Logic Pro en Ableton ervaringen???

arnoudwennekus

Nieuwkomer
Iemand Logic Pro en Ableton ervaringen???

ik hoor ze graag!

ar

Ja....

Wat zijn je overwegingen geweest om te keizen...
Zijn ze uitgekomen?
Hoe is je workflow?
Live of ook voor iedeetjes? en dan uitwerken
Hoever houdt het zich tot elkaar...

werkt het lekker met Logic Pro / Intel

Vragen genoeg :-) :-)!!

ar

Ik werk met Ableton. Het was even wennen in het begin, maar eens ik me over de aparte manier van werken had gezet, kon ik niet meer terug. Een aantal losse gedachten:

- Ableton werkt niet met klassieke tracks. Ableton werkt met "clips", die audio of midi data kunnen bevatten. Clips komen terecht in tracks, maar... een track werkt op twee manieren. Er is de arrangement view, die je herkent van de klassieke multitrackers, waar clips op een track gewoon in volgorde worden afgespeeld. Daarnaast is er de session view, waar je ANDERE clips op dezelfde tracks hebt staan, en waar je met de volgorde van die clips kan spelen. Eens je dit begrijpt ben je vertrokken met ableton.
- Ableton werkt voor mij veel sneller dan andere programma's, omdat er zo weinig menu's in voorkomen.
- Ableton heeft vele truuks die de creativiteit en experimenteerzin ten goede komen.

Als je wil multitracken op de klassieke manier, met meerdere takes per partij e.d., is Ableton volgens mij minder geschikt. Als je echter solo wil producen, en fun wil beleven, dan is het volgens mij de way to go.

Bekijk zeker de video's op ableton.com, en probeer de demo. En geef niet op voordat je clips, tracks en views begrijpt!

Aha dat klinkt goed.
Het doet me een beetje denken aan :

Aple Loops
garageband van Apple

Klopt dat?

Ik houd van experimenteren, maar ook om daarna deze boel uit abtleton in een arrangement op de ouderwetse manier te mixen, afmixen te eq-en en te masteren in Logic dan....

Ik begreep dat dat ook kon, je kan het als song wegschrijven toch?
Ik ga wel ff filmpjes kijken...

Wat is voor jou het voordeel met Logic & Ableton te werken??
Of werk je nu zeg maar los met Ableton?

Gebruik je ook nog andere programmas met Logic , Reason?

wederom dank voor je input!

ar

Garageband is naja... het 40-watt peertje bij de halogeen bouwlamp van Ableton, om 't maar zo te zeggen ;).

Zelf ben ik na een hele tijd Cubase ook Ableton-fan geworden; het feit dat je een softsynth gewoon kunt draggen & droppen (probeer dat in Cubase maar eens) is erg gaaf, MIDI-control is beter geregeld, en het achter elkaar zetten van effecten zonder enige limiet plus drag & drop (iets wat nu pas in Cubase 4 zit) - gaaf gewoon. Wat je er bij krijgt qua FX en zo is op sommige punten minder dan Cubase (instrumenten, compressor, reverb) en op sommige meer (wezenloos gave filter delay en supermakkelijke equalizer).

Ik heb ook nog even met Reason gespeeld - maar ik vind de sequencer niks voor mij. Verder geweldig als educatieve tool, overigens - concepten zijn heel makkelijk en snel uit te leggen en je hebt nooit het probleem dat mensen een bepaalde plugin of zo missen (tenminste, als ze versie 3 hebben).

Haal Reason er alleen bij als je een laptop hebt en vaker van de studio weg bent en mobiel muziek wil maken; werk dan je ideetjes uit in de grotere pakketten. Werkt ideaal.

Beste is een combinatie van beide..

Editing in Logic Pro, Jammen in Ableton Live

Origineel geplaatst door Cisco

ja zo doe ik het ook... eerst een paar beats en breaks bij elkaar zoeken en dan die in logic verder uitwerken.

waarom?

omdat in logic (express) vind ik :

1. standaard plugins gewoon beter zijn
2. overzichtelijker met afmixen
3. de geluids kwaliteit gewoon beter
4. het linear werken fijner om een song te maken.

Origineel geplaatst door brmzz
jomdat in logic (express) vind ik :

heb ik ook gemerkt
ableton live vergruist het geluid op 1 of andere manier
gooit er een bak algoritmen overheen waardoor het instant loungemuziek wordt.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Yoozer
Garageband is naja... het 40-watt peertje bij de halogeen bouwlamp van Ableton, om 't maar zo te zeggen ;).

Zelf ben ik na een hele tijd Cubase ook Ableton-fan geworden; het feit dat je een softsynth gewoon kunt draggen & droppen (probeer dat in Cubase maar eens) is erg gaaf, MIDI-control is beter geregeld, en het achter elkaar zetten van effecten zonder enige limiet plus drag & drop (iets wat nu pas in Cubase 4 zit) - gaaf gewoon. Wat je er bij krijgt qua FX en zo is op sommige punten minder dan Cubase (instrumenten, compressor, reverb) en op sommige meer (wezenloos gave filter delay en supermakkelijke equalizer).

Ik heb ook nog even met Reason gespeeld - maar ik vind de sequencer niks voor mij. Verder geweldig als educatieve tool, overigens - concepten zijn heel makkelijk en snel uit te leggen en je hebt nooit het probleem dat mensen een bepaalde plugin of zo missen (tenminste, als ze versie 3 hebben).

Haal Reason er alleen bij als je een laptop hebt en vaker van de studio weg bent en mobiel muziek wil maken; werk dan je ideetjes uit in de grotere pakketten. Werkt ideaal.

Okay!!
Dan zal ik eens beginnen met de demo van Ableton... en laat ik Reason even liggen.
OK garageband is leuk (ik heb Logic Pro, en alle Jampacks, Garageband is een superlight versie van Big Pro :-)
Het geinige van Apple Loops en LogicPro (Mac dus) is, dat je erg makkelijk je samples en loopjes enzo kan beheren en ook opo kan zoeken. Verder kun je midiloopjes (compleet met alle eq-reeks pluginss/ galm or whateverinstellingen) slepen naar je Instruments.

Je hebt de sound en dan kun je die manipuleren en zelf geinspireerd iinspelen. Dit alles in Logic arrange scherm. Dus zoals ik gewend ben en overzichtelijk.

Ik ga voor de ideetjes graag naar ableton, als ik het geheel daarna weer in mijn arrangevenster kan dumpen... Of hoe het ook werkt. (Hoe werkt dat?, of gaat dat alleen met audio.

Overigens ken ik Cubase neit zo goed , op mijn opleiding werk ik er wel mee (ook protools) maar er zijn maar weinig die weten hoeveel Logic Pro kan en heeft. Het heeft er wellicht mee te maken dat de Cubase cracks overal te vinden zijn, en dat dat demakkelijkse weg is, kennelijk. 9 v.d. 10 werkt met Cubase...

dank weer voor de input!!!

Origineel geplaatst door brmzz
ja zo doe ik het ook... eerst een paar beats en breaks bij elkaar zoeken en dan die in logic verder uitwerken.

waarom?

omdat in logic (express) vind ik :

1. standaard plugins gewoon beter zijn
2. overzichtelijker met afmixen
4. het linear werken fijner om een song te maken.

Aha een Logic gebruikertttt!
Ikheb Pro, al jaren gebruik ik logic. Ken niet de verschillen 1-2-3 met de pro en express (behalve de prijs!!)

(ex24, no side chain)

Ik opteer voor jouw werkwijze te gaan proberen...
Jammer dat ik voor logic geen waves plugins meer heb. Heb nu een Mac Intel
Stonden illegaal op mijn oude G4 die ik overnam. (werkte met os9) Ze zijn gewoon niet te betalen!
Overigens heb ik wel gehoord dat er al weer cracks zijn van de SSL ed de Platinum... ik houd het maar op de Logic Plugins...

Origineel geplaatst door Cisco

Jammen voor bais ideetjes.

En daarna je inspiratie meenemen, en weer gaan mulitracken en editen (en in mijn geval gitaar/zang or whatever toevoegen, afmixen en masteren klaarrrrrrrrrrr?

ar

Back