Hoezo Octaaf?

Dit alles gaat ook leiden tot betere muziek van u allen?

Origineel geplaatst door Pjotr G
Dit alles gaat ook leiden tot betere muziek van u allen?

Dit specifieke ondeel niet...

Kennis van muziektheorie in zijn algemeenheid wel degelijk!

Origineel geplaatst door synthmann
heeft die 6 trak toch alweer gelijk! die zoekt dat tot op de bodem uit.

en nu weer muziek maken :D

Als ik niet snap hoe zwaartekracht werkt, zorgt dat er ook voor dat de zwaartekracht ophoudt te bestaan?

Verder moet iedereen even zijn "ratio" uit zetten. We hebben het hier, nogmaals, niet over natuurkunde... We hebben het over muziekleer..

:okdan: :dubbel: :mega:

Rustig maar, zo gruwelijk is het allemaal niet hoor!!
Ik ben geen neerlandicus, maar moet het echt tot en met zijn? Het is toch ook A TOT Z, 0 TOT 100, kon TOT in Nieuw-Zeeland gevoeld worden en TOT op heden, maar dit is een hele andere discussie.
Ik kan niet het hele boek citeren maar in de context van het totaale verhaal klopt mijn citaat wel degelijk, en had er dus ook tot en met gebruikt kunnen (of moeten??) worden.

Origineel geplaatst door mavn
Je spreekt jezelf hier gruwelijk tegen:

je begint met:

Vervolgens quote je:

Volgens dit citaat zou een toonladder dus maar TOT de volgende zelfde noot lopen.... Dat zou dus betekenen dat een toonladder maar 7 noten bevat...

Die theorie alleen al maakt dit boek voor mij niet relevant. Als er hier al mensen gaan beweren dat zelfs een toonladder maar 7 noten bevat... :stupid

Maar goed, Ik vindt het wel best geweest. Ik heb echt geen zin meer om met mensen met 0 verstand van zaken een discussie te voeren.

Origineel geplaatst door M.Raven
:okdan: :dubbel: :mega:

Natuurkunde kent geen kwinten, octaven, en tertsen... het interval B# - C is vanuit natuurkundig oogpunt bespottelijk. Muziektheoretisch niet....

Maar goed, ji hebt hebt al aangetoond de ballen verstand te hebben van muziekleer... het zij je vergeven

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door random movement
Rustig maar, zo gruwelijk is het allemaal niet hoor!!
Ik ben geen neerlandicus, maar moet het echt tot en met zijn? Het is toch ook A TOT Z, 0 TOT 100, kon TOT in Nieuw-Zeeland gevoeld worden en TOT op heden, maar dit is een hele andere discussie.
Ik kan niet het hele boek citeren maar in de context van het totaale verhaal klopt mijn citaat wel degelijk, en had er dus ook tot en met gebruikt kunnen (of moeten??) worden.

Ok, zit wat in. Maar dan nog? Je hebt dan enkel beargumenteerd dat een toonladder 8 noten bevat... Da zegt dus niks over het aantal noten in een octaaf...

Maar goed, jij hebt hebt al aangetoond de ballen verstand te hebben van muziekleer... het zij je vergeven

:okdan: Echt meesterlijk dit! :biertje:

:okdan: Echt meesterlijk dit! :biertje:

C - Dd is een kleine secunde

C - C# is en overmatige priem.

Kan jij mij dat ff natuurkundig verklaren???

Laatst gewijzigd:
Mischien kan ik het het beste zo uitleggen, een otaaf op een klavier bestaat uit 12 toeten. Wanner je een toonladder speelt (bv. de grote terts), gebruik je uit dit octaaf slechts 7 toetsen.

Mischien kan ik het het beste zo uitleggen, een otaaf op een klavier bestaat uit 12 toeten. Wanner je een toonladder speelt (bv. de grote terts), gebruik je uit dit octaaf slechts 7 toetsen.

nee toch, want als je die 7 toetsen vanaf de grondtoon aanslaat heb je geen verdubbelde frequentie bij de 7e toon bereikt maar bij de 8e ... dus ...of...

ik maakte een klein foutje...
B# - C is een verminderde kleine secunde.

maar:

C - Dd is een kleine secunde

C - C# is en overmatige priem.

Kan jij mij dat ff natuurkundig verklaren???

Heb helaas naast de ballen verstand van muziek ook de ballen verstand van natuurkunde.

Origineel geplaatst door mc_kwok
nee toch, want als je die 7 toetsen vanaf de grondtoon aanslaat heb je geen verdubbelde frequentie bij de 7e toon bereikt maar bij de 8e ... dus ...of...
maar daarmee ben je wel weer 'out of the box':

Attachments

• ____octbox.gif
    ____octbox.gif
    3,5 KB · Bekeken: 110
Heb helaas naast de ballen verstand van muziek ook de ballen verstand van natuurkunde.

:dubbel:

zeg dan niks...:stupid

Origineel geplaatst door mc_kwok

Sorry, deze opmerking had te maken met een vorige post maar heb deze niet geciteerd. Het ging over het aantal noten BINNEN een octaaf.

Een toonladder bevat acht noten, een octaaf kan maar 7 van deze noten bevatten.

Uit het boek algemene muziekleer door Sem Dresden:

Een toonladder is een stijgende of dalende toonreeks, die loopt van den eerste toon tot de herhaling van dien toon in het volgende hogere of lagere octaaf.

Origineel geplaatst door 6 trak
maar daarmee ben je wel 'out of the box':

En als je nu geen boxes definieert voor octaven ;)

maar daarmee ben je wel weer 'out of the box':

Ik ga nog een poging wagen....

1 octaaf beslaat 8 noten:

Bijvoorbeeld C D E F G A B C'

2 octaven beslaan 15 noten:

Bijvoorbeeld C D E F G A B C' D' E' F' G' A' B' C''

3 octaven beslaan 22 noten:

enz...

Wanneer je dus 2 octaven beslaat, heb je dus 8 + 7 noten. Je kan de middelste C niet 2 keer tellen. Wanneer we het echter over "één octaaf" hebben doelen we altijd op 8 noten. Van de priem tot het octaaf.

Muziektheorie is, met alle respect, voor een leek ook heel onlogisch. Vandaar dat ik zei: "zet je natuurkundige ratio even uit"

C - C# klink hetzelfde als C-Db. Vanuit natuurkundig oogpunt is dit ook hetzelfe interval. Vanuit de notenleer is dit echter niet zo. Ondanks dat het dezelfde "toetsen" zijn. hebben ze een andere functie binnen het arrangement en dus een andere benaming en plaats op de notenbalk...

C - C# klink hetzelfde als C-Db. Vanuit natuurkundig oogpunt is dit ook hetzelfe interval. Vanuit de notenleer is dit echter niet zo. Ondanks dat het dezelfde "toetsen" zijn. hebben ze een andere functie binnen het arrangement en dus een andere benaming en plaats op de notenbalk...
wat heeft het nu voor'n zin om het de ene keer als kruis te schrijven en dan weer als mol...? hoezo ouderwets?

b.t.w.: hoeveel hele en hoeveel halve noten zitten er in 1 'octaaf' volgens jouw?

wat heeft het nu voor'n zin om het de ene keer als kruis te schrijven en dan weer als mol...? hoezo ouderwets?

dit heeft alles met de leesbaarheid te maken van je muziek op schrift, liever 1 mol dan 5 kruizen of liever 2 kruizen dan 4 mollen en steeds herstellingstekens..ofzo..

btw mavn: hoeveel hele en hoeveel halve noten zitten er in 1 'octaaf' volgens jouw?

enne, hier is de rest van je post gequote ;):

en nog steeds raak!

Hele en halve noten staan op een notenbalk. Die hebben hier niks mee te maken...

Je bedoelt intervallen TUSSEN noten.

majeur: C-heel-D-heel-E-half-F-heel-G-heel-A-heel-B-half-C. Je hebt 7 bruggetjes nodig om 8 eilandjes met elkaar te verbinden.

Het verschil tussen een C# en een Db zit hem in de functie van de noot. Ik ben geen ver gevorderde kenner, en vindt het dus moeilijk om een goed voorbeeld te verzinnen, daarbij zijn er geen makkelijke voorbeelden om dit te illustreren. Ik zal een poging wagen:

Als een muziek suk in C groot staat, en ik speel een C# verminderd akoord, is dat een akoord gerelateerd vanuit C ,de eerste trap: C#-E-G ipv C-E-G. Als ik een Db overmatig akoord speel, is dit akoord gerelateerd aan D, de tweede trap: Db-F-A ipv D-F-A. Ik kan dat akoord niet C# overmatig noemen. Het akoord is (in dit geval dus) gerelateerd vanuit D.

Daarnaast bestaat C# overmatig uit: C#-E#-G##.... Terwijl ik helemaal geen E# of G## speel.... Die staan helemaal niet in de toonladder van C. Ik speel F en A. Het klinkt hetzelfde, maar is het niet! Je wil dit ook niet gaan uitschrijven. Je wordt dan helemaal gek van de voortekens!

Back