersimpelste casio-keyboard dat er is, uit de output komt dan standaard vet gemasterde 50cent en Timbaland beats!!!

Misschien een Eventide HW-8000 of zoiets

harmonic enhancer ?,of sub-harmonic enhancer eerder..

Zulke apparaten zijn er zat, Imperical Labs Distressor bijv.
Het gaat natuurlijk ook om je bronmateriaal en de man die achter de knoppen zit..

Ik heb nu denk ik een paar uur met een eventide H8000 en distressor mogen spelen. Geloof me, geen instant floor fillers!!!! Je moet toch echt zelf aan de knoppen draaien. En oefenen heb ik gemerkt ;-)

Dat bedoel ik,
je hebt mensen met de duurste en mooiste keukens maar koken...geef mijn portie maar aan fikkie ;)
Je hebt ook echt wel kennis nodig om dingen naar je gehoor te zetten...

zware compressie ratiogebruiken en dan volume de lucht in gooien...

en daarachter nog een limiter

vet weet ik niet... maar luidis het alleszins!

dan nog een subtiele sidechaincompressie en je drmmetje pompt doorheen de mix.

eventueel lichte eq gebruiken vóór dit alles op de basfrequenties... om de basdrum de kleur te geven die je zelf verkiest... 30-20 subkick feel... naar 100Hz voor de hardere en kortere kickdrums

Re: Pompende Kick?

Origineel geplaatst door goran
Ik werk veel met reason en cubase en kan maar gewoon niet ontdekken hoe ik het voor mekaar krijg, ik kloot wel es wat met de EQ en Compressor maar blijkbaar doet het weinig goeds...
Je bent je er ook van bewust wat je precies doet met de eq en compressor?

Ik geloof dat er binnen de hiphop redelijk veel gebruik wordt gemaakt van de compressie en eq die op de mengtafels van SSL (Solid State Logic) te vinden is.
Waves heeft hier enige tijd geleden een plugin-variant van uitgebracht: http://www.waves.com/Content.aspx?id=260

"Je bent je er ook van bewust wat je precies doet met de eq en compressor?" ( hoe krijg ik die citaat toch zo mooi blauw??)

Ik denk dat ik me ervan bewust ben ...

met je EQ regel je de geluidsverdeling, dus minder bass b.v. of een klein tikkeltje meer in de mid ...
Ben pas met compressie bezig dus dit is wat ik ervan weet : Je kunt er b.v. je kick mee inpakken, je attack en release ( dus wanneer die een knal geeft ) regelen en hoe hard deze kick moet zijn

Wellicht zal er een andere theorie achter zitten, dus dat hoor ik dan graag :D

Ook weet ik niet echt wat er met sidechain compressie bedoelt wordt

Re: Re: Pompende Kick?

Re: Re: Pompende Kick?

Origineel geplaatst door Sly Dog
Je bent je er ook van bewust wat je precies doet met de eq en compressor?

Ik geloof dat er binnen de hiphop redelijk veel gebruik wordt gemaakt van de compressie en eq die op de mengtafels van SSL (Solid State Logic) te vinden is.
Waves heeft hier enige tijd geleden een plugin-variant van uitgebracht: http://www.waves.com/Content.aspx?id=260

Nee die wordt niet "redelijk veel" in de hiphop gebruikt.:D Het overgrote meerendeel van de producties (op welk niveau dan ook) zijn homemade.
Hiphopkicks = vooral layeren, er zijn zelfs een aantal gerenomeerde producers binnen die scene die hun drums geeneens compressen of eq-en. Ja echt.
Oh en ik heb het dan niet over stoere urban-hiphop want daar weet ik niets over.:D

Back