Logic Studio is uit!

Ik heb het pakket nu 2 dagen en ben zeer tevreden. Vooral omdat ik nu geen dongle meer hoef mee te nemen. Ik kan nu ook eens thuis op de bank eens met logic werken wat daarvoor gewoon niet mogelijk was want anders brak de dongle.
Ik was vanmiddag met een met een theater productie bezig en heb logic pro 8 gebruikt op de vloer om realtime te componeren. Dit ging echt vele malen sneller en beter dan logic pro 7.x. Alles zit op een logische plek.

Ik ben vooral te spreken over de nieuwe userinterface. Alles in 1 scherm werkt echt veel sneller en de koppeling tussen een audio (of instrument) track met de dan gebruikte bus/master werkt echt super.

Wat echt goed is van deze versie is dat alles intuïtief werkt. Zonder de handleiding te lezen kom je snel achter de meeste userinterface opties. De manier van gebruiken sluit heel erg aan bij alle andere programma's van Apple en dat is absoluut niet verkeerd. Fijn is dat je alles nu kan customizen zoals de top-toolbar en de transportbar.

Ook een goede functie is dat als je op een track staat kun je dmv je media/library aan te klikken heel erg snel door presets van bv synth of process plugins wandelen.

Ik heb al wel veel bugs gevonden, met name met de automatisering...bv als je regions opschuift neemt logic niet altijd de automatisering goed mee. Ook volgt de channelstrip niet altijd de track die je selecteert. Presets van NI plugins verspringen af en toe.

Wat ik echt kut vind is dat je nu onder je rechtermuisknop een selectiemenu met edit opties hebt en dit niet kan wijzigen. Vroeger kon je dmv rechtermuisknop terug in je pijltje komen (een soort clear functie) zodat je zeker was dat je geen edit maakt per ongeluk. Dat kost wel een ruime week om daar aan te wennen.

Overall ben ik echt enthousiast over deze update.

Origineel geplaatst door bobaphat
wat een kutsite, download dit, register dat, klik klik klik,, laat maarrrrrr pff

doe mij maar links die je gewoon direct kunt downloaden.
ik zeg hier ook :doei: tegen. "Create An Account & Get Free Tutorials!"

Kun je vinden. Ik vond het wel meevallen. Het is het wel waard hoor. Prettige to the point uitleg van de nieuwe functies, interface, timestratching etc.

Origineel geplaatst door champ
maar wat zit er dan in het pretpakket ?

Een fucking lang installatie proces :)

Duurt een uur man, kan niet wachten ;) hehe Bietje chatten dan maar!

Heb ergens opgevangen dat je de dongle toch nodig hebt bij upgrade. Klopt dit? Wil daar echt vanaf... Moet ik dan een volledig nieuwe versie kopen? Wat gebeurt er met de Jam Packs die er al opstaan nu? Worden die overschreven?

Origineel geplaatst door Corneel
Heb ergens opgevangen dat je de dongle toch nodig hebt bij upgrade. Klopt dit? Wil daar echt vanaf... Moet ik dan een volledig nieuwe versie kopen? Wat gebeurt er met de Jam Packs die er al opstaan nu? Worden die overschreven?

Hij vraagt alleen bij de installatie om de dongle wanneer je een upgrade hebt aangeschaft. Daarna is ie niet meer nodig gelukkig. Is wel wennen wanneer ik Logic gebruik op m'n laptop, blijf namelijk nog steeds op mijn hoede hoe ik hem oppak en verplaats :) Zal wel slijten.. Over de Jam Packs weet ik het niet zeker. Het is nu wel een ander format (.caf) die ze gebruiken.

Origineel geplaatst door TrackZero
Hij vraagt alleen bij de installatie om de dongle wanneer je een upgrade hebt aangeschaft. Daarna is ie niet meer nodig gelukkig. Is wel wennen wanneer ik Logic gebruik op m'n laptop, blijf namelijk nog steeds op mijn hoede hoe ik hem oppak en verplaats :) Zal wel slijten.. Over de Jam Packs weet ik het niet zeker. Het is nu wel een ander format (.caf) die ze gebruiken.

Hmmmmm, dat betekent dus dat je de XS-key goed moet bewaren! Als je om 1 of andere reden Logic Studio moet herinstalleren (denk aan een gecrashte harde schijf (did it, been there, loved it, ...)), dan heb je waarschijnlijk de XS-key weer nodig...

Hoe zit het nou met lantency in logic 8 met externe instrumenten die je in je geluidskaart propt.
Is er nou zero lantency?

Krijg binnen kort de update binnen maar ook cubase 4 ben benieuwd waar ik mee ga werken denk toch cubase ivm hoe je met audio werkt en zero latency.

Origineel geplaatst door Catscan
Hoe zit het nou met lantency in logic 8 met externe instrumenten die je in je geluidskaart propt.
Is er nou zero lantency?

Krijg binnen kort de update binnen maar ook cubase 4 ben benieuwd waar ik mee ga werken denk toch cubase ivm hoe je met audio werkt en zero latency.

Zero LAtency in Cubase 4 ?? dan doe ik toch iets verkeerd .
Als ik externe instr of fx gebruik via FireFace met Cubase 4 heb ik toch echt wel latency .
Ik ga denk ik over op Logic .. als ik kan wennen .

Zero latency bestaat niet, je geluidskaart heeft altijd tijd nodig voor de A/D en D/A conversie. Met een hele dikke computer kun je wel lage latency behalen, bijvoorbeeld 32 samples (= 0,8 milliseconden), maar dat is meer theorie dan praktijk omdat je dan toch al snel klikjes en plopjes in je audio krijgt.

Logic compenseert wel intern voor alle latency die plugins veroorzaken. En er is een globale instelling die ervoor zorgt dat al je MIDI partijen die naar externe instrumenten gaan iets naar voren geschoven worden in de tijd zodat ze sync lopen met Logic's interne instrumenten.

Firewire geluidskaarten hebben zowieso een hogere latency dan interne kaarten.

Origineel geplaatst door fuse
Firewire geluidskaarten hebben zowieso een hogere latency dan interne kaarten.

Iedere keer als ik over dit onderwerp lees word ik weer herinnerd aan die fantastische audiokaart in mijn Mac: LynxTWO. Super kwaliteit (voor het geld), lage latency, easy handling. :luv:

Origineel geplaatst door Kwyjibo
Zero latency bestaat niet, je geluidskaart heeft altijd tijd nodig voor de A/D en D/A conversie. Met een hele dikke computer kun je wel lage latency behalen, bijvoorbeeld 32 samples (= 0,8 milliseconden), maar dat is meer theorie dan praktijk omdat je dan toch al snel klikjes en plopjes in je audio krijgt.

Logic compenseert wel intern voor alle latency die plugins veroorzaken. En er is een globale instelling die ervoor zorgt dat al je MIDI partijen die naar externe instrumenten gaan iets naar voren geschoven worden in de tijd zodat ze sync lopen met Logic's interne instrumenten.

bij cubase wel kerel :)

SX3 al. speelt gewoon je hardware latency hoeveelheid eereraf... dus die 12/20 ms heb je niet.

Met latency bedoel ik de tijd die het duurt tussen het moment dat je geluid naar de computer stuurt (via een synthesizer bijvoorbeeld) en het moment dat je het geluid hoort. Ongeacht welke computer of configuratie, als je gebruik maakt van A/D - D/A conversie heb je er dan mee te maken (al is deze bij Pro Tools en Apogee bijvoorbeeld erg laag).

Nadat het geluid is opgenomen kan de sequencer natuurlijk wel slim schuiven met opgenomen materiaal, waardoor deze alsnog sync komt te liggen. Dat is denk ik wat je bedoelt, of niet?

Back