Welke noten ? Voor techno/dance/house

Heldere en leuke uitleg
thnx,

als er interesse is kan ik eventueel wel wat kleine voorbeeldjes online zetten waarin dit soort simpele basis dingen even hoorbaar worden.

Ik zit met enige verbazing te alle reacties te lezen.
Blijkbaar zijn de meeste Synth-freaks meer techneuten dan doorgewinterde muzikanten.

Verbaast dat je echt? Aangezien het gros hier electronische stijlen maakt lijkt het me eigenlijk niet meer dan logisch. Zonder verder een waardeoordeel te geven of de muziek wel of niet goed is is het gewoon een feit dat electronische stijlen op muzikaal theoretisch vlak totaal geen inhoud hebben. Dat het merendeel zomaar iets doet zonder enig idee te hebben waar ze mee bezig zijn is gewoon het kenmerk van dit groepje stijlen.
Wat dat betreft, ieder zijn ding.

@smackos: een beetje drummer tuned zijn drumsound altijd. Geloof me, een drumkit die netjes gestemd is is veel beter op te nemen, klinkt hele stukken beter en is makkelijker uit te mixen. Heel veel van die drumkits die je hoort (zoals bijvoorbeeld in simpele bandjes met van die jonge gastjes die wel even denken metal te spelen bijvoorbeeld of zoals je veel op youtube ziet) klinken in de ruimte zelf al niet echt geweldig maar op tape is het gewoon bagger en dikke stront. Kwestie van tuning...

En om op de vraag van de topic starter terug te komen. Voor jouw vraag is helaas geen echt antwoord te verzinnen. Om maar op mijn eerste alinea terug te komen. Doe gewoon wat en als je er tevreden mee bent dan zit je goed lijkt mij :) Iedere toon is goed, iedere toon is fout. Ieder akkoord kan goed zijn, ieder akkoord kan fout zijn (als het niet klinkt kan je het altijd nog experimentele avant garde jazz noemen...) dus druk maar op die grote witte en zwarte knoppen op je synth, teken er maar op los in je daw sequencer en speel vooral veel met de knopjes...

Verbaast dat je echt? Aangezien het gros hier electronische stijlen maakt lijkt het me eigenlijk niet meer dan logisch. Zonder verder een waardeoordeel te geven of de muziek wel of niet goed is is het gewoon een feit dat electronische stijlen op muzikaal theoretisch vlak totaal geen inhoud hebben. Dat het merendeel zomaar iets doet zonder enig idee te hebben waar ze mee bezig zijn is gewoon het kenmerk van dit groepje stijlen.
Wat dat betreft, ieder zijn ding.

@smackos: een beetje drummer tuned zijn drumsound altijd. Geloof me, een drumkit die netjes gestemd is is veel beter op te nemen, klinkt hele stukken beter en is makkelijker uit te mixen. Heel veel van die drumkits die je hoort (zoals bijvoorbeeld in simpele bandjes met van die jonge gastjes die wel even denken metal te spelen bijvoorbeeld of zoals je veel op youtube ziet) klinken in de ruimte zelf al niet echt geweldig maar op tape is het gewoon bagger en dikke stront. Kwestie van tuning...

En om op de vraag van de topic starter terug te komen. Voor jouw vraag is helaas geen echt antwoord te verzinnen. Om maar op mijn eerste alinea terug te komen. Doe gewoon wat en als je er tevreden mee bent dan zit je goed lijkt mij :) Iedere toon is goed, iedere toon is fout. Ieder akkoord kan goed zijn, ieder akkoord kan fout zijn (als het niet klinkt kan je het altijd nog experimentele avant garde jazz noemen...) dus druk maar op die grote witte en zwarte knoppen op je synth, teken er maar op los in je daw sequencer en speel vooral veel met de knopjes...

Heb je nou echt niks beters te melden ?? Voor iemand die schijnbaar van muziek met inhoud houd ... heb je maar bar weinig te melden.

Heb je nou echt niks beters te melden ?? Voor iemand die schijnbaar van muziek met inhoud houd ... heb je maar bar weinig te melden.

Dat was anders een keurig stuk tekst van Slipperman. Ik deel zijn mening voor de volle 100%.

Duyvis-borrelnootjes-cocktail.jpg

biertje erbij, gezellig!

maar goed.

als het klinkt is het gewoon goed. of je nou 10093930945735 muziektheoretici hebt gevolgd uit werk of literatuur of het vanuit je eigen kunde danwel onkunde doet..

waar maakt iedereen zich zo druk om

welke noten?
degene die klinken.

maak er een akkoord van of speel losse willekeurige noten,

wat maakt het uit.
muziek is per definitie gestructureerde chaos.

ben toch niet helemaal zeker... betekent dit dan gewoon dat de "absolute waarden" van do, re, mi enzovoort veranderen naargelang de toonsoort van je instrument? zoals bijvoorbeeld bij een klarinet een do geen C is maar een A#?

Ja en nee. Feitelijk is Do re mi gebaseerd op gewoon intervallen. Do is je grondtoon en ga zo maar door. Dus afhankelijk van je schaal kan je do re mi gaan indelen.

Tussen Amin en Cmaj zit in schaal geen verschil (zelfde tonen) maar in de eerste is Do een A en in de tweede is Do een C.

Als je dit op instrumenten gaat toepassen. Niet ieder instrument heeft het zelfde bereik maar daar hoef je geen do re mi op te gaan toepassen. Het gaat namelijk om de schaal waarin je speelt, niet zo zeer het bereik van je instrument. Op een klarinet heb je een ander bereik dan een piano. Maar beiden kunnen ze in de zelfde schaal spelen. Vergeet niet dat een schaal niets anders is dan een serie noten in een oktaaf (of in bepaalde exotische (lees niet westerse) gevallen misschien meer octaven?)

Sowieso is de piano en het kerk orgel het enige instrument naar mijn weten met echt een voltallig bereik (en zijn daarom zo moeilijk omdat je altijd bij andere spelers in hun bereik zit te kloten... Hoeveel gitaar/piano combos ken je bijvoorbeeld? Zijn er niet zo heel veel maar de paar die het zijn zijn vaak ook steengoed en luisteren heel goed naar elkaar om juist niet bij elkaar in elkaars bereik te zitten)

biertje erbij, gezellig!

maar goed.

als het klinkt is het gewoon goed. of je nou 10093930945735 muziektheoretici hebt gevolgd uit werk of literatuur of het vanuit je eigen kunde danwel onkunde doet..

waar maakt iedereen zich zo druk om

welke noten?
degene die klinken.

maak er een akkoord van of speel losse willekeurige noten,

wat maakt het uit.
muziek is per definitie gestructureerde chaos.

Je hebt groot gelijk! Muziektheoretische kennis hebben is wel heel handig (voor bij communiceren tussen bandleden bijvoorbeeld, en ook bij compositie). Maar het moet vooral goed klinken!

Probeer wat :D

en als je wat wilt oefen, speel je favo deuntjes na, helpt ook super! Hier heb ik zelf veeeeeel van geleerd :D

Zelf zit ik meestal op de G of A. Dit komt omdat ik altijd een 909kick gebruik en die meestal op deze noot zit. Dan zoek ik een passende bassline ... en daar ga je al :D

En ik denken dat ik alleen was :D

dan is het erg interessant om even een uurtje te steken in het studeren van de kwintencircel.
Van daaruit kun je alle muziek theoretisch uitschrijven.
(Beethoven schreef zijn composities ook terwijl hij al doof was)

Al heb je een meer specifieke vraag is die aangegeven site eerder op deze thread een mooie vraagbaak.
Anders stuur je me maar ff een PB, ik heb nog weinig weet van synths,
maar als het om theorie gaat ben ik je man. :okdan:

ik wil daar wel meer van weten van die kwintencirkel

*knip en plak*
Pythagoras is bekend door de bewuste stelling, die ook zijn naam draagt, maar dit is slechts één van de vele formules die zijn groep ontdekte. De pythagoreeërs waren gefascineerd door het feit dat 1 + 2 + 3 + 4 = 10, en dat uit deze cijfers een driehoek kon worden samengesteld, de tetraktys. Hun veronderstelling dat het universum gebaseerd was op een mystiek evenwicht, of kosmos, werd versterkt toen ze ontdekten dat er een verband bestond tussen de tetraktys en muziek. Door een snaar van één lengte te delen in twee, drie of vier delen, ontstonden nieuwe noten die perfect harmonisch samenklonken.

dus hoe deel ik bv de C toets door 2, 3, 4 ?? en welke noten krijg ik dan?

[wout]pythagoras heeft nog een volgeling verdronken omdat de stelling van piet iets bewees waar die zelf niet aan wilde. wat een verwerpelijk sujet was hazegrass toch[/wout]

wikipedia zegt dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Pythagoras#Getallenleer

Het idee dat "mooie" getalverhoudingen iets harmonisch opleveren kon Pythagoras aantonen met een aangestreken snaar. Wanneer je een snaar aanstrijkt en daarna de snaar halveert hoor je twee tonen die heel goed samen klinken. Wij zeggen nu dat deze tonen een octaaf verschillen. De lengteverhouding 2:3 geeft een kwint, 3:4 geeft een kwart. Ook dan zijn de tonen 'consonant'. Op basis van gehele verhoudingen is de reine stemming voor een een toonladder gedefinieerd: de pythagoreaanse stemming.

De toonladder van Pythagoras ziet er als volgt uit:

de tonen E D C B A G F E
de constructie 2/3 3/4 27/32 8/9 1 9/8 81/64 4/3
snaarlengtes 1 9/8 81/64 4/3 3/2 27/16 243/128 2
toonafstanden 9/8 9/8 256/243 9/8 9/8 9/8 256/243

Onbenullen :D

gewoon in elke key dingen maken, dat houdt jezelf scherp en fris....
toonsoorten ontdekken, dingen proberen.

dus nu allemaal verplicht naar www.looknohands.com en theorie leren :P

Yep, zo heb ik het ook gedaan. Ik kan wel noten lezen, maar van akkoordenschema's en toonaarden nauwelijks kaas gegeten. Enkel bij pianoles vroeger, heeft mijn lerares me wat beginselen over toonladders en akkoorden bijgebracht. Met die kennis ben ik zelf toonladders en toonaarden (min. maj. etc etc...) gaan uitzoeken en die als basis voor tracks gaan gebruiken. Ja, en dan is wat basale kennis daarnaast over bijvoorbeeld 7th of 9th chords (noon-akkoord bijv.) wel fijn, want die geven jeu aan je muziek.

Wat dat betreft kan ik wat uurtjes op die link van Trigg van harte aanbevelen, voor wie vroeger geen pianoles of wat dan ook heeft gehad. Ik ga in ieder geval binnekort weer eens een opfriscursus doen voor mezelf.

:geslaagd:

Ik heb me wel eens laten vertellen dat een subbas in E het zwaarst (door)dreunt, maar of dat ook zo is...?

Ik heb me wel eens laten vertellen dat een subbas in E het zwaarst (door)dreunt, maar of dat ook zo is...?

Soms zou ik wel eens een soort proef-discotheek tot mijn beschikking willen hebben om dat soort dingen te testen :) (sowieso testen hoe een track in zo'n ruimte klinkt). Eigenlijk moet je dan ook zo'n zaal vol zetten met poppen want zonder mensen klinkt het ook weer anders dan met hehe.. naja :P

Dat is dus wel een voordeel als je ook DJ bent, wat ik niet ben..

Back