Nu had ik 'vroeger' een oude tante, die bij het praten een flink irritant bijgeluidje had.
Een of andere frequentie, die bij mij mijn nekharen deed krullen...
Jij zegt dat je die hoofdpijn wel krijgt over je speakers, en niet over je koptelefoon.
Een paar bandjes geleden was ik de 1ste toetsenist, en hield me voornamelijk bezig met het reguliere toetsenwerk: piano, orgel, blazers, gordijntjes (strings, koortjes, dat soort spul).
We hadden ook nog een 2de toetsenist, die o.a. een lading samplers had. Hij regelde de bijgeluiden: onweer, heimachines, geluidseffecten, en meer van dat soort spul.
Die samples had hij thuis ingeladen, en gecontroleerd met een koptelefoon van een paar tientjes.
Bij een testopname van een nummer had ik een keer mijn eigen koptelefoon meegenomen. Dat was toen een Sennheiser (als je dat zo schrijft, geen zin om te controleren). Ik hoorde toen allerlei wezenloze bijgeluiden in het hoog. Dat had die knul met zijn koptelefoon nog nooit gehoord. Was een kwestie van even een edit op de sound, en een cutoff boven de 10000 herz of zo, en die crispy shit was eruit.
Moraal van het verhaal: misschien zijn jouw speakers qua geluid een stuk beter in kwaliteit dan jouw koptelefoon, waardoor die koptelefoon die hoofdpijnverwekkende frequenties gewoon niet weergeeft.
Dat zou het verschil tussen koptelefoon en speaker kunnen verklaren.
Maar ja, dan heb je nog geen oplossing voor je hoofdpijn.
Er zijn al een aantal opties genoemd, waarvan inderdaad 9 van de 10 keer het luistervolume de boosdoener is.
Tip: doe het vooral niet te hard. Ik heb in het verleden al 2 keer een koptelefoon opgeblazen, was altijd zeer enthousiast met luisteren, en ben inmiddels links 15% en rechts 20% van mijn gehoor kwijt.