Logic Studio is uit!

kontakt is totaal niet te vergelijken met een mpc..kontakt gaat veel, maar dan ook veel dieper.. en de mpc heeft een sequencer ;)

veel samples zitten er idd ook bij. Maar als je uit bent op sounds, koop dan een goeie library die bij je stijl past. De EXS24 sampler voldoet prima als sampler, alleen kan kontakt veel dieper..

Ik zit sinds september op Logic.
Heb eerst met Protools LE gewerkt maar na 2 jaar beperkte mij dat te veel.
Toen verstap gemaakt naar cubase, leuk programma maar mixer kon ik neit aan wennen.

Toen heb ik doorgespaard en meteen Logic Pro gekocht. Super programma!
bijna geen beperkingen meer en de mixer was helemaal naar mijn zin (ik mix met mijn enviremount).
Was in eht begin even pittig om door te krijgen hoe alles precies in elkaar zit, maar als je dat eenmaal doorhebt dan wil je niet meer anders.

Daarna ben ik overgegaan op Logic Studio dus Pro 8.
En wat mij erg opviel is dat de sound van Logic 8 vele malen beter is dan pro 7. Op een of andere manier heb ik veel meer ruimte in me mixen en veel meer lucht erin.

Logic is gewoon een compleet pakket. Waarbij je in protools amper plugs krijgt en in cubase zelfs nog een sampler meot kopen.. Logic heeft het allemala erin zitten van zeer goeie kwaliteit en wat je daarnaast nog eens helemaal naar je eigen zin kan maken.

Ze zijn ook erg bezig om het audio edit gebeuren aan te pakken zodat dat nog beter word.

Petje af voor logic, ik wil niks anders meer.

En wat mij erg opviel is dat de sound van Logic 8 vele malen beter is dan pro 7. Op een of andere manier heb ik veel meer ruimte in me mixen en veel meer lucht erin.

Is hier meer over te zeggen? Ik bedoel, hoe kan dat?

Ik zit dus te twijfelen over welke software ik wil gaan kopen, heb nu een Alesis IO/2 + Emu Xboard 49 op een Macbook Pro.

Verder een Behringer condensator microfoon (natuurlijk XLR).

Veel mensen zeggen dat ik als beginner Logic Pro moet kopen, maar waarom is dit hetbeste programma?

Ben nu vooral veel bezig met een oude reason, maar ik mis toch een heleboel dingen zoals vst en vsti support, en ik vind het teveel poespas om zelf opgenomen geluid erin te gebruiken.

Kan ik met Logic pro ook met drumcomputers aan de gang binnen het programma? Gebruikt het VST en VSTi, en ondersteund het ook goed midi?
En verder, kan ik ook gewoon loopjes gebruiken, en kan ik binnen het programma ook meteen zelf 'even gauw' een loopje opnemen? (of moet ik hiervoor een live-programma hebben!?)

Als jullie wat bomen uit het bos voor me kunnen kappen, graag!

mvg,
Marinus de Beer :)

Ik lees in een review:
Doelgroep

Voor wie is het pakket nu bestemd? Allereerst natuurlijk voor de Mac-gebruiker. Het pakket bestaat immers alleen maar voor de Mac. Maar het is duidelijk niet voor de beginnende muziekmaker. In de beschrijving lieten we al een aantal studiotechnische termen vallen en als je niet weet waar het dan over gaat, ben je eigenlijk niet de doelgroep. In de hulpbestanden legt men ook niet uit wat aux-kanalen of send-and-returns zijn: dat moet je gewoon weten, wil je goed gebruik kunnen maken van dit pakket.

Laatst gewijzigd:
Ik zit dus te twijfelen over welke software ik wil gaan kopen, heb nu een Alesis IO/2 + Emu Xboard 49 op een Macbook Pro.

...

Veel mensen zeggen dat ik als beginner Logic Pro moet kopen, maar waarom is dit hetbeste programma?

Ben nu vooral veel bezig met een oude reason, maar ik mis toch een heleboel dingen zoals vst en vsti support, en ik vind het teveel poespas om zelf opgenomen geluid erin te gebruiken.

Kan ik met Logic pro ook met drumcomputers aan de gang binnen het programma? Gebruikt het VST en VSTi, en ondersteund het ook goed midi?
En verder, kan ik ook gewoon loopjes gebruiken, en kan ik binnen het programma ook meteen zelf 'even gauw' een loopje opnemen? (of moet ik hiervoor een live-programma hebben!?)

Als jullie wat bomen uit het bos voor me kunnen kappen, graag!

Hoi Marinus,

Als je een Macbook Pro hebt, ben je dan al eens aan Garageband begonnen? Is gratis, en ik heb een vriend die er heel leuke muziek mee maakt. Ook met opnemen van eigen zang en gitaar...

Logic Pro is het pakket omdat je er heel veel (misschien wel alles) mee kunt en het in versie 8 ook nog eens spotgoedkoop is. Daarmee zeg ik niet dat 480 euro weinig geld is, maar het staat niet in verhouding tot wat je er allemaal voor krijgt. Logic ondersteunt (natuurlijk) heel goed MIDI, en heeft zelfs een "Environment" waarin je een heleboel MIDI-processing kunt automatiseren. Daarnaast is Logic een volwaardige audio-opname en audio- en MIDI-productie suite, en heeft het veel instruments, loops, samples en plug-in's. Allemaal direct uit de doos.

Ik weet niet of Logic vst(i) support heeft, want dat gebruik ik nooit. Je krijgt wel heel veel eigen Logic "instruments" en plug-in's. Waaronder diverse synths, diverse emulaties van oude instrumenten als Rhodes piano's en Hammond orgels, een sampler (EXS) en een drumcomputer (Ultrabeat). Dit is allemaal bij Apple op de site na te lezen.

Je kunt in Logic even een loopje opnemen, als je daar een song voor hebt ingericht. Dat betekent vooral dat je even naar je record settings moet kijken. Als je vooral loopgebaseerde muziek maakt, dan is Garageband misschien wel voldoende (en makkelijker). En Ableton Live is hier ook heel goed in. Ableton Live is wat mij betreft meer gericht op live loopgebaseerde muziek maken (DJ'ing, dansmuziek), terwijl Logic meer op studiowerk gericht is, en op meer muziekstijlen. Logic 8 heeft via Mainstage, echter wel weer meer aandacht voor live musici gekregen.

Omdat Logic zo veel kan, en omdat het uitgaat van de mindset van een muziek engineer/producer, is de leercurve inderdaad stevig. Ik heb er grip op gekregen via de prima Apple Pro Training Guide Logic 6. Een boek dat je in die tijd los erbij moest kopen. Ik heb begrepen dat dit boek tegenwoordig standaard onderdeel van de Logic 8 documentatie is, maar kan dit pas voor je checken als mijn Logic 8 upgrade binnenkomt (hopelijk eind deze week).

Logic is denk ik wel het ultieme muziekmaakprogramma op de Mac, dus als je veel wilt, is de kans het grootste dat je het met Logic ook daadwerkelijk waar kunt maken.

Dankjewel voor je Reactie Yost :)

Het klinkt inderdaad alsof ik uiteindelijk aan de Logic moet. Ik ben ook erg into drumcomputers, dus dat is wel een missing link in Garageband... En persoonlijk vind ik 'alleen maar' loopjes gebruiken een beetje cheesy.

Speel graag stukken in op het keyboard, en garageband lijkt me toch een grens te leggen aan mijn creative mind, misschien maar goed ook voor nu, dan leer ik misschien nog eens het programma te kennen voordat ik alweer met allemaal wazige dingen aan het klooien ben.

Ik hou mijn ogen open, en ik kijk af en toe of er aanbiedingen zijn op het gebied van Logic. Het is nu geen noodzaak om te kopen, en ik zie op marktplaats alleen maar mensen die kopieen!!! verkopen (kneusjes, geld vragen voor een kopie.. :( )

Reason heb ik nu ook wel redelijk onder de knie, en toch heb ik het gevoel dat ik me er niet helemaal me kan uitleven. Waarom dat is, weet ik niet, misschien dat het komt doordat het programma alleen een klein deel van de linkerhelft van mijn scherm in beslag neemt... toch wel dik ten nadele van de workflow.

Nogmaals bedankt :W

Heeft iemand hier ervaring met Logic Studio op een Imac (laatste generatie) of werken jullie allemaal met een Powermac of Mac Pro?

MacPro hierzo....

Imac gaat het niet trekken of je moet maar 2 sporen audio ofzo opnemen en minimaal plugins gebruiken.

Check de apple site voor de sysrequirements

ow ja dat is waar, ik zat nog aan de vorige modellen te denken

MacPro hierzo....

Imac gaat het niet trekken of je moet maar 2 sporen audio ofzo opnemen en minimaal plugins gebruiken.

:dubbel: Dan praat je volgens mij over die motorhelm Imac van 10 jaar geleden. Ik heb ondertussen ook al wat verder gelezen op het userforum op de apple-site. Er is nog heel wat mogelijk. Met een 2,4 GHz dual 2 core processor en met 4 Gb Ram moet er wel flink wat mogelijk zijn. Ik denk er al een tijdje over, maar misschien toch maar proberen als tussenpaus voor een Mac Pro....

MacPro hierzo....

Ik heb een iMac G5, 2Ghz met 1gb aan geheugen en ik ben nog niet echt aan het einde gekomen. Alleen video met veel sporen trekt hij niet goed, dan begint hij te stotteren (de video). Een G4 iMac trekt het niet meer, hoe een dual processor G4 het doet weet ik niet.

Heeft iemand hier ervaring met Logic Studio op een Imac (laatste generatie) of werken jullie allemaal met een Powermac of Mac Pro?

Ik draai Logic Pro 8 (en Mainstage) op een 12 inch Powerbook met een G4 op 1,33 GHz en 1,25 GB geheugen. Ik zit dan in Logic [**] op een channel of 7, half EXS en half virtual instruments als EVP, EVP, ES1 en ES2. Meestal 1 à 2 effecten per channel en platinumverb en multipressor op de main out. Met audiosporen kun je verder komen, want als ik in Logic 6 in de problemen kwam met m'n instruments ging ik over op freeze.

Mainstage draait tot nu toe ook. Al roept het programma dat de schermresolutie niet ondersteund wordt - een 12" Powerbook heeft "maar" 1024x768. En ik doe geen superwilde dingen (zoals meer dan 2 geluiden layeren).

[**] Logic 8 (+ 10.5) is overigens wel "zwaarder" dan Logic 6 op 10.3.9. Een aantal projecten die ik in Logic 6 net binnen de CPU-limiet wist te houden, gaan er in Logic 8 doorheen. Da's jammer, maar niet onoverkomelijk voor mij.

Een iMac G4 zal het ongeveer doen als mijn Powerbook. Een G5 een de Intel iMacs beter. Het enige dat bij de iMac speelt is dat ze geen aparte grafische kaart hebben met eigen geheugen. Dus een iMac rekent zijn schermafhandeling wat langzamer door (en de cpu wordt daar deels bij betrokken, dus die doet dan ff nix anders) dan mijn Powerbook. En een deel van het RAM geheugen wordt gebruikt om te bewaren hoe het scherm er uit ziet (geheugenbeslag afhankelijk van 't aantal pixels op je scherm). Dat zou een probleem kunnen zijn als je Logic gebruikt samen met video's (maar ik heb daar geen ervaring mee). Bij audio, instruments en/of MIDI zal dit niet de beperkte factor worden.

Laatst gewijzigd:
Het enige dat bij de iMac speelt is dat ze geen aparte grafische kaart hebben met eigen geheugen. Dus een iMac rekent zijn schermafhandeling wat langzamer door (en de cpu wordt daar deels bij betrokken, dus die doet dan ff nix anders) dan mijn Powerbook. En een deel van het RAM geheugen wordt gebruikt om te bewaren hoe het scherm er uit ziet (geheugenbeslag afhankelijk van 't aantal pixels op je scherm). Dat zou een probleem kunnen zijn als je Logic gebruikt samen met video's (maar ik heb daar geen ervaring mee). Bij audio, instruments en/of MIDI zal dit niet de beperkte factor worden.

Misschien was dat zo bij de hele oude iMacs, maar de nieuwe heeft gewoon een eigen grafische kaart met 256 Mb (ATI Radeon HD 2600 PRO (256MB)), dus dat zal geen probleem zijn.

Bedankt voor je reactie in ieder geval :)

Back