basic channel chordsounds

Origineel geplaatst door smackos
Dat gerucht ging vroeger

Ik heb geen idee wat ze tegenwoordig gebruiken, ik zou ook niet eens weten hoe het klinkt vandaag de dag, ik ken alleen die eerste platen Quadrant, Lyot, Philips tracks etc.
Ze zijn nu vooral bezig met hun reggae project bezig, Rhythm & Sound. Zelfde sound, ook erg vet :P. Die Roland verbs en delays lijken me idd prima geschikt voor BC achtige dingen.

Yep!

ik ben er wel achtergekomen dat deze sound ook wel eens buiten zijn proporties treedt, bijvoorbeeld op de cd van Scion.. zij remixen de originele bc-tracks naar een ultra dansbaar xtc-geheel.
ook heel fijn en lekker, maar minder relaxt.
cd'tje heeft als titel het vrij logische "Arrange and Process Basic Channel Tracks"

wederom yall een bedankje voor jullie antwoorden. jullie helpen me een end op weg.

benieuwd wat er nog meer voor info komt haha.

wanneer komt er nou eens een complete cd-box uit met alle oude shit van BC....

ik heb de cdtjes van see mi yah ook ja. ook zeker wel cool, maar momenteel staat mijn hoofd meer naar dat gore elektronische.. zonder stemmen.

Basic Channel is een label, geen artiest en ook al is het allemaal heel herkenbaar BC het komt allemaal uit andere studios. Jeff Mills zal in Detroit heel andere gear bij mekaar hebben gesprokkelt dan bv Pete van Vainqeur of Moritz "Propaganda"von Oswaldt. Die laatste zal overigens het nodige aan leuke spullen hebben denk ik zo... maar dat terzijde..

Wat ik wel herken is dat veel van de stuiterakkoordjes duidelijk FM zijn(Quadrant bv) en van horen zeggen heb ik dat dit vooral getweakte geluiden zijn uit bank a van de TX81Z(newelectro, honkeytonk piano etc). Van Mills weet ik sowieso zeker dat die er 1 gebruikt, soms vliegen de presets om je oren maar zelf lukt het me met wat gewoel ook wel in die hoek te komen met dat ding, het is niet voor niets het enige echte techno-swiss army knife imho :D

Space echo lijkt me erg aannemelijk ook ja..

wat ook nogal van invloed is is de mastering, volgens mij zijn alle releases van BC en Chain reaction(en al die subs) gemastered door Pole bij D&M. Qua klank komt alles dan ook meer bij elkaar denk ik zo...

goed spul wel, allemaal

:okdan:

Origineel geplaatst door 154
Basic Channel is een label, geen artiest en ook al is het allemaal heel herkenbaar BC het komt allemaal uit andere studios. Jeff Mills zal in Detroit heel andere gear bij mekaar hebben gesprokkelt dan bv Pete van Vainqeur of Moritz "Propaganda"von Oswaldt. Die laatste zal overigens het nodige aan leuke spullen hebben denk ik zo... maar dat terzijde..

Wat ik wel herken is dat veel van de stuiterakkoordjes duidelijk FM zijn(Quadrant bv) en van horen zeggen heb ik dat dit vooral getweakte geluiden zijn uit bank a van de TX81Z(newelectro, honkeytonk piano etc). Van Mills weet ik sowieso zeker dat die er 1 gebruikt, soms vliegen de presets om je oren maar zelf lukt het me met wat gewoel ook wel in die hoek te komen met dat ding, het is niet voor niets het enige echte techno-swiss army knife imho :D
Eeeh... vrijwel alle tracks op basic channel zijn gemaakt door Moritz von Oswald en Mark Ernestus. Behalve een trackie van Carl Craig en een plaatje van Vainqueur. Dus.... ;)
Volgens mij heeft Mills niets uitgebracht op BC?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Volgens mij heeft Mills niets uitgebracht op BC?

Niet helemaal juist, hij heeft er een remix uitgebracht:
http://basicchannel.com/item/BC-01

Ben zelf ook nogal verslaafd aan alles rond Basic Channel. Heb denk ik alles wat ze ooit hebben uitgebracht (cd+vinyl).
Het mooist vind ik zelf de Rhythm & Sound reeksen, vooral de eerste 12 inches, maar ook See Mi Yah vind ik erg geslaagd.

Die typische 'skank' wordt natuurlijk ten treure geïmiteerd (ook door ondergetekende), maar blijft toch altijd wel mooi als het goed gedaan is; Deepchord/Echospace vind ik tegenwoordig erg mooie dingen uitbrengen.

Origineel geplaatst door bodo
Niet helemaal juist, hij heeft er een remix uitgebracht:
http://basicchannel.com/item/BC-01

Ben zelf ook nogal verslaafd aan alles rond Basic Channel. Heb denk ik alles wat ze ooit hebben uitgebracht (cd+vinyl).
Het mooist vind ik zelf de Rhythm & Sound reeksen, vooral de eerste 12 inches, maar ook See Mi Yah vind ik erg geslaagd.

Die typische 'skank' wordt natuurlijk ten treure geïmiteerd (ook door ondergetekende), maar blijft toch altijd wel mooi als het goed gedaan is; Deepchord/Echospace vind ik tegenwoordig erg mooie dingen uitbrengen.
Hee die Jeff Mills kende ik nog niet :)
Ik heb hier ook een hele berg van hun staan. Rhythm & Sound vind ik ook het betere werk, vooral het beste uitgewerkt. Het stapeltje 7" van See Mi Yah gaat er hier regelmatig op. Hun echte oude werk, zoals Round One is eeh... bijzonder :D

Deepchord vind ik wel owke, maar is het NET niet zeg maar. BC is net wat rauwer, eenvoudiger en subtieler.

probeer eens een ms2000 ... serieus veel berlin luitjes hebben dat. ikzelf n.l ook en vind dat een synth bij uitstek om zulke sounds mee te maken.
het zijn inderdaad bepaalde akkoorden, ik kan ze ook zo spelen. beetje melancholisch van aard en iets wat je zo een uur kan luisteren. met wat goede fx en langzame modulatie maak je een kruipende sound.
op mijn hyves staan wat tracks met dit soort sound en heb tig loops met zo'n karakter.
het is trouwens echt het soort techno wat je met gevoel moet maken, de sound moet spreken. de ritmes zijn vaak wel wat simpel en minimaal maar het gaat om de sound.
vaak 5th sounds omlaag gepitched.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hee die Jeff Mills kende ik nog niet :)
Vreemd, ik kan me herinneren dat we die toch echt wel eens hebben gedraaid bij mij thuis. :W

NB. Het lijkt mij dat de naam Basic Channel gewoon ontleend is aan de welbekende MIDI-term. :geslaagd:

Origineel geplaatst door Devon-Miles
vaak 5th sounds omlaag gepitched.

Misschien een stomme vraag, maar wat is een 5th sound? Ik kom het wel eens tegen tussen presets, (5th stab etc...) maar wat wordt er dan bedoeld met 5th?

aaahhhhhh!! Ok, helder, dus als ik dat zou willen proggen op de synth zou ik bv een detune van + of - 5 mee moeten geven... Of zie ik dat verkeerd?

Vind m6, m5, philyps track II en die enforcement rmx van mills zeer goed.

Kool vind hoe bijvoorbeeld gary chandler / dj godfather en van die ghettotech dj's die tracks altijd dubbelen.

Origineel geplaatst door djtt
aaahhhhhh!! Ok, helder, dus als ik dat zou willen proggen op de synth zou ik bv een detune van + of - 5 mee moeten geven... Of zie ik dat verkeerd?

goed gezien, de sounds zijn doorgaans +5, niet -5, dan zou je -7 moeten nemen.

bliepbliep

Back