Nieuw notenschrift

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Nee, ik ook niet... Maar... zijn we het er nou gewoon over eens dat we het eens zijn...?!?
Goed punt! :)

Hoe dan ook, ik ben nog steeds benieuwd naar EMS. Als het me wat lijkt, ben ik niet te beroerd om m'n hand 'ns te wagen aan een MIDI -> EMS -> PDF - implementatie (in Java, uiteraard).

Ik heb gewerkt met Sibelius en de scan plugin PhotoScore.. Ik moet zeggen dat je wel een verdomd goed origineel moet hebben wil PhotoScore er behoorlijk soep van kunnen koken. In verreweg de meeste gevallen moest ik er handmatig zoveel aan editen dat ik de score er beter zelf in had kunnen spelen.. EMS moet wel héél makkelijk zijn wil je die vertaalslag eenvoudig kunnen programmeren, zelfs in Java...

Ik heb gewerkt met Sibelius en de scan plugin PhotoScore.. Ik moet zeggen dat je wel een verdomd goed origineel moet hebben wil PhotoScore er behoorlijk soep van kunnen koken. In verreweg de meeste gevallen moest ik er handmatig zoveel aan editen dat ik de score er beter zelf in had kunnen spelen.. EMS moet wel héél makkelijk zijn wil je die vertaalslag eenvoudig kunnen programmeren, zelfs in Java...
Oh, ik waag me niet aan het inscannen, hoor. Vanaf dat het al digitaal in MIDI staat, durf ik er pas wat mee te beginnen. MIDI -> EMS moet zeker niet al te moeilijk zijn, vanaf het moment dat je een goed datamodel voor EMS heb. EMS -> PDF zal iets moeilijker zijn vw. alle (standaard) typografische problemen en het feit dat je afhankelijk bent van een library die dat soort grafische zooi voor je kan doen.

Hmmm... OK, van MIDI naar EMS, kan ik me nog iets bij voorstellen..

Maar laat 'm nou eerst dat EMS maar eens ZIEN, want tot nu toe weten we nog zip....

Ik kan goed noteschrift lezen. Ik kan me wel voorstellen dat het heel wat moeilijker wordt wanneer er meer notenbalken tegelijkertijd gelezen moeten worden (van een directie partituur begin ik zowaar een beetje te duizelen). Als uw schrift hier een oplossing voor heeft, zou ik dat graag eens zien.
En waarom beweren dat er mensen afhaken omdat notenschrift moeilijk te leren valt? Dat nieuwe schrift ga je toch ook eerst moeten leren?

Heb je capscan wel eens geprobeerd? Er is een demo te downloaden van http://www.capella.nl/

Capscan scant de bladmuziek en in een programma genaamd cappela kun je het dan eventueel verder aanpassen en als midi file exporteren.

Origineel geplaatst door Mike Philco
Wat is er moeilijk aan het huidige notenschrift?
Ik lees het alsof het de gewone Nederlandse taal is.
Maakt niet uit of het om een trompet-partijtje gaat of een complete partituur.
Zo moeilijk is het echt niet hoor.

Mollen, kruizen, herstellingstekens..............allemaal onnodig. De noot A bijvoorbeeld wordt in het klassieke notenschrift op 6 verschillende manieren weergegeven/aangeduid!!!!!!!!!! Dat geldt voor alle noten. In mijn schrift: EMS kun je in één dag notenlezen. Het zijn er maar 12 namelijk. Allemaal mogelijk via octaafgelijkheid bij EMS. Voldoende? ;)

Groetjes, UniversalFlyer

Origineel geplaatst door UniversalFlyer
De noot A bijvoorbeeld wordt in het klassieke notenschrift op 6 verschillende manieren weergegeven/aangeduid!!!!!!!!!!
Welke 6 zijn dat dan?

Ja, dat snap ik ook niet.. Of je moet bedoelen dat je die noot op een aantal plekken in/onder/boven de notenbalk kunt zetten...

Ja, dat snap ik ook niet.. Of je moet bedoelen dat je die noot op een aantal plekken in/onder/boven de notenbalk kunt zetten...
Maar dan zijn het er meer dan 6. Misschien Ceseses, Beses, Aises, A, Aises, Gisis, Fisisis, maar dat zijn er dan alweer 7 }:|

Laatst gewijzigd:
Exact... Zou de draadstarter méér weten dan wij?!? :confused:

Mollen, kruizen, herstellingstekens..............allemaal onnodig. De noot A bijvoorbeeld wordt in het klassieke notenschrift op 6 verschillende manieren weergegeven/aangeduid!!!!!!!!!! Dat geldt voor alle noten. In mijn schrift: EMS kun je in één dag notenlezen. Het zijn er maar 12 namelijk. Allemaal mogelijk via octaafgelijkheid bij EMS. Voldoende? ;)

Groetjes, UniversalFlyer

Die octaafgelijkheid komt overeen met wat ze in de wiskunde een 'equivalentierelatie invoeren' noemen. Net als het schrappen van de wijzigingstekens. Maar als'k me goed herinner heb je hebt geen bijectief verband tussen de twee klassen (met en zonder equivalentierelatie).

Om het in gewone mensentaal te zeggen: Hoe ga je dan aan de lezer duidelijk maken in welk octaaf hij moet spelen / welke wijziging hij moet gebruiken per noot / toonaard aanduiden? Maak je ook gebruik van sleutels?

Ik ben wel enorm benieuwd, de website eens checken als't zover is.

Verder wordt een alternatief 'muziekschrift' wel gewaardeerd, bv. in het onderwijs, om snel met een grote groep kinderen te kunnen musiceren. Heel vaak gebruiken we zelf in de les alternatieve voorstellingsmethoden voor bepaalde ritmische patronen, melodietjes.

Zoals eerder gezegd, het klassieke notenschrift is geen doel op zich, maar een handig middel. Maar ik ben het ook eens dat het beheersen ervan veel doorzettingsvermogen & studie vraagt, aanleg en ervaring (misschien wel in die volgorde).

In het bijzonder heb je daar als leerkracht met 1 uurtje Muzikale Opvoeding per week geen tijd voor (en als leerling geen motivatie), dus alternatieven zijn meer dan welkom.

Dat bedoel ik, ja! Ik vind het ook raar dat de noot met de vioolsteutel A heet en bij de Bassleutel C.

Greetings, UniversalFlyer

Dat bedoel ik, ja! Ik vind het ook raar dat de noot met de vioolsteutel A heet en bij de Bassleutel C.

Greetings, UniversalFlyer

Dat is historisch zo gegroeid en in principe toch niets om je druk over te maken?

Oude sleutels worden tegenwoordig nog maar voor enkele instrumenten gebruikt, veel muzikanten komen hiermee zelden in aanraking (en voor diegenen die het wel tegenkomen, is het klassiek notenschrift een makkie).

Kan je even toelichten waarom dit dan een reden is om een alternatief notenschrift uit te denken?

Notennamen zijn altijd gelijk en onafhankelijk van de sleutel! Het rondje tussen de 2 middelste lijnen dat in de viool- of G-sleutel A heet, heet in de F- of bassleutel C en niet "A in de bassleutel ...euhmmm....C".

Idem met transponerende instrumenten, waar de noten ook altijd hetzelfde heten en ook (vrijwel) hetzelfde gespeeld worden (denk aan grepen op blaasinstrumenten), maar wel anders klinken. Daarom heeft men het dan ook vaak over "geschreven C, klinkend Bes" bij dat soort instrumenten.

Ik vraag me toch een beetje af hoeveel de TS zelf weet/snapt van het traditionele notenschrift. Overdag werk ik in de IT en daar bespeur ik vaak de neiging van mensen het wiel overnieuw uit te vinden, blijkbaar met de gedachte "dit kan ik zelf beter". Dit gebeurt bijv. vaak als een ontwikkelaar even wat tijd moet steken in het zich eigen maken van spullen die door anderen gemaakt zijn, dus het zich eigen maken van andersmans zienswijze.

Probleem van dat soort dingen is dat zelf overnieuw beginnen geen enkele garantie op een beter eindresultaat biedt, bijv. omdat je in de tussentijd nog allerlei onvoorziene problemen zult tegenkomen die je moet oplossen. De bestaande oplossing heeft die fase al succesvol doorstaan: dat weet je omdat de bestaande oplossing ueberhaupt nog bestaat.

Meestal helpt het een boel als je de bestaande oplossingen door en door kent voordat je met een eigen systeem begint, zodat je mogelijke problemen met een eventuele eigen oplossing vantevoren kunt zien aankomen. Andersom: als je de bestaande oplossing maar oppervlakkig kent, dan is de kans dat je echt met iets beters komt, hoogstwaarschijnlijk nihil.

Door jouw opmerkingen zoals in de quote, begin ik steeds minder benieuwd te worden naar dat EMS, om precies die reden.

Overigens, er is een standaarduitleg over hoe de G- en F-sleutels (of beter: de G- en F-balken) met elkaar samenhangen, die de benaming "centrale C" ook ultiem goed verklaart. (Ik heb er helaas niet zo 1-2-3 een plaatje van.) Als je dat in je hoofd hebt, dan ga je nooit meer problemen met nootbenamingen hebben, althans: niet wat betreft G- en F-sleutels.

Origineel geplaatst door mrt
Oude sleutels worden tegenwoordig nog maar voor enkele instrumenten gebruikt, veel muzikanten komen hiermee zelden in aanraking (en voor diegenen die het wel tegenkomen, is het klassiek notenschrift een makkie).
Een viool- en bassleutel zijn niet "oud", lijkt me?! Niet iedereen zal een alt/C-, tenor-, &c.-sleutel tegenkomen "in de vrije natuur", maar eenieder die ooit iets met piano of een ander klavierinstrument gedaan heeft, zal toch wel een G- of F-sleutel gezien hebben.

Deze bedoel je waarschijnlijk.

Attachments

• centrale c.jpg
    centrale c.jpg
    62,7 KB · Bekeken: 116
Origineel geplaatst door Meinte37
Een viool- en bassleutel zijn niet "oud", lijkt me?! Niet iedereen zal een alt/C-, tenor-, &c.-sleutel tegenkomen "in de vrije natuur", maar eenieder die ooit iets met piano of een ander klavierinstrument gedaan heeft, zal toch wel een G- of F-sleutel gezien hebben.

Ik was even in de war met de oude G-sleutel op de eerste lijn (Franse vioolsleutel). Vioolsleutel (alhoewel ik altijd 'solsleutel' zeg, vandaar de misvatting) en bassleutel zijn natuurlijk elementair. :)

(Dat krijg je als je met téveel tegelijk bezig bent :)).

Back