Ik heb een Fantom-X, dus ik kan daarover alleen iets zeggen. De sampler in de Fantom-X kan ik niet vergelijken met een andere, domweg omdat ik geen ervaring heb met andere samplers.
Samplen met de Fantom-X is op zich redelijk uitgebreid. De kwaliteit van de samples is goed te noemen. Functies als chop, truncate, normalize, timestretch, looppoint, etc. zijn aanwezig. Als je de Fantom-X met voldoende geheugen hebt uitgerust (tot 512MB) kun je een behoorlijke tijd in stereo opnemen en kan de Fantom dienst doen als een (light) hardware recorder.
Een mooie feature van de sampler is de mogelijkheid op 8 stereosporen audio op te nemen (via de audio-input). Dit kan realtime in je sequencer worden opgenomen (kost echter geen midispoor). Deze mogelijkheid dient wel te worden geinstalleerd middels de audiotrack expansion.
Verder kun je .wav bestanden inladen in de sampler. De samples van de Fantom-X worden ook weggeschreven als .wav.
Middels edit-software is het mogelijk multisamples te maken, zodat je van je samples patches kunt bakken.
Zo genoeg??