hardstyle kick

Origineel geplaatst door Yoozer
Denk dan eens even na wat die effecten precies doen ;).

Reverb: de kick verliest focus. Hij stampt misschien wel, maar van een afstand, en de extra rommel die reverb er bij verzint komt het vaak niet ten goede (of het moet om effecten gaan).

Compressor: schroeft het volume omhoog en houdt 't gelijk. Die heeft dus wel nut, want anders heb je alleen maar een korte tik van energie en daarna niks meer.

Delay: zelfde als reverb, zorgt alleen maar voor extra zooi.

Distortion/Overdrive: altijd nuttig, alleen kan het overmatig gebruik zorgen voor een "melodieuze" kick. Wil je wel hebben in gabber, wil je liever niet in hardstyle.

EQ: haal alles van frequenties weg in je kick die er niet thuishoren. Ook van nut, dus. Je kick bestaat uit een paar delen die in specifieke frequentieranges zitten.

Het is niet dat die andere effecten niet mogen; het is dat ze vaak weinig nut hebben als je voor een bepaald genre gaat. Focus, plaatsing in het stereobeeld, plaatsing in het frequentiebereik.

Hier heb ik wat aan, dankje Yoozer;)

Headhunterz samplet zijn kicks, echt te nep x]

Maak je kicks gewoon met microtonic of hydra (mijn favo) of 3x Osc alsje FL hebt.

Ow een dan layeren met claps ofzo.. gwn iets voor (extra) punch en tenslotte FX maar dat heeft Yoozer al uitgelegt

Succes :)

Beantwoord dan ook graag de vraag van mij 4 antwoorden boven deze, want hoe pas je die eq en compressie toe? Dat je iets met eq en compressie moet doen kan ik in honderd verschillende threads lezen op dit forum, maar hoe je het in praktijk toepast staat nergens.

Alvast bedankt voor de reactie.

Super simpel als je FL gebruikt kun je met de equalizer bepaalde frequentie gebieden aanwijzen en daar een bepaald volume op zetten.

Parametric EQ in mixer...

Maar ja dat is FL hea x]

Zo kun je bepaalde geluiden gewoon weg filteren.

- Geldt dit voor iedere kick, droog en overstuurd? Bijvoorbeeld, ik stuur een 909 kick door mijn mengtafel en overstuur hem op mijn tafel, gelden deze principes dan nog steeds? Ik kan me voorstellen dat het kickgeluid dermate verandert is dat het niet zo gemakkelijk meer te eq'en is.

- Als ik bovenstaande frequenties eruit wil halen of harder wil zetten, hoe ga ik dan te werk? Zet ik dan meerdere parameterische eq's (zo heten ze toch) over de kick om de verschillende gebieden te bewerken?

Alvast bedankt voor de reactie.

Als je je kick overstuurd/distort (mooie werkwoorden :duivels:) moet je rekening houden met het feit dat distortion/overdrive behoorlijk gevoelig is voor volume (check Dione's posts over kicks hiervoor maar eens). Dit geldt ook voor de relatieve volumes van frequenties in een kick is mijn ervaring.

Dus: EQ voor de distortion zie ik meer als cosmetisch, het grovere sound design kick creeer werk zegmaar. Het geldt nog steeds dat je door verschillende frequentie gebieden te cutten/boosten je verschillende aspecten van de kick kan veranderen, alleen zorgt de distortion ervoor dat je niet van tevoren kan voorspellen wat de resultaten zijn. De instellingen van de distortion spelen immers ook een rol.

EQ na de distortion is dan meer het chirurgische mix werk. Het is meer in dit stadium denk ik dat dingen als 60 Hz voor voor de umpfff gaan gelden.

Headhunterz samplet zijn kicks, echt te nep x]
Waar vandaan dan? Want as far as I know was hij de eerste met kicks op zijn manier.. (Tenminste, voor mij is het niet met de donkeyrollers te vergelijken..)

Ik zie Synapse Junglist hier nog nergens staan :)

Ben nu ook enige tijd bezig om zo'n soort kicks te maken, en moet zeggen dat het hier vrij goed mee lukt! Zoek even de kick presets (zitten er 2 of 3 in geloof ik) en ga daar eens mee aan de slag...Dit geldt uiteraard alleen voor de bass van je kick.

De punch van de kick maak ik met samples, hoewel ik hard aan het proberen ben om dit ook met junglist te doen :)

Edit: Zie dat Hydra veel lijkt op Junglist hehe :)

Laatst gewijzigd:
Eigenlijk is het vrij simpel. Een kleine handrekening.

Men neme een goede stevige kick, men knippe hem netjes bij. Vervolgens EQ je het deel wat er niet in thuishoort weg.

EQ -> Kick 1
Distortion over Kick 1 --> Sla op als Kick 2

Mix Kick 1 met Kick 2 tot een nieuwe kick, kick 3 (knip je kick weer even goed bij)

Draai je kick 3 om (reverse dus). Maak een reverb met een tikje predelay, middelgrote room en een gemiddelde delaytijd. (hier kun je mee spelen ofcourse)

Draai nu de kick weer om.

Compress kick 3 ( ik gebruik soms multicompressie om bepaalde frequentiegebieden te benadrukken, maar kan ook gewoon met een normale compressor)

Tadaaaaaa, hardstyle kick.

Eigenlijk is het vrij simpel. Een kleine handrekening.

Men neme een goede stevige kick, men knippe hem netjes bij. Vervolgens EQ je het deel wat er niet in thuishoort weg.

EQ -> Kick 1
Distortion over Kick 1 --> Sla op als Kick 2

Mix Kick 1 met Kick 2 tot een nieuwe kick, kick 3 (knip je kick weer even goed bij)

Draai je kick 3 om (reverse dus). Maak een reverb met een tikje predelay, middelgrote room en een gemiddelde delaytijd. (hier kun je mee spelen ofcourse)

Draai nu de kick weer om.

Compress kick 3 ( ik gebruik soms multicompressie om bepaalde frequentiegebieden te benadrukken, maar kan ook gewoon met een normale compressor)

Tadaaaaaa, hardstyle kick.

Tadaa hardstyle kick zonder enige spelingsruimte.

Een dynamische kick die je mooi kan pitchen bestaat uit afzonderlijke lagen. Je kan 't zo gek maken als je wilt maar je hebt er minstens twee nodig: de punch en de tail. De punch zorgt voor de impact en de tail fungeert eigenlijk als baslijn, oftwel het gedeelte van de kick wat je in pitch varieert. Een complete kick op en neer pitchen klinkt nergens naar.

Edit: Zie dat Hydra veel lijkt op Junglist hehe :)

Hydra is de nieuwe versie.. :doei:

Edit: Dat handje moet zeggen: halloo.. word wakker.. niet doei.. dus.. haha

Laatst gewijzigd:

Een dynamische kick die je mooi kan pitchen bestaat uit afzonderlijke lagen. Je kan 't zo gek maken als je wilt maar je hebt er minstens twee nodig: de punch en de tail. De punch zorgt voor de impact en de tail fungeert eigenlijk als baslijn, oftwel het gedeelte van de kick wat je in pitch varieert. Een complete kick op en neer pitchen klinkt nergens naar.

Hmm vanwaar mij quoten? Het een bijt het ander niet? :P

Ik heb het vrij basaal uitgelegd, je kunt inderdaad nog voldoende varieren.

Waar vandaan dan? Want as far as I know was hij de eerste met kicks op zijn manier.. (Tenminste, voor mij is het niet met de donkeyrollers te vergelijken..)

Weet ik ook niet maar hij deed het wel met 4 samples dacht ik. Heb ik ooit ergens gelezen.

Ik zou hem met een korreltje zout nemen tenzij je het natuurlijk ook gewoon vind dat je factory presets naar je nummers te vernoemen en ze ook werkelijk waar te gebruiken (Headhunters - Digiwave) en verolgens in een andere track (Scantraxx Rootz) te proppen.

Die Headhunterz hype... ik snap er niks van.

Weet ik ook niet maar hij deed het wel met 4 samples dacht ik. Heb ik ooit ergens gelezen.

Ik zou hem met een korreltje zout nemen tenzij je het natuurlijk ook gewoon vind dat je factory presets naar je nummers te vernoemen en ze ook werkelijk waar te gebruiken (Headhunters - Digiwave) en verolgens in een andere track (Scantraxx Rootz) te proppen.

Die Headhunterz hype... ik snap er niks van.
Ja, maar ik lees ook wel eens ergens dat Armin van Buuren alles met fruityloops maakt.:P
Maargoed, je hebt wel gelijk over het verhaal van digiwave ofc..

Ja, maar ik lees ook wel eens ergens dat Armin van Buuren alles met fruityloops maakt.:P
Maargoed, je hebt wel gelijk over het verhaal van digiwave ofc..

Tja het was voor mij ook een grote teleurstelling.
Scantraxx Rootz is toch wel een van mijn favorieten. :engel:

Kicks maken doe je zelf. Je kunt ze nog beter lelijk maken dan een sample gebruiken. Je eigen kicks zijn niet zo statisch (dynamisch juist zoals je hierboven al hebt gelezen) en je leert gewoon hoe het moet. :P

daar ben ik ook achter gekomen. Ik heb nu een vette kick op c5 , maar als ik hem wil pitchen klinkt die voor geen meter.

Betekend dit dat ik de kick op alle hoogtes moet gaan maken? dus opdezelfde manier als c5 maar dan vanaf het begin (ik heb denk ik 3 kicks gelayerd, opgelsagen, gedist en gelayerd etc.)

ik zou idd ook layeren, maar niet samplen. Een lage toon uit een vst (hydra, microtonic etc.) halen of uit hardware, en dan met samples of iets anders een vette punch maken. (misschien wat transient erop zodat hij lekker ''TakT'')
Als dat is gelukt een body erop. Dit kan je doen door een kick te maken op een bepaalde toonhoogte en daar de lage tonen ervan wegfilteren. -> die ok weer erbij layeren en dan pitchen maar:D

(mijn manier van werken)

daar ben ik ook achter gekomen. Ik heb nu een vette kick op c5 , maar als ik hem wil pitchen klinkt die voor geen meter.

Betekend dit dat ik de kick op alle hoogtes moet gaan maken? dus opdezelfde manier als c5 maar dan vanaf het begin (ik heb denk ik 3 kicks gelayerd, opgelsagen, gedist en gelayerd etc.)

Ik heb mijn kicks altijd op c4.

Hoger klinkt juist voor geen meter. 8~

Het is maar net hoe je hem gepitched hebt.

Je moet de punch niet van toonhoogte veranderen.
De tail, een lage toon zonder punch(percussie). Die moet je layeren met je punch en dan van toonhoogte veranderen.

Lees even alles door is wel zo makkelijk.

@ Siebhzen,

Ik heb mijn kick 100% zelf gemaakt. Met samplen bedoel ik het layeren van mijn eigengemaakte kicks. Ik weet hoe je een kick zelf maak, maar omdat ik hem altijd op de basistoon heb gemaakt ( op de toon die ik wil in de Mid ), is het pitchen met eigengemaakte kicks nog nieuw voor mij. Stretchen werkt niet natuurlijk, daarmee verliest je kick alle kracht.

Ik denk zelf dat ik voor elke toonhoogte mijn kick moet gaan layeren vanuit de VST zelf. Ik zal het even proberen, komen we er meteen achter : - )

Als je je kick overstuurd/distort (mooie werkwoorden :duivels:)

als oversturen een werkwoord is moet je daar ook een T schrijven ipv van een D

een d schrijven waar een t moet gebeurT zo veel op internet, das niet normaal meer hee

verder wil ik aan de draad toevoegen dat je niet op zoek moet naar protocollen, maar in elk specifieke geval opnieuw bedenken wat je wil en bedenken wat jou daarbij zou kunnen helpen. Er zijn zat lui die gewoon maar gaan compressen omdat ze denken dat ze moeten compressen terwijl hun sample daar helemaal niet om vraagt bv.

Back