Muziek uit MIDI Keyboard

Rayb

Nieuwkomer
Alvorens beginnen te lezen alvast een voorwaarschuwing dat ik heel erg noob ben en de vraag misschien dom over kan komen ;)
Desondanks waag ik toch een gokje.

Na flink gegoogled te hebben en een aantal draadjes op diversa fora doorgelezen te hebben begint het al een beetje duidelijk te worden wat ik mij eerst afvroeg, desondanks zou ik graag enkele beginnerstips willen hebben.

Ik zou dus graag willen weten of ik met een MIDI keyboard piano zou kunnen spelen via software op de computer.
Dit omdat dit een vrij goedkope oplossing is om niet meteen een dure piano te kopen.
Vind ik het niks, het spelen, dan zou ik het keyboard nog als controller kunnen gebruiken.

Vraag 2, wat is een beetje (goedkope) beginnerssoftware?
Ik heb dus in principe genoeg aan simpele akoustische piano geluiden, hoewel het nooit weg is als er wat meer variatie in zit.

Vraag 3, is dit eigenlijk met Ableton Live ook mogelijk, of moet er persé een programma gekocht worden met de Piano geluiden wat alleen dus daarvoor geschikt is?

Vraag 4, zo`n keyboard zou ik dus op 2 manieren aan kunnen sluiten, namelijk via MIDI of USB?
Allebei met hetzelfde effect op mijn toepassing? Mijn toepassing is dus, ik noem het maar virtueel piano spelen.

Vraag 5, van M-audio heb ik leuke (goedkope) midi-keyboards gezien, echter een volledig 88 toetsen board is wel erg lang, zouden 61 toetsen ook volstaan om een beetje leuk piano mee te kunnen spelen?

Vraag 6, ben ik nu iets raars van plan met dat piano spelen op een MIDI keyboard of wordt dit vaker gedaan?
Waar wordt zo`n midi keyboard normaal voor gebruikt, behalve het toewijzen van bepaalde toetsen aan bepaalde geluiden?

Mijn keuze voor het midi keyboard is niet alleen vanwege de interesse in piano's, mijn interesse ligt ook bij het DJ'en.
Draai voornamelijk met draaitafels, maar wil ook eens digitaal aan de slag gaan.
Heb de demo van Ableton Live gedownload en het is echt een leuk stukje software.

Alvast dank voor het beantwoorden van de vragen.
Ik hoop op een beetje serieuze reacties.

Re: Muziek uit MIDI Keyboard

]Ik zou dus graag willen weten of ik met een MIDI keyboard piano zou kunnen spelen via software op de computer.
Ja dat kan.

Vraag 2, wat is een beetje (goedkope) beginnerssoftware?
Ik heb dus in principe genoeg aan simpele akoustische piano geluiden, hoewel het nooit weg is als er wat meer variatie in zit.
Volgens mij zijn er genoeg freeware midi sequencers, ff googlen en ik vind bijv. deze: Jazz_Midi_Sequencer

Vraag 5, van M-audio heb ik leuke (goedkope) midi-keyboards gezien, echter een volledig 88 toetsen board is wel erg lang, zouden 61 toetsen ook volstaan om een beetje leuk piano mee te kunnen spelen?
Als je een echte pianist bent is 61 toetsen te weinig. Om een beetje te hobbyen is 61 genoeg.

Vraag 6, ben ik nu iets raars van plan met dat piano spelen op een MIDI keyboard of wordt dit vaker gedaan?
Waar wordt zo`n midi keyboard normaal voor gebruikt, behalve het toewijzen van bepaalde toetsen aan bepaalde geluiden?
Dit is helemaal niet raar en wordt zeer vaak gedaan, sterker nog, daarvoor is een midi keyboard.

De andere vragen heb ik zo geen antwoord op.

Re: Muziek uit MIDI Keyboard

Origineel geplaatst door Rayb
Vraag 3, is dit eigenlijk met Ableton Live ook mogelijk, of moet er persé een programma gekocht worden met de Piano geluiden wat alleen dus daarvoor geschikt is?

ableton live is een pakket waar je hele nummers mee kunt knippen plakken en arrangeren. volgens mij zitten hier geen piano geluiden in. er zijn wel software synthesizers met pianogeluiden. hierboven is volgens mij al iets genoemd. weet zo snel geen namen met hele goede piano emulaties.

Origineel geplaatst door Rayb
Vraag 4, zo`n keyboard zou ik dus op 2 manieren aan kunnen sluiten, namelijk via MIDI of USB?
Allebei met hetzelfde effect op mijn toepassing? Mijn toepassing is dus, ik noem het maar virtueel piano spelen.
via midi verzend je de nootgegevens, dus zonder geluid. kortom, welke noot op het toetsenbord+hoe hard aangeslagen+wanneer aangeslagen+hoe lang duurt de noot(kortom wanneer losgelaten).
deze gegevens stuur je naar je klankbron, dus synthesizer of midimodule of software piano of software synthesizer. die weet dan weer welke noot ie moet afspelen.

de midi moet op een of andere manier je computer in.
als je pc al een midi aansluiting heeft (via de gameport op je geluidkaart kan dit met speciale kabel (dat vind ik niks maar t werkt) dan kan dat dus via midi aansluiting.

heeft je pc geen midi aansluiting heb je hiervoor een speciale midi interface nodig. die zet tegenwoordig 99,9% van de gevallen midi om in usb en vice versa. kortom een usb apparaat wat midi kan ontvangen+versturen.

de meeste midi controller keyboardjes hebben nu ook een usb aansluiting, dat betekent dat de midi interface gewoon in het controller keyboard zit.

Dank jullie voor de snelle antwoorden.

Nu kan ik weer wat gerichter zoeken naar informatie :)

Het zal misschien stom klinken, maar even over dat programma Bandstand.

Ziet er erg leuk uit met al die verschillende instrumenten, maar ik heb de Bandstand movie eens bekeken, maar daar laten ze alleen maar vooraf gemaakte samples horen?

Er wordt niet laten zien dat al die tonen van al deze instrumenten met een midi- keyboard gespeeld kunnen worden?
:confused:

Dit EMU keyboard incl. sample player software is misschien ook iets, hier zitten meteen de piano's bij, heb je nog wel een goede geluidskaart bij nodig trouwens, maar dat geldt voor ieder midi keyboard (misschien heb je deze trouwens al).

Zie ook:
http://www.thomann.de/thoiw7_emu_xboard_61_bundle_prodinfo.html
Ook verkrijgbaar in NL voor ongeveer dezelfde prijs

Attachments

• emu_xboard_61_bundle_pimx_199019.jpg
    emu_xboard_61_bundle_pimx_199019.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 203
Ziet er op zich best wel oke uit.

Ik wilde voor een keyboard voor een M-Audio ding gaan en ook een externe geluidskaart van M-Audio (Audiophile).
Het is een beetje voor de hobby dus het hoeft geen top of the bill spul zijn.
Als ik het pianospelen echt leuk vind komt er wel een beter ding in de toekomst.
Zo niet, dan gebruik ik het midi keyboard gewoon als controller in Ableton.

Bij sommige midikeyboards zit als extra vaak al een leuke softsynth en ik weet dat er bij de geluidskaarten van m-audio lite versies zitten van ableton en een aantal andere muziekprogrammaatjes ,verder zou ik je aanraden om niet een te klein keyboard te kopen en een waar velocity op zit ,dat is al eerder uitgelegd en betekent dat je hard en zacht kan spelen op het keyboard en vaak de mate van aanslag gevoeligheid ook nog kan instellen naar eigen voorkeur .Verder zijn er ook vaak synthforumleden die hun keyboard aanbieden op de marktplaats van dit forum ,kun je helemaal geen buil aan vallen want die zijn gewoon goedkoper dan in de winkel .Ga gewoon eens een keyboard proberen in een goed gesorteerde muziekwinkel ,die kunnen je vaak ook meer vertellen .Kun je daarna nog altijd beslissen of je via internet (vaak goedkoper) iets wil aanschaffen .En domme vragen bestaan niet ,domme antwoorden ook eigenlijk niet want die worden gelijk recht gezet door dit forum .Ik hoop dat je er plezier in gaat krijgen en blijf vragen stellen .Google er ook maar op los ,helpt echt er zijn vaak reviews van keyboards en software en eerder genoemde KVR is een geweldige site .Je moet je wel aanmelden als gebruiker anders kun je niets downloaden .

Back