Mijn synthesizer

boombipbass

Het lid
in de ban
Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede synthesizer en ik heb al zolang gezocht maar geen resultaat.
Ik wil graag een synthesizer met flink wat toetsen die een beetje een jazzy geluid heeft(ala fender rhodes, hammond) maar ook echte space geluiden(zie samples) en diepedieeeeepe bassen(zoals in oude chicago house platen) en goede strings/pads zijn ook wel vereist.

Het hoeft geen sequencer te zijn maar is wel handig, maar niet nodig.

Ik heb niet heel veel geld dus de Nord electro clavia 88 kan het helaas niet worden, ik hoorde ook dat de juno 106 een aanrader was in hoeverre matcht die de sound die ik wil?

Op de samples zijn veel piano/synth/bas geluidjes te horen en ik vind ze allemaal stuk voor stuk prachtig
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Alvast bedankt!:walker:

Attachments

• synthetische sounds.zip
    495,1 KB · Bekeken: 75
een juno106 is denk ik niet wat je zoekt als je fender rhodes en hammond sounds zoekt. Belangrijk om te weten is wat je budget is.

ik hoorde ook dat de juno 106 een aanrader was...

in hoeverre matcht die de sound die ik wil?

...niet erg hoog, de geluiden in je ZIP file krijg je niet uit een Juno-106, vooral niet de beats. Het lijkt meer afkomstig van een ROMpler of groovebox dan van een analoge synthesizer.

Korg Triton of Yamaha Motif of evt Nord electro. Je vraag is m.i behoorlijk veelzijdig, dat zijn deze bakken ook. Heb er zelf helaas geen ervaring mee. Van de eerste 2 ook goedkopere versies gemaakt (Korg Micro X en Yamaha MM 6)

Suc-6

Re: Mijn synthesizer

Origineel geplaatst door boombipbass
ik hoorde ook dat de juno 106 een aanrader was in hoeverre matcht die de sound die ik wil?
Dan hoor de 106 maar eens ;)

http://www.synthmania.com/juno-106.htm

Als je het allemaal tegelijk goed wil doen dan zou ik ook eens naar Reason kijken. Als je het in hardware wil hebben gaat dat al gauw stukken meer kosten.

Ik zou naar een Roland Juno G kijken als ik jou was. Is misschien effe doorsparen.
Andere alternativen zijn misschien tweede hands Yamaha CS6x. Best een goede synth en voorloper van de Yamaha Motifs.
Wat ook een ander alternatief is een Emu Proteus 2000 kopen en een midi controller. Of kijken naar een sampler als Kurzweil K2000, Akai S5000 of S6000 en Emu 6400 Ultra.

Ben je al de winkels in geweest om ze te probieren?

Flink boven budget vrees ik, maar een Nord Stage lijkt mij de beste oplossing. Goede rhodes en piano's etc en ook de spacy sounds zijn best oke.

Origineel geplaatst door Mde
Korg Triton of Yamaha Motif of evt Nord electro. Je vraag is m.i behoorlijk veelzijdig, dat zijn deze bakken ook. Heb er zelf helaas geen ervaring mee. Van de eerste 2 ook goedkopere versies gemaakt (Korg Micro X en Yamaha MM 6)

Suc-6

Vergeet de Korg Z1 of Korg Trinity niet, al weer even wat ouder maar zeker niet te duur. Orgels en Rhodes uit de Z1 vind ik erg goed, bonkende bassen en TB-303 lijntjes zijn ook overuigend, en voor space is -ie helemaal geweldig.

Tuurlijk is een Electro tof (mijn grote inspiratiebron!) maar er zitten verder geen andere sounds in. Ik zou gaan voor een Roland XP30 met "keys of the 60s/70s" EXP-board, als je op budget zit. Solide, lekkere toetsen, goede sounds. Een andere oplossing is de JV1010,1080 of 2080 module met dat board (identieke Synth-engine) en dan een 'masterkeyboard'. Nieuwer is de XV serie (2020, 5050...) en daar is ook een Vintage EPs board voor...heb nog nooit gespeeld, is vast lekker!

ROLXP30.jpg

pr-Keyboards_MIDI-Roland_Keyboards_Of_The_60s_And_70s_Expansion_Board_For_JV_XP_Series_SRJV8008-resized80.jpg

Qua modules komt ook nog de E-MU VintageKeys (-pro) in de buurt. Qua sound zit daar alles in wat je wilt, dus ook allerlei analoogs en de mellotrons zijn geniaal maar ik vond de Rhodes-sounds matig tot slecht. Deze was er ook als volledige synth, maar die is zeldzaam en nogal plastiekerig

vintpro.jpg

emu_vkeys.jpg

Een leuk idee is ook de Yamaha S80, met piano-toetsenmechaniek en mooie Rhodes sounds (die zitten nu in de Motifs). Je hebt daarvan ook een kleinere versie met synthtoetsenbord, de S30. Die is goedkoop, klinkt mooi maar het toetsengevoel vond ik slecht. Kwestie van smaak.

S30.gif

Iedereen bedankt voor alle info! Ik heb flink wat research gedaan.

Ik weet dat Reason sowieso niet wil, ik heb ermee gewerkt en vind het een prima programma maar
de synthesizers vind ik helemaal niets en VST ook niet. Ik heb het liefst gewoon de echte analoge sound zodat ik zeker weet dat het aan mij ligt mocht het niet lukken ;)

Een sampler ga ik al kopen dus die gebruik ik ook gedeeltelijk maar met maar 16 pads kan ik natuurlijk nooit
zo goed een keyboard spelen en daarnaast is het filteren van randgeluiden ook niet te doen naar mijn mening en kan ik niet editten of is dat er zo'n synthesizer die dat met samples kan?

De modules die ik zag vond ik erg interessant, alleen dan heb ik nog eens soort van midicontroller synth nodig
ofniet?

Ik vind het moeilijk kiezen omdat ik geen sample heb dus weet iemand misschien waar ik al
deze synthesizers kan horen? In de winkel zie ik deze namelijk niet

Ik heb het liefst gewoon de echte analoge sound
Ja, maar je Hammond en Rhodes krijg je er dan niet uit. 't Is het een of het ander ;).

Een sampler ga ik al kopen dus die gebruik ik ook gedeeltelijk maar met maar 16 pads kan ik natuurlijk nooit zo goed een keyboard spelen
De 16-pad samplers (Akai MPC en zo) zijn voornamelijk voor percussie.

en daarnaast is het filteren van randgeluiden ook niet te doen naar mijn mening en kan ik niet editten of is dat er zo'n synthesizer die dat met samples kan?
Dan kom je al gauw op een Fantom S of X uit of een Korg M3 - die hebben de synth, de pads en de samplers.

De modules die ik zag vond ik erg interessant, alleen dan heb ik nog eens soort van midicontroller synth nodig ofniet?
Klopt.

Ik vind het moeilijk kiezen omdat ik geen sample heb dus weet iemand misschien waar ik al deze synthesizers kan horen? In de winkel zie ik deze namelijk niet
Ga eens naar de link die ik je hierboven gegeven heb - op de voorpagina staan namelijk een hele hoop synthesizers. Alle SR-JV expansionboards die je er ziet passen in een XP-30 (en klinken er ook als een).

Origineel geplaatst door Yoozer
Ja, maar je Hammond en Rhodes krijg je er dan niet uit. 't Is het een of het ander ;).

De 16-pad samplers (Akai MPC en zo) zijn voornamelijk voor percussie.

Dan kom je al gauw op een Fantom S of X uit of een Korg M3 - die hebben de synth, de pads en de samplers.

Klopt.

Ga eens naar de link die ik je hierboven gegeven heb - op de voorpagina staan namelijk een hele hoop synthesizers. Alle SR-JV expansionboards die je er ziet passen in een XP-30 (en klinken er ook als een).

Ja de hammond en rhodes zou ik graag gesampled opgenomen op de synthesizer willen hebben of een
goede immitatie.

Op de MPC kan je opzich hele liederen maken maar ik zou er liever ook niet keyboard op spelen
maar iemand riep sampler vandaar.

Nee ik doelde niet op een complete desk maar meer een synthesizer die bv een fender geluid heeft als .wav
op elke toon en ook nog die andere geluidjes van de .zip die analoog zijn

Maar welke synth heeft die zware bassen, die heel diep gaan. Ik weet dat een echte Hammond met Leslie heel diep gaat en toch vol klinkt, dat vind ik mooi klinken. Maar ik wil ook zegmaar een synthesizer waarmee ik het geluid kan editten (Attack enzo) en misschien nog wat andere functies.

:okdan: :mega: :L

qua sound en of ie echt analoog is zou ik me voor een 1e synth helemaal geen zorgen maken. Er komen een paar minimoogleads uit die EMU module die dan wel niet analoog mogen zijn, ze waren in mijn oren veel vetter dan vele analoogjes die ik heb gehoord! Dat geldt ook voor de Rhodes. Ik ben echt een Rhodes-fanatiekeling en natuurlijk heb ik een echte en natuurlijk gaat die ook mee als we live spelen. Maar de Electro komt er zo dicht bij in de buurt, dat je het alvast voor het publiek kun laten! Dit geldt ook in producties en opnames, misschien dat bij een lekkere solo het verschil hoorbaar is..maar anders...

wat -wel- een verschil maakt is de manier van werken en de controle die je over de sound hebt. Bij een oude analoge bak heb je gewoon lekker veel knoppen en het programmeren is straightforward. Ook bij de rhodes: geen knopen whatsoever...je moet gewoon -jouw- sound maken met jouw versterker en jouw effekten. Daardoor ontstaat andere muziek. Dat is wat een instrument inspirerend maakt.

Op de MPC kan je opzich hele liederen maken maar ik zou er liever ook niet keyboard op spelen
maar iemand riep sampler vandaar.
Er zit een belangrijk verschil tussen een sampler zoals een MPC en een racksampler. Die laatste laat je wel instrumenten bespelen zoals het hoort. De MPC is een zogenaamde phrase sampler; een sample wordt toegewezen aan 1 enkele druktoets (pad).

Je kent misschien het leuke trucje van een boer opnemen op een goedkoop samplekeyboardje en daar dan een melodie mee spelen; juist dat doet een MPC niet. Als gebruiker hoef je dan niet lastig te doen met het "mappen" van samples (het aanwijzen van de juiste plaats op het toetsenbord waar deze moet spelen). Ook de toonhoogte wijzigt niet, tenzij je dit op de MPC specifiek doet (en daarvoor moet je vaak aparte samples maken).

Nee ik doelde niet op een complete desk maar meer een synthesizer die bv een fender geluid heeft als .wav op elke toon en ook nog die andere geluidjes van de .zip die analoog zijn
Het probleem is dat je de combinatie van die twee over het algemeen niet aantreft.

Maar welke synth heeft die zware bassen, die heel diep gaan.
Ik denk dat je dan een 106 ook beter kan overslaan en gelijk voor een Minimoog of zo kan gaan.

Vergeet ook niet dat dit soort geluiden in relatie tot de rest staan en dat het ook vaak met de mix te maken heeft. En, dat ondanks al het mooie gepraat over dure vintagebakken de producers van bovenstaand voorbeeld het heel vaak mochten doen met goedkopere 2ehands-gear. Er komt een behoorlijk machtige bas uit een DX100 wat een compleet digitale synth is; alleen klinkt 'ie anders :).

Origineel geplaatst door Yoozer
Er zit een belangrijk verschil tussen een sampler zoals een MPC en een racksampler. Die laatste laat je wel instrumenten bespelen zoals het hoort. De MPC is een zogenaamde phrase sampler; een sample wordt toegewezen aan 1 enkele druktoets (pad).

Je kent misschien het leuke trucje van een boer opnemen op een goedkoop samplekeyboardje en daar dan een melodie mee spelen; juist dat doet een MPC niet. Als gebruiker hoef je dan niet lastig te doen met het "mappen" van samples (het aanwijzen van de juiste plaats op het toetsenbord waar deze moet spelen). Ook de toonhoogte wijzigt niet, tenzij je dit op de MPC specifiek doet (en daarvoor moet je vaak aparte samples maken).

Je kunt natuurlijk wel degelijk de rampads van een MPC gebruiken als klavier, zelfs voor interne samples. Alleen is dat niet de standaard manier om het te doen.

Maar voor oude chicago house geluiden is een Juno 106 wel perfect...zeker voor de strings en square bassen (mr.fingers bas...dat was een juno 6 maar een 106 kan het ook wel maar een 6/60 gaat net wat dieper voor de bassen)...of een Roland JX8P, dat was de Marshall Jefferson synth.

Back