reason 4

Meesterlijke verzameling nullen en eentjes!
Ik zou zeggen, ga er voor zitten. Instellingen qua nieuwe functies als thor en die groove agent-achtige feature moet je even doorhebben maar dan kan je heerlijk je gang gaan. Als hip-hop-hipfiguur ha ik liever nog wat extra creatieve mogelijkheden bij de Dr. Rex player gezien en nog steeds het zeer verticale scherm qua rack (daar heb je geen 22 inch monitor voor gekocht). Maar dat vergeef ik die Zweden. Een heel erg ander iets is het feit dat als ik vanuit Cubase SX3 (met Rewire) Reason 4 opstart, Reason 4 meldt dat hij de connectie mist met Cubase (Engine)! Erg fijn, dus terug naar Reason 3! Als meerdere mensen zo'n probleem hebben... hoor het graag.

De breedte is inderdaad wat smal. Gelukkig kun je wel de sequencer loskoppelen en die over de gehele breedte slepen, dan wordt het sequencen al een stuk fijner. Ik heb het probleem met Cubase nog niet ontdekt, misschien vanmiddag even testen..

Weet iemand of er een lijst bestaat van control surfaces en midi keyboards die door Reason 4.0 ondersteund worden? Ze zeggen wel dat je er eender welk aan kan hangen, maar ik ga toch liever voor iets wat ze bij het in elkaar programmeren al in gedachten hadden.

Weet iemand of er een lijst bestaat van control surfaces en midi keyboards die door Reason 4.0 ondersteund worden? Ze zeggen wel dat je er eender welk aan kan hangen, maar ik ga toch liever voor iets wat ze bij het in elkaar programmeren al in gedachten hadden.

Ze gebruiken toch allemaal de midi-cc standaard? En knoppen toewijzen gaat heel makkelijk door rechtermuisknop -> learn from input en dan de midi-controllerknop bewegen. Gebruik zelf een emu x-board25 en die doet alles wat je wilt..

Ik gebruik al jaren Reason (standalone, dus niet als ReWire met Cubase ofzo). Nu gebruik ik 4. Erg lekker pakket, nadeel vind ik vooral de crappy sequencer. Wat dat betreft mis ik FL. En ook jammer dat je geen VST's kan gebruiken, maar goed dat kan dus wel als je ReWired met Cubase bijvoorbeeld :)

Ik ben net aan het overstappen op Logic Pro 8, ik heb gemerkt dat vaak overstappen op een totaal ander pakket een hoop inspiratie geeft :)

Ze gebruiken toch allemaal de midi-cc standaard? En knoppen toewijzen gaat heel makkelijk door rechtermuisknop -> learn from input en dan de midi-controllerknop bewegen. Gebruik zelf een emu x-board25 en die doet alles wat je wilt..

Inderdeedy, elk midi keyboard werkt er wel mee, maar ik heb geen zin om eerst sets te liggen programmeren, ook al is het eenvoudig. Ik heb ondertussen al wat verder gezocht en de Novation remote reeks heeft blijkbaar templates voor Reason en een automap functie. Ze zien er ook heel overzichtelijk uit en enorm gebruiksvriendelijk. Thanks!

Inderdeedy, elk midi keyboard werkt er wel mee, maar ik heb geen zin om eerst sets te liggen programmeren, ook al is het eenvoudig. Ik heb ondertussen al wat verder gezocht en de Novation remote reeks heeft blijkbaar templates voor Reason en een automap functie. Ze zien er ook heel overzichtelijk uit en enorm gebruiksvriendelijk. Thanks!

De sl wel, maar die kost €500,-. De xboard €125,-. Voor dat geld klik ik wel even 16x op mn rechtermuisknop. Daarbij is die novation niet zo overzichtelijk als dat hij lijk, weet ik uit ervaring. Maar voor ieder wat wils natuurlijk! :okdan:

Even een terugvindschop...Sinds kort ben ik ook Reasongebruiker :)

Heb een overstap gemaakt waarvoor menig synthforummer me dood wil schieten waarschijnlijk, maar so be it :)
Heb jarenlang aan de hardware gezeten, maar die heb ik nu aan de kant geschoven. Vroeger maakte ik hardcore met fasttracker, na interesse van verschillende labels en een paar releases ben ik op hardware overgestapt, maar het heeft me na het omruilen van tig synths toch nooit echt gelegen. Inmiddels ben ik de meeste interesse in hardcore verloren en na de zoveelste vruchteloze poging achter mn gear eindelijk de knoop doorgehakt om wat te verkopen. In eerste instantie wilde ik helemaal met muziek stoppen, maar zoals voor de meesten hier is dat een mission impossible. Dus: overstappen op software dan maar. Uiteindelijk voor Reason gekozen: een alles-in-een pakket, dus geen verleiding om toch maar ff via dubieuze kanalen dat ene softsynthje uit te proberen, om het vervolgens alleen maar hd-ruimte in te laten nemen (en alle risico's mbt foute bestanden, spyware ed vandien, om maar niet te spreken van het morele aspect).
Dus ik heb mn virus verkocht, een update van reason gekocht (had adapted al gekregen bij een m-audio product, dus was voor 200 euro klaar), audio-interface aan mn laptop en gaan met die banaan. En tot nu toe bevalt het uitstekend: de lol in het muziek maken is weer terug (zoals in de goede oude ft2-tijd) en wat een mogelijkheden om te experimenteren zeg! Drumloopje bouwen, regroove eroverheen, exporteren, fx erover, verknippen en hoppakee! Of een dikke sound bouwen in de combinator. Ontzettend leuk! Ben meteen min of meer geswitcht van muziekstijl, nu lekker aan het drum and bassen ipv hakkuh. Weet toch de ballen van drum and bass, dus kan lekker onbezonnen aan het werk gaan. Heerlijk, de fun factor is volledig terug :) En met een beetje klooien hebben mn speakers het behoorlijk moeilijk met die subbass :) Valt qua sound tot nu toe echt niet tegen en ben pas een weekje bezig.

Alleen het sequencen is nog wat lastig, maar misschien is het kwestie van wennen. En anders hebben we altijd cubase nog. Nu nog een nieuwe laptop kopen als ik de rest van mn gear (mixer, fx, monitors) verkocht heb, want teveel combinatorgebeuren trekt mn laptop niet.

Wat jullie met dit verhaal moeten weet ik niet, iig is er een enthousiaste reasoner bij en moet mn verhaal ff kwijt aan mensen die weten wat t betekent ;) En zal zsm 's wat dingen laten horen wanneer het de moeite waard is.

Ik gebruik al jaren Reason (standalone, dus niet als ReWire met Cubase ofzo). Nu gebruik ik 4. Erg lekker pakket, nadeel vind ik vooral de crappy sequencer. Wat dat betreft mis ik FL. En ook jammer dat je geen VST's kan gebruiken, maar goed dat kan dus wel als je ReWired met Cubase bijvoorbeeld :)

Ik ben net aan het overstappen op Logic Pro 8, ik heb gemerkt dat vaak overstappen op een totaal ander pakket een hoop inspiratie geeft :)

Serieus? ik vond juist die patterns in fruity echt klote omdat je telkens vastzit aan zo'n pattern, in reason kon je gewoon simpel een paar loops maken, die achter elkaar zetten en verder gaan uitbreiden/arrangeren..

maarja, ik ben ook al een tijd verwoed cubase fan =)

Reason vanaf het begin in huis gehad, en nog steeds.
Valt goed te combineren of als alleen opzich, voor wat ik doe.

Jaren lang trouw cubase'r geweest en dan vanaf de atari tijd dus.
tot aan SX3, daar altijd ook Reason mee gecombineerd.
Totdat ik verleden jaar volledig op Ableton Live over gestapt ben, als DAW software.
En kan zeggen dat Live & Reason, "excellent" op elkaar afgestemd zijn.
Bizare workflow, kan (voor mij) Cubase niet echt aan tippen.

Maar goed , to each his own ;)

Reason 4 klinkt in mijn oren eigenlijk even slecht als 3.

Ik denk dat veel mensen reason ook daarom links laten liggen.

Er zijn toch betere alternatieven zou ik zeggen.

Voor elk aparaat in reason zijn minstents 20 andere op de markt in vst vorm.

Dus een programma als live, cubase, sonar is vaak veel flexibeler en kan dus ook met je mee groeien als het waren.

Dus een programma als live, cubase, sonar is vaak veel flexibeler en kan dus ook met je mee groeien als het waren.

Maar ja dit is mijn (voorzichtig uitgedrukte) mening natuurlijk.
Eigenlijk vind ik reason als poep klinken, maar dat zeg ik niet.

Eigenlijk vind ik reason als poep klinken

komt misschien omdat je er niet mee kan werken :D

't is niet met wat je iets maakt wat telt, maar wel wat je maakt... De ene persoon gebruikt liever programma X en de ander gebruikt liever programma Y, en wie het best is, daarvan heeft iedereen een andere mening

Reason 4 klinkt in jouw oren even slecht als Reason 3? Wat mij betreft klonk Reason 3 al goed, en klinkt Reason 4 net ff wat lekkerder, maar dat komt door de mega geweldige Thor synth denk ik, die gewoon geweldig lekker klinkt, en heel veel kan.

Als je denkt dat Reason slecht klinkt, dan heeft dat denk ik te maken met het feit dat je of bevooroordeeld bent, of er gewoon niet goed mee overweg kan gaan. Want het is echt wel mogelijk om geweldig lekker klinkende muziek te maken met Reason. Heb met Reason gewerkt vanaf dag 1 dat het er is en ik vind het een prachtig pakket.

Maar hoe geweldig het ook is, het heeft ook zijn beperkingen. Sinds ik ook gebruik ging maken van Cubase SX3 en later Cubase 4, begin ik te merken dat ik gewoon beter kan werken met Cubase. Ik maak muziek met zang, en het werkt gewoon veel lekkerder in Cubase dan in Reason. Tevens maak ik gebruik van de plugins van Waves en Sonnox en deze zijn gewoon van betere kwaliteit dan wat je in Reason aantreft.

Maar dan nog steeds ben ik absoluut van mening dat alle discusies over "Reason klinkt slecht" gewoon onzin zijn. Ik heb genoeg liedjes gehoord die gemaakt zijn met Reason, die echt helemaal geweldig klinken. Strak laag, sprankelend hoog, gedetaileerd midden.. het is uiteindelijk de gene achter de knoppen.. laten we dat niet vergeten!!

Maar als je Reason niet leuk vindt om dat het gewoon te beperkt is of omdat je niet met de sequencer overweg kan of wat dan ook.. prima, iedereen heeft zo zijn voorkeur voor een muziek programma.. maar zeg niet dat het als poep klinkt.. want dat ligt zeker niet aan Reason.

Groetjes! :)

de lol in het muziek maken is weer terug (zoals in de goede oude ft2-tijd) en wat een mogelijkheden om te experimenteren zeg! Drumloopje bouwen, regroove eroverheen, exporteren, fx erover, verknippen en hoppakee! Of een dikke sound bouwen in de combinator. Ontzettend leuk!

Herkenbaar verhaal.

Eenvoudig, zeer overzichtelijk, alles in een, softsynths zijn zeer compleet, simpelweg niet te crashen.
Uiteindelijk is Reason een ultra modulaire synth of synths (incl. sampleplayers en (mastering)effects) plus sequencer. Of zoals ze zelf zeggen "harder than hardware".
En bovendien als super vsti te gebruiken als je niet zonder je Waves plugins zou kunnen.
Voor die prijs slaat het eigenlijk ook helemaal nergens op.
Vroeger betaalde je 3 tot 4 duizend euro voor een workstation met 3,5 midi spoor nauwelijks editing, een twee regelig schermpje etc.

En het leuke is dat de Propellerheads echte muziekfreaks zijn, die een goed historisch besef hebben van vroegere synths/apparatuur en muziekstijlen.
Dat zie je terug in de ontwerpen van de instruments en de patches.
Dat geeft toch een warmer gevoel dan bijv. die ultra lelleke en nerdy layout van die Clavia G2 editor die ik wel eens gezien heb.

Ik heb hier het nodige aan synths staan, en koop steeds weer wat bij om toch weer een verslaving te hebben.
Maar uiteindelijk maak ik eigenlijk alleen maar muziek met Reason.
Soms denk ik echt ik knal die synths er uit en ga gewoon weer eens alleen maar muziek maken.
Je zou bijna vergeten dat het daarom allemaal begonnen is.

Edit:
Dat Reason niet goed zou klinken is echt zo'n cliche lul verhaal.
Er zijn hele albums gemaakt met alleen Reason.
Check ook Pink met Stupid Girl.
Big hit, only Reason uitgezonderd wat gitaar en drum overdubs.

Vraag het ook Marando, volgens mij heeft hij de Big Sound championships van Propellerheads gewonnen.
Ik begrijp trouwens niet dat je die shit verkoopt Marando.

Laatst gewijzigd:
k zit met een Rewire probleem (of een Cubase instelling) denk ik iig

Ben nu overgestapt naar Reason 4.0 maar heb nog wel gewoon Cubase SX3
en werk met deze 2 programma's gekoppeld.

Als ik in Reason patterns inteken A1,A2 etc en op play druk van de sequencer van Reason of van Cubase neemt hij niet automatisch de RUN knop van bv: de Redrum mee.(als ik gewoon op play druk van de Redrum werkt hij wel) Hij speelt wel de patterns in de goede volgorde af. alleen zonder RUN automatisch aan te zetten, waardoor k dus ook nix hoor.

Buiten rewire om dus alleen met reason zet hij de RUN knop wel gewoon aan.

Ergens een Instelling ofzo??

(heb de help al doorgezocht alleen nix mee op geschoten)

iemand een idee???

[..]
Edit:

Vraag het ook Marando, volgens mij heeft hij de Big Sound championships van Propellerheads gewonnen.
Ik begrijp trouwens niet dat je die shit verkoopt Marando.

He man.. Ik had één onderdeel van de Big Sound championship gewonnen inderdaad, de big lead contest. Wat bedoel je trouwens met je laatste zin. Ik verkoop niks, naja.. bijna niet. Er wordt wel wat verkocht via Indiestore. Loopt niet storm maar toch..

Maar ik vraag me dus af wat je met die zin bedoelt.. bedoel je dat je het shit vindt? (hmmm, ok.. dat mag natuurlijk, hehe) of bedoel je waarom ik het niet verkoop (en ben je dus het woordje "niet" vergeten in je zin..)

Tell me tell me!! :)

Edit:

Straks ga je nog vertellen dat ook The Prodigy hits maakt met reason, want ook zij gebruiken Reason. Maar enkel als sequencer en waarschijnlijk in een rewire mode. Samples etc. komen toch echt wel uit hardware.

Bovendien wordt Reason tegenwoordig niet meer afgestraft op zijn sound en begint het allemaal steeds beter en zelfs goed te klinken. Maar de eerste paar versies klonken werkelijk waar nergens na.

Straks ga je nog vertellen dat ook The Prodigy hits maakt met reason, want ook zij gebruiken Reason. Maar enkel als sequencer en waarschijnlijk in een rewire mode. Samples etc. komen toch echt wel uit hardware.

Bovendien wordt Reason tegenwoordig niet meer afgestraft op zijn sound en begint het allemaal steeds beter en zelfs goed te klinken. Maar de eerste paar versies klonken werkelijk waar nergens na.

ja man, stel je eens voor dat er daadwerkelijk hits gemaakt worden met alleen maar Reason! Dan blijkt het toch aan jezelf te liggen en niet aan je tools.... stel je voor! :duivels:

Back