Ideale Amp NS-10

Quest

Ingeburgerd
Wat is de ideale amp voor een setje NS10's. Sommigen zeggen zo goedkoop mogelijk (Samson), Yamaha's A100a of toch eentje met meer power?

een goede optie is de Quad 405 of de Quad 520F (studio versie van de 405)

deze amps geven een direct en strak signaal, en zorgen er ook voor dat het laag (tot zoverre mogelijk) goed defineerbaar is.

Ok, en de A100a van Yamaha zelf? Is maar 2x50W maar schijnt destijds wel speciaal voor de NS10 gemaakt te zijn? Ze hoeven niet te blazen, puur om op laag volume veel detail te horen en een redelijke mix te kunnen maken.

Ja, als je die ergens voor een leuk bedrag kan vinden, dan zou ik het zeker even proberen.

dat zijn toch die amps met die vu's op de front?

yamaha.JPG

DATA SHEET:
RCA phonos and ¼" mono jacks
4P push terminals (bare wire)
50W + 50W (1% THD, 8 Ohm)
-10dB (245mV), (1kHz, 50W/8 Ohm)
38.2dB (1kHz, input -10dB)
20Hz - 20 kHz (±0.5dB)
10Hz - 40kHz (0.2% THD, 25W/8 Ohm)
0.02% (1kHz, 25W/8 Ohm)
0.2% (70Hz:7Hz = 4:1, 25W/8 Ohm)
70dB (1kHz), 60dB (20Hz - 20kHz)
-107dB
-80dB
10V/u sec. (full swing, 8 Ohm)
>70 (1kHz/8 Ohm), >60 (20Hz-20kHz)
>7.5k Ohm
220 x 96 x 296mm
4.6kg

Ik vraag me alleen af of het niet heel weinig power is. Plus reviews geven aan dat die weinig detail aangeeft.

Laatst gewijzigd:
ja ik kan er weinig over zeggen, ik heb er nog nooit zo 1 op m'n ns-10's aangesloten :)

maar het balangrijkste is eigenlijk dat het een combi wordt, die voor een goede vertaling zorgt, zodat je mix op elke systeem even goed/ slecht klinkt. ik weet van de quad gewoon, dat je er ook direct gedetaileerder mee kan levelen en gemakkelijker problemen kan tackelen.

Ik zal die specs van die Quads nog eens goed bekijken, als ik het me goed herinner heeft die studio versie alleen XLR outs?

Quad 405? Is dat niet een beetje veel voor deze speakertjes?
Het mag toch nog wel heel blijven?

Ok, ik ben mezelf aan het pluggen, maar denk eens even over het volgende na:

Technics SE-9200. Deze eindversterker heeft een nieuwprijs van 3000€ FY2007 (geen paniek, lees even verder :D ). Specs (vergelijk even met de yamaha die hier vernoemd werd):

83WPC aan 8 ohm (110W aan 4 ohm) met slechts 0.08% vervorming. (1% is hoorbaar). In de praktijk geeft hij zo'n 100WPC aan 8 ohm; hij is een beetje conservatief gespect. Dit zijn dus echte watts aan 0.08% vervorming en hoge stabiliteit. Niet te vergelijken met een spotgoedkoop PA bakje dat 100WPC zou halen, niet in kwaliteit, niet in de power die eruit komt. Zelfs al is de efficiëntie van je monitors zeer laag, is dit nog meer dan je nodig hebt in een studio van ietwat menselijke afmetingen (geen ArenA dus). 110dB S/N. 5Hz-70kHz power bandwidth in stereo. Stabiel tot minder dan 2 ohm belasting. Dempingsfactor tot 200. VU meters met regelbare sterkte. Mogelijkheid tot aansluiten van 2 paar speakers. Regelbare gain links en rechts. Regelbare dempingsfactor (zoek dat maar eens op een versterker!).

Deze versterker "loopt rondjes rond" die yamaha. Normaal ook, dit was op één na het absolute topmodel van Technics, een studio-apparaat in hart en nieren. Neutraal en krachtig. Erg zeldzaam ook in Europa, waar hij nog duurder was dan in Japan en weinig geïmporteerd is. Ik verkoop er eentje voor 225€, een maandje geleden is die nog professioneel gereviseerd. Als je een gewoon versterkertje gewoon bent, weet je niet wat je hoort met deze. Ook op laag niveau, ook met mindere speakers. Het geluid knapt echt een boel op, meer detail en veel duidelijk afzonderlijk hoorbare instrumenten. Bovendien is dit een klasse B ontwerp (klassieke versterker dus) waarbij je op zeer laag geluidsniveau het extra voordeel krijgt dat je signaal onder je biassterkte blijft en je bijgevolg klasse A versterkt voor nóg betere geluidskwaliteit. Doordat het wel een klasse B bak is, verbruikt hij niet veel en wordt hij niet warm als je hem niet over zijn nek laat gaan. Economisch OK dus :).

2001655069674169759_rs.jpg

225€ bij mij dus

het is bovendien een verzamelstuk dus hij zal met de jaren niet minder waard worden.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse

Ik heb tot 400W (echte vintage watts) versterking aan 15W speakers gehangen. Oortjes gebruiken, speaker uit vervorming houden. En als je dat doet, profiteer je alleen maar van de kwaliteitswinst die zo'n stabiele bak met headroom heeft, gesteld dat het een goede versterker is natuurlijk. Er zijn ook versterkers met kleiner vermogen die goed zijn uiteraard, maar veel vermogen is op zich zeker geen criterium om een versterker NIET aan een speaker te hangen. Ik ken veel mensen die dit doen, en het is nog nooit misgegaan. Als je niet hoort dat het boeltje het niet meer trekt heb je m.i. ook geen goede versterker nodig :D.

jij als masteraar zou toch moeten weten dat de versterker meer watt moet geven dan de speakers aankunnen .. Andersom sloop je speakers namelijk veel eerder.

Jup, reden hierachter is dat je met bv een 10W versterker op speakers die 30W aankunnen je de versterker snel richting clippen uitstuurt. Gevolg is een ongezonde clip (vergelijk het met DC) naar je speakers = erg ongezond.

Ja dat weet ik ook wel. Heb zelf een quad 303 en als ik die halverwege zet dan is het al teveel qua volume. En met die bas zit het ook goed want die is lekker strak. (Heb wel eens de opmerking gehad 'Zo, komt de bas uit die speakertjes?')

Maar NS-10 heb je toch niet voor de super maar meer voor de middelmaat. Dan lijkt het me een tikkie overdreven om er high-end versterking aan te knopen. Dan maakt dat verschil nou ook weer niet zoveel uit. Tenminste als je nog andere hoofd monitors hebt.

Ja dat weet ik ook wel. Heb zelf een quad 303 en als ik die halverwege zet dan is het al teveel qua volume. En met die bas zit het ook goed want die is lekker strak. (Heb wel eens de opmerking gehad 'Zo, komt de bas uit die speakertjes?')

Maar NS-10 heb je toch niet voor de super maar meer voor de middelmaat. Dan lijkt het me een tikkie overdreven om er high-end versterking aan te knopen. Dan maakt dat verschil nou ook weer niet zoveel uit. Tenminste als je nog andere hoofd monitors hebt.

Tis idd een beetje overdreven .. maar die bryston's worden bijv wel vaak gebruikt voor ns-10's en zijn ook te zwaar .. ik hoor trouwens ook niet super veel verschil tussen een ra 150 en een bryston 4b maar ik heb ook geen acoustische aanpassingen in me studio.

Anyway als je ze als main gebruikt en je wil iig wat harder niveau beluisteren dan is een zwaardere amp dan de speakers aan te bevelen ..

Ook "slechte" monitors kunnen behoorlijk opknappen van goede versterking. natuurlijk haal je dan niet alles (qua kwaliteit) uit de versterker wat erin zit, maar een behoorlijke verbetering is het zeker. Ik heb genoemde Technics Se-9200 voor de mop nog op goedkope JVC speakertjes gehangen, dat laag werd plots wel een heel stuk strakker en het midden een heel stuk gedetailleerder dan met een goedkoper versterkertje! Dat het volume niet te ver open moet kan op zich geen kwaad, dan heb je veel headroom voor de pieken. En preamps clippen vaak voorbij halverwege al (hangt uiteraard af van de sterkte van het lijnsignaal), dus kan het zeker geen kwaad als je in de eerste helft blijft.

Als je nog andere (betere) monitors hebt zou ik inderdaad geen 2000€ uitgeven aan versterking voor slechte bijmonitors, maar als je maar 1 paar monitors hebt kan goede versterking net zo'n upgrade zijn als betere monitors, en een goede versterker neem je gewoon mee naar eventueel betere speakers wat jaartjes verderop in je leven.

Laat ik het zo zeggen, nee het is zekers niet te veel, en zeker niet overdreven, want:

ten 1e zijn de ns-10's om te levelen, en het liefst op een lage spl
(en je wilt ook dat alles nog gedetaileerd klinkt op de ns-10, als je deze heel zacht hebt staan.

ten 2e zet je je signaal ook niet zachter op de eindversterker , maar op je monitor control unit

die brystons he, wat kosten die nou?

En als ze bv 12 jaar oud zijn...is het dan nog wat?

Als de elco's onderhouden zijn dan maakt leeftijd helemaal niks uit voor een versterker. Als transistoren gaan opspelen (niet de eindtorren, maar die kunnen het een mensenleven uithouden als de rest van de amp OK is) dan hoor je het vanzelf wel aan het gerommel/geknisper. Als je dat niet hoort en de elco's zijn onderhouden (= verlopen waarden vervangen door nieuwe elco's van juiste waarde en goede kwaliteit, vb panasonic FC) dan is hij bij wijze van spreken zo goed als dag 1. Alleen betaal je wat minder dan dag 1. 93% minder dan dag 1 in het geval van mijn bak. :D :engel:

Back