AMT8 verlengkabel

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Rollie
Nou FrankH, kom dan eens in ons universum kijken waar de elektronen in een kabel NOOIT de snelheid van het licht halen. De snelheid van elektronen (en dus niet de snelheid van elektriciteit) in een materiaal is afhankelijk van de soortelijke weerstand van het materiaal. Koper geleid goed (rho < 10^-7 Ohm.m). Zo heeft elk metaal zijn eigen soortelijke weerstand. Als je goed kijkt naar de eenheid van soorelijke weerstand zie je ook meter staan. Dus de snelheid is tevens afhankelijk van de lengte van de kabel. Er zijn nog meer variabelen, zoals bv de temperatuur en oppervlakte van de kabel (doorsnede van de kabel dus) maar die laten we even buiten beschouwing.
Dus FrankH even je natuurkunde elektriciteitsleer ophalen.

Wat betreft de geluidssnelheid: hierin heb je (bij benadering) gelijk:
in lucht is de geluidssnelheid: 331,5 m/s + 0.6 * temp (in celsius)
Naarmate de temperatuur van de lucht toeneemt wordt de geluidssnelheid hoger (per 20 graden Celsius ca 12 m/s)
Zomers bij 30 graden Celsius is de geluidssnelheid dus hoger dan 's winters. Frequentie en amplitude van het geluid heeft overigens niets te maken met de geluidssnelheid. Wat wel meetelt is het medium: in lucht en andere gassen heb je nog te maken met de specifieke warmteverhouding. De specfieke warmteverhouding zit in de formule om de geluidssnelheid te berekenen. Theroretisch zou de luchtdruk ook een variabele kunnen zijn evenals de dichtheid van lucht, maar in de praktijk zijn deze variabelen niet zo nadrukkelijk aanwezig.
en theoretisch zou de snelheid van geluid ook veranderen als je een broodje shoarma hebt gegeten ;)

Wow. Wat een thread heb ik ontketend :peukie: Ik heb inmiddels een 10m lange kabel gevonden via Ebay. Bedankt mensen!

Nou FrankH, kom dan eens in ons universum kijken waar de elektronen in een kabel NOOIT de snelheid van het licht halen. De snelheid van elektronen (en dus niet de snelheid van elektriciteit) in een materiaal is afhankelijk van de soortelijke weerstand van het materiaal. Koper geleid goed (rho < 10^-7 Ohm.m). Zo heeft elk metaal zijn eigen soortelijke weerstand. Als je goed kijkt naar de eenheid van soorelijke weerstand zie je ook meter staan. Dus de snelheid is tevens afhankelijk van de lengte van de kabel. Er zijn nog meer variabelen, zoals bv de temperatuur en oppervlakte van de kabel (doorsnede van de kabel dus) maar die laten we even buiten beschouwing.
Dus FrankH even je natuurkunde elektriciteitsleer ophalen.

Wat betreft de geluidssnelheid: hierin heb je (bij benadering) gelijk:
in lucht is de geluidssnelheid: 331,5 m/s + 0.6 * temp (in celsius)
Naarmate de temperatuur van de lucht toeneemt wordt de geluidssnelheid hoger (per 20 graden Celsius ca 12 m/s)
Zomers bij 30 graden Celsius is de geluidssnelheid dus hoger dan 's winters. Frequentie en amplitude van het geluid heeft overigens niets te maken met de geluidssnelheid. Wat wel meetelt is het medium: in lucht en andere gassen heb je nog te maken met de specifieke warmteverhouding. De specfieke warmteverhouding zit in de formule om de geluidssnelheid te berekenen. Theroretisch zou de luchtdruk ook een variabele kunnen zijn evenals de dichtheid van lucht, maar in de praktijk zijn deze variabelen niet zo nadrukkelijk aanwezig.

Wat hij zegt!

Origineel geplaatst door bronswerk
Kwaliteit van het signaal is volgens mij de belangrijkste factor. :geslaagd:

En wat is "de kwaliteit" van een signaal?????
Hoe meet je dat?

Signaal/ruis verhouding. Zoek dat maar eens op.

Het is natuurlijk erg makkelijk om wat kreten te roepen......

Maar OK je zegt kwaliteit = signaal/ruis verhouding. Deze verhouding wordt uigedrukt in dB. dB is een maat voor de geluidssterkte dus amplitude. Wat zegt dit over de kwaliteit? Stel een S/R = 60 dB en een andere S/R = 80 dB. Wat kun je nu over de kwaliteit zeggen?

Ga toch krassen...

Zucht, zwakke reactie....

Ik had gedacht dat jij me wat kon leren over geluidskwaliteit wat ik nog niet wist.

Nou FrankH, kom dan eens in ons universum kijken...
Mee eens, door een medium gaat het minder snel dan wanneer het door het niets (dus niet de ether) gaat.

Maar de 3000 m/s van 'bikkel' zit er wel een factor tienduizend naast, dat is geen kommafout meer, dat is gewoon niet weten waar je het over hebt. Vandaar mijn reactie op deze manier. Ik vond hem wel ludiek. :8o)

Beste Rollie, verder vindt ik dat je behoorlijk van leer trekt en daarbij vergeet de nuance op te zoeken. Mijn inzet is altijd om met een gemoedelijk en vriendelijke glimlach de dingen te verwoorden zonder een daadwerkelijke kommaneuker te zijn. Alles bij benadering. Zou je ook eens moeten doen. :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door noescom
Wow. Wat een thread heb ik ontketend :peukie: Ik heb inmiddels een 10m lange kabel gevonden via Ebay. Bedankt mensen!

Zo gaat dat altijd hier. Het gaat hier bijna nooit om de muziek.

Bericht door een moderator:
dit heeft weinig meer te maken met een verlengkabel voor een AMT. Ik sluit deze thread.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back