Origineel geplaatst door UniversalFlyer
Dat bedoel ik, ja! Ik vind het ook raar dat de noot met de vioolsteutel A heet en bij de Bassleutel C.
Notennamen zijn altijd gelijk en onafhankelijk van de sleutel! Het rondje tussen de 2 middelste lijnen dat in de viool- of G-sleutel A heet, heet in de F- of bassleutel C en niet "A in de bassleutel ...euhmmm....C".
Idem met transponerende instrumenten, waar de noten ook altijd hetzelfde heten en ook (vrijwel) hetzelfde gespeeld worden (denk aan grepen op blaasinstrumenten), maar wel anders klinken. Daarom heeft men het dan ook vaak over "geschreven C, klinkend Bes" bij dat soort instrumenten.
Ik vraag me toch een beetje af hoeveel de TS zelf weet/snapt van het traditionele notenschrift. Overdag werk ik in de IT en daar bespeur ik vaak de neiging van mensen het wiel overnieuw uit te vinden, blijkbaar met de gedachte "dit kan ik zelf beter". Dit gebeurt bijv. vaak als een ontwikkelaar even wat tijd moet steken in het zich eigen maken van spullen die door anderen gemaakt zijn, dus het zich eigen maken van andersmans zienswijze.
Probleem van dat soort dingen is dat zelf overnieuw beginnen geen enkele garantie op een beter eindresultaat biedt, bijv. omdat je in de tussentijd nog allerlei onvoorziene problemen zult tegenkomen die je moet oplossen. De bestaande oplossing heeft die fase al succesvol doorstaan: dat weet je omdat de bestaande oplossing ueberhaupt nog bestaat.
Meestal helpt het een boel als je de bestaande oplossingen door en door kent voordat je met een eigen systeem begint, zodat je mogelijke problemen met een eventuele eigen oplossing vantevoren kunt zien aankomen. Andersom: als je de bestaande oplossing maar oppervlakkig kent, dan is de kans dat je echt met iets beters komt, hoogstwaarschijnlijk nihil.
Door jouw opmerkingen zoals in de quote, begin ik steeds
minder benieuwd te worden naar dat EMS, om precies die reden.