AMT8 verlengkabel

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

noescom

Ingeburgerd
Ik heb een AMT8 midi patchbay, maar de serieele kabel die erbij zit is veel te kort. Iemand enig idee wat voor kabel ik nodig heb om 'm te verlengen en waar ik zo'n kabel kan kopen? Thanks.

serieel

serieel

Ik ga er van uit dat je het over de rechthoekige 9-pins aansluiting hebt (de RS-232 aansluiting):

Bij je lokale computerboer (mycom, vobis, paradigit, computerland, mediamarkt) kun je met een beetje geluk nog een seriele verlengkabel kopen, aan de ene kant een DB9 female en aan de andere kant een DB9 male (of voor puristen een DE-9, zie wikipedia). De kabel zelf moet "rechtdoor" zijn, dwz geen verdraaiing van de bedrading.
Je hebt kans dat ie bij bijvoorbeeld mycom in de 5 euro bak te vinden is... Normaal gesproken kost zo'n kabeltje niet meer dan 10 euro.

En als het over de ronde aansluiting gaat: deze is misschien bij een Apple winkel nog te vinden, het is een RS-485 poort zoals "vroeger" op Macintosh computers te vinden was.

Als het de vierkante aansluiting is: dan is het USB (ook serieel), ook hiervoor weer naar de computerboer.

Succes!
Patrick.

Het gaat inderdaad om de rechthoekige rs232 aansluiting. Bedankt voor de tips. Ik ga van de week ff speuren naar kabeltje. Overigens: ik hoor regelmatig dat de MIDI timing via USB driewerf ruk is. Vandaar dat ik de RS232 poort wil gebruiken.

Origineel geplaatst door noescom
Het gaat inderdaad om de rechthoekige rs232 aansluiting. Bedankt voor de tips. Ik ga van de week ff speuren naar kabeltje. Overigens: ik hoor regelmatig dat de MIDI timing via USB driewerf ruk is. Vandaar dat ik de RS232 poort wil gebruiken.
daar zit een technisch verhaal achter
maar of de rs232 timing zoveel beter is?

Origineel geplaatst door noescom
Overigens: ik hoor regelmatig dat de MIDI timing via USB driewerf ruk is. Vandaar dat ik de RS232 poort wil gebruiken.
Als je zelf een (langere) USB kabel hebt kan je dat ook testen.
Da's gratis. :D

Het probleem van RS-232 is dat de meeste computers van de afgelopen vier jaar niet meer over zo'n poort beschikken en je dus bij voorbaat bent veroordeeld tot het gebruik van USB. Vroeger was alles meer op hardware niveau en kon er niet zo veel mis gaan, tegenwoordig gaat alles door tig software lagen heen voordat het op de plaats van bestemming is, kortom veel meer schakels in de keten maken de kans groter dat er iets breekt. Dat heet nu vooruitgang.

wat zijn eigenlijk de max lengtes ? een usb gaat niet verder dan 5 m dacht ik .. maar die rs 232 ?

Data versturen met USB versie 1.1 over een kabel van bijvoorbeeld acht meter lengte gaat prima. Het is wel zo dat je na die afstand minder dan de benodigde 5 volt overhoud voor het voeden van passieve apparaten, maar aangezien de Emagic interfaces een eigen voeding hebben is dit niet van toepassing en zal het gewoon werken.

Voor USB 2.0 zal het allemaal wat lastiger zijn om grote lengtes te halen, aangezien je op een hogere frequentie sneller last hebt van zaken als jitter.

Ook voor RS-232 geldt een beetje het zelfde, hoe hoger de frequentie hoe lastiger het wordt om grote afstanden te overbruggen. Er zijn industriële systemen bekend waarbij een seriele data verbinding (niet elektronisch gebalanceerd) door een dubbel afgeschermde kabel succesvol over een lengte van meer dan vijftig meter gebracht kan worden. Met 9600 BPS is dat niet zo'n probleem maar bij 115200 BPS kan het een behoorlijke uitdaging worden om dit volledig storingsvrij te krijgen.

Voor MIDI geldt een maximaal aanbevolen lengte van vijftien meter, maar zestig meter is ook haalbaar met een beetje kwaliteit UTP kabel. MIDI heeft als voordeel ten opzichte van RS-232 dat het een vorm van balancering in zich heeft en beschikt over een uitstekende galvanische scheiding zodat aardlussen gewoon geen kans krijgen.

60 meter......wat voor timing zou dat geven? :D

Zou dat ook de reden zijn waarom verlichting in een discotheek vaak achter lijkt te lopen bij de muziek?

----------

Wat betreft USB:

Als het host OS het goed implementeert, profiteren alle producenten van externe hardware daar meteen van omdat ze niet zelf die softwarelaag hoeven te programmeren. Dat voorkomt eigenlijk juist problemen. Tenzij die vaste laag van het OS slecht in elkaar zit, zoals bij oudere Windows versies.

Origineel geplaatst door bikkel
60 meter......wat voor timing zou dat geven? :D

Zou dat ook de reden zijn waarom verlichting in een discotheek vaak achter lijkt te lopen bij de muziek?

Licht heeft een constante snelheid van bijna driehonderdduizend kilometer per seconde zo ook de elektrische stroom door een kabel. Bij een kabel van driehonderdduizend kilometer heb je dus een seconde vertraging, maar dat is het minste probleem bij zo'n afstand.

Wat betreft de verlichting in de discotheek, dan moet de licht man/vrouw gewoon tijdig op de step knop drukken, een beetje gevoel voor ritme is dan best handig. :D

Verder zit er nog een kleine 20 miliseconden vertraging in de lichtcomputer maar die valt dan weer in het niet bij de 40 miliseconden vertraging (1/25e van een seconde) die het DMX protocol in zich heeft. Maar volgens mij worden we nu iets te technisch, ik had me nog zo voorgenomen om niet serieus te antwoorden. :stupid :W

Wat betreft USB:

Als het host OS het goed implementeert, profiteren alle producenten van externe hardware daar meteen van omdat ze niet zelf die softwarelaag hoeven te programmeren. Dat voorkomt eigenlijk juist problemen. Tenzij die vaste laag van het OS slecht in elkaar zit, zoals bij oudere Windows versies.
In Windows XP wil het nog wel eens wat brak in elkaar zitten, wat dat betreft heb ik het gevoel dat OSX beter in elkaar zit maar ik hoor het graag als iemand hier ander over denkt. Verder hangt het heel erg af van hoe goed de programmeurs de hardware drivers hebben gemaakt, bij veel consumentenproducten zijn de stuurprogamma's toch vaak een sluitpost.

Origineel geplaatst door FrankH
Licht heeft een constante snelheid van bijna driehonderdduizend kilometer per seconde zo ook de elektrische stroom door een kabel. Bij een kabel van driehonderdduizend kilometer heb je dus een seconde vertraging, maar dat is het minste probleem bij zo'n afstand.

Volgens mij doet een gewone kabel 3000 m/s, tenzij je optische kabels gebruikt. Dat betekent 20ms latency over 60m.

Volgens mij doet een gewone kabel 3000 m/s, tenzij je optische kabels gebruikt. Dat betekent 20ms latency over 60m.
alien.gif
Greetings my friend, in ons universum gelden andere waarden. 8o)

Geluid verplaatst zich met een snelheid van 340 meter per seconde door lucht, misschien ben je daarmee in de war?

Origineel geplaatst door FrankH
alien.gif
Greetings my friend, in ons universum gelden andere waarden. 8o)

Geluid verplaatst zich met een snelheid van 340 meter per seconde door lucht, misschien ben je daarmee in de war?

Nou FrankH, kom dan eens in ons universum kijken waar de elektronen in een kabel NOOIT de snelheid van het licht halen. De snelheid van elektronen (en dus niet de snelheid van elektriciteit) in een materiaal is afhankelijk van de soortelijke weerstand van het materiaal. Koper geleid goed (rho < 10^-7 Ohm.m). Zo heeft elk metaal zijn eigen soortelijke weerstand. Als je goed kijkt naar de eenheid van soorelijke weerstand zie je ook meter staan. Dus de snelheid is tevens afhankelijk van de lengte van de kabel. Er zijn nog meer variabelen, zoals bv de temperatuur en oppervlakte van de kabel (doorsnede van de kabel dus) maar die laten we even buiten beschouwing.
Dus FrankH even je natuurkunde elektriciteitsleer ophalen.

Wat betreft de geluidssnelheid: hierin heb je (bij benadering) gelijk:
in lucht is de geluidssnelheid: 331,5 m/s + 0.6 * temp (in celsius)
Naarmate de temperatuur van de lucht toeneemt wordt de geluidssnelheid hoger (per 20 graden Celsius ca 12 m/s)
Zomers bij 30 graden Celsius is de geluidssnelheid dus hoger dan 's winters. Frequentie en amplitude van het geluid heeft overigens niets te maken met de geluidssnelheid. Wat wel meetelt is het medium: in lucht en andere gassen heb je nog te maken met de specifieke warmteverhouding. De specfieke warmteverhouding zit in de formule om de geluidssnelheid te berekenen. Theroretisch zou de luchtdruk ook een variabele kunnen zijn evenals de dichtheid van lucht, maar in de praktijk zijn deze variabelen niet zo nadrukkelijk aanwezig.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back