Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Pjotr G
Dit alles gaat ook leiden tot betere muziek van u allen?
Origineel geplaatst door synthmann
heeft die 6 trak toch alweer gelijk! die zoekt dat tot op de bodem uit.
en nu weer muziek maken![]()
Verder moet iedereen even zijn "ratio" uit zetten. We hebben het hier, nogmaals, niet over natuurkunde... We hebben het over muziekleer..

Origineel geplaatst door mavn
Je spreekt jezelf hier gruwelijk tegen:
je begint met:
Vervolgens quote je:
Volgens dit citaat zou een toonladder dus maar TOT de volgende zelfde noot lopen.... Dat zou dus betekenen dat een toonladder maar 7 noten bevat...
Die theorie alleen al maakt dit boek voor mij niet relevant. Als er hier al mensen gaan beweren dat zelfs een toonladder maar 7 noten bevat...![]()
Maar goed, Ik vindt het wel best geweest. Ik heb echt geen zin meer om met mensen met 0 verstand van zaken een discussie te voeren.
Origineel geplaatst door M.Raven
![]()
![]()
![]()
Origineel geplaatst door random movement
Rustig maar, zo gruwelijk is het allemaal niet hoor!!
Ik ben geen neerlandicus, maar moet het echt tot en met zijn? Het is toch ook A TOT Z, 0 TOT 100, kon TOT in Nieuw-Zeeland gevoeld worden en TOT op heden, maar dit is een hele andere discussie.
Ik kan niet het hele boek citeren maar in de context van het totaale verhaal klopt mijn citaat wel degelijk, en had er dus ook tot en met gebruikt kunnen (of moeten??) worden.
Maar goed, jij hebt hebt al aangetoond de ballen verstand te hebben van muziekleer... het zij je vergeven

Echt meesterlijk dit!
![]()
Mischien kan ik het het beste zo uitleggen, een otaaf op een klavier bestaat uit 12 toeten. Wanner je een toonladder speelt (bv. de grote terts), gebruik je uit dit octaaf slechts 7 toetsen.
ik maakte een klein foutje...
B# - C is een verminderde kleine secunde.
maar:
C - Dd is een kleine secunde
C - C# is en overmatige priem.
Kan jij mij dat ff natuurkundig verklaren???
maar daarmee ben je wel weer 'out of the box':Origineel geplaatst door mc_kwok
nee toch, want als je die 7 toetsen vanaf de grondtoon aanslaat heb je geen verdubbelde frequentie bij de 7e toon bereikt maar bij de 8e ... dus ...of...
Heb helaas naast de ballen verstand van muziek ook de ballen verstand van natuurkunde.

Origineel geplaatst door mc_kwok
nee toch, want als je die 7 toetsen vanaf de grondtoon aanslaat heb je geen verdubbelde frequentie bij de 7e toon bereikt maar bij de 8e ... dus ...of...
Een toonladder bevat acht noten, een octaaf kan maar 7 van deze noten bevatten.
Uit het boek algemene muziekleer door Sem Dresden:
Een toonladder is een stijgende of dalende toonreeks, die loopt van den eerste toon tot de herhaling van dien toon in het volgende hogere of lagere octaaf.
Origineel geplaatst door 6 trak
maar daarmee ben je wel 'out of the box':

maar daarmee ben je wel weer 'out of the box':
wat heeft het nu voor'n zin om het de ene keer als kruis te schrijven en dan weer als mol...? hoezo ouderwets?Origineel geplaatst door mavn
C - C# klink hetzelfde als C-Db. Vanuit natuurkundig oogpunt is dit ook hetzelfe interval. Vanuit de notenleer is dit echter niet zo. Ondanks dat het dezelfde "toetsen" zijn. hebben ze een andere functie binnen het arrangement en dus een andere benaming en plaats op de notenbalk...
wat heeft het nu voor'n zin om het de ene keer als kruis te schrijven en dan weer als mol...? hoezo ouderwets?
wat heeft het nu voor'n zin om het de ene keer als kruis te schrijven en dan weer als mol...? hoezo ouderwets?
btw mavn: hoeveel hele en hoeveel halve noten zitten er in 1 'octaaf' volgens jouw?
enne, hier is de rest van je post gequote:
en nog steeds raak!