Synth geluid in "Flawless" van "the Ones"

Martune

Stamgast
Beste allemaal,

Wie weet met welke synthesizer, het Stab/Brass geluidje in dit nummer is gemaakt?
Ben er al een tijd naar op zoek, het is en wordt veel gebruikt in late Funk, Disco en ook in House.
Ik kick altijd enorm op die sound, wellicht is er ergens een preset van te vinden?
Het gaat om het geluid wat je hoort op 0.17 sec van het nummer...

The Ones

ik ben absoluut geen nog geen topkenner qua 'wat komt uit welke synth', maar dit lijkt me te maken met een juno60...

in manu chao's king of the bongo en tomtom club's wordy rappinghoood zit ook zo'n sound ongeveer...

Je hoort het trouwens ook in nummers van Frank Boeijen en het Goede Doel, het is
een typische begin jaren 80 sound, het klinkt een beetje als een DCO synth,
zoiets als een Poly 800 of idd een Juno 60 ofzo?
Niemand verder?

moet zeggen dat ik dit geen juno60 sound vind...maar wat het dan wel is...geen idee

heeft george michael dit dan gecovered trouwens of was hij de eerste? wellicht domme vraag...

Leuk geluid..... Ben ook benieuwd wat het nu eigenlijk is. Ik heb het voor het eerst gehoord op Weekend van Class Action. Release '83 Op de maxisingle staat zelfs een solo gespeeld met alleen dit geluid, en inderdaad komt het regelmatig terug in hedendaagse producties.

Een lekker warm geluid is het , ik zou het meer zoeken in de electrische piano hoek, of een bepaald type clavinet ofzo...
Dit geluidje is niet zomaar te reproduceren op een synth, alhoewel... op Weekend verandert het geluid telkens flink van karakter.

Wie weet het ??

Volgens mij waren The Ones eerder maar dat weet ik niet zeker...

Wordt idd ook wel eens als solo gebruikt maar vooral als Fx sound.
Het lijkt mij meer een soort van Brass geluid er zit veel vibrato ofzo in iig.

een simpel akkoord met een flinke tremelo/vibra. Lastig te pinpointen naar een synth ben ik bang.

Beste mensen,

Het is een sample van een fijne analoge bak.

Ik weet dat een Prophet 5 het kan, maar een Memorymoog ook, en misschien ook een Jupiter 8 (daar kan werkelijk van ALLES uit komen...).

My guess is een Prophet 5, en weet het bijna zeker, omdat het warm en vet is.

En vooral omdat het geluid lijkt op sounds in TOMTOM CLUB's Wordy Rappinghood, waar 100 % Prophet 5 voor is gebruikt.

Zelf heb ik ooit een track gemaakt waar een gelijkende sound in zat, dat was een AX80, die kan het absoluut ook!
En die is weer een stuk goedkoper...

Laatst gewijzigd:
laatst nog een track gemaakt met zo'n geluidje erin. Komt prima uit een juno60.

1 osc saw, geen resonantie, filterfreq instellen naar smaak voor scherper of zachter geluid, snelle LFO op de osc. pitch maar zorg dt je m handmatig kan triggeren (dmv modwheel) zodat ie vlak na de attack van het geluid er in komt (anders klinkt je akkoord 'vals').
En dan gewoon een 3 of 4 vingerig akkoord spelen.

dat weet ik...

toch leek het me handiger dan straks, van iedereen die de juno60 niet kent, de vraag te beantwoorden "waar dan die triggerknop zit"

:)

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik zal iig die plugin eens downloaden seventhson.
Ben van mening dat het idd wel met eoa andere (soft)synth valt na te maken, heb alleen
niet zoveel kaas gegeten van geluiden maken... (eeehh is er ook ergens een preset te vinden?)
Maar laat ik daar eens verandering in brengen en met die softsynth en de tips van Missing Links aan de slag gaan :)

Origineel geplaatst door Missing Links
1 osc saw, geen resonantie, filterfreq instellen naar smaak voor scherper of zachter geluid, snelle LFO op de osc. pitch maar zorg dt je m handmatig kan triggeren (dmv modwheel) zodat ie vlak na de attack van het geluid er in komt (anders klinkt je akkoord 'vals').
waarom handmatig triggeren? je kan toch gewoon de LFO MOD in het geluid inbouwen met een LFO delay? :geslaagd:

Origineel geplaatst door Missing Links
en mijn eigen juno106, met pookje kan het trouwens ook :)
idd, is de juno 106 niet 1 van de eerste synths waarbij de pitchbender ook in noordelijke richting kon worden geduwt voor een modulatie? normaal gesproken hadden synths OF een trigger knop OF een apart modwheel.
de Roland bender/modpook vind ik 1 van de meest logische overigens, aangezien je met 1 hand beide modulaties kan bedienen. de opgaande pitchbender wheels voelen nl. niet logisch aan aangezien het keyboard zich in oost-west (of vice versa) richting begeeft...

Hmm valt toch niet mee op de Juno60 vind ik. Het is denk ik geen Juno.
Net als wat Cybermax zegt, zal wel een Prophet zijn.

of een sample van Wordy natuurlijk, en dan een beetje naar beneden gepitched

Laatst gewijzigd:
Back