Misschien geen geheim, maar zeg het toch ff ;
DURF te maken!
Ik ken genoeg gasten, die op de een of andere kromme manier, steeds "proberen" te denken hoe een ander zal denken over zijn of haar productie.
Kan te maken hebben omdat je twijfelt aan de originaliteit, of omdat je ooit eens al
zoiets gemaakt heb etc.
Maar goed, in dat geval verwijs ik zeker door naar deze thread :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=98365
Ik las op dit forum ooit eens een mooie zin die altijd is blijven hangen ;
( weet em niet meer precies, maar zoiets als ; )
"Als men zegt "dat is al gedaan" dan zeg ik : "maar niet door mij!""
Het heeft bij mij zeker geholpen bij het afmaken van mn producties, in die zin, dat ik weet dat het uiteindelijk totaal iets anders wordt dan de vergelijking die ik in mn hoofd heb.
Ook dat het totaal anders wordt, dan de melodielijn en dergelijke, die ik op dat moment in mn daw of dergelijke heb ( door uitwerking ).
En voor diegene die bang is niet origineel te zijn ; vaak horen mensen het niet eens .. het ligt meer aan jezelf dan aan een ander, aangezien jij die link legt, en een ander daar totaal geen idee van heeft. ( tenzij je echt super letterlijk iets na probeert te maken).
Klinkt misschien heel logisch en vanzelfsprekend allemaal, maar zie in mijn omgeving vaak genoeg dat zodra een klein geluidje doet denken aan iets in een ander nummer, mensen gelijk afhaken met het afmaken van de productie..vind ik erg zonde!
Ik bedoel, wat is originaliteit nou?
Lijkt me zoiets als ; elementen in een ritme en volgorde zetten, en er op een bepaalde manier over denken, totdat je een nummer hoort die erop lijkt en dateert voor de tijd dat jij em maakte.
In dat geval vind je het dus niet meer origineel, omdat het al bestaat...
Zolang je het niet kent, vind je het prima en heb je het gevoel dat het origineel is..je bent er trots op!
En dan denk je nu van, huh, wat heeft dit met een "geheim" te maken?
Nouhouuu.....Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat ik met meer "laksheid" muziek ben gaan maken...klinkt erg dwangmatig, maar dat is het zeker niet.
Het heeft ervoor gezorgd dat de drang om muziek te maken groter wordt.
En ik ben van mening dat "drang" het grootste "geheim" is...zolang je drang hebt, komt de rest ook wel.
Het leren van de techniek...uren op een forum als dit rondhangen en veel leren...puur omdat je het graag wilt...dorst hebben als een muzikale vampier...DURVEN TE MAKEN !!