Hoezo Octaaf?

Het is al een keer gezegd, maar ik herhaal het maar even. Een octaaf is de benaming voor een interval. Welke noten er tussen zitten maakt niet uit, het interval, de afstand tussen twee noten blijft hetzelfde. Het feit dat we ook het interval 'prime' onderscheiden heeft praktisch niet zoveel nut, wel theoretisch (bv: wat is het interval tussen een Dbb en een B#).

Bij intervallen tellen de begin en eindnoten beide mee, anders is het geen interval. Ofschoon 'interval' letterlijk iets betekend als 'tussenruimte' heeft iemand ooit bedacht dat we bij 1 beginnen te tellen ipv 0.

Een octaaf heeft ook een natuurkundige tegenhanger: de frequentieverdubbeling. Bij bv een terst hangt de specifieke frequentieverhouding af van welke toonladder je werkt, en op welke noot je begint.

@loveyourjunos.....99.99% van de westerse popmuziek
:D

Maar als je echt 100% gelijkzwevende stemming gebruikt kom je erachter dat het toch minder spannend klinkt. en best lelijk......

voor de andere tunings heb je weer de .tun files (e.d.) welke FAKE tunings bevatten om niet westerse muziek NA te maken. Soms klopt het wel, maar soms zoals bij japanse muziek(en niet die bij de afhaal chinees) heb je echt meer noten nodig in een octaaf (geloof 20 ofzo by japanse muziek), en deze zijn wederom niet 100% gelijkzwevend.

dus... het zijn volgens jullie overlaps? :confused:

Attachments

• _____octoverlap.gif
    _____octoverlap.gif
    3,3 KB · Bekeken: 105
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door plieuw
@loveyourjunos.....99.99% van de westerse popmuziek
:D

Maar als je echt 100% gelijkzwevende stemming gebruikt kom je erachter dat het toch minder spannend klinkt. en best lelijk......

voor de andere tunings heb je weer de .tun files (e.d.) welke FAKE tunings bevatten om niet westerse muziek NA te maken. Soms klopt het wel, maar soms zoals bij japanse muziek(en niet die bij de afhaal chinees) heb je echt meer noten nodig in een octaaf (geloof 20 ofzo by japanse muziek), en deze zijn wederom niet 100% gelijkzwevend.

Klopt hoor, maar muziek in afwijkende tunings is doorgaans niet om aan te horen :duivels:

6 trak, je telt door en je begint bij 1 te tellen in plaats van nul.
In de tijd dat toonladders ontstonden 'bestond' nul nog niet. 1 is toch ook niet hetzelfde als 10?

Origineel geplaatst door loveyourjunos
Dit lijkt mij niet correct. Je hebt 1 (één) grondtoon, dus 'het volgende' octaaf etc. bestaat simpelweg niet, je noemt het dubbeloctaaf, driedubbeloctaaf enzovoort. Echter, in een becijferd systeem begin je na 7 weer bij 1, of heb ik dat mis?

grondtoon x 1 = priem, cijfer I
grondtoon x 2 = oktaaf, cijfer I
grondtoon x 3 ~ oktaaf + kwint (duodécime), cijfer V
grondtoon x 4 = dubbeloktaaf, cijfer I

.

Ligt aan hoe je het bekijkt.
Voor de gemaak gebruikte ik de namen alsof ze allemaal in het zelfde bereik vielen.
Om het simple te houden.
G is altijd de kwint van C,ongeacht de octaaf hij toevallig in zit.

6 trak, je telt door en je begint bij 1 te tellen in plaats van nul.
In de tijd dat toonladders ontstonden 'bestond' nul nog niet. 1 is toch ook niet hetzelfde als 10?

In die tijd telden de Romeinen in ieder geval als het ging om dagen inclusief.
In Latijnse teksten betekend 4 dagen geleden meestal 3 dagen geleden omdat ze "vandaag" meerekenden.

Ik neem aan dat de Grieken (Pythagoras) ook zo rekenden. Een Octaaf zou dus waarschijnlijk in die
tijd een logische benaming zijn voor een reeks van zeven.

Origineel geplaatst door 6 trak
dus... het zijn volgens overlaps? :confused:

Nee, je mist de point... Laat die octaven nu eens vallen. In dat rijtje is de eerste C de grondwaarde. de referentie. de tweede C is het INTERVAL "octaaf". de tweede D is daarna niet de "secunde" van de tweede C, maar de "none" van die eerste C... Als je de A1 als referentie zou nemen is C2 de kleine terts en D2 de kwart... Alle benamingen staan in functie van je referentie waarde!

Een octaaf is zoals ik en vele anderen al vaker hebben gezegd niks meer of minder dan een interval. tussen een toon en "dezelfde" toon die je als eerste tegenkomt als je met je vinger danwel naar links, danwel naar rechts gaat.

dus zijn er in totaal nog steeds maar 7 intervallen.

------------
1 prime (E# - Gbb is ook een prime!)
2 secunde
3 terts
4 kwart
5 kwint
6 sext
7 septiem
8 octaaf
-----------
9 none
10 decime
11 undecime
12 duodecime
...
...

Een octaaf bevat 8 noten, dat zal elke muziekleraar je vertellen. Maar als ik jou was zou ik vooral eigenwijs blijven, je eigen mening behouden en niet luisteren naar mensen die wél muzikaal geschoold zijn en wél weten waar ze het over hebben...

dus zijn er in totaal nog steeds maar 7 intervallen.

Als je de prime niet wenst mee te tellen om de een of andere reden.

Maar dan is de benaming secunde voor C naar D (volgens jou de eerste interval) ook een foute en de benaming terts voor C naar E (volgens jou de tweede interval) ook, of niet dan?

Waarom val je daar niet over?

goed, het mag dus niet overlappen EN het moet 8 noten bevatten?... daar gaan we dan, telt u even mee?:

Code:
1 2 3 4 5 6 7 8

C D E F G A B C  
D E F G A B C D
E F G A B C D E
F G A B C D E F
G A B C D E F G

bijzondere octaven vind u ook niet? :geslaagd:

Die bijzondere octaven zijn heel logisch binnen hun eigen context:

C D E F G A B C (ionische toonladder) ("onze" majeur)
D E F G A B C D (Dorische toonladder)
E F G A B C D E (Frygische toonladder)
F G A B C D E F (Lydische toonladder)
G A B C D E F G (mixolydische toonladder)
A B C D E F G A (Aeolische toonladder) ("onze" mineur)
B C D E F G A B (Locrische toonladder)

Wel eens van de kwintencirkel gehoord? C majeur en A mineur zijn de enige toonladders zonder "zwarte toetsen". Neem eens wat muziek lesjes zou ik zeggen...

C D E F G A B C (C majeur)
D E F# G A B C# D (D majeur)
E F# G# A B C# D# E (E majeur)
F G A Bb C D E F (F majeur)
G A B C D E F# G (G majeur)

Sorry hoor, maar inmiddels is mij wel duidelijk dat je 0,0 ervaring hebt met notenleer.... Dat is niet erg, maar denk dan niet dat je alles weet....

Origineel geplaatst door M.Raven
Toch zou Septaaf een betere benaming zijn...

Octaaf is het achtste interval.

"Septaaf", het 7de interval, bestaat al. Het heet alleen septiem...

Origineel geplaatst door mavn
Een octaaf bevat 8 noten, dat zal elke muziekleraar je vertellen. Maar als ik jou was zou ik vooral eigenwijs blijven, je eigen mening behouden en niet luisteren naar mensen die wél muzikaal geschoold zijn en wél weten waar ze het over hebben...

Een toonladder bevat acht noten, een octaaf kan maar 7 van deze noten bevatten.

Uit het boek algemene muziekleer door Sem Dresden:

Een toonladder is een stijgende of dalende toonreeks, die loopt van den eerste toon tot de herhaling van dien toon in het volgende hogere of lagere octaaf.

Origineel geplaatst door random movement

Een toonladder is een stijgende of dalende toonreeks, die loopt van den eerste toon tot de herhaling van dien toon in het volgende hogere of lagere octaaf.
pcies, TOT de herhaling van dien toon... dus niet TOT en MET...

heeft die 6 trak toch alweer gelijk! die zoekt dat tot op de bodem uit.

en nu weer muziek maken :D

Dat zegt het ene boek. Wat zegt het andere? :D

Origineel geplaatst door random movement

Je spreekt jezelf hier gruwelijk tegen:

je begint met:

Vervolgens quote je:

Volgens dit citaat zou een toonladder dus maar TOT de volgende zelfde noot lopen.... Dat zou dus betekenen dat een toonladder maar 7 noten bevat...

Die theorie alleen al maakt dit boek voor mij niet relevant. Als er hier al mensen gaan beweren dat zelfs een toonladder maar 7 noten bevat... :stupid

Maar goed, Ik vindt het wel best geweest. Ik heb echt geen zin meer om met mensen met 0 verstand van zaken een discussie te voeren.

Back