chinees klinkende Synth muziek

renepela

Ouwe rot
Afgelopen jaar heb ik een prachtige dochter geadopteerd uit China. Tijdens de reis naar China heb ik heel wat gefilmd en ik heb eindelijk eens tijd om de film te monteren.
Nu lijkt het me leuk om wat muziek onder de film te gaan zetten. Om een beetje in stijl te blijven wil ik er Chinees klinkende muziek gaan gebruiken en het liefst zou ik electronische tracks gaan gebruiken.

Ik maak al gebruik van diverse tracks van het Vangelis album "China" en de track "Fishing Junks at Sunset" van Jean-Michel Jarre. Nu vroeg ik me of of jullie nog meer Chinees klinkende electronische tracks kennen of misschien zelf iets gemaakt hebben wat ik onder mijn hobby filmpje kan zetten. Alle tracks en/of tips zijn welkom.

Groetjes,

Rene

Lastig, ik denk dat je de bekendste al hebt gehad.

Misschien Kitaro's Silk Road I cd, die zijn in ieder geval wel geinspireerd door Chinese thema's, en is zowiezo mooi. Ik vind het alleen minder 'Chinees' klinken dan je zou verwachten.

Succes! :)

Die Kitaro Silk Road heb ik inderdaad al beluisterd, maar vind hem absoluut niet Chinees klinken. Misschien ook omdat Kitaro een Jappanner is (toch?). Kennelijk toch een verschil.
Ik heb op een lokale Chinese markt voor minder dan een euro wel een cd'tje gekocht met orchestrale Chinese muziek, maar het lijkt me juist zo leuk het met electronische tracks te doen. M'n hoop is dus gevestigd op de forumleden zelf. Wie maakt er een mooie chinees klinkende track. 't Is gewoon een film over mijn adoptiereis. Verder absoluut geen commerciele bedoelingen hoor. Echt een hobby filmpje voor persoonlijk gebruik. Zou echt leuk zijn als er synth muziek onder kwam.
Moet ook weer niet te overheersend zijn. China van Vangelis is erg fraai, maar er zitten ook wel erg veel bombasitsche momenten in waardoor de aandacht weer afgeleid wordt van de film. Het grootste deel van de tijd is toch mijn dochtertje in beeld en dus moet er rustige muziek onder.

Origineel geplaatst door renepela
Die Kitaro Silk Road heb ik inderdaad al beluisterd, maar vind hem absoluut niet Chinees klinken. Misschien ook omdat Kitaro een Jappanner is (toch?). Kennelijk toch een verschil.

Ja, die gedachte had ik ook al. Maar Silk Road (heb 'm nu opstaan) klinkt af en toe welhaast Europees / Berliner Schule.

Aan de andere kant, een track als The Great River leek mij persoonlijk wel bruikbaar. ;)

Ook die link had ik al gevonden. Op de link zelf vind je geen tracks, maar een verwijzing naar een site waar je op in moet loggen. Wanneer ik naar die site ga kom ik op een Chinese site terecht die ik dus niet kan lezen. Is ook nog eens gigantrisch traag.

Ik heb ook al wat muziek geprobeerd van Tomita, maar dat zijn over het algemeen electronische versies van klassieke muziek en niet specifiek chinees. Zijn eigen composities zijn niet echt chinees en niet echt toegankelijk om te luisteren helaas.

Ik hoop echt op wat leuke bijdragen van forumleden. Is weer eens wat anders. Post je Chinese tracks. Misschien aparte thread voor openen of zo.

LOL. Voornamelijk met de zwarte toetsen werken en klaar.

Hmm, misschien gek idee, maar je zou ook eens kunnen vragen bij je plaatselijke Chinees. Meestal hebben die wel van die Chinese muzak CD's. Wellicht dat daar ook wat meer electronisch werk tussen zit?

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Sakamoto! Is eigenlijk Japans, maar ik vind de soundtrack van Merry Christmas, mr. Lawrence (met David Sylvian toch?) redelijk oosters klinken.

David Bowie speeld daar toch in? Ah de muziek was van David Sylvian.

Ruichi Sakamoto is de ex-voorman van Yellow Magic Orchestra. Japans, idd.
YMO had ik nog bedacht maar dat leek me niet passen, Sakamoto is nog wel een optie! :)

Goede tips mannen. Ik zal eens op zoek gaan naar die tracks. Is dat echt filmmuziek, of is het ook electronisch?

Qiu Feng

Qiu Feng

Ik zou Akikaze niet zijn als ik helemaal geen oosterse muziek zou maken. Ik houd van Chinese muziek en heb een Chinees stuk van ongeveer 5 minuten gemaakt dat ook is gedraaid op Radio Ridderkerk bij "Straks, als de nacht valt" van Tim van Veen. Het is vrij rustig, dus je kunt je dochter ermee in slaap wiegen, en ik heb voornamelijk samples van Chinese instrumenten gebruikt, een gemodelleerde erhu (Chinese viool) en akoestische percussie.
Als je de gok wilt wagen om de muziek te gebruiken, moeten we even buiten de uitzending een afspraak maken. Het is niet uitgebracht, dus er staat niets van op de webstek.
Het stuk waarop Jarre zijn nummer heeft gebaseerd, heb ik op cassette.
Ooit moet er meer Chinese muziek van me komen, maar voorlopig blijven die ideeën in mijn hoofd.

Lijkt me ontzetend leuk om die "gok" te wagen. Woon zelf ook in Ridderkerk (maar had je waarschijnlijk al gezien) dus waarschijnlijk wonen we vlak bij elkaar. Moet je eerlijk bekennen dat ik zelden tot nooit naar radio Ridderkerk luister dus ik ken je muziek niet.

pb me even hoe we met elkaar in contact kunnen komen alsjeblieft.
Even voor de goede orde: Als de muziek me bevalt komt het dus onder een amateur prive video opname te staan he. Dus niks professioneels of zo.

Dat stuk waar Jarre zijn muziek op baseerde hoorde ik grappig genoeg in z'n origneel vorm toen ik in China was. Toen ik in de verboden stap liep (want naast het adopteren hang je natuurlkijk ook de toerist uit) werd die muziek daar gedraaid. Leuk om die muziek te herkennen. Is kennelijk een stukje Chinese volksmuziek. Dacht altijd dat Jarre dat hele stuk had gecompneerd, maar is dus absoluut niet zo.

Origineel geplaatst door Camiel Toe
LOL. Voornamelijk met de zwarte toetsen werken en klaar.
Haha...ik heb zelf een (geadopteerd) Chinees nichtje (dat ook ons schattige bruidsmeisje was) en nadat mijn vrouw haar dat truukje op de piano heeft laten zien noemt ze de witte toetsen steevast de Nederlandse en de zwarte de Chinese toetsen... ;)

Overigens zou ik ook eens kijken naar Vietnamese (pop-)muziek; klinkt ook bijzonder Chinees.

Ja ik dacht ook aan een nummer uit een Vietnam film, zeer mooi. Ik kan alleen niet op de titel vd film komen gvd. Gaat over een Amerikaanse journalist met een Vietnamese sidekick tijdens de vietnam oorlog. Hij dateert van voor de Platoonrage. Vind de film en het nummer zal ook snel gevonden worden :-) Was echt wel bekend in die tijd dus moet niet zo moeilijk zijn :stupid

David Bowie speeld daar toch in? Ah de muziek was van David Sylvian.

Over David Bowie gesproken; aangezien je een Chinees meisje hebt geadopteerd, kun je ook het nummer "China Girl" erin verwerken. ;)

De text in het nummer China girl van David Bowie is volgens mij niet helemaal toepasselijk bij een adoptie. Dus die heb ik express niet gekozen. Bovendien is dat al weer wat meer richting pop muziek en ik vind het juist zo leuk om het orchestraal of electronisch te houden.

Back