De onthullende Productie-geheimen thread!

Laatst een cool effect ontdekt voor een echo, ik had een zanglijn door m'n keyboardversterker gestuurd (roland cube60) en dat met een microfoon opgenomen. Die opgenomen track heb ik weer door de keyb. verst. gestuurd en de mic iets verder weggezet en de verengalm aangezet op de versterker.. De 1e opgenomen track verschoof ik x ms verder dan het origineel, en de 2e track nog wat ms verder verschoven.. lekker lofi echo

Ik zet altijd een peak controller op de kick track in de mixer. Hiermee laat ik dan lage frequenties van andere geluiden zoals lead synths, strings en percussie automatisch naar beneden gaan wanneer de kick speelt. Hierdoor komt de kick goed naar voren en gaan de lage frequenties elkaar niet in de weg zitten. Wanneer de kick stopt, gaan automatisch die frequenties weer omhoog, waardoor je in stukjes zonder kick wel alle frequenties hoort van die geluiden, zodat ze dan niet ineens leeg klinken. Wel belangrijk is dat je het dan precies goed afstelt. Het ene geluid zal meer laag moeten laten dempen dan het andere geluid. Dus moet je die formules zeg maar goed invullen. Ook is het belangrijk dat je in de peak controller zorgt dat de Peak-out niet te snel maar ook niet te langzaam weer naar 0 gaat, zodat je niet ineens duidelijk kan horen dat de laag weer ineens bij het geluid omhoog gaat. Kunst is om het onhoorbaar te doen dus :) Uiteindelijk wel heel gemakkelijk, want je dan daarna gewoon doen wat je wil als alles goed is ingesteld.

Algemeen bekend denk ik wel, maar ik heb hem hier nog niet gelezen.. Anyways: Haal alles wat onder de 20 a 25 Hz zit weg. Menselijke oren horen toch alleen maar alles wat tussen de 20 en de 20.000 zit, dus waarom zou je onnodig je mix laten verpesten door een laag geluid wat je toch niet horen kan:eureka: Of zijn er nog mensen met andere visies hierop?
zit wat in, maar ik zou toch dan bijv 18 Hz pakken, omdat als je de track op een feestje draait oid en je schuift de pitch in de plus, gaan alle frequenties omhoog. Maar ok, dat scheelt niet zo heel veel maar toch. Ook kan het zijn (weet ik niet hoor) dat juist die laagste herz zorgen voor het VOELEN van de kick. (BASS MOEJE NIE HORE, DIE MOEJE VOELE :P)
Ik zou in ieder geval die frequenties niet bij de kick weghalen, wel uit alle andere geluiden.

MM productie geheimen MM wat een debiele titel nog debieler dat ik ze allemaal zit door te nemen... MM ;)

Nou ja mijn geheim:

Spruitjes moet je niet te lang door koken want dan smaken ze niet.

Dit geld voor veel groentes.

Houd je daarna vooral in met de kruiden.

nou ja ik heb niet echt geheimen want ik kloot maar wat aan. bijna alle tips die er hier staan heb ik weleens in een studio of future music/sound on sound gelezen gehoord of zelf bedacht.

Los heeft zo'n "geheim" geen waarde, alleen het werkelijk creatief toepassen van zo'n techniek geeft hem waarde.

Ik bedoel dat bv lowcuts op alle kanalen behalve op het kanaal waar de sub sinus in zit ruimte creeert is waar maar is niet in iedere track wenselijk.

Ik maak multisamples van allerlei mixers (en een intrument tuner) door een feedback loop te maken door de fx send naar een kanaal te sturen/patchen die de fxsend heeft open staan.

Of door een kanaal te monitoren en de headphone out door te lussen/patchen naar dat kanaal.

Iedere mixer is zo eigenlijk een VCO, de gegenereerde toon neem ik op door met de tuner de hele en halve noten in te stellen, totdat ik wat octaafjes heb.

Maar das geen geheim want dat staat al op sf;)

Laatst gewijzigd:
nou ja ik heb niet echt geheimen want ik kloot maar wat aan. bijna alle tips die er hier staan heb ik weleens in een studio of future music/sound on sound gelezen gehoord of zelf bedacht.

Die "ik kloot maar wat aan" heb ik ook al meer zien staan in deze thread, dus is ook niet echt origineel :P

Nog een tip, meer voor inspiratie eigenlijk; Gooi 80% van je VST plugins en sample verzameling weg en beperk jezelf door met de overgebleven plugins en samples te moeten werken. Anders verzuip je in de mogelijkheden en ben je je inspiratie al kwijt voordat je een goede plugin hebt kunnen kiezen :S

het allerergste vind ik dat ik alle echt letterlijk alle tips van dit topic al ken en nog steeds butt :kont: muziek maak:D

Het maakt niet uit hoe je het maakt, met wat je het maakt en waarom je het maakt. als het maar smaakt.

Om op de spruitjes terug te komen.

zijn er hier mensen die wel iets constructiefs hebben bijgedragen?? (behalve U.R. Wasted dan)

mmm hier moet ik even op terug komen.

De samenvatting is weleen heel goed naslagwerk geworden.

:okdan:

14 pagina's gelezen en hoopte iets vernieuwends te vinden waar ik zelf nog niet op ben gekomen... Maar helaas alleen beginnelings dingetjes.. Ach ik zal ze zelf ook niet zomaar weggeven...

Mijn huis tuin en keuken koekjesbak tip.; een spectrum analyser 8)

Als je de future music van januari zou hebben gelezen dan kom je ook zogenaamde producers geheimen tegen die je zelf ook verzonnen zou kunnen hebben. En dat dan van de pro's. Experimenteren, logisch nadenken en weten wat je doet zijn belangrijker dan zogenaamde geheimen.

Nog een betere tip: je oren.

Nog een betere tip: je oren.

Eerst je oren dan analysen dan weer je oren en uiteindelijk weer analyzen ;) want die levels en eq kan op een hoop plekken ok klinken maar op 1 plek is 't spot on.. knap als je dat kan met alleen die 2 flappers. :P

Back