Een naar soort 'hoofdpijn' effect bij beats uit losse samples ..

Jan Farfan

Nieuwkomer
Ik krijg vrijwel altijd als ik beats maak met losse samples, (kick, snare & hats), een naar soort bij-effect wat resulteert in hoofdpijn. Ik heb de samples dan zonder effects of EQ, omdat ik hier niet echt mee weet om te gaan. Ik wil het geluid wel zo crispy mogelijk houden, en toch dat het aangenaam in het gehoor ligt.

Iemand goeie tips ?

Nee, ik werk veel met geknipte beats met eigen hihats sets etc..

Ik weet dat dit niet echt een bijster goeie manier is om het te omschrijven, maar het is een onaangenaam bij-effect waar ik over de speaker meer last van heb als met de hoofdtelefoon.

Dit werkt iig goed tegen hoofdpijn.

Attachments

• paracetamol.jpg
    paracetamol.jpg
    38,7 KB · Bekeken: 92
Hoi Jan, ik maakte maar een grapje hoor.

Maar het hoofdpijneffect ken ik niet.
Zal het komen door millisecondes stilte tussen de noten / samples door ?
Gooi er als test eens een reverb/delay over heen.

Ben benieuwd of Dokter Ruud het goed heeft. :geslaagd:

- luistermoeheid
- teveel laag
- volume staat te hoog
- monitors kunnen het niet aan

:)

Nu had ik 'vroeger' een oude tante, die bij het praten een flink irritant bijgeluidje had.
Een of andere frequentie, die bij mij mijn nekharen deed krullen...

Jij zegt dat je die hoofdpijn wel krijgt over je speakers, en niet over je koptelefoon.
Een paar bandjes geleden was ik de 1ste toetsenist, en hield me voornamelijk bezig met het reguliere toetsenwerk: piano, orgel, blazers, gordijntjes (strings, koortjes, dat soort spul).
We hadden ook nog een 2de toetsenist, die o.a. een lading samplers had. Hij regelde de bijgeluiden: onweer, heimachines, geluidseffecten, en meer van dat soort spul.
Die samples had hij thuis ingeladen, en gecontroleerd met een koptelefoon van een paar tientjes.
Bij een testopname van een nummer had ik een keer mijn eigen koptelefoon meegenomen. Dat was toen een Sennheiser (als je dat zo schrijft, geen zin om te controleren). Ik hoorde toen allerlei wezenloze bijgeluiden in het hoog. Dat had die knul met zijn koptelefoon nog nooit gehoord. Was een kwestie van even een edit op de sound, en een cutoff boven de 10000 herz of zo, en die crispy shit was eruit.
Moraal van het verhaal: misschien zijn jouw speakers qua geluid een stuk beter in kwaliteit dan jouw koptelefoon, waardoor die koptelefoon die hoofdpijnverwekkende frequenties gewoon niet weergeeft.

Dat zou het verschil tussen koptelefoon en speaker kunnen verklaren.
Maar ja, dan heb je nog geen oplossing voor je hoofdpijn.

Er zijn al een aantal opties genoemd, waarvan inderdaad 9 van de 10 keer het luistervolume de boosdoener is.
Tip: doe het vooral niet te hard. Ik heb in het verleden al 2 keer een koptelefoon opgeblazen, was altijd zeer enthousiast met luisteren, en ben inmiddels links 15% en rechts 20% van mijn gehoor kwijt.

Ik denk dat het met ongecontrolleerde hoge frequenties te maken heeft, of een samensmelt van wilde frequenties.

En het is geen hoofdpijn dat als ik het afzet er nog is (volume), maar ik kan meestal niet lang luisteren na mijn beats op solo omdat het er iets zo onprettigs in het gehoor ligt dat het een irritatie opwekt.

Ik hoopte meer op frequentie-cut tips, altijd uit-pannen, compressor instellingen of samplestop/start rond afvlakken zoiets dergelijks....

Dr. Ruud de reverb-kuur zal ik meteen proberen

Phase-verschil ?! hoe te vermijden, verminderen ??

Ik denk dat dr Ruud nog wel een punt kan hebben.
Ik werk soms met samples in battery en merk dat veel van deze geluiden erg compressed klinken.
Dat in samenwerking met korte stiltes tussen samples heeft bij tot gevolg dat ik vermoeid raak.

Waarschijnlijk is het niet zo bueno voor je brein om zoveel transients geruime tijd te verwerken.

Als je denkt dat het een freq probleem is, gooi dan eens een eq over je master en probeer die freq te vinden.

1 methode is een kleine q factor te nemen en een redelijk hoge gain, dan aan je freq draaien door het spectrum tot je je op een k*t toon uit komt.
Dan haal je de gain naar beneden.

Ps: wat voor monitors/koptelefoon ?

Back