De onthullende Productie-geheimen thread!

Origineel geplaatst door 6 trak
6 trak heeft ook idd een paar productie geheimen...

...

idd een paar productie geheimen... 8)

Mja....ik lees in sommige threads af en toe wat antwoorden van mensen die klaarblijkelijk een hoop verstand
van produceren hebben . Jammer dat jullie in deze thread niets los willen laten...
Ik geef ook niet m'n jarenlang zoeken naar de juiste weg zomaar prijs,
maar als iedereen een paar (nog niet gemelde) tips geeft zou dat leuk en sportief wezen.
Het zal heus niet zo wezen dat we door die paar tips er met je hit vandoor gaan hoor!

gr. Tom;)

niet gemelde tips zijn misschien juist wel die productiegeheimen:
die bepaalde effecten kunnen veroorzaken waar anderen maanden naar op zoek zijn :)

zelf heb ik geen geheimen ... weet alleen niet waar ik moet beginnen met vertellen :P

Origineel geplaatst door Roel
niet gemelde tips zijn misschien juist wel die productiegeheimen:
die bepaalde effecten kunnen veroorzaken waar anderen maanden naar op zoek zijn :)

zelf heb ik geen geheimen ... weet alleen niet waar ik moet beginnen met vertellen :P

Ik kan me vergissen maar er staan er toch wel een paar, [zeikmode on] misschien is het handig om ook alleen tips neer te zetten, dat scheelt een hoop gescroll door pagina's gevuldt met text ipv tips :) [zeik mode off]

Dit had ik dus eigenlijk niet moeten typen...

En wat je zegt, waar moet je beginnen? Sommige tips werken alleen met bepaalde gear die je bezit.
Diegene die tips hebben waar anderen maanden naar moeten zoeken hebben misschien zelf ook maanden gezocht

Laatst gewijzigd:
Ik bedenk me nu net ook een handigheidje..

Neem een melodielijn op (inspelen/programmeren) en verander de attack zodat je een heel langzame aanslag hebt gekregen. Deze klopt nu niet meer met het ritme van de track natuurlijk, maar gebruik note shift (RS7000) om de melodielijn naar voren te plaatsen zodat het precies gelijk loopt/klinkt met het ritme van de track. Op deze manier kan je waazinnig coole synth partijen maken!

Ow ja, en het is al gezegd, maar de mididelay knop op de RS7000 is zo handig voor realtime editting.. Niet alleen op synths maar ook op ritmes. En het mooie is dat deze midi delay ook naar de midi outs gestuurd kan worden.. :)

Arv

Misschien geen 'productie-tip' en waarschijnlijk verschrikkelijk achterhaald maar wel errug leuk om te doen omdat het zo lekker random is!

Hiervoor heb je geen geluidsbron of synthesizer nodig; alleen 2 effectapparaten (liefst 2 multi-effecten)
Ik doe het met m'n lex. mpx500 en een space echo van roland

Kies op je multi-effect een pitcher-reverb (50:50 mix, niet te veel decay en de pitch zoek je zelf maar uit) en laat 'm op 2 kanalen van je tafel komen. En stuur via een aux-send de galm (dus er is geen geluid nog) naar het andere apparaat waar een delay klaarstaat (niet teveel feedback 20% ongeveer). De delay komt ook op de mengtafel en die stuur je met een aux-send terug naar de galm.En dan zet je de schuiven van je galm open, en als laatste heel voorzichtig de fader van de delay omhoogschuiven en dan komt-ie heeel langzaam --> Dan is het kwestie van spelen met de delay-fader en de eq op het kanaal van de fader; met de eq kan je een donkere grom tot een windvlaag waar je eng van wordt maken.

Kant-en-klare film-ambient noise voor enge stukken dus :okdan: wel uitkijken dat je niet te nonchalant aan de gang gaat want je kan je spullen ermee slopen heb ik het idee. Een limiter erachter is dan ook geen luxe ;)

Dit kan je uren blijven doen, 't klinkt telkens anders.

En natuurlijk kan je een synthgeluid door de galm heen gooien, dat geluid blijft dan ook doorklinken in de noise die je maakt.

Neem een melodielijn op (inspelen/programmeren) en verander de attack zodat je een heel langzame aanslag hebt gekregen. Deze klopt nu niet meer met het ritme van de track natuurlijk, maar gebruik note shift (RS7000) om de melodielijn naar voren te plaatsen zodat het precies gelijk loopt/klinkt met het ritme van de track. Op deze manier kan je waazinnig coole synth partijen maken!

Of als je een melodielijn qua midi omdraait, galm erover, opnemen, en qua audio omdraaien :okdan:
(volgens mij hebben ze dat bij dat nummer van madonna -what it feels like for a girl- ook gedaan met dat zweverige padje)

Damn! Dit topic gaat per direct naar mijn nummer 1 plaats in de favorieten! Ik ga hem zo maar eens printen voor het geval Synthforum opeens niet meer bestaat ofzo. (je weet maar nooit ;) )

:okdan:

bij fruityloops de eerste twee knopjes van de 7 band eq (bas lagen) naar beneden draaien, hierdoor word alles heel helder maar op een of andere manier is de bas zelfs nog zwaarder geworden, dan moet je wel ff met de volume van de kanalen kloten trouwens

over het algemeen klote ik ook maar wat aan, en als het lekker klinkt dan klinkt het lekker

maar wat ik wel eens doe is . ik ben niet fingervlug met een melodie is spellen en als ik dan een melodie in mij hoofd heb kan ik deze nooit op bv 135bpm in spelen,want mijn dikke worsten finger kunnen het niet bijbenen. dus wat doe ik ik speel de melodie op bv 100 bpm in. klinkt natuurlijk nergens naar maar als ik hem dan weer op 135bpm zet, dan is daar het melodietje wat ik in mij hoofd had. hier en daar wat bijschaven en klaar.

misshien al een eeuwen oude truk voor sommige mensen,ik nie weten maar ja ik ben ook niet eeuwen oud en heb het dan toch zelf gespleeld
Inderdaad een oude truc. Les Paul; begin vorige eeuw...Alleen speelde hij snel en zette het nog sneller op de band...
Te langzaam spelen is ook een zeer goede manier om een stuk in te studeren en te doorgronden. Is trouwens niet makkelijk, want je (ik..) bent geneigd al snel in het bedoelde tempo te gaan spelen.

Ander hulpmiddel is; je nieuwe track regelrecht vergelijken (qua sound en opname) met een bekende (goede) opname..is zeer leerzaam. Ook prettig om je monitoring mee te leren kennen.

niet moeilijk maar wel geinig:

zet een delay neer als send effect, en patch er daarna nog een flanger, bitcrusher, phaser of weet ik wat voor effect achteraan. Zo hou je dus je droge geluid (synth of drumloop of zo) en als je een beetje met je send level gaat freaken krijg je er lekker wazige delays bij.

Of van 1 beat allemaal kopieen maken en elke kopie door een ander drastisch effect gooien.
Op een gegeven moment heb je X maal dezelfde beat met een ander effect in je tracker/sequencer/... staan en kan je gewoon gaan muten/knippen/plakken om zo interresante wisselwerkingen te krijgen (vraag/antwoord met je beat dus wat soms een beetje op AFX, SP, BT gaat lijken :) )

Ik zou weleens willen weten, heeft iemand op dit forum 1 van de tips die hier staan ook werkelijk gebruikt?
en zoja, is de track op het forum gezet, en is het nummer er beter van geworden?
Of heb je 'bizarre/bruikbare sounds' gemaakt die je nog nooit eerder uit je spullen gehaald hebt?

ben er wel benieuwd naar eigenlijk :biertje:

Laatst gewijzigd:
dat truukje met die effecten op je delay heb ik gebruikt in mij laatste track Deep Blue. Het laatste woord van de vocal sample gaat naar de delay waar weer een flanger achter zit. Zo klinkt de delay trail lekker ruimtelijk en spacey.

dan had ik je vraag verkeerd begrepen :)
(ik zag trouwens dat mijn tip al een keer gegeven was maar dan met reverb i.p.v. delay, dat werkt ook aardig natuurlijk.
maar goed, ik zie idd hier wel dingen die ik zelf ook wel regelmatig gebruik, veel van de tips die gegeven worden zijn wel redelijk bekend.

nog een ander truukje wat ik recent ondekt heb bij wat geexperimenteer met breakbeats:

soms klinken bepaalde drums (vooral snares/claps) net iets lekkerder in de mix als je er een envelope op gooit en de attack ietsjes omhoog draait. (makkelijk in Battery, maar vast wel mogelijk in elke sampler) Vooral als je zwaar aan het compressen slaat wil er nog wel eens een lelijke "tik" op het begin van een snare komen.
Je kunt d.m.v. envelopes ook twee drumsounds creatief mixen tot één (de attack van de één en de decay van de ander)

Laatst gewijzigd:
soms klinken bepaalde drums (vooral snares/claps) net iets lekkerder in de mix als je er een envelope op gooit en de attack ietsjes omhoog draait. (makkelijk in Battery, maar vast wel mogelijk in elke sampler) Vooral als je zwaar aan het compressen slaat wil er nog wel eens een lelijke "tik" op het begin van een snare komen.

Daar is de Transient Designer van SPL op gebaseerd denk ik (soundperformancelab.com)

afmixen met hoofdtelefoon en dan vooral gebruikmaken van stereo wideners. zorg dat je tracks zo zijn ingedeeld dat alles overzichtelijk is. Als je vst's gebruikt zet dan de midi en audio naast elkaar (dus FM7 Midi FM7 Audio om voorbeeld te noemen) werkt wat makkelijker.

Wat ook. ALs je bijvoorbeeld een geluid wilt hebben dat een soort ondergrond vormt over het gehele stereo veld zit dan moet je het eens stereo opnemen en dan track kopieren. de 1e pan je helemaal links, de andere helemaal rechts en volume wat lager. doe dan eventueel nog een mono variant maken van die track door links en rechts te combineren en doe dat dan in hetmidden erg laag in volume. beetje reverb erover (grote ruimte, kleine pre en lage mix out) en klinkt erg lekker.

Klein beetje reverb over hihats en tambourins klinkt erg lekker. Zelfde geld voor tabla's, conga's, bongo's etc. zorg dat het weer grote ruimte is met hele kleine mix. zorgt voor wat diepte en dynamiek.

verder wie bass in zijn track wilt maar geen echte baslijn heeft en niet zin heeft in een soortement echt basgeluidje of synthbass moet eens lage synth brass geluiden proberen of een french horn zoals uit de soundcanvas. dat opnemen (wel langere tonen aan houden). Mijn JX1 produceert hele vette net als mijn PSR70 (gekgenoeg. das ook het enige goede wat dat ding kan ;) ) Ook goed hoorbaar in mijn track Zetatron. Zorg dat ze wat breder in het stereoveld zitten verwerkt dat maakt een lekkere bastoon erin maar niet enorm opvallend zo van kijk hier ben ik. ligt erg subtiel in de mix.

Probeer acoustische piano's lekker droog te houden :) Klinkt lekker in de mix. Zorg weer voor goed stereoveld verdeling.

Zet je master out al op -2.5 en zorg dat als het geluid links over het algemeen wat harder is dan rechts dat dit ook in evenwicht komt.

Origineel geplaatst door Slipperman
Zet je master out al op -2.5 en zorg dat als het geluid links over het algemeen wat harder is dan rechts dat dit ook in evenwicht komt.

uhm is 1 van je monitors kapot, staat er één van de speakers meer in een hoek of uh... begrijp ik je niet?

soms kan het gebeuren dat door bijvoorbeeld te veel panning, geluiden in stereo uit een synth aan een kant iets meer geluid hebben als de andere kant. dan kan je dus je master out links of rechts wat aanpassen.

Als ik ga mixen doe ik sowieso me master outs op -2.5 zetten. ALtijd zorgen dat de rode ledjes in jemixer nooit gaan branden. Alleen de gele en groene :) dan zit je mix redelijk goed qua volume.

Back