R-ond z'n taal topic!!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Subgroover
Wat denk je zelf...

8)

hmm ja da's typisch.. ik dacht, meervoud, dus extra d, maar dat is dus niet zo, schrijven zoals uitspreken, 1'd' dus idd. :)

Origineel geplaatst door synthiaks
Ik heb nog nooit moeite gehad met Ron's verhalen. het leest voor mij net zo makkelijk als de andere onzin hier op het forum. waarik me dan nog het meest aan erger is al dat gecorrigeer op kleine taalfoutjes.

Hoogopgeleiden. :P

Jammer dat je de tweede en derde zin niet met een hoofdletter laat beginnen..

:D

Op zich ook wel weer grappig hoe zo'n topic dan weer verzand in taalpurisme. Uiteindelijk heeft niemand recht van spreken en doen we om het hardst ons best ons een dikke kameraad van R-ond te noemen :D

Origineel geplaatst door demian
hmm ja da's typisch.. ik dacht, meervoud, dus extra d, maar dat is dus niet zo, schrijven zoals uitspreken, 1'd' dus idd. :)

Als het verleden tijd is moet het wel met dubbel D... dus:

Vroeger had je meer hoog opgeleidden.

:doei:

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Natuurlijk is het allemaal grappig bedoeld, maar hou er wel rekening mee dat de Nederlandse Spelling NIET bestaat. Behalve het onderwijs en de ambtenarij hoeft niemand in Nederland zich aan het 'groene' boekje te houden. Zolang de tekst maar een lichte schijn van begrijpbaarheid behoudt, dan is alles toegestaan. Met de leden van de Nederlandse Taalunie (uitgevers van dat groene geval) is deze discussie natuurlijk onmogelijk ;) Is de tekst bijna onbegrijpelijk, dan heeft alleen de schrijver duidelijk een probleem.

Lang leve de Engelse schrijver J Joyce!
(Die is allang dood :)

Wout

Hmm, om die reden is het nu dus een lastige taak om een Nederlands boek uit de 17e eeuw te lezen. ;)

is dit mischien de oploosing ?

Regels voor het weglaten van letters
Regel 1: aan het einde van een lettergreep worden 'd', 't' en 'dt' weggelaten indien zij direct volgen op een medeklinker. Voorbeelden: kran(t), wor(dt), mon(d)hoek.
Regel 2: op elke plaats in een woord worden 'd', 't' en 'dt' weggelaten indien zij direct volgen op een medeklinker én worden gevolgd door een toonloze klinker. Voorbeeld: warm(t)e.
Regel 3: een toonloze 'e' wordt weggelaten, behalve als een voorafgaande d/t/dt al is weggelaten, of wanneer de 'e' onderdeel is van de eerste lettergreep. Voorbeelden: slag(e)r en vrag(e)n, maar gluur(d)e en regering!
Regel 4: 'en' of 'n' worden aan het einde van een woord (of woorddeel) weggelaten, behalve als het een meervoud van een zelfstandig naamwoord is. Wanneer regel 2 al is toegepast, dan wordt alleen 'n' weggelaten. Voorbeelden: wandel(en), staa(n), rek(en)som en lach(t)e(n) (= combinatie van regels 2 en 4).
Regel 5: de meervoudsvorm van zelfstandig naamwoorden wordt weggelaten als het meervoud duidelijk blijkt uit het restant van de zin. Pas regel 2 toe vóór regel 5. Voorbeelden van voor de hand liggende meervoudsvormen:

dit is gecopied van wikopedia

:W

Origineel geplaatst door KiaM
Klopt dat is het mooie aan taal....

Alleen NL is sterk daarin. Kijk je naar Engels, Frans of andere 'grote' talen, dan zijn die oude boeken weer wel goed te lezen..

Origineel geplaatst door Arv
Hmm, om die reden is het nu dus een lastige taak om een Nederlands boek uit de 17e eeuw te lezen. ;)

Behalve voor R-ond natuurlijk. :D
(Deze was écht té makkelijk)

Origineel geplaatst door klausito Vroeger had je meer hoog opgeleidden. :doei:

:D

Volgens mij had je vroeger juist minder hoog opgeleiden :)

Verder zal je het zelfstandignaamwoord 'opgeleiden' niet zo snel in een woordenboek aantreffen, of misschien alleen in combinatie met 'hoog'. Dit heeft met taalgevoel te maken. De zin: "Daar komen de soldaten." kan wel, maar "Daar komen de opgeleiden." voelt toch vreemd aan :)

Wout

Origineel geplaatst door turtel
is dit mischien de oploosing ?

Regels voor het weglaten van letters
Regel 1: aan het einde van een lettergreep worden 'd', 't' en 'dt' weggelaten indien zij direct volgen op een medeklinker. Voorbeelden: kran(t), wor(dt), mon(d)hoek.
Regel 2: op elke plaats in een woord worden 'd', 't' en 'dt' weggelaten indien zij direct volgen op een medeklinker én worden gevolgd door een toonloze klinker. Voorbeeld: warm(t)e.
Regel 3: een toonloze 'e' wordt weggelaten, behalve als een voorafgaande d/t/dt al is weggelaten, of wanneer de 'e' onderdeel is van de eerste lettergreep. Voorbeelden: slag(e)r en vrag(e)n, maar gluur(d)e en regering!
Regel 4: 'en' of 'n' worden aan het einde van een woord (of woorddeel) weggelaten, behalve als het een meervoud van een zelfstandig naamwoord is. Wanneer regel 2 al is toegepast, dan wordt alleen 'n' weggelaten. Voorbeelden: wandel(en), staa(n), rek(en)som en lach(t)e(n) (= combinatie van regels 2 en 4).
Regel 5: de meervoudsvorm van zelfstandig naamwoorden wordt weggelaten als het meervoud duidelijk blijkt uit het restant van de zin. Pas regel 2 toe vóór regel 5. Voorbeelden van voor de hand liggende meervoudsvormen:

dit is gecopied van wikopedia

:W

Oeps!
Dat zijn fonologische regels, dus puur spreektaal.
In Den Haag zeg je 'magt'. maar je schrijft toch wel 'markt'...

Wout

Oeps!
Dat zijn fonologische regels, dus puur spreektaal.
In Den Haag zeg je 'magt'. maar je schrijft toch wel 'markt'...

Wout

oeps , ik dacht dat het een steno schrift was:D

AAAAAAAAAAAAARGGGGGHHHHHHHHHHHHH!

thnx mannuh

thnx mannuh

Op zich ook wel weer grappig hoe zo'n topic dan weer verzand in taalpurisme. Uiteindelijk heeft niemand recht van spreken en doen we om het hardst ons best ons een dikke kameraad van R-ond te noemen :D

hihi
okdan thnx manne
vrouwen zijn dr maar weinig - dus hou ikt op dit sooitje oeps r-ongeregeld

en voor wie mij ooit eens mogen r-ontmoeten ....die weet beter
kwam blieper een keertje tegen op een feesie
die kan der wel tegen [ok gozert ook ]

rest zijn jullie neem ik allemaal techniek/klank puristen !
zoals ik zelf schaar je je zelf er niet by ....zitje verkeerd
moet je op t pc/ laptop/ soundcard forum zijn

oja mn internet ligter effkes uit,...trammelantie
pc en meer
geeft niet ben mn stuudje aan ombouwen ri hardware sequencing ....weers wat anders .....
oja laatst nog dik analog drum synthje gekocht ...aan te sturen via regelwerk
topbak kawasakie [ ie = grapje ] groen ....met sequencer

dus mn SHIT gaat gewoon dooooor hier o

ik ben eigen lijk redelijk tevree met deze draad weinig egte ....kinder gezeik

tot laters kijk buis ...knakkers

shtanx ....hihi

by dezert nogmaals ....groent" n ut waik!!!

hihi blijft goe deze iig wil ik in iedere iedereen bedanlken die ik ben tegen gekomen met synthjes switchen / info delen / repareren en muziek maken ......
u know who you are

ik was effe weg ,...; internet eruit pc plat
ben terug jahoeeeee

heb nieuwe gear ...voel me beter dan ooit
tot nader berichten ...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back