3 x TR909

20hz

..to the beat of the drum
Nee niet te koop, niet te huur, niet te leen, maar een testje.
Een maatje van me heeft 2 909's gekocht en wil er 1 gaan verkopen.
tijdens het luisteren hoorde hij toch een aanmerkelijk verschil en we
vroegen ons af 'verschillen 909's nu veel van elkaar?'

Ja! Behoorlijk zelfs. We hebben er twee uit de 400000 serie en 1
waarvan we het niet weten, maar cosmetisch te zijn een vrij nieuwe.

Ik post hier 3 wavs, waarvan 1x hihats/snare/kick. Elke wav heeft dan
3 variaties erin van de 3 909's.
Het verschil is soms echt bizar.

909 sessie

ps: toch een leuk testje en toch erg grappig om even 3 909's te hebben.

Zo, in die hihats zit veel verschil!
De snares verschillen eigenlijk het minst.
Volgens mij zitten de verschillen eigenlijk vooral in toonhoogte...

Gleuven? niet te

tiz analoog duzze... zullen wel door de jaren heen ge-detuned zijn en dergelijke... simpel 8)

Origineel geplaatst door 20hz
...We hebben er twee uit de 400000 serie...

400000 serie... zoveel nog?

Laatst gewijzigd:
en nu nog een novation drumstation ernaast zetten ;)

Olaf

ik vindt zelf de tweede steeds het mooist. alhoewel de derde hihat iets voller klinkt

wat wel lomp is dat de hihats het meest verschillen terwijl dit in feite gewoon 6 bits samples zijn die door een vca gehaald worden. dan zal de vca wel erg veel afwijkingen vertonen per exemplaar. of hebben ze voor de gein maar verschillende chippies gebrand met net ff andere sampletjes van hihats? of slaan sommige da converters samples over!?

Weet niet wat er van waar is maar iemand heeft mij ooit eens verteld dat die dingen ook nog per verkoop regio erg verschilden. Een Japanse 909 zou bijvoorbeeld heel anders klinken dan een europese.

??

Origineel geplaatst door Arthur
Weet niet wat er van waar is maar iemand heeft mij ooit eens verteld dat die dingen ook nog per verkoop regio erg verschilden. Een Japanse 909 zou bijvoorbeeld heel anders klinken dan een europese.

??

Hahaha zou me eigenlijk helemaal nix verbazen

hmmmmm...

hmmmmm...

Das best wazig allemaal... het zorgt alleen maar voor nog meer frustratie en nu je weet dat ze veschillen ga je er op letten. met als gevolg dat je nooit zeker bent of je de juiste heb, of er nog een beter is, of net even meer jouw geluid heeft... des al niet te min ik ben het met de detune theorie eens en het lijkt me sterk dat er andere samples in gezet zijn... dat zou veelste arbeids intensief zijn geweest voor deze BOOM BOOM BOOM Box :confused:

Is inderdaad lastig als je er meerdere hebt en je de boel gaat vergelijken.
Ik heb oook heel moeilijk kunnen kiezen welke 808 ik nauw aan Bounce zou verkopen.
Overigens, je kan ze natuulijk ook open maken en de trimmers een beetje veranderen
totdat het gewenste resultaat berijkt is.

Ik zal m'n 707's ook eens vergelijken. Die zouden theoretisch hetzelfde moeten klinken.

Sander

Origineel geplaatst door jes303
wat wel lomp is dat de hihats het meest verschillen terwijl dit in feite gewoon 6 bits samples zijn die door een vca gehaald worden. dan zal de vca wel erg veel afwijkingen vertonen per exemplaar. of hebben ze voor de gein maar verschillende chippies gebrand met net ff andere sampletjes van hihats? of slaan sommige da converters samples over!?

Heeft uiteraard niets met de VCA te maken. De samples worden gewoon op een andere snelheid afgespeeld, meer niet. Bij de cymbalen zit er toevallig gewoon een potmeter hiervoor op de voorkant, wellicht zit er voor de hihats wel een kleine pot op het bord.

Het bereik van de cymbalen zal overigens ook wel verschillend zijn. Ik heb er twee tegelijk gehad (eentje boven de 40 en eentje onder de 40) En zo'n beetje alle klanken waren verschillend getuned.

Origineel geplaatst door Arthur

??

Dat lijkt me onzin. Is ook een beetje moeilijk te reliseren qua logistiek en fabricage.

inderdaad aardig verschillend

inderdaad aardig verschillend

Het klinkt inderdaad als detuned ... niks mis mee.

ennuh:
Bedankt voor de samples ;)

Dit moeten we eens met CraZ en mijn 909 doen...

Die verschillen echt super veel en niet qua pitch... echt qua sound. Vooral de kick, clap en hihat.

CraZ betere kanten:
kick en toms.
Mijn betere kanten:
Clap en hihat.
TonyBlack's betere kanten:
Kick, toms, clap EN hihat! :D

De verschillen zitten idd vooral in het vca deel van de mix-out.
Daarnaast heeft Roland door de jaren heen verschillende
onderdelen vervangen en aan gepast (betere roll-off etc.), maar
ik was zelf ook verbaasd van hoeveel het kan schelen.

Hier een linkje met de hardwarechanges

Over vergelijken met een drumstation nog even, hij heeft de drumstation
even gehad (1 of 2 weet ik niet) maar nadat hij de 909 binnen had zei hij
al, da's geen vergelijken. Leuk als alternatief, maar niet meer dan dat.

Ja er zit inderdaad hel veel verschil in de verschillende series van de 909.
Ik heb zelfs gehoord van een lijst met serie nummers die exact de verschilen aangeven.
Bijv. de mijne is uit de eerste serie en die klinkt erg diep, bij de tweede serie hebben ze inderdaad door detuning hem wat feller en strakker gemaakt(dit gaat alleen nog maar om de kick)
Er zijn heel wat verschilen in hihats crashes en claps.

zo is iedere andere 909 dus ook rete uniek in sound!

Inderdaaad... dat is nou het moeie van analoog, niks klinkt hetzelfde ;)

gr. Mario

Re: 3 x TR909

Origineel geplaatst door 20hz
We hebben er twee uit de 400000 serie en 1
waarvan we het niet weten...

Toch niet gestolen he ??

:smeris:

equate

Back