Nieuw notenschrift

UniversalFlyer

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik ben orgel-keyboard leraar, en heb zelf een nieuw notenschrift ontwikkeld wat ongeveer 10x makkelijker te leren is dan het huidige klassieke notenschrift. Binnenkort open ik een website waarop ik dit zal plaatsen. Om het allemaal nog makkelijker te maken ben ik op zoek naar een software programma die het klassieke notenschrift kan omzetten in mijn zelf ontworpen notenschrift, genaamd: 'EMS' : 'Eenvoudig Muziek Schrift' of 'Easy Music Score'. Ik denk zelf dat ik een software ontwikkelaar nodig hebt om dit doel te bereiken. Heeft iemand van jullie een goede tip voor mij? Of iemand die dat wel wil doen?

Groetjes, UniversalFlyer

Niks geen verstand van het technische gedeelte, en hulde voor je ideeën, maar lijkt het je niet een stuk handiger om je leerlingen gewoon het wereldwijde, 'normale' notenschrift te leren waar ze dus in de rest van de wereld ook wat mee kunnen?

Niks vijandigs hoor, ben zelfs heel erg benieuwd naar je concepten! Maar gewoon benieuwdheid :biertje:

Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Ik denk zelf dat ik een software ontwikkelaar nodig hebt om dit doel te bereiken.
het is geen conventioneel schrift dus, welke ook gewoon op papier genoteerd kan worden?

ik ben het wel met je eens dat het bestaande notenschrift ellendig is verouderd als het gaat om eenvoud.

jammer dat je nog niets concreets kan tonen, nu is het slechts alleen een plan... ik ben benieuwd naar de website dan.

Ik ben serieus beniewd naar dat ems. Want je kan wel zeggen dat er een eenvoudig muziek schrift is, feit blijft dat muziek niet eenvoudig is. Hoedanook moet zulk een schrift een interface zijn tussen de werkelijkheid en de abstractie. Ergens moet de gebruiker een soort van 'vertaling' maken tussen wat hij ziet en wat hij hoort.

Maar ontopic; wat bedoel je juist met het omzetten van klassiek schrift naar ems? In welke vorm is dat klassiek schrift dan, is dat een midi-file? Een partituur als pdf-file? ...

Re: Nieuw notenschrift

...Om het allemaal nog makkelijker te maken ben ik op zoek naar een software programma die het klassieke notenschrift kan omzetten in mijn zelf ontworpen notenschrift, genaamd: 'EMS' : 'Eenvoudig Muziek Schrift' of 'Easy Music Score'.
Je bedoelt een bestaand stuk klassiek notenschrift inscannen en omzetten naar "EMS"? Een programmeer mijnenveld... Ik denk dat er weinig programmeurs zijn die daar hun vingers aan willen branden.

Ben wel benieuwd naar je methode.
Het "normale" notenschrift is niet bepaald makkelijk leesbaar, maar wel inzetbaar voor alle instrumenten.
Voor toetsinstrumenten is in het verleden Claverscribo ontwikkeld. Heb ik zelf veel gebruikt en was ontzettend eenvoudig om op die manier te leren piano spelen.
Vroeger zat Claverscribo in Ridderkerk, waar ik zelf ook woon. Was wel makkelijk, want dan kon ik mijn bladmuziek daar vandaan halen. Alles was in Claverscribo te krijgen. Was dus een zeer volwassen methode. Heb nog diverse piano stukken hier liggen. Vorige week nog wat stukken van Rachmaninov gespeeld. Zou me met conventioneel notenschrift veel meer tijd kosten.

Ik weet niet of Claverscribo nog bestaat, maar ik zou wel even checken of jouw methode niet teveel lijkt op die van Claverscribo. Voorkomt problemen misschien.

De methode van claverscribo werkt door met verticale lijnen. Lees je van boven naar beneden. De lijnen stellen de toetsen voor. Een balletje op de lijn is een zwarte toets, tussen de lijnen een witte toets.
De afstand tussen de noten bepaalt de tijdsduur.
Was even in een notendop, maar het is echt heel uitgebreid. Alle muziek symbolen etc. kun je om zitten in Claverscribo schrift. Voor de geinteresseerden wil ik wel eens een stukje muziek inscannen of zo.

Re: Re: Nieuw notenschrift

Re: Re: Nieuw notenschrift

Origineel geplaatst door bronswerk
Je bedoelt een bestaand stuk klassiek notenschrift inscannen en omzetten naar "EMS"? Een programmeer mijnenveld... Ik denk dat er weinig programmeurs zijn die daar hun vingers aan willen branden.

Ik denk dat dat best wel mee kan vallen. Kijk cubase, je kunt een midi spoor op verschillende manieren laten zien, drumgrid, pianorol of noten, de software "vertaalt" dit allemaal.

Laat maar eens zien, dat EMS!! Gek van spanning!!!

(heb alleen ervaringen met PMS en die waren niet gunstig...)

Origineel geplaatst door bronswerk
De eerste stap blijft het inscannen... dat gaat vaak niet goed.
Ik lees nergens dat het om scannen gaat. Misschien bedoelt topicstarter wel midi files.

(heb alleen ervaringen met PMS en die waren niet gunstig...)
Ja, heeft mijn vrouw ook weleens...:D

Ja, heeft mijn vrouw ook weleens...

LOL

Maar even ontopic: Ik ben wel heel benieuwd naar je nieuwe notenschrift.

Jammer dat jouw leerlingen straks niet in staat zullen zijn om het gewone wereldwijde notenschrift te kunnen lezen en eventueel niet kunnen doorstromen naar bijvoorbeeld het Conservatorium.
Lijkt me nou niet echt handig.
Klavescribo is ook niet bepaald "ingeburgerd" terwijl dat toch bedoeld was om het lezen/spelen te vergemakkelijken.
Het notenschrift zoals wij dat nu kennen is afgeleid van het Gregoriaanse notenschrift dat erg beperkt was omdat het enkel bedoeld was voor zangstemmen. Later is dat uitgebreid met een extra lijn en later extra notenbalken omdat de muziekinstrumenten zijn intrede deden en daardoor het samenspel vergemakkelijkte.
Zou je nou echt een eeuwenoud recept/concept willen veranderen?

Het originele notenschrift zie je terugkomen in werkelijk elke sequenser en sequense-programma als Logic, Cubase etc. etc.
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik denk dat het niet echt handig is en dat uitgevers en programmeurs er ook niet op zitten te wachten.

Klavarskribo (voor als je wilt doorzoeken...) :geslaagd:

Re: Nieuw notenschrift

Ik denk zelf dat ik een software ontwikkelaar nodig hebt om dit doel te bereiken. Heeft iemand van jullie een goede tip voor mij? Of iemand die dat wel wil doen?
Dan zul je eerst wat voorbeelden moeten laten zien. Maar, als je het wil omzetten moet je eerst kijken in welk formaat regulier notenschrift wordt opgeslagen, en wat je eigen materiaal allemaal heeft.

Aan de andere kant, hoe ontmoedigend al deze reacties ook klinken, waar - behalve met het sneller aanleren (en dit moet je testen bij een erg grote groep voordat je er zeker van kunt zijn!) heeft je eigen notatie nog meer voordelen mee? Heb je het ook al uitgeprobeerd bij een gitarist of een welk-ander-instrument-dan-ook-ist?

Origineel geplaatst door Mike Philco
Dank,...Ik wist niet hoe je het moest schrijven. Maar gek genoeg had ik wel "hits" op Google.

:biertje:

:biertje:

Ik moest eerlijk gezegd ook eerst met een aantal varianten googlen om uit te komen bij http://www.klavarskribo.nl

(en ik ga er voor het gemak maar even van uit dat zij het goed weten te schrijven;)

Helemaal mee eens dat klavarscribo (ik wist ook niet dat je dat zo schreef) nooit ingeburgerd is geweest, maar ik vind het toch een fantastisch notatiesysteem.
Het traditionele notenschrift is vaak dusdanig complex dat veel mensen juist daardoor vroegtijdig afhaken. Da's toch jammer.
Met een makkelijker systeem heb je vaak sneller resultaat en dat motiveert enorm om door te gaan. Wat dat betreft is klavarscribo een uitkomst. Er zijn nu eenmaal mensen die prima kunnen spelen, maar belemmerd worden door het notenschrift. Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel vaak gebruik maak van het klavarscribo schift en pas als ik een stuk goed beheers ik hetzelfde stuk in het traditionele schrift ga gebruiken.

Neemt niet weg dat je toch ook zult moeten proberen het normale noten schrift te leren, omdat dat nu eenmaal veel gangbaarder is en dus beter is uit te wisselen.

Wat betreft de oorspronkelijke vraag denk ik dat het heel lastig wordt om het omzetten van gewoon schrijft in wat voor ander schrift dan ook mogelijk te maken.
Allereerst zul je de gewone partituren in moeten scannen en dan met een soort herkenningssoftware om moeten zetten naar midi. Dat soort pakketten bestaan al, maar er zit altijd een flinke foutmarge in helaas. Best arbeidsintensief om het goed om te zetten.
Eenmaal omgezet naar midi, moet het wel te doen zijn om het om te zetten naar een ander schrift, maar ik denk dat het een gigantische investering zal zijn om daar software voor te schrijven. Ik zou eerst eens een goed marktonderzoek doen.
Klavarscribo is toch ook niet echt een winstgevend systeem geworden en is toch redelijk bekend. Is gewoon een moeilijke markt denk ik.

Origineel geplaatst door renepela
Eenmaal omgezet naar midi, moet het wel te doen zijn om het om te zetten naar een ander schrift, maar ik denk dat het een gigantische investering zal zijn om daar software voor te schrijven. Ik zou eerst eens een goed marktonderzoek doen.
Klavarscribo is toch ook niet echt een winstgevend systeem geworden en is toch redelijk bekend. Is gewoon een moeilijke markt denk ik.

Ik vermoed dat dat wel wat meevalt, een beetje afhankelijk van hoe dat EMS in elkaar zit. Zelf ben ik ervoor om eerst te proberen een MIDI -> EMS -> PDF keten te maken.

Origineel geplaatst door Ethereal
Niks geen verstand van het technische gedeelte, en hulde voor je ideeën, maar lijkt het je niet een stuk handiger om je leerlingen gewoon het wereldwijde, 'normale' notenschrift te leren waar ze dus in de rest van de wereld ook wat mee kunnen?

Niks vijandigs hoor, ben zelfs heel erg benieuwd naar je concepten! Maar gewoon benieuwdheid :biertje:

Juist niet! Het huidige notenschrift is onnodig veel te moeilijk gemaakt. Dat komt door de 'evolutie' van het klassieke notenschrift. Bovendien is het de bedoeling dat mijn nieuwe notenschrift internationaal gebruikt zal worden. Ik richt mij niet in eerste instantie op Nederland, eerder op engelstalige landen, dus ook de V.S. Wat jij het 'normale' schrift noemt is voor mij een zeer moeilijk onnodig leesbaar schrift. Bovendien is het zo dat je vanuit mijn nieuwe schrift kunt 'overstappen' naar het klassieke notenschrift, indien wenselijk.

UniversalFlyer

Origineel geplaatst door 6 trak
het is geen conventioneel schrift dus, welke ook gewoon op papier genoteerd kan worden?

ik ben het wel met je eens dat het bestaande notenschrift ellendig is verouderd als het gaat om eenvoud.

jammer dat je nog niets concreets kan tonen, nu is het slechts alleen een plan... ik ben benieuwd naar de website dan.

Hoi,

De website komt er zeker over een maand ongeveer, dan je het nodige zien. Verder ben ik bezig met het patent aanvragen voor EMS. Wel prijzig hoor! ;-(

Back