Origineel geplaatst door Subgroover
Wat denk je zelf...
![]()
hmm ja da's typisch.. ik dacht, meervoud, dus extra d, maar dat is dus niet zo, schrijven zoals uitspreken, 1'd' dus idd.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Subgroover
Wat denk je zelf...
![]()

Origineel geplaatst door synthiaks
Ik heb nog nooit moeite gehad met Ron's verhalen. het leest voor mij net zo makkelijk als de andere onzin hier op het forum. waarik me dan nog het meest aan erger is al dat gecorrigeer op kleine taalfoutjes.
Hoogopgeleiden.![]()

Origineel geplaatst door demian
hmm ja da's typisch.. ik dacht, meervoud, dus extra d, maar dat is dus niet zo, schrijven zoals uitspreken, 1'd' dus idd.![]()

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Natuurlijk is het allemaal grappig bedoeld, maar hou er wel rekening mee dat de Nederlandse Spelling NIET bestaat. Behalve het onderwijs en de ambtenarij hoeft niemand in Nederland zich aan het 'groene' boekje te houden. Zolang de tekst maar een lichte schijn van begrijpbaarheid behoudt, dan is alles toegestaan. Met de leden van de Nederlandse Taalunie (uitgevers van dat groene geval) is deze discussie natuurlijk onmogelijkIs de tekst bijna onbegrijpelijk, dan heeft alleen de schrijver duidelijk een probleem.
Lang leve de Engelse schrijver J Joyce!
(Die is allang dood
Wout

Origineel geplaatst door Arv
Hmm, om die reden is het nu dus een lastige taak om een Nederlands boek uit de 17e eeuw te lezen.![]()

Origineel geplaatst door KiaM
Klopt dat is het mooie aan taal....
Origineel geplaatst door Arv
Hmm, om die reden is het nu dus een lastige taak om een Nederlands boek uit de 17e eeuw te lezen.![]()

Origineel geplaatst door klausito Vroeger had je meer hoog opgeleidden.![]()

Origineel geplaatst door turtel
is dit mischien de oploosing ?
Regels voor het weglaten van letters
Regel 1: aan het einde van een lettergreep worden 'd', 't' en 'dt' weggelaten indien zij direct volgen op een medeklinker. Voorbeelden: kran(t), wor(dt), mon(d)hoek.
Regel 2: op elke plaats in een woord worden 'd', 't' en 'dt' weggelaten indien zij direct volgen op een medeklinker én worden gevolgd door een toonloze klinker. Voorbeeld: warm(t)e.
Regel 3: een toonloze 'e' wordt weggelaten, behalve als een voorafgaande d/t/dt al is weggelaten, of wanneer de 'e' onderdeel is van de eerste lettergreep. Voorbeelden: slag(e)r en vrag(e)n, maar gluur(d)e en regering!
Regel 4: 'en' of 'n' worden aan het einde van een woord (of woorddeel) weggelaten, behalve als het een meervoud van een zelfstandig naamwoord is. Wanneer regel 2 al is toegepast, dan wordt alleen 'n' weggelaten. Voorbeelden: wandel(en), staa(n), rek(en)som en lach(t)e(n) (= combinatie van regels 2 en 4).
Regel 5: de meervoudsvorm van zelfstandig naamwoorden wordt weggelaten als het meervoud duidelijk blijkt uit het restant van de zin. Pas regel 2 toe vóór regel 5. Voorbeelden van voor de hand liggende meervoudsvormen:
dit is gecopied van wikopedia
![]()
Oeps!
Dat zijn fonologische regels, dus puur spreektaal.
In Den Haag zeg je 'magt'. maar je schrijft toch wel 'markt'...
Wout

Op zich ook wel weer grappig hoe zo'n topic dan weer verzand in taalpurisme. Uiteindelijk heeft niemand recht van spreken en doen we om het hardst ons best ons een dikke kameraad van R-ond te noemen![]()