basic channel chordsounds

Uit welke plaat komt het eigenlijk? Ik hou wel van die sound maar het moet wel een beetje up-tempo zijn, zoals die snippet.

Origineel geplaatst door bob303vs909
doe je best!!!!

moet je zijn monkeyworld maar eens luisteren .. is geen BC maar zeker erg diep ! :halleluja

En het is gewoon zoals alert indirect zegt een bepaalde manier van sounds maken ...
stab -> res en bandpass filters -> delay ( terwijl je aan de cut of freq sweept enzow .. )

Eigenlijk kan je hun stijl me heel veel machines 'maken' .. behalve die dikke basslijnen dan ..
En die mastering welke zoals al gezegd is ook een deel uitmaaakt van de sound ..

Origineel geplaatst door MadR
moet je zijn monkeyworld maar eens luisteren .. is geen BC maar zeker erg diep ! :halleluja

En het is gewoon zoals alert indirect zegt een bepaalde manier van sounds maken ...
stab -> res en bandpass filters -> delay ( terwijl je aan de cut of freq sweept enzow .. )

Eigenlijk kan je hun stijl me heel veel machines 'maken' .. behalve die dikke basslijnen dan ..
En die mastering welke zoals al gezegd is ook een deel uitmaaakt van de sound ..

Is het niet gewoon een beetje freaken met midsweep EQ? Dat werkte ook altijd zo lekker op die Alpha Juno hoovers vroeger.

Origineel geplaatst door bikkel
Is het niet gewoon een beetje freaken met midsweep EQ? Dat werkte ook altijd zo lekker op die Alpha Juno hoovers vroeger.

Ik vrees dat je met enkel midsweep de 10+ minuten-tracks niet boeiend houdt...

Overigens heeft Ableton een filter-delay wat erg in de buurt komt, en ook nog eens uit de BC stal komt. Vertaal het naar hardware et voila.

Vraag me wel af in hoeverre de filters LFO-gekoppeld zijn en hoeveel er handmatig is. Volgens mij is het vnl het eerste, en kan het idd wel zijn dat daarna post-aux er wat gemidsweept wordt om de boel een beetje vaart te geven.

waarom ik trouwens denk dat ze een k2000 + intern fx gebruiken is omdat daar een multi delay inzit waar je van 4 of 6 delays de tijd per delay los van de andere delays kan veranderen waardoor je ook rare delay/ritme patronen krijgt .. die carl craig remix van dave angel is daar ook goed voorbeeld van volgens mij

En in Fm bakken ben ik ook veel bc sounds tegengekomen .. en dan juist een soort 'band' pass effect creeren door je midsweep vol open te gooien en vervolgens te swepen

Verschillende (merken) delays door elkaar gebruiken, bv. de ene uit fase, de ene met flanger, spring reverb, elk met een andere filter/EQ instelling kan ook wonderen doen voor een meer 'organische' sound.
Het gaat vooral om het geheel en hoe het allemaal (al dan niet) samensmelt.

Alleen met een midsweep EQ prutsen zal niet al te indrukwekkend zijn vrees ik, je moet de delaytijden, feedback, phasing etc echt bespelen King Tubby-wise.

Origineel geplaatst door 154
Overigens heeft Ableton een filter-delay wat erg in de buurt komt, en ook nog eens uit de BC stal komt. Vertaal het naar hardware et voila.

Vraag me wel af in hoeverre de filters LFO-gekoppeld zijn en hoeveel er handmatig is. Volgens mij is het vnl het eerste, en kan het idd wel zijn dat daarna post-aux er wat gemidsweept wordt om de boel een beetje vaart te geven.
Ik heb helaas nog geen hardware variant van die filter-delay kunnen vinden.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=80827&highlight=filter+delay+ableton
Jammer, want het effect van dat ding is echt tof. Je kan het natuurlijk wel zelf maken met losse filters en delay's, maar dat is een beetje omslachtig...
Volgens mij gebruiken ze niet zozeer LFO's op de delaytijd, maar veel verschillende vaste delay tijden. Vaak hoor je dat een geluid de ene keer een delaytijd van 3/4 heeft, een maat later 1/4, 1/8 of 1/2 of zo... En zoals bodo zegt: verschillende delay's door elkaar, en die bewerken.

Ik vrees dat je met enkel midsweep de 10+ minuten-tracks niet boeiend houdt...

Nee dat niet maar dat lukt met een bandpassfilter natuurlijk ook niet. Volgens mij kun je met een simpele MPX-100 delay al dichtbij een soort dub sound komen, gewoon via de mixer feedbacken in plaats van intern, dan kun je er nog van alles tussen hangen aan fx en andere plezierige ruis.

Origineel geplaatst door MadR
waarom ik trouwens denk dat ze een k2000 + intern fx gebruiken is...

Mmm, ben stiekem wel erg benieuwd naar deze bak :)

ns kijken of ik nog zon rack-versie kan opsnorren, hij is toegevoegd aan de (inmiddels weer veel te lange) wishlist..

Pas in de sound on sound stond er een artikel met als ik het goed zeg; MAD - PROFESSOR, daar kwamen delays ook aan bod.

Dat interview heb ik even snel doorgebladerd op het station, wat mij ervan is bijgebleven was dat de Mad Professor zei dat hij een beetje z'n buik vol had van wat hij 'eurodub' of zoiets noemde (ben bang dat hij daar o.a. Basic Channel mee bedoelde). Volgens de prof gaat Jamaicaanse dub veeeel dieper omdat het ook de vibe van een origineel nummer heeft, dus twee vliegen in 1 klap.

Leuke thread overigens :)

Heb net op ander forum gelezen dat Basic Channel ermee ophoudt, Modelesktor heeft hun gear gekocht.
Denk wel dat ze (of tenminste een van hen) terug zal komen.

En wat Mad Professor zegt houdt wel ergens steek, voor een 'echte' dubhead is het een version van een (vocaal) nummer, en niet een nummer op zich, maar ja, puristen hƩ?

beetje laat, maar hier het resultaat van de sound die ik heb gebouwd in de efm1 van logic.

Attachments

• result sirfunkychord.mp3
    536,7 KB · Bekeken: 99
Nog weol redelijk on topic geloof ik...

hier staat naast het nieuws over de verkoop van de R&S gear aan Modeselektor ook een geweldig live set van scion & Tikiman....

Selektaaaaaaaa...a.a.a.a.a.a...

Jochem, zie ik je in de 11 vrijdag?

Mmm, ben stiekem wel erg benieuwd naar deze bak :)

ns kijken of ik nog zon rack-versie kan opsnorren, hij is toegevoegd aan de (inmiddels weer veel te lange) wishlist..

racks gingen een jaartje geleden hier op het forum weg voor rond de 2/300 euro ..

Maar je bent van harte welkom om hier eens te pielen met die bak als je niemand in adam kan vinden

De ruis komt gewoon uit de phaser. Ik heb het akkoord op normaal volume ingestuurd. Het lijkt mij wel dat het ruisende effect versterkt naarmate je zachter instuurt.

ps. Het levendige effect van de phaser komt denk ik ook doordat de phaser niet gesynchroniseerd is aan een MIDI-clock of iets dergelijks, zodat het geluid dus constant evolueert.

denk eerder dat de k2000 te clean is ,ook geen ruis , is lallemaal wel op te lossen ,vindt die omni meer gechikt denk ik.
die k blijft een digitale bak wel sterk , in modulatiemogelijkheden

omni zonder smalstone , lfo speed 3/4 door de gate en daarna lichte echo van de korg ad:D
alles mono

Attachments

• div.mp3
    821,1 KB · Bekeken: 106
Back