Moogbass

koediman

--<{(OoO)}>--
Die bekende heerlijk in de mix liggende knorrende moogbass, is die alleen uit de minimoog te halen of kun je'm ook uit de realistic, micromoog of willekeurig andere goedkopere synth halen? Ik weet iig wel dat de korgjes, rolands, sequentials niet in de buurt van die specifieke sound komen.

Ik vraag het me af omdat ik dat geluid toch wel erg graag in huis wil hebben maar om voor alleen 1 bas-sound 2000 euro neer te leggen gaat me eigenlijk een tikkie te ver.

Om nog maar wat meer invalshoeken voor discussie te genereren;
Ligt het aan het filter, aan de oscillators of iets anders dat die minimoogbas zo heerlijk in de mix valt? (dit aangezien ik al wat moogerfoogerspul heb... in principe heb ik aan een paar oscillators en envelopes genoeg om een minimoog struktuur in huis te hebben)

Tevens valt op het forum o.a. te lezen dat de bas van de voyager weer een tikkie minder is als die van de minimoog. Ook de little phatty schijnt in die vergelijking wel wat te kort te komen. Zomaar wat observaties... ben benieuwd of er nog wat nuttigs uit een discussie hierover valt te peuren. :)

krijg je volgens mij wel uit meerdere synths hoor...

M3x en Se1x heb ik/ gehad en die kunnen echt wel een moog bassje maken (en meer)
Maar ik denk dat alle moogjes wel een lekker dik bassje kunnen maken hoor.

Overdrive van het filter is wel belangrijk heb ik onlangs geleerd.....

het is geen moog, maar misschien moet je eens een waldorf Pulse checken? Wellicht komt die wel in de buurt van wat je zoekt.

de enige echte minimoog is een minimoog, maar voor wat jij wilt is denk ik de micromoog het beste alternatief.
zeker na de zeer eenvoudige mod op het filter (iets met een elco geloof ik) heeft deze synth een vette moogbass.
en daarnaast nog veel meer, waar je ook van zal genieten, de micro heeft echt een leuk geluidenspectrum. deze 1 vco (!) synth zal je verbazen.

is trouwens ook als multimoog met 2 vco's en nog wat leuke extra's in modulatie en bediening te vinden, zelfs hier op het forum. maar dan wordt het bassje alweer wat duurder.

de source is ook goed en heeft ook die dikke moog bass die sterk aan de mini doet denken, maar is wat duurder en vanwege de bediening voor veel mensen blijkbaar niet zo interessant (heb ik nooit zo kunnen begrijpen.)

de prodigy is een saaie synth. hij benadert de minimoo wel qua geluid, maar dan vooral die typische zware pulse leadsound, niet zo zeer de bass.

de mg1 of rogue wordt hier en daar erg opgehemeld, is ook een leuke synth voor weinig, maar het geluid blijft gewoon ver achter bij andere moogs.

de prijzen waaraan je zou moeten denken, afhankelijk van staat en zo:
micro rond 600
multi rond 1000
source rond 800
prodigy rond 600
mg1 rond 400

het bovenstaande is mijn bescheiden mening.

thx voor de antwoorden.

die m3x is bijna niet te krijgen toch? ik zal m'n ogen openhouden voor de se1/x

en waldorf heeft toch juist zo'n venijnige wat dunnere sound? ik bedoel dus echt de massieve dikke moogknorsound. subs etc haal ik ook prima uit m'n pro-one (alstie niet bromt ;) ) en ms10.

Origineel geplaatst door Hazes
het is geen moog, maar misschien moet je eens een waldorf Pulse checken? Wellicht komt die wel in de buurt van wat je zoekt.

Daar moest ik ook aan denken :).

Het heeft nog wel dat snijdende randje die je bij andere Waldorfs ook wel tegenkomt, maar het klinkt echt heel dik.
imho dan he ;)

Origineel geplaatst door Leo
de enige echte minimoog is een minimoog, maar voor wat jij wilt is denk ik de micromoog het beste alternatief.
zeker na de zeer eenvoudige mod op het filter (iets met een elco geloof ik) heeft deze synth een vette moogbass.

Het enige verschil tussen de mini en de micro is de input elko van het filter. (en natuurlijk de vco's) Soldeer er een elkotje bij en je hebt die minimoog bass (met maar 1 vco)

Wat jij bedoelt:

Een bassoundje met ronkend laag, strak, rond, een beetje knetterend met een smerig randje in het hoog waardoor ie goed te onderscheiden / herkennen is? Bij voorkeur met een rubberachtige filter envelope zodat je een beetje het POW POW (zeg maar hardop... pow pow...) gevoel dr in krijgt?

Ik vind het pruttelbasje uit Black Zoo van bangkok impact erg lekker. Laatst heb ik zoiets uit mijn monomachine proberen te trekken... (niet precies maar het knorde lekker en was met wat EQ een prima surrogaat). Wat ik zo lekker vind is die LFO op de cutoff zodat je bij lange tonen een wowowowowow soundje krijgt.

-C-

Een micromoog is denk ik idd de goedkoopste oplossing. Echt een lekker bakkie met een heerlijke moogsound. Maar ik denk dat de Waldorf Pulse ook zeker een goede optie voor je is. Een hele warme, dikke sound, zeker dicht in de buurt van de Moogs. En ligt bovendien erg lekker in de mix.

Origineel geplaatst door Alex Omega
deze draad vraagt om hi res mp3's!
Juist! :)

de pulse lijkt me echt een prima synth maar ik wil toch graag de real thing. daarbij komt ook nog dat ik het idee heb dat de pulse niet geweldig veel toevoegt aan wat ik al heb staan hier. wat ik ervan gehoord heb lijktie meer op een pro-one als een moog zeg maar.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik las in Interface dat je van een Sequential Multitrack alle stemmen kunt stapelen en dan krijg je een heel vette analoge bas. Je moet het geluid maar nodig hebben. Maar sinds ik de Minimoog heb zweer ik erbij als bassynth als daarvoor genoeg ruimte in het spectrum is. De Pro-One is ook een goed alternatief.

als je er goedkoop vanaf wil,raad ik aan een rogue te kopen,deze klink ongeloofelijk vet en moet niet onderdoen voor modernere 3 vco synths zoals de SE1 bvb..

ik wil iever niet tegen jullie 2 ingaan, jullie zijn niet de eerste de beste hè, maar hoewel de rogue best leuk is, vind ik m qua bas helemaal niet op de mini lijken, of die kant op gaan. ik vind m wat knallender/metaliger, tja hoe zeg je dat, klinken. die echt moog-zitzakbass als van de mini (en micro ;) ) heeft toch een ander karakter voor mijn gevoel.

en ik was echt niet van plan mijn micromoog te verkopen, echt niet.

Sami ( Bangkok imp) gebruikt tegenwoording een Bass-Station keys .

En een Moog Rogue is mischien nog wel vetter of iig rauwer dan een MiniMoog .
Ik heb hier een tijd een MiniMoog gehad en een Voyager en nu een Phatty .
De Rogue is nog altijd mijn weapon of choice .
Phatty is erg ... vet
Trouwens, ik heb nu ook weer een Bass-station keys en dat een is een intertoys bakje die je niet moet onderschatten .

http://www.clone.nl/item5366.html

d-funked bassline is BAss station
midnight cruiser lead soundje is Bass staion

http://www.clone.nl/item7381.html

Remix is Rogue

http://www.clone.nl/item4785.html
Valve bassline is Bass station

Im not Alden daar is die " gebogen bass sound op de eerste tel de Rogue

Reel 9 is de Rogue .

http://www.clone.nl/item7125.html

Sloppenwijk kont is een Mini en het ' lead " geluidje de Rogue

Niet echt HQ mp3 maar dan krijg je mischien een beetje een idee .

Origineel geplaatst door C738
Wat jij bedoelt:

Een bassoundje met ronkend laag, strak, rond, een beetje knetterend met een smerig randje in het hoog waardoor ie goed te onderscheiden / herkennen is? Bij voorkeur met een rubberachtige filter envelope zodat je een beetje het POW POW (zeg maar hardop... pow pow...) gevoel dr in krijgt?

Ik vind het pruttelbasje uit Black Zoo van bangkok impact erg lekker. Laatst heb ik zoiets uit mijn monomachine proberen te trekken... (niet precies maar het knorde lekker en was met wat EQ een prima surrogaat). Wat ik zo lekker vind is die LFO op de cutoff zodat je bij lange tonen een wowowowowow soundje krijgt.

-C-

Last edited by a moderator:
thx dexter, die rogue klinkt idd ook erg goed. anders als ik bedoelde misschien maar toch te gek.

ik ga iig opletten als er 1 voorbij komt. enne... oja... leo even een pb'tje sturen ivm die micro. ;)

Origineel geplaatst door Leo
ik wil iever niet tegen jullie 2 ingaan, jullie zijn niet de eerste de beste hè, maar hoewel de rogue best leuk is, vind ik m qua bas helemaal niet op de mini lijken, of die kant op gaan. ik vind m wat knallender/metaliger, tja hoe zeg je dat, klinken. die echt moog-zitzakbass als van de mini (en micro ;) ) heeft toch een ander karakter voor mijn gevoel.

en ik was echt niet van plan mijn micromoog te verkopen, echt niet.

Je hebt volledig gelijk,idd de rogue heeft goede bassen,maar is zeker niet zoals een mini,idd strakker,maar ik vind dat je hem makkelijker in een mix krijgt,de minimoog bassen moet je mee op letten want die wreten heel de mix op (sommige sounds)

ik wist niet da de micro beter of zou ik zeggen meer als de minimoog klinkt,goed om te weten,en een multimoog dan Leo? heb jij die ook al gehad?

Back