Waldorf Blofeld

Ik ga ook zeker nog even langs. Maar in Utrecht hebben ze hem niet staan, en ik kom niet zo vaak ergens anders.

Afgelopen week heb ik eindelijk eens kunnen spelen op een Blofeld Keyboard (die bovenaan mijn verlanglijst staat). Ik was een beetje teleurgesteld. Ik ben door de presets heen gelopen, maar ofschoon er hele mooie geluiden tussen zitten vond ik het merendeel matig, en met nogal een 'koud' karakter. De samples (bv de piano) waren erg slecht, ik hoorde heel veel ruis door de sample. Ik twijfel nu of ik hem nog wel wil hebben...

Kloppen deze constateringen, of vergis ik mij ontzettend?

Ik heb zelf nog geen Waldorf in huis gehad, maar na alles wat ik gehoord en gelezen heb zou de reden van aankoop juist het lekker koude karakter zijn. Dit spreekt me enorm aan.

En een blofeld zou ik nooit om zijn err... piano patch beoordelen. Het is me er net om te doen om een piano lekker naar de hel te helpen ipv een mooie speelbare piano preset te hebben. Hangt ervan af wat je zoekt, me dunkt.
Over de ruis kan ik niet meespreken...

Tsja, iedereen moet natuurlijk z'n synth uitzoeken op z'n eigen manier. Heb zelf de Blofeld keys en de patches zijn imo juist heel fijn. Maar belangrijker nog is dat je tot in het oneindige kunt tweaken aan de patches in een best overzichtelijk menu cq knoppen. Als ik piano geluiden wil hebben dan zou ik niet voor een Blofeld gaan maar een rompler gebruiken ofzo.

Jeroen,

Ik ben het met Chow en JugJug eens. De Blofeld is primair er niet op gericht om een goede realistische pianoklank voort te brengen. De kracht van de blofeld zit veel meer in de uitgebreide mogelijkheden voor Virtueel Analoge synthese.

Bij de keys versie kun je wel samples inladen. Maar ik heb me er op dit moment onvoldoende in verdiept om zeker te weten dat je ook eigen piano-samples in het interne geheugen kunt opslaan.

Misschien was ik niet duidelijk over mijn pianosample verhaal. Ik vond mn de samplekwaliteit slecht, dus ik vroeg me af samples in het algemeen zo slecht worden weergegeven, of dat het gewoon een slechte sample was. Reden voor mij om een Blofeld te kopen zou zijn dat het een lekker compact ding is wat prima als tweede keyboard live te gebruiken is (daar gebruik ik nu een Korg MicroX voor). Mijn piano's haal ik uit mijn Nord Stage. De meeste geluiden die ik live nodig heb haal ik wel uit de Blofeld, maar sommige zal ik moeten sampelen, maar als de kwaliteit dan zo slecht is, is dat jammer. Thuis heb ik geen Blofeld nodig, ik heb al genoeg VA's (waaronder Virus TI, MicroQ, Ion, Moog en veel meer).

Ter aanvulling: iedereen heeft inderdaad zijn eigen redenen om een synth te kopen, dit is mijn afweging:

PRO's:
- Compact (4 octaven)
- Prima keyboard
- Mogelijkheid tot samples laden

CON's:
- Op basis van de presets vallen de sounds tegen
- Kwaliteit preset samples
- Voegt niets toe aan de hardware die ik al heb

Wie hebben hier al de Waldorf Keys? Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn over het keyboard. Eigenlijk zou ik zelf tijd moeten maken om eens naar feedback te rijden, maar als een van jullie al reallife foto's heeft, gaag:)

Ik vond bij Feedback Rotterdam het keyboard eigenlijk prima. Duidelijk geen budget oplossing.

Ok, het duurde even (miscommunicatie) maar v/d week stuurt waldorf mij een nieuwe dial toe!

heel netjes en hulde aan Waldorf :okdan:

heeft iemand enig idee wat voor een pod/dial er worden gebruikt in de blofeld, een van de rechter 4 is gaar namelijk :frons:
en dus aan vervanging toe.

Heeft iemand de sample optie eigenlijk al voor de desktop?

En is het boeiend genoeg om 100 euro aan te besteden?

Heeft iemand de sample optie eigenlijk al voor de desktop?
en zo ja, kan men dan ook een antwoord geven op een eerdere vraag van mij:
Kun je (als je als zo diep bent gegaan met je nieuwe aanwinst) een stukje van de sluier oplichten qua sample-opties (loop opties, modulatie van de adressen, etc.)?
Thanks

Heb 'm nu sinds een paar uurtjes - van phochos overgekocht 8) en hij bevalt me prima. Nog gewoon wat presetjes beluisterd, en lijkt me een erg fijn bakje, nog geen bugs tegengekomen...
Ben ook wel benieuwd naar de sample-optie, als ik wat meer specificaties hierover te zien krijg, denk ik wel dat ik het ga aanschaffen, zelfs al is het beperkt, het opent natuurlijk enorm voor mogelijkheden. Dus waar zitten al die keyboard eigenaars, licht eens een tipje van de sluier!

Ik ben ook maar voor de bijl gegaan. Sinds dit weekend heb ik de keyboard versie hier staan. Tot nog toe ben ik veel positiever dan mijn indruk bij Feedback was. Ik ben er zelfs al in geslaagd eigen samples te uploaden. Ik heb wel een probleem (denk ik):

Als ik op de 'Utility'-knop druk, kan ik bladeren door de oscilator-pages. De leds zouden dan aan moeten geven voor welke oscilator je bezig bent. Bij mij werkt alleen de led voor oscilator 2. Is dat normaal? Bij Sound/Multi werken geen enkele led, en bij de filters werkt alleen led 1. Heeft de Blofeld een zelftest mode? Of moet ik de firmware opnieuw uploaden?

Back