Synthesizer/sequencer

Ok, ik denk dat ik eruit ben. Ben al enkele topics aan het uitpluizen geweest over hoe en wat ik nu net mis in mn setup.

Nu weet ik het, alleen weet ik niet waar te beginnen zoeken naar hetgeen ik wil.

Ik neem midi op via een midi keyboard, en speel de geluiden af door mijn ene synth (microkorg), zo kan ik tijdens het nummer nog wijzigingen maken aan het geluid, attack, filters en zo om hier en daar in het liedje wat variatie aan te brengen. Dat gaat goed. Maar ik zit dus momenteel vast aan slechts één geluid dat ik kan 'live' houden, omdat de mirokorg die beperking heeft (timbres vallen niet te kiezen, dus het is steeds één van beiden, allebei aan hetzelfde kanaal, of geen enkel)...

Dus nu zoek ik een synthesizer, of een module (toetsenbord is niet écht nodig, kan wel handig zijn natuurlijk), waar ik dus via mn PC toch wel minstens 4 à 5 verschillende midi kanalen kan doorjagen, elk voor een ander geluid op de synth, zodanig dat ik alle 5 die geluiden apart kan gaan tweaken (niet tegelijkertijd weliswaar, da's wss onmogelijk binnen het budget)...

Ik dacht eerst de electribe ea maar die kan slechts twee kanalen aan, en da's té weinig.

Dus... welke synth of module is hiervoor geschikt, en kost niet meer dan 300 (max 400) euro... (minder is beter)

Wat je zoekt is een multitimbrale synthesizer/module. Multitimbraal = meerdere timbres/klanken. Elke klank kan je op een eigen MIDI-kanaal aansturen.

Het zou te ver gaan om alle multitimbrale synthesizers op te sommen maar ik noem er toch enkele als voorbeeld:

Roland JV-1080/2080
Yamaha Motif-Rack (ES)
Korg Triton TR
EMU Audity
...

Ik denk trouwens dat een tweedehands Roland JV-1080/2080 in jouw budget past.

Je kan ook gewoon een sampler gebruiken zoals een Yamaha A-4000 of een Akai S5000, desnoods via software zoals bv. Kontakt of Gigasampler.

Tweedehands Virus a zal ook in je budget passen en misschien ook de Virus b. Zijn beide 16-part multitimbraal en hebben nog een vette sound ook :-)

Origineel geplaatst door n303y
Tweedehands Virus a zal ook in je budget passen en misschien ook de Virus b. Zijn beide 16-part multitimbraal en hebben nog een vette sound ook :-)

Ik merk hier draaiknoppen en zo, dat vind ik leuk. Bij de andere voorstellen zie ik dat de units vooral geluidsbronnen zijn, die blijkbaar toch niet echt gemaakt zijn om dan 'live' nog te gaan prutsen met het geluid...

Ik zit dus helemaal mis te zoeken als ik de specs zit op te zoeken van juno's, electribe ea (kan twee kanalen aan), en dergelijke?

Origineel geplaatst door n303y

De Virus B is zeker ook het overwegen waard. Net als een Nord Rack 2.

Ik had even niet goed gelezen dat je ook live aan de knoppen wil zitten. :stupid

Origineel geplaatst door se7en
Ik merk hier draaiknoppen en zo, dat vind ik leuk.

Virus heeft naar mijn mening wel te weinig knoppen voor de functionaliteiten die hij biedt. Als je al je sound zelf wilt maken en hierin een grote variatie wilt hebben zul je wel in de menu's terechtkomen. Eenmaal een vette sound kun je zonder menu's ook live wel tweaken.

Ik weet niet of de Nord Lead wel decicated knoppen heeft of dat je ook in menu'tje verzeild raakt. Ik weet alleen dat deze 4-part multitimbraal is en je er minder mee kunt doen dat de virus.

Origineel geplaatst door se7en
Ik zit dus helemaal mis te zoeken als ik de specs zit op te zoeken van juno's, electribe ea (kan twee kanalen aan), en dergelijke?

De electribe ea is inderdaad niet te vergelijken met een nord lead of een virus. Misschien kun je het forum eens door zoeken naar threads van mensen die ook een synth zoeken/hebben gezocht. Voordat ik wist dat ik een virus wilde was ik een maand verder. Maar goed het was de moeite waard!

Succes.

Novation Nova is het geworden. Komt binnenkort van Utrecht naar Drongen(Gent). Gekocht van een vriendelijke mede-forummer Devon-Miles.

Bedankt voor de tips allemaal, het heeft me 'de ogen geopend' (anders zat ik hier nu met een electribe EA, en had ik gemerkt dat ik meteen bepert zat)

Groeten,

Back