sorry mensen die weer onmiddelijk met hun middenstands oordeel klaar staan en mijn berichten lezen gemeten naar het lineaaltje van hun eigen bekrompenheid en daarbij uiteraard niet voorbij de grenzen van hun eigen intelligentie kunnen gaan........
ik uit geen frustratie, ik stel gewoon een directe vraag aan iemand die ik redelijk ken en van wie ik in ieder geval weet dat hij geen moeite heeft met directheid. het is ook echt puur een informatieve vraag, ik hoop een dezer dagen een feitelijk antwoord te krijgen op mijn vraag en probeer geen sneer uit te delen of iets.
en de reden dat ik niet pb is dat de laatste tijd ralphs pb doos steeds vol zat. als je je al druk wilt maken over dit soort dingen, denk dan eerst even na of probeer de dingen eens anders te lezen dan de manier waarop het blijkbaar in je hoofd zit vastgeroest. succes.
en alsjeblieft nu geen boze of vervelende reacties omdat je terechtgewezen wordt op een nare manier (ik kan het even niet laten), omdat je gewoon een beetje boven je kunnen of voor je beurt hebt gepraat. laat het gewoon zo en probeer de volgende keer wat minder snel/ beter gefundeerd te oordelen, als je dat dan toch per se graag doet. je oordeelt hier namelijk niet over een synth maar over een ander mens, dat vraagt wat meer en ondoordacht oordelen komt wat naar over op betrokkenen.
on topic:
soms wil ik een bepaald geluid horen van een synthesizer en soms wil spelen met de modulatiemogelijkheden en verdere bediening. ik merk dat het geluid dat uit een oude roland komt mij meestal niet zo kan bekoren. ten eerste gewoon een kwestie van smaak, ik luister liever naar de herrie van een oog source bv. daarnaast denk ik dat ondanks de discretie van de rolands, er ook wat te wensen over is gebleven aan de roland synths (zoals aan de meeste synths trouwens, vandaar waarschijnlijk dat er ook zoveel verschillende zijn) bv voor wat betreft het filter.
als het om het spelen met de synth gaat, de modulatie, het toewijzen van a naar x of b naar y en omgekeerd, de bediening... die is leuk, maar ik merk bij mezelf dat dit toch echt een thrill van heel korte duur is. als je er geregeld achter zit, heb je het al snel allemaal geprobeerd en gedaan, waarmee ik niet wil zeggen dat je de synth door en door kent en elk geluid er zo uithaalt, maar dat geldt naar mijn idee net zo goed, of misschien zelfs meer voor een synth met minder modulatiemogelijkheden, waar je het moet gaan zoeken in de potmeters een mm verdraaien in plaats van aanzwengelen en andere zeer subtiele veranderingen.
maar bv een nord modular komt veel meer tegemoet aan de wens eens van alles uit te proberen en met elkaar te verbinden en te moduleren, voor minder geld.
los daarvan is de roland sh7 natuurlijk een erg leuke oude synth, zeker als die ook nog zo mooi is, en voor de liefhebber zeer de moeite en het geld waard. maar afgezet tegen zijn tijd- en/of soortgenoten zou mijn voorkeur duidelijk elders liggen.