De onthullende Productie-geheimen thread!

Heb ik er ook nog een. Bij dance kun je met High pass filters overgangen lekker laten vallen, steeds aan het einde van 16 maten. Dat kan op de master maar ook op bussen, bijvoorbeeld op de drumkbus. Trucje werkt ook goed op een BD, heel klein beetje filtere n zodat ie lekker klinkt, maar zodra de filter eraf is nog lekkerder klinkt.

Nog een trucje van Ian Carey: de definitieve track wegschrijven als stereo, weer openen in de sequencer en dan de break losknippen en gewoon 2 a 3 decibel zachter zetten. Komt de beat er weer in dan valt ie letterlijk harder.

Nog 2 kleine tipjes :
1 bij een house beat niet elke kick even hard maken kan weleens de manier zijn om meer ruimte te creeeren voor je snare + meer beweging in je beat.
2 bij gebruik van een stereo-echo (een lange) niet de echo's "hard links/rechts" pannen maar 75/75 of 50/50.. bij mono valt er anders eentje weg :)

Algemeen bekend denk ik wel, maar ik heb hem hier nog niet gelezen.. Anyways: Haal alles wat onder de 20 a 25 Hz zit weg. Menselijke oren horen toch alleen maar alles wat tussen de 20 en de 20.000 zit, dus waarom zou je onnodig je mix laten verpesten door een laag geluid wat je toch niet horen kan:eureka: Of zijn er nog mensen met andere visies hierop?

Ik lees er maar 11?:P

Tip 12: Minder is meer!

Ja precies, dat hadden mensen wel eens tegen Beethoven of Wagner mogen zeggen, toen ze bezig waren met hun symfonieën enzo. Der Ring des Nibelungen, wat een overdreven pompeuze shit, de helft kan er gewoon uit.
Nee, als die lui nou gewoon eens waren gebleven bij het gebruik van één viool en een trommel en een fluit, dat was echt stukken beter geworden.

Ja tog? Nou dan! Eg wel. :)

Overigens: ik vind tip 3 een hele goeie en ondergewaardeerde op dit forum.

Misschien geen geheim, maar zeg het toch ff ;

DURF te maken!
Ik ken genoeg gasten, die op de een of andere kromme manier, steeds "proberen" te denken hoe een ander zal denken over zijn of haar productie.
Kan te maken hebben omdat je twijfelt aan de originaliteit, of omdat je ooit eens al
zoiets gemaakt heb etc.
Maar goed, in dat geval verwijs ik zeker door naar deze thread :

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=98365

Ik las op dit forum ooit eens een mooie zin die altijd is blijven hangen ;
( weet em niet meer precies, maar zoiets als ; )

"Als men zegt "dat is al gedaan" dan zeg ik : "maar niet door mij!""

Het heeft bij mij zeker geholpen bij het afmaken van mn producties, in die zin, dat ik weet dat het uiteindelijk totaal iets anders wordt dan de vergelijking die ik in mn hoofd heb.
Ook dat het totaal anders wordt, dan de melodielijn en dergelijke, die ik op dat moment in mn daw of dergelijke heb ( door uitwerking ).
En voor diegene die bang is niet origineel te zijn ; vaak horen mensen het niet eens .. het ligt meer aan jezelf dan aan een ander, aangezien jij die link legt, en een ander daar totaal geen idee van heeft. ( tenzij je echt super letterlijk iets na probeert te maken).
Klinkt misschien heel logisch en vanzelfsprekend allemaal, maar zie in mijn omgeving vaak genoeg dat zodra een klein geluidje doet denken aan iets in een ander nummer, mensen gelijk afhaken met het afmaken van de productie..vind ik erg zonde!
Ik bedoel, wat is originaliteit nou?
Lijkt me zoiets als ; elementen in een ritme en volgorde zetten, en er op een bepaalde manier over denken, totdat je een nummer hoort die erop lijkt en dateert voor de tijd dat jij em maakte.
In dat geval vind je het dus niet meer origineel, omdat het al bestaat...
Zolang je het niet kent, vind je het prima en heb je het gevoel dat het origineel is..je bent er trots op!

En dan denk je nu van, huh, wat heeft dit met een "geheim" te maken?
Nouhouuu.....Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat ik met meer "laksheid" muziek ben gaan maken...klinkt erg dwangmatig, maar dat is het zeker niet.
Het heeft ervoor gezorgd dat de drang om muziek te maken groter wordt.
En ik ben van mening dat "drang" het grootste "geheim" is...zolang je drang hebt, komt de rest ook wel.
Het leren van de techniek...uren op een forum als dit rondhangen en veel leren...puur omdat je het graag wilt...dorst hebben als een muzikale vampier...DURVEN TE MAKEN !!

Wat ook lekker is is om met je 101 'n SH2 mee te laten lopen met de CV. Maar dan wel met 'n andere gate trigger.

Wat ook lekker is is om met je 101 'n SH2 mee te laten lopen met de CV. Maar dan wel met 'n andere gate trigger.
Geluidsvoorbeeldje?:D

Algemeen bekend denk ik wel, maar ik heb hem hier nog niet gelezen.. Anyways: Haal alles wat onder de 20 a 25 Hz zit weg. Menselijke oren horen toch alleen maar alles wat tussen de 20 en de 20.000 zit, dus waarom zou je onnodig je mix laten verpesten door een laag geluid wat je toch niet horen kan:eureka: Of zijn er nog mensen met andere visies hierop?

ik zou het zelf nog sterker willen zeggen: haal alles weg wat niet belangrijk is voor het geluid van het instrument op de track, zo maak je meer ruimte voor de andere instrumenten. Dus bij een akoustische bassdrum (beetje afhankelijk van wat voor soort en je eigen smaak natuurlijk) niet alleen het echte sub-laag weghalen maar ook het lage midden gebied minderen. Dat is vaak absoluut niet belangrijk bij een BD en zorgt er vaak voor dat het geluid strakker en duidelijker wordt. En bij een hihat kan je natuurlijk de lowcut nog veel hoger instellen. Gewoon uitproberen is de regel.......

Met je handen,schelpen vormen en deze achter je oren plaatsen richting afluistering (speakers)

Zo maak je je oren groter,elimineer je reflecties ..en hoor je.....wat ik wilde zeggen:peukie:

Laatst gewijzigd:
Misschien geen geheim, maar zeg het toch ff ;

DURF te maken!
Ik ken genoeg gasten, die op de een of andere kromme manier, steeds "proberen" te denken hoe een ander zal denken over zijn of haar productie.
Kan te maken hebben omdat je twijfelt aan de originaliteit, of omdat je ooit eens al
zoiets gemaakt heb etc.
Maar goed, in dat geval verwijs ik zeker door naar deze thread :

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=98365

Ik las op dit forum ooit eens een mooie zin die altijd is blijven hangen ;
( weet em niet meer precies, maar zoiets als ; )

"Als men zegt "dat is al gedaan" dan zeg ik : "maar niet door mij!""
....
Thx voor deze bemoedigende woorden, het klopt helemaal.

Wat mij laatst opviel, er was een nummer die we speelden met de band, alleen die kwam altijd een beetje flauw over, 't kwam niet lekker uit de verf.. Toen ben ik met de zanger in de studio gaan zitten, en hebben we het nummer van scratch gemaakt (zonder 'echte' instrumenten). Dat nummer was behoorlijk goed gelukt en hoe vaker we 'm luisterden hoe beter die werd, we hadden immers alle controle erover en konden er eindeloos aan pielen zonder de band ermee lastig te vallen.

Nu, na de goede studio-versie vaak geluisterd te hebben, hebben we een associatie daarmee in ons achterhoofd.. als we nu dat nummer spelen komt-ie veel beter uit de verf, en mijn idee is, dat dat komt doordat je brein een associatie heeft van een goede versie.

Ik denk dat dat naast een goede duidelijke compositie ook bijdraagt aan het feit dat een cover eerder goed uit de verf komt, ookal speel je het met een k*tgeluid. Ik vind het vaak ook jammer als een band bij een steengoed nummer, het live ineens over een andere boeg gaat gooien, rare uithalen, of dat mooie dingetje ineens niet, enz. Mja dat is de vrijheid die je hebt natuurlijk, je wilt jezelf natuurlijk niet 100% vastpinnen aan de studio-versie.

Laatst gewijzigd:
Nog een trucje van Ian Carey: de definitieve track wegschrijven als stereo, weer openen in de sequencer en dan de break losknippen en gewoon 2 a 3 decibel zachter zetten. Komt de beat er weer in dan valt ie letterlijk harder.

heb je geen master fader of zo? wat een dom truukje.. als je die levels nog niet gecheckt heb heb je nog geen definitieve versie imho

ow en de tip: uitgeslapen zijn!

Laatst gewijzigd:
Ik post het ook even hier!

Wat ik me daarnaast trouwens wel afvraag is, waarom raak ik mijn attack kwijt bij het "ver-stereo-en" van bijvoorbeeld synthlijnen. Ik gebruik wel eens de Pro 53 en als ik deze door een stereo enhancer haal, raakt de "aanslag" naar de achtergrond en gaat deze op in het geheel.

Kan dit komen door teveel reverb voor of na een stereo enhancer?

Als je een stereo enhancer gebruikt kan er in L of R kanaal vertraging in zitten.
Daar door heb je aan een kant geen punch.

Tip 1 Laat 2 pro53 in met de zelfde sound....eentje L pannen en de andere R pannen.(moet je maar zelf horen hoe breed je ze paned).
Zorg dan dat 1 pro 53 iets ander klinkt(dmv bv een ligte lfo modulatie op een osc ).
En wallah je hebt nu een lead met een mooi stereo beeld.
Veel beter dan een stereo enhancer.

Tip 2 Gebruik naast je oren ook metering moa spectrum analyzer en een rms dectie.
Ik gebruik het bijna op elk kanaal hoe me stereo beeld in elkaar zit!!!

Mijn grootste geheim voor foley maken is de waterkoker. Onmisbaar.

Back