Ik zit dus te twijfelen over welke software ik wil gaan kopen, heb nu een Alesis IO/2 + Emu Xboard 49 op een Macbook Pro.
...
Veel mensen zeggen dat ik als beginner Logic Pro moet kopen, maar waarom is dit hetbeste programma?
Ben nu vooral veel bezig met een oude reason, maar ik mis toch een heleboel dingen zoals vst en vsti support, en ik vind het teveel poespas om zelf opgenomen geluid erin te gebruiken.
Kan ik met Logic pro ook met drumcomputers aan de gang binnen het programma? Gebruikt het VST en VSTi, en ondersteund het ook goed midi?
En verder, kan ik ook gewoon loopjes gebruiken, en kan ik binnen het programma ook meteen zelf 'even gauw' een loopje opnemen? (of moet ik hiervoor een live-programma hebben!?)
Als jullie wat bomen uit het bos voor me kunnen kappen, graag!
Hoi Marinus,
Als je een Macbook Pro hebt, ben je dan al eens aan Garageband begonnen? Is gratis, en ik heb een vriend die er heel leuke muziek mee maakt. Ook met opnemen van eigen zang en gitaar...
Logic Pro is het pakket omdat je er heel veel (misschien wel alles) mee kunt en het in versie 8 ook nog eens spotgoedkoop is. Daarmee zeg ik niet dat 480 euro weinig geld is, maar het staat niet in verhouding tot wat je er allemaal voor krijgt. Logic ondersteunt (natuurlijk) heel goed MIDI, en heeft zelfs een "Environment" waarin je een heleboel MIDI-processing kunt automatiseren. Daarnaast is Logic een volwaardige audio-opname en audio- en MIDI-productie suite, en heeft het veel instruments, loops, samples en plug-in's. Allemaal direct uit de doos.
Ik weet niet of Logic vst(i) support heeft, want dat gebruik ik nooit. Je krijgt wel heel veel eigen Logic "instruments" en plug-in's. Waaronder diverse synths, diverse emulaties van oude instrumenten als Rhodes piano's en Hammond orgels, een sampler (EXS) en een drumcomputer (Ultrabeat). Dit is allemaal bij Apple op de site na te lezen.
Je kunt in Logic even een loopje opnemen, als je daar een song voor hebt ingericht. Dat betekent vooral dat je even naar je record settings moet kijken. Als je vooral loopgebaseerde muziek maakt, dan is Garageband misschien wel voldoende (en makkelijker). En Ableton Live is hier ook heel goed in. Ableton Live is wat mij betreft meer gericht op live loopgebaseerde muziek maken (DJ'ing, dansmuziek), terwijl Logic meer op studiowerk gericht is, en op meer muziekstijlen. Logic 8 heeft via Mainstage, echter wel weer meer aandacht voor live musici gekregen.
Omdat Logic zo veel kan, en omdat het uitgaat van de mindset van een muziek engineer/producer, is de leercurve inderdaad stevig. Ik heb er grip op gekregen via de prima Apple Pro Training Guide Logic 6. Een boek dat je in die tijd los erbij moest kopen. Ik heb begrepen dat dit boek tegenwoordig standaard onderdeel van de Logic 8 documentatie is, maar kan dit pas voor je checken als mijn Logic 8 upgrade binnenkomt (hopelijk eind deze week).
Logic is denk ik wel het ultieme muziekmaakprogramma op de Mac, dus als je veel wilt, is de kans het grootste dat je het met Logic ook daadwerkelijk waar kunt maken.