Hoe maak jij een track?

connected

Stamgast
Ikke zo:
Een eenvoudig opnameprogamaatje in de computer 'staat op opnemen'
Heb een eenvoudige ritme pattern in me Korg Electribe MX staan.
Dan ga ik beetje jammen en klooien op dat ding. Geluiden , ritme en effecten veranderen weer helemaal.
Later luister ik het af wat ik allemaal heb gespeeld heb, en het mooiste stukje sla ik op en heb er dan weer een track bij8). En dan kan ik er ook niks meer aan veranderen.

Ik zou eigenlijk niet eens weten hoe je een nummer moet maken bij stukje bij beetje. Nooit zo gedaan wel geprobeerd maar dat vond ik maar saai en ingewikkeld en langdradig. Maar de meeste doen het wel zo toch?

Ik ben wel benieuwd hoe hier de muziek gemaakt wordt. Want is best wel heel anders of je het nou live inspeelt of alles bij stukje bij stukje maakt. Hoe zit dat bij de grote artiesten dan van electronische muziek?

Origineel geplaatst door connected
Ik zou eigenlijk niet eens weten hoe je een nummer moet maken bij stukje bij beetje. Nooit zo gedaan wel geprobeerd maar dat vond ik maar saai en ingewikkeld en langdradig. Maar de meeste doen het wel zo toch?
idd, gaat veel tijd inzitten maar dan heb je ook wat... mits je weet wat je doet... eigenlijk moet je al bij voorbaat weten wat je gaat doen in principe... moet een natuurlijk process zijn, nooit te hoog gegrepen maar wel telkens voor jezelf op steeds een iets hoger niveau. ga vooral niet dingen nastreven die je niet kunt halen, doe gewoon wat je ingegeven krijgt en geef een eigen draai aan je muziek. verken je eigen kunnen. dat wat jij aanvankelijk nix vind vinden anderen misschien geweldig... in 1ste instantie moet het jezelf een goed gevoel geven ongeacht wat jij denkt dat anderen er wel niet van zullen gaan vinden.

ff uit het vuistje...

Re: Hoe maak jij een track?

Ikke zo:
Een eenvoudig opnameprogamaatje in de computer 'staat op opnemen'
Heb een eenvoudige ritme pattern in me Korg Electribe MX staan.
Dan ga ik beetje jammen en klooien op dat ding. Geluiden , ritme en effecten veranderen weer helemaal.
Later luister ik het af wat ik allemaal heb gespeeld heb, en het mooiste stukje sla ik op en heb er dan weer een track bij8). En dan kan ik er ook niks meer aan veranderen.

zo doe ik het ook!

Re: Hoe maak jij een track?

Ik denk dat je bedoelt een nummer maken op de electribe zelf? Ja, dat vind ik ook kut en langdradig en veel te moeilijk. Ik zou gewoon een dikke midikabel in dat apparaat zijn kont steken, en dan lekker met CuBase gaan frutten.

Mjah, dat kost ook weer tijd om te leren, maar dan hebbie ook wat. :)

Nou, vulkanen en waterstofbommen! poef! :D

Zo begon ik ook met muziek. :) :) Sommigen tracks van nu zijn ook nog steeds helemaal live. Dat is immers wel het leukste vind ik toch wel.

vroeger deed ik:
*record.
*rebirth aan (al wel wat patterns erin gezet)
*knoppen draaien etc...
*Maar daarna speelde ik daarover nog wel wat extra dingen heen. (Dus bestand afspelen en gelijktijdig iets erbij opnemen, misschien eens een idee voor jou? :eureka: )

Basisbeat maken in Ableton. Laten lopen en vervolgens klieren met de SH101, juno 60 en/of MS2000, totdat ik een (voor mijn gehoor) lekkere basslijn heb. Kijken of ik die 'droog' moet houden of tijdens het spelen moet tweaken. Loop opnemen in Ableton. Die mee laten lopen met de beat. Nieuw (achtergrond) riedeltje maken met één van de drie genoemde synths (kan ook met de Minimonstra). Zodra ik daarover tevreden ben, weer opnemen in een loop. Zo bouw ik een aantal loopjes op. Vervolgens ga ik met die loopjes in de sessionview een basis track maken. Als ik die basis heb, dan ga ik naar arranger view en ga bijvoegen, knippen, plakken en schuiven. In die fase kan ik ook weer nieuwe dingen nog opnemen. Tot slot ga ik met effecten stoeien en de track afmaken. Tussentijds kan ik wel eens de track renderen om het af te luisteren op een cd speler en om na te denken wat ik er aan moet veranderen, toe moet voegen etc. Het is bij mij een proces van gevoel, luister en nadenken. Ik weet dat er ook mensen zijn die zeggen het alleen op gevoel en luisteren te doen, maar daar ben ik niet zo van overtuigd. Tenslotte schakel je je hersenen niet uit, toch?

Bij veel artiesten lijkt het soms dat ze bij hun liveset alles al van te voren hebben ingespeeld en 'drukken ze gewoon knopjes aan en uit'. Dat is eigenlijk niet echt Live vind ik. Of is dat niet zo dat sommige dat zo doen?

Cubase is voor mij de basis, daar maak ik iets van 16 maten aan. Drums programmeer ik nu niet meer in cubase, daar gebruik de jomox xbase en electribe voor. Nog wel wat kleine dingen (808 claps en fx samples mn in battery).
Bepaalde sporen neem ik wel nog ff op, voor als ik externe fx wil vrijmaken en als het desbetreffende spoor niet zo dynamisch moet (geen knoppengedraai).

In feite is het daarna een live-jam die ik in stereo opneem, in theorie moet ik dan later knippen en plakken maar daar kom ik vaak niet aan toe.

Volgende stap is dat ik een 8track hd-recorder of adat oid ga gebruiken, nu gebeurd het nl nog net iets te vaak dat net 1 sound niet helemaal jovel in de mix ligt. Die 8 tracks kan ik dan degelijk knippen e.d. en dan in cubase verder arrangeren.

Ik speel de zooi noot voor noot in, schuif dan wat om het strak te krijgen.
Daarna is het: hoe meer je hebt staan in beeld, hoe meer je kan copy pasten. :P

Mijn meeste tijd gaat zitten in het zoeken naar goede geluiden om zo inspiratie te krijgen.
Als ik eenmaal de goede sounds heb gevonden, is de track vrij snel gemaakt.

samples zoeken op vinyl, dan de track analyseren, alles helemaal opknippen

vervolgens loopjes etc sequencen in renoise, en zoeken naar een goed harde snaredrum. dit is t belangrijkste in mn ogen, daarna de kicks eronder (en mn speciale kick die alles laat pompen als een gek). daarna beetje pielen eigenlijk.

hierna alles los uitvoeren en de sporen los mixen in cool edit pro

Ik werk in Cubase met zowel HW (TR909) als plugins. Begin meestal met een bassline van 4 maten. Als je denkt dat het een lekkere lijn is, dan kick eronder en evnt. sidechainen zodat het gaat pompen. Dan percussie erbij: lekker klooien met accenten. Vervolgens zoeken naar melodie/thema met synths. Daarna je sporen apart equalizen ivm frequentieverdeling voor de aparte geluiden. Als je dan de boel hebt dicht getimmerd qua sounds, moet je structuur gaan aanbrengen: opbouw: 8 maten met dit, 8 maten met dat etcetc(sporen muten dus) , mooie break en dan alles vol erin en weer langzaam afbouwen en eventueel weer opbouwen afhankelijk hoelang je een track wil hebben. Als je denkt dat de structuur klopt kun je nog edits gaan maken om de boel "spannend" te houden. Vervolgens nog wat effects doseren om de boel wat ruimtelijker te laten klinken. Dit alles is wel tijdrovend en ambachtelijk werken, maar dat hoort er volgens mij gewoon bij. Ook belangrijk om af en toe pauzes te nemen anders gaan je oortjes dingen anders waarnemen dan de bedoeling is.

- ik begin met een drumkit en ga een beat bouwen in cubase.. zet de boel in een loop en speel er dingen bij

of

- ik zit achter de piano en verzin een leuk schemaatje... vervolgens neem ikhet op, verzin ik er andere dingen bij, gooi ik dingen weer weg en uiteindelijk onstaat er is

of

- ik ga kutten met allerlei sounds door fx-bakken en neem een hoop live op. dan improviseer ik er weer overheen en knip daar weer stukken uit

of

ik pak m'n telefoon waar allerlei ideeen die ik in heb vluchtig in zijn opgenomen en ga zo'n idee uitwerken met de juiste sounds

of

- een combinatie van bovenstaande werkwijzes

Ik begin of met drums of met de baslijn, die twee maak ik in orde en dan maak ik een loopje van een paar maten waar ik steeds meer dingen over heen begin te zetten. Vervolgens maak ik daar een opbouwtje van en dan ga ik nadenken over wat ik daarna ga doen. 9/10 keer heb dan zo'n 1,5 minute 'dat moet je echt afmaken' wonder wat nooit af komt ;)

Nou ik wil graag en track met mun bek maken.... maar hoe hetuhdat topic ook al weer??

op bek en mond gezocht.... maar nix gevonden.

iemand?

wijd_open.jpg

Back