multitimbraal met slechts 2 oscillators??

olav

Stamgast
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Nord Lead 2. Omdat ik erg veel met softsynths werk heb ik me helaas nog veel te weinig verdiept in deze synth.

Nou heb ik misschien een stomme vraag over de "multitimbraliteit van (o.a.) deze synth:

Stel ik maak een patch van 4 programs die dus alle 4 gebruik maken van de 2 oscillators. Hoe is het dan mogelijk dat 2 oscillators een patch produceren waar in het uiterste geval* in mijn ogen 8 oscillators voor nodig zijn.

* Als iedere program in de patch gebruik maakt van een andere waveform.

Groet,

Olav

Wat doet je denken dat hij niet 8 oscillators gebruikt?

Hij heeft 2 oscillators per stem. Dus als je 4 parts op elkaar stapelt gebruikt hij gewoon 4 stemmen (dus 8 oscillators) per noot.

De Nordlead 2X heeft 20 voices polyphonie, en elke voice heeft 2 oscillatoren. Dat betekend dat je bv. 1 geluid kan maken met 40 oscillatoren, of 4 verschillende geluiden met elk 10 oscillatoren.

Er zit dus voldoende rekenkracht in om de 4 programs van toon opwekking te voorzien.

Ah op die manier.

Tja ik ben echt een noob op het gebied van de techniek in sinths... Als ik aan een oscillator denk heb ik een beeld in mijn hoofd van: iets waar je aan de ene kant kolen in stopt en aan de andere kant rook uit komt.

Maar bedankt voor de uitleg :biertje:

Origineel geplaatst door Patat Met
De Nordlead 2X heeft 20 voices polyphonie, en elke voice heeft 2 oscillatoren. Dat betekend dat je bv. 1 geluid kan maken met 40 oscillatoren, of 4 verschillende geluiden met elk 10 oscillatoren.

Er zit dus voldoende rekenkracht in om de 4 programs van toon opwekking te voorzien.

ja de 2X, maar niet de 2. die heeft 16 stemmen.

Ik heb inderdaad de 2X, was ik vergeten te vermelden.

ff off-topic,

Ik heb al een keer een post geplaats over het niet opnemen van de unison functie van mijn nordlead in een audiospoor in sx3. Als ik mijn midikanaal naar de nord stuur hoor ik wel unison. Maar als ik daarna het opgenomen audiospoor beluister is het geluid opgenomen zonder unison.

Weet iemand hier toevallig een verklaring voor?

P.s. Ik heb de nord op mijn EMU 0404 aangesloten als stereo dus 2 jacks.

Back