Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ja die Late 2008 MB unibody is 1066. Hij heeft vrijwel dezelfde specs als de 13" Mid 2009 MB Pro en dus inderdaad betere specs dan de plastic Late 2008's.

Ja das is jammer voor mij :( . Wat het een beetje goed maakt is dat ik een 2600 mhz processor heb. Een goed werkende 8 mb intern heb je meer aan.

Na ‘t raadplegen van de nodige synthflora discussies en ander googlewerk, wil ik graag digitaal gaan opnemen.
De uiteindelijke opnames als begeleiding bij zang/spel optreden gebruiken.
Nooit iets zelf buiten de studio opgenomen. :? Daarom: enkele vraagjes...
Misschien hier handige hardware/software tips voor ‘n beginner?

Ik oriënteer me op een nieuwe tweedehands muziek productie laptop.
Bediening van een laptop gaat wel, maar onder de motorkap kijken wordt een bron van verdriet.
Macbook Pro lijkt favoriet. Maar misschien hier iemand ook ervaring met DAWbook van Vsystem Pro B.V.?
Ben echt ‘n noob, gebruiksvriendelijkheid staat voorop. Budget ongeveer 1200.

Aan welke technische (specs) eisen moet de laptop minimaal voldoen? Bijv.
-Voor voldoende geheugen?
-Voor prettige snelheid?
-Voor geschikte/voldoende aansluitingen?

Hij moet iig. ‘t Arturia vintage drum machines programma aankunnen:
PC: 1 GB RAM, 2Ghz CPU (Multiple cores recommended)
MAC (Intel only): idem

Gebruik een Windows7 laptop met Reaper als sequencer, Roland Edirol UM-3ex voor midi.
Of kun je op dezelfde laptop allesin1x doen, Reaper als sequencer en ook als opname-unit gebruiken?
Heb hier nog ‘n Audio interface, Tascam MKII US-144, zou dat te gebruiken zijn?

Presentielijst:
- Behringer mengtafel: Eurorack UB1204-PRO
- Zang/piano: condensator mic
- Roland Juno 106
- Crumar Bit 99
- Korg MS-10 (Kenton pro solo convertor)

Bedankt voor je reactie, hou me warm aanbevolen voor elk (schamp-)schot

Ik zie dat er hier op 't forum heel wat mensen zijn met meer verstand van hardware dan ik! Ik hoop dat een van jullie mijn vraag kan beantwoorden.

Ik heb sinds een half jaar een MacBook PRO (met retina scherm). Nu wil ik graag mijn digitale piano hier op aansluiten. Ik kwam er toen al snel achter dat de rMBP dus niet over een line-in beschikt.

Mijn digitale piano (Yamaha P-105) heeft Line-out poorten en een mini-USB poort.

Wat denken jullie dat de beste manier is om (liefst zo goedkoop mogelijk) muziek op te kunnen nemen op mijn computer?

Ik heb deze Behringer UCA222 gezien op het internet: http://www.behringer.com/EN/Products/UCA222.aspx Ik dacht dat dat wel moet werken alleen een winkelmedewerker verteld mij dat ik een gebalanceerde line-in nodig heb (eigenlijk geen idee wat dat is). Weet een van jullie of deze externe geluidskaart 'will do the job'?

Alvast bedankt!

Als het is voor eigen opnames en je verwacht niet de allerbeste kwaliteit dan gaat dat prima met die Behringer UCA222.

Gebalanceerd opnemen heeft in situaties als deze weinig zin vind ik. Als je dan toch voor echte kwaliteit wil gaan en gebalanceerd wil opnemen, kan je best ook ineens een stap verder dan Behringer gaan.

Maar voor simpele zaken op te nemen met een goede aanvaardbare kwaliteit, is dit best ok.

Bedankt voor jullie antwoord! Goed om te weten, dan ga ik voor de Behringer!

@Scorpion, puur uit nieuwsgierigheid, waar zou je op uit komen als je voor betere kwaliteit zou gaan? en wat zou je zelf kiezen? :P

Balanced of niet heeft niets met kwaliteit te maken. Meer met storingen opheffen onderweg in je kabel. Dus bij grotere lengtes en eventueel storende invloeden.

Wanneer je kwalitatief een stapje beter wil kijk dan naar bijv focusrite interfaces.

Balanced of niet heeft niets met kwaliteit te maken.

Klopt, mijn zin was idd fout te interpreteren. Maar meestal hebben de duurdere interfaces ook wel ineens gebalanceerde ingangen. In jouw geval waarschijnlijk overbodig.

De betere maar 'goedkope' kaartjes zijn van presonus, focusrite,... maar ja, dat gaat ook direct naar een bedrag tussen de 100 à 200 euro minimum.

Prijs kwaliteit ga je niet veel beter vinden dan de Behringer spullen hoor.

Tip: als je nog geen mixer hebt of je wil ooit meerdere bronnen tegelijk opnemen, is een klein mengtafeltje met usb-uitgang misschien een betere aankoop (zie bvb. XENYX 1204USB)

Thanks voor de tips!

Meer dan één bron of een mengpaneel is voorlopig niet nodig, misschien als ik in de toekomst eens iets ga spelen met andere. (Ik heb een heeeeeel slecht gevoel voor ritme dus dat zal lastig worden :P)

Ik sta voor de aankoop van een 13' macbook pro retina voor productie en mixen met logic pro

De specs - 2,5 GHz dual core i5, 8 gb ram, 128 gb ssd

Nu is mijn vraag of de processor krachtig genoeg is voor logic. Is het verstandig de processor te upgraden naar de 2,9 GHz dual core of is het verspild geld?

Ik draai Logic 9 op een oude iMac uit 2007 (Core2Duo 2,4 GHz, 4GB RAM).
Gaat nog prima, met niet overdreven veel plug-ins/software-instrumenten tegelijk aan.

Een MacBook Pro met een i5 processor en 8GB RAM draait rondjes om zo'n iMac, dus maak je geen zorgen!
Het enige is dat 128 GB SSD erg weinig is. Maakt niet uit verder als je al je (audio)projecten op een externe schijf bewaart, maar anders zit ie meteen al vol.
Als je geen externe schijf wilt gebruiken kan je beter een 'gewone' interne schijf kiezen van 1 TB.

Het is een 15' inch macbook pro geworden voor toch wat meer CPU kracht!
Nou wil ik ook gelijk me interface vervangen en twijfel ik tussen de tc electronic konnekt 6 of de apogee duet firewire wat raden jullie mij aan?

Op de vraag tc of apogee: al naar Motu gekeken? Een 828 uit 2001 wordt nog altijd ondersteund met drivers, wie doet dat na?

Ik heb nood aan een nieuwe geluidskaart.. Twijfel erg tussen RME Babyface en een Apogee Duet 2.. Mijn voorkeur gaat licht uit naar de Apogee.. Welke ik nu in mijn bezit heb, is een Komplete Audio 6.. Iemand die mij een doorslag kan geven.. ?

Ik heb de RME Babyface.
Wat deze geluidskaart zo ideaal maakt is dat drivers heel goed zijn je hebt super lage latencies.
Bij een Mac is dit 32 samples en bij Windows pc 48 samples.
Als je ook een Ipad heb kan je ook de Babyface als geluidskaart gebruiken en als standalone converter gebruiken
met de nieuwe firmware update.
Je kan de via Totalmix allerlei routings maken.
Over Apogee hoor ik alleen negatieve verhalen.
Dat ze Apogee niet aan de praat kregen.

Over Apogee hoor ik alleen negatieve verhalen.
Dat ze Apogee niet aan de praat kregen.

Dan wil ik het toch even opnemen voor Apogee ;)
Ik heb een Apogee Duet (firewire) en nooit problemen gehad. Op internet lees je overigens natuurlijk meestal de horror verhalen, omdat mensen nogal in paniek raken als iets het niet meteen doet. De helpdesk van Apogee is zeer snel en vriendelijk.

De Apogee Duet 2 heb ik nooit gezien dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

Ik kan je de duet 1 aanraden. (dan heb je een usb poort over :) )
RME krijgt overigens ook een hoge waardering, dus ik denk dat je gewoon je onderbuik gevoel moet volgen ;)

(ps. waarom doe je de native weg?)

Back