De onthullende Productie-geheimen thread!

Origineel geplaatst door demian
weet ik ook wat voor type jij weer bent..

:D
zo'n type ben ik helemal niet. en laat die posts maar lekker staan. ;)

nu maar weer ontopic dan.

nog'n leuke: verander't snaartje van een cassettedeck of walkman door een passend elastiekje. krijg je vette bibber-LFO's! of met je vinger op een cassettedeck zonder klepje op de wieltjes tikken, ook leuk effect.

hier nog een hi-profi-sound-effect, stamt uit de tijd dat ik uit probeerde te vogelen hoe je een originelere gabber-kick maakt:

neem een 909-kickloopje,
gooi volume aardig open,
pak een aansteker,
hou de bovenkant tegen de conus vd woofer,
beweeg een beetje totdat de vetste kick ontstaat,
en sempelen maar! naderhand een beetje (boel) oversturen en hatseflats! lekkere rauwe beat!
(op dit soort maffe ideeën kwam ik toen ik hoorde dat buzz fuzz vette claps maakte door zijn vriendin op haar dikke reet te rammen en dit te sampelen. helaas was ik zelf altijd te laat met m'n mic...)

een voorbeeld:

Attachments

• aanstekerkicks01.wav
    229,7 KB · Bekeken: 159
Cool onderwerp dit. erg leerzaam:eureka:

mijn tips:

- om een stringsound wat dikker en breder te maken zet ik vaak een chorus alleen over het linkerkanaal (of rechter kanaal naar gelang je politieke voorkeur)

- Bij het afmixen en masteren A/B ik vaak. dat wil zeggen. pak een plaat die je te gek vind klinken en muzikaal ongeveer in hetzelfde straatje ligt. zorg ervoor dat je snel tussen je mix (a) en de plaat (b) kan switchen. op deze manier kun je de mix naar die plaat toetrekken.

- expirimenteren met effecten en synths. kheb in mn studio ook veel pre-midi apparaten en losse (analoge) effectbakjes. allemaal aansluiten, een nacht lang freaken, alles opnemen en achteraf alle bruikbare geluiden/stukjes in de sampler/sequenser proppen

- een tip die ik zelf iets vaker ter harte moet nemen: niet meteen achter de computer duiken als je muziek wilt maken, maar eerst een liedje "kaal" spelen bijv met akoestische gitaar. Als ik meteen achter de computer ga zitten, dan verzand ik vaak in geluiden tweaken ed. (ook leuk, maar ja)

HEEL BELANGRIJK : Niet teveel werken!

Origineel geplaatst door fenderbender

- een tip die ik zelf iets vaker ter harte moet nemen: niet meteen achter de computer duiken als je muziek wilt maken, maar eerst een liedje "kaal" spelen bijv met akoestische gitaar. Als ik meteen achter de computer ga zitten, dan verzand ik vaak in geluiden tweaken ed. (ook leuk, maar ja)

inderdaad. eerst gitaren of pianoen...vele beters!!! :)

Nog even een tip, gebruik niet alleen compressie voor kicks snares en bas,, maar doe compressie over de leadsounds, Doe de release niet te ver open en zorg dat de attack de tik aan het begin eraf vlakt.

Voor mensen die moeite hebben om hun strings goed warm te krijgen:
de warmte van een string zit zo rond de 400 hz, dus draai hier wat bij met de eq, of speel een bas noot een octaaf lager van het akkoord onder het akkoord,

Nog meer mensen met tips??

-werk maximum +- 1u aan 1 stuk door en ga dan eens een luchtje scheppen of wat anders doen voor het geheel gaat doordrammen en je gevoel van het idee volledig is gefragmenteerd.

-Als je het gevoel hebt de pedalen kwijt te zijn ondanks het basisidee top is, ga luisteren in je hoofd voor wat je nodig hebt ipv eindeloos presets af te wandelen of te tweaken.

-Omgekeerd gaat ook, laat alles aan het toeval over en ga eens preset shoppen, om dan tot wonderbaarlijke combinaties te komen zonder dat er eigenlijk een idee was. ;)

-wees eerder spaarzaam met EQ maar kieskeurig met de klanken die je neemt

-ritme is keihard werken eer het goed staat maar een absolute must voor een top geluid en feel

-droge en natte sounds mixen geeft een goede balans in de mix (bedoel galm op of niet voor de noobs)

-doe een voornemen :
"al zit ik een dag aan die sound/patch of klank maar vinden zal ik het"
Als je weet wat je ong. moet hebben natuurlijk en je vind het dan eindelijk op 2uur ipv een dag dan spring je een gat in de lucht en voelt het als Godsend. <- gedachte creert vorm :eureka:

-Blijf soms enkele dagen uit die studio en ga dan als herboren weer aan dat idee werken....

:walker:

Ik heb niet alle bijdragen gelezen maar ik denk dat het een instinker is om direct achter de pc te gaan zitten en te gaan zitten tweaken. Het belangrijkste van een song is dat het een structuur heeft. Je kunt allerlei te gekke sounds en effecten erin verwerken maar als het verder los zand is dan klinkt het nog nergens naar. Ik sluit me aan bij het forumlid dat eerder schreef dat je eerst ideeën moet gaan uitwerken met een akoestische gitaar of een piano en dar uitwerken tot een raamwerkje. Het is zoiets als je huis verbouwen. Je gaat ook niet lukraak gaten boren en blikken verf opentrekken. je denkt eerst na over het totaalplaatje. Daarna ga je bouwen. En ga uit van het principe 'Less is More'. Als je gaat editen en mixen kun je altijd nog kleine details toevoegen.

Compressie en EQ zijn altijd tricky. Je kunt je mix prachtig in balans krijgen door het te compressen of door met een goede EQ bepaalde frequentie wat weg te werken of juist naar boven te tillen, maar je kunt het ook ongelooflijk verkloten. De tip om op meerdere installaties je mix te beluisteren is een mix. Zorg voor minimaal twee paar speakers in je mastering studio, bij voorkeur aangevuld met een doodnormaal hifi versterkertje. De meeste zoogdieren luisteren daar namelijk muziek op, dsu daar moet het in ieder geval goed klinken.

maak een blauwdruk van een track die je goed vindt.

laat de audiotrack in in je cubase of wat dan ook
zoek het bpm op. en deel de refreinen en coupletten in (8 maten of 4 )
ga kijken waar de beats zitten en probeer het na te maken met een mid iof audio kanaal er onder.

zo leer je hoe het in elkaar steekt.

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
laat = laad

het is nog vroeg...:stupid

Niet mee in zitten, menzen die op schrijvvouten lettem die lezn maar half wat er staad en zijn dus minder goei muzikanten :D

Als je op je draaitafel een cilindervormige ring plaatst (neem bv een dikke plakbandrol), plaatst daarop een plaat en je draait de naald om (de hele houder van het element, die met dat schroefdraad) dan kan je nummers achtertevoren mixen.. ;)

R

Origineel geplaatst door Arv
Als je op je draaitafel een cilindervormige ring plaatst (neem bv een dikke plakbandrol), plaatst daarop een plaat en je draait de naald om (de hele houder van het element, die met dat schroefdraad) dan kan je nummers achtertevoren mixen.. ;)

R

Je moet dan wel ff je contragewicht verwijderen anders gaat de arm niet omhoog :geslaagd:
(Ik had Hellfish dit truukje ook zien doen op 'n freeparty)

Origineel geplaatst door Bas
Je moet dan wel ff je contragewicht verwijderen anders gaat de arm niet omhoog :geslaagd:
(Ik had Hellfish dit truukje ook zien doen op 'n freeparty)

en 2 asbakken ... ligt de plaat lekkerder

Origineel geplaatst door MadR
en 2 asbakken ... ligt de plaat lekkerder

Ik zat net te denken, hebben die Vestax niet gewoon een reverse functie? Das helemaal simpel dan.

R

Inderdaad ik denk dat dat op die Vestax nu staat...

Binnenkort is niets meer kunst en wordt het poepsimpel...

Vaak maak ik met de sampler geluiden. Ik pak dan bijvoorbeeld een saw, maak hier verschillende versie van door 'm te resamplen op welke manier dan ook (timestretchen, pitchshiften, remix functie in de AxK samplers, etc.) Hierdoor krijg je verschillende timbres en krijg je een dik geluid zonder dat het gaat lijken op een hypersaw/supersaw. Detune ze allemaal een beetje anders.
Gebruik voor een extra warm gevoel een beetje white noise door een filter. Welke filter verschilt per smaak. Geef er een vibrato effect aan door met een Sine-LFO de cutoff te tweaken. Geef de ruis en alle/enkele andere osc. een lange release en je hebt een heerlijk warm geluid wat lekker gaat resoneren/vibreren.

Om je teksten wat duisterder te laten klinken kan je het volgende doen: Spreek een tekst in en reverse deze. Speel de tekst een paar keer af zodat je weet hoe het klinkt en probeer dit na te praten. Zodra dit een beetje lukt sample je de tekst die je zelf achterstevoren inspreekt. Reverse deze sample weer je hebt de tekst weer (ongeveer) normaal. Je kunt nu verstaan wat er gezegd wordt, maar er zit een heel duister gevoel in. Gebruik hier wat pre reverb/delay bij en je bent klaar. Menig haar gaat hiervan overeind staan!

Weer is een tippie plaatsen.........

voor een superbreed gitaargeluid (maar dit werkt ook bij andere instrumenten):
- splits gitaargeluid op in links en rechts en speel dezelfde partij 2X in. Omdat je nooit precies hetzelfde speelt, krijg je een mooi ruimtelijk effect.
- gebruik verschillend gitaargeluid voor links en rechts
- ben je lui en wil je de partij niet 2 keer inspelen pak dan bijv de linker gitaarpartij en start deze een paar miliseconde later (makkelijk te doen met een eenvoudige delay)
- pak de reverb van het linkerkanaal en plaats deze rechts en vice versa

et voila, een stadionbreed gitaargeluid........

Back